'Topjaar levert Ronaldo hogere marketingwaarde op dan Messi'
Het is vooralsnog het jaar van Cristiano Ronaldo en dat laat zich voelen in zijn marktwaarde. Volgens Repucom, een internationaal marketing onderzoeksbureau, is hij Lionel Messi voorbij gestoken.
Verrassend is dat Barcelona-verdediger Gerard Piqué de topdrie completeert. Het onderzoek is onder meer gebaseerd op het aantal volgers op Twitter en het aantal likes op Facebook. Het bedrijf heeft daarnaast een eigen 'Celebrity DBI' opgesteld, uitgaande van de mening van meer dan 1,5 miljard mensen.
Repucom meent op die manier een realistische weergave van de marktwaarde van spelers te kunnen geven. Ronaldo heeft zijn toppositie te danken aan het winnen van de Gouden Bal, waarin hij Messi versloeg. Afgelopen zaterdag won de Portugees bovendien de Champions League waarin hij goed was voor zeventien treffers. Naast zijn sportieve prestaties is hij ook de grootste trendsetter in de voetballerij, meent Repucom.
Wereldwijd kent 83,9 procent de naam van Cristiano Ronaldo. In landen als Italië, Spanje, Duitsland, Turkije en Argentinië ligt dat percentage zelfs boven de 95%. Ronaldo heeft op Facebook 82 miljoen likes en op twitter 26 miljoen volgers. De spelers die de toptien completeren zijn Fernando Torres, Wayne Rooney, Andres Iniesta, Neymar, Iker Casillas, Zlatan Ibrahimovic en Thierry Henry.