'Vitesse sluit lucratieve sponsordeal met bedrijf Chelsea-eigenaar'
Vitesse is op weg naar een lucratieve sponsordeal. De Arnhemmers krijgen vanaf volgend seizoen zeer waarschijnlijk telecombedrijf Truphone op het shirt. De provider is voor bijna een kwart in handen van Chelsea-eigenaar Roman Abramovich. Met het oog op de regels voor Financial Fairplay komt de op handen zijnde deal bijzonder goed uit voor Vitesse.
Abramovich kocht vorig jaar 23,3 procent van de aandelen van het in Londen gevestigde Truphone en betaalde daar circa 85 miljoen euro voor. Bronnen rond Vitesse bevestigen het nieuws aan De Gelderlander en Omroep Gelderland. Vitesse-woordvoerder Wiebe Nelissen zei er niets over. "Wij kunnen er niet op ingaan. We werken elke dag hard aan onze relaties met partners en sponsoren. Daar hebben we nu niets over te melden", aldus de zegsman in de krant.
Vitesse werkt sinds enkele jaren samen met Chelsea. Abramovich heeft een groot imperium en daar maakt ook Aleksandr Chigirinskiy, grootaandeelhouder van Vitesse, deel van uit. In de tweede seizoenshelft prijkt de naam van Youfone op het shirt, maar die overeenkomst loopt binnenkort af. Daarvoor had Vitesse lange tijd helemaal geen shirtsponsor. Truphone gaat naar verluidt een veelvoud betalen om op de tenues te mogen staan.
Die inkomsten zijn voor Vitesse hard nodig, omdat de club de afgelopen jaren flink investeerde in onder meer een nieuw trainingscentrum op Papendal. De eredivisionist leed hierdoor flink verlies en is door de Financial Fairplay in de mogelijkheden beperkt geraakt. Volgens Omroep Gelderland is de telecomprovider sinds jaren weer 'een grote vis' voor Vitesse, na Nuon rond de eeuwwisseling. Dat bedrijf betaalde jaarlijks ongeveer acht miljoen euro.