Reclamebureau uit het Braziliaanse Sao Paulo: "De foto en hashtag waren ons idee"

Spontane internethype met banaan tegen racisme blijkt campagne

30 april 2014 om 08:56

Barcelona-verdediger Dani Alves kreeg afgelopen weekend een banaan naar zijn hoofd gegooid tijdens het duel met Villarreal. De Braziliaan at de banaan vervolgens op het veld op. Daarna kwam er een wereldwijde actie op gang, waarbij voetballers op de foto gingen met een banaan. Waar iedereen dacht dat het een spontane actie was, blijkt het bedacht door een reclamebureau.

Neymar, ploeggenoot van Dani Alves bij FC Barcelona en bij de nationale ploeg van Brazilië, riep collega's op een foto van zichzelf te maken met een banaan. En aan die oproep werd gehoor gegeven door enorm veel voetballers. Allen met de hashtag #weareallmonkeys. Het blijkt een idee van een reclamebureau, een idee dat al langere tijd op de plank lag.

De vader van Neymar gaf een reclamebureau uit Sao Paulo de opdracht iets tegen racisme te doen, nadat de voetballer slachtoffer was geworden. "We zochten naar een campagne tegen racisme, maar wel iets luchtigs en grappigs", citeert De Telegraaf reclameman Guga Ketzer. "De foto en hashtag waren ons idee. De campagne was klaar; we wachtten alleen nog op het geschikte moment om te starten. Alves heeft ons dat gegeven."

Alves wist van de plannen van het reclamebureau, toch staat zijn besluit om de naar hem geworpen banaan te pellen en op te eten los van de campagne. "Mijn actie was wel spontaan. Het gebeurt spelers zo vaak, ook Neymar. Ik at de banaan op zonder daarbij na te denken."