PEC maakt zich op voor volgende prijs: "Niet teveel uitmelken"
Gesteund door talloze, propvolle bussen met supporters won PEC Zwolle afgelopen seizoen de nationale beker. De Johan Cruijff Schaal is daardoor de volgende prijs die gepakt kan worden. Tegenstander is opnieuw Ajax en de Overijsselse ploeg hoopt middels een uitgebreide campagne weer 'bekerkoorts' bij de achterban aan te wakkeren.
PEC won de KNVB Beker middels een daverende 5-1 zege op Ajax. "Het zou mooi zijn als we weer met duizenden supporters af kunnen reizen", zegt marketingdame en bedenker van de campagne Myrte Scheffer tegen De Stentor. "We gaan voor een 'high five'. Het is natuurlijk een knipoog naar de uitslag van die bekerfinale, maar het gebaar is ook ooit in de sport uitgevonden om een overwinning te vieren."
Het nummer van Zwollenaar en rapper Sticks wordt gebruikt en supporters is gevraagd filmpjes in te sturen. Scheffer: "Daarvan wordt een compilatievideo gemaakt". Bij oefenduels deelt PEC een flyer in de vorm van een hand uit. Daarop kunnen handtekeningen. "Op iedere vinger kan een handtekening van jouw favorieten, jouw 'high five'."
Benen op de grond houden
Door het flirten met de uitslag van de bekerfinale, bestaat het risico op een dikke teleurstelling. Doelman Diederik Boer is zich daarvan bewust. "We mogen best wat nederig blijven, zelfs nu we die wedstrijd met 5-1 wonnen." Rechtsback Bram van Polen sluit zich daarbij aan. "We moeten het niet teveel uitmelken", vindt hij.
"Maar het is leuk dat er zo'n hele campagne omheen wordt gebouwd", vervolgt de aanvoerder. "Tegen die tijd is de druk er toch wel, helemaal bij de tegenstander. Dat maakt het extra belangrijk om veel supporters mee te hebben. Zonder publiek voetballen wij lang niet zo goed."