FIFA-sores kost WK populariteit in Nederland; Elfstedentocht neemt afstand
Het imago van het WK voetbal is de afgelopen vier jaar verslechterd. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door Hendrik Beerda Brand Consultancy onder tweeduizend Nederlanders.
Volgens het onderzoek worden de Olympische Spelen en de Elfstedentocht veel meer gewaardeerd dan de mondiale titelstrijd. Ook het enthousiasme voor het Nederlands elftal neemt af. "Bij eerdere metingen bleek het WK ook al minder populair dan de Olympische Spelen en de Elfstedentocht, maar het gat wordt steeds groter. De doorlopende kritiek op de organisatie van het WK in Brazilië, Rusland en Qatar zorgt ervoor dat het Nederlandse publiek steeds minder warm voor loopt voor het evenement", aldus merkadviseur Beerda.
Volgens Beerda hebben de slechte prestaties van het Nederlands elftal bij het laatste EK ook een negatief effect op het WK-imago. Oranje blijft wel de favoriete sportploeg. Ajax en Feyenoord nemen de tweede en derde positie in op de ranglijst. Net als bij het vorige onderzoek van 2012 is schaatser Sven Kramer de meest populaire sporter. Het verschil met turner Epke Zonderland is wel kleiner geworden. Arjen Robben is op de zevende plaats de eerste voetballer.
(ANP)