Legendarische Oranje-momenten (10): Rijkaard spuugt Völler vol in zijn nek

Legendarische Oranje-momenten (10): Rijkaard spuugt Völler vol in zijn nek

Gepubliceerd: maandag 2 juni 2014 om 12:00ma 02-06-2014 om 12:00

Over elf dagen begint het Nederlands elftal aan het WK in Brazilië. Om alvast in de Oranje-sfeer te komen, blikt VoetbalPrimeur tot de WK-start van Oranje terug op de tien meest legendarische Oranje-momenten op een WK. We trappen af met plek tien: het spuugincident tussen Frank Rijkaard en Rudi Völler.

Trots kunnen we er als Nederland niet op zijn en dat is Rijkaard ook zeker niet. Maar legendarisch hoeft niet alleen positief te zijn en dus kunnen we niet om de smerige roggels van de oud-topvoetballer heen.

Europees kampioen
Nederland kwam in 1990 als Europees kampioen naar het WK, maar in Italië liep het voor geen meter. Na een moeizame poulefase werd als nummer drie nog wel de achtste finale bereikt, maar daar bleek uitgerekend West-Duitsland het eindstation.

In het duel met de Duitsers, die in 1988 nog werden verslagen, kreeg een gefrustreerde Rijkaard het aan de stok met Rudi Völler. De Nederlander kon zich niet beheersen en trakteerde zijn opponent op een aantal fluimen. Op televisie was goed te zien dat de verdediger tot tweemaal toe in de nek van Völler spuugde.



Rode kaart
De Duitse aanvaller kon zijn grote ogen niet geloven toen hij met zijn hand in zijn nek voelde en liep woedend naar Rijkaard toe. Beide voetballers werden vervolgens met rood naar de kant gestuurd en ook daar was Völler, die zich in vergelijking met Rijkaard behoorlijk wist in te houden, erg boos over.



Boter bij de shampoo
Na afloop van het duel waren de grappen over het incident niet van de lucht. In Duitsland zou zelfs een Rijkaard-shampoo worden gelanceerd: die macht das Haar völler

Uiteindelijk kon Völler De Lama vergeven, ze acteerden in 1996 zelfs samen in een reclamespotje van Echte Boter. 'Met Echte Boter krijg je ze weer aan tafel', luidde de slogan.



Bekijk de beelden:

Plaats een reactie

maandag 2 juni 2014 om 12:06
De rivaliteit is de afgelopen jaren toch wel enorm veranderd. Toen was er nog echt haat richting de Duitsers en andersom, tegenwoordig is het allemaal gemoedelijker, ook onder de fans.
Vind ik leuk
maandag 2 juni 2014 om 13:01
Er is nooit haat van Duitsland richting Nederland geweest hoor. Dat leeft(leefde) in Nederland veel meer.

In Duitsland wordt het spannend als ze tegen Engeland spelen ... dat is de eeuwenoude strijd tussen de rivalen.
Vind ik leuk
Michel +186
maandag 2 juni 2014 om 13:57
Ja dat denken de Engelsen ook, daar bracht Ballack toen verandering in toen hij op nationale TV in Engeland meldde dat toch echt Nederland hun oude rivaal is. De Duitsers willen echt dolgraag Nederland verslaan.
Vind ik leuk
FK +111
maandag 2 juni 2014 om 14:03
De Engelsen hebben dat meer tegen Duitsland dan andersom hoor...
De Duitsers winnen toch bijna altijd van Engeland... behalve in '66.

Toen Engeland de halve finale verloor van Duitsland na penalty's in 1990 was een Duitser of auto van Duits automerk niet veilig in Engeland!
+/ 3 doden, 600 gearresteerd :-O

Vind ik leuk
Fluitketel +590
maandag 2 juni 2014 om 14:15
Ik woon al sinds 2002 in Duitsland, de revaliteit heerst er nog steeds, en denk nou maar niet dat het gemoedelijker is geworden!
Vind ik leuk
oke dan +4318
maandag 2 juni 2014 om 12:14
Legendarische Oranje-momenten, en dan komen jullie met zoiets?
Vind ik leuk
Cappie +7490
maandag 2 juni 2014 om 12:15
"Mooi" legendarisch moment. Ik kan het mij nog herinneren en vond het toen al wel meteen een stomme actie van Rijkaard. Maar stiekem toch ook wel erg fijn... dat Duitse team bestond voor 90% uit jongens waar praktisch iedereen wel even een dikke fluim bij in hun nek wilde leggen.
Tegenwoordig is die haat er inderdaad niet meer. Komt denk ik ook vooral doordat de Duitsers nu ook mooi voetbal spelen. Wel jammer eigenlijk. Al is er nog steeds niets leuker dan van Duitsland winnen.
Vind ik leuk
Michel +186
maandag 2 juni 2014 om 12:26
Ik kan me het allemaal nog zo goed herinneren... prachtige tijden. Nederland qua spelersmateriaal veruit het allerbeste team van de wereld. Wat was het toch jammer dat het dat toernooi helemaal misging. Toen Völler de rooie kaart kreeg, wat hebben we zitten juichen zeg. De haat tegen Duitsland was geweldig, ik mis dat wel eigenlijk, zo'n gezamenlijke vijand. Nu zit de "jeugd" tegenwoordig te juichen voor Bayern Munchen, dat was toen ondenkbaar.
Vind ik leuk
Fluitketel +590
maandag 2 juni 2014 om 14:18
Die spuugactie van Rijkaard is niet goed te praten en ook die actie Ronald Koeman, die het Shirt van Klinsmann gebruikte om zijn achterwerk schoon te poetsen, ordinaire acties, geen woorden voor.
Vind ik leuk
Red1 +5970
maandag 2 juni 2014 om 15:22
De haat tussen de Duitsers en Nederlanders zal misschien ietsjes getemperd zijn, maar ik kan me herinneren hoe het altijd oorlog was in R'dam buiten de stadion(wijken) om voordat de wedstrijd begonnen was.
Dat is niet te vergelijken met nu.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws