"Het is lastig om een shirtsponsor te vinden, zelfs voor een club als Ajax"

Applaus voor Van der Sar na 'eerste stunt': "Dat heeft hij heel goed gedaan"

3 juni 2014 om 16:48

Edwin van der Sar begint de fijne kneepjes van het marketingvak aardig onder de knie te krijgen. De oud-doelman, nu achter de schermen werkzaam bij Ajax, stuurde maandagavond een simpele 'tweet' de wereld in; de respons was enorm.

De recordinternational van Oranje berichtte dat er dinsdag 'groot nieuws' te melden viel bij Ajax. Nederlands media struikelden over elkaar heen en speculeerden op de langverwachte presentatie van een nieuwe hoofdsponsor van de Amsterdamse landskampioen. Het bleek uiteindelijk om de onthulling van het nieuwe Ajax-tenue voor komend seizoen te gaan; middels een geestig filmpje toonde Ajax zijn nieuwe shirts.

Met een verborgen camera werd de reactie van trainer Frank de Boer en verschillende Ajax-spelers gefilmd op het moment dat zij het nieuwe Ajax-shirt te zien kregen. De ontwerpen liepen ver uiteen: shirts met ruitjes, tulpen en zelfs de afbeelding van een leeuwenkop. De Boer en consorten kregen het er benauwd van. De opluchting was groot toen bleek dat het om een grap ging. Marketingdeskundigen zijn vol lof over de actie van Van der Sar.

"Je zou kunnen zeggen dat dit de eerste grote marketingstunt is van commercieel directeur Edwin van der Sar. Dat heeft hij heel goed gedaan", zegt sportmarketeer Marcel van Beerthuizen van Bigplans in gesprek met radiozender BNR. Ook Rogier van Kralingen, werkzaam bij Innoa, is van mening dat de Ajax-directeur een slim trucje heeft uitgehaald.

"Fris om te zien dat ze zichzelf niet zo heel serieus nemen"
"Ik vind de actie gewoon getuigen van zelfverzekerdheid en nog veel belangrijker: van zelfspot. Het is het tegenovergestelde van wat je zou kunnen zeggen de arrogante kampioen Ajax, het is wel eens fris om te zien dat ze zichzelf niet zo heel serieus nemen", aldus Van Kralingen tegenover BNR. Dat de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor langer duurt dan verwacht en vooral gehoopt, valt niet alleen Van der Sar kwalijk te nemen.

"Het is lastig om een shirtsponsor te vinden, zelfs voor een club als Ajax. Vier keer op rij kampioen, schrijft zwarte cijfers, heeft geen schulden. Ik denk niet dat wij het zouden moeten beoordelen in de zin van 'het is jammer dat er geen hoofdsponsor is gevonden'. Ik neem aan dat ze daar 24 uur per dag mee bezig zijn", aldus Van Kralingen.