Feyenoord-fans woedend na Ajax-deal: "Het zijn vaak geen daden, maar woorden"
Het nieuws over de nieuwe hoofdsponsor van Ajax heeft flink wat stof doen opwaaien. Vooral vanuit Rotterdam regent het verontwaardigde reacties van mensen die direct met het opzeggen van hun Ziggo-abonnement dreigen. Sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake verwacht echter dat het op dat gebied wel mee gaat vallen.
Op sociale media waren de boze reacties niet te tellen en de klantenservice van het kabel- en mediabedrijf was overbelast. "Mensen reageren emotioneel op zo'n bericht, en dat is ook logisch", probeert Van den Wall Bake het nieuws te duiden. "Emotie is de kracht van sport. Maar weinig mensen zullen het ook gaan doen: om een beetje in Feyenoord-termen te blijven zijn het vaak geen daden, maar woorden."
Baptiest Coopmans, beoogd CEO van Ziggo, verwacht ook dat het meevalt. "Berichten over opzeggingen worden overdreven", zegt hij tegen het Algemeen Dagblad. En bij Aegon, de huidige hoofdsponsor van de Amsterdammers, kan men alvast bevestigen dat er uiteindelijk weinig mensen zijn die ook daadwerkelijk de daad bij het woord voegen.
"Ik weet dat er toentertijd slechts twee klanten waren die hun polis bij Aegon stop zetten. De emotionele reactie omzetten in handelen, wordt door heel weinig mensen gedaan. Opel (hoofdsponsor Feyenoord) en Philips (hoofdsponsor PSV) worden ook gewoon door iedereen gebruikt", aldus Van den Wall Bake, die positief is over de deal van Ajax.
"Met Ziggo haalt Ajax niet alleen een zak met geld binnen, maar ook een hoop kennis en kunde van media. Ziggo is onderdeel van Liberty, een mondiale speler op de entertainmentmarkt. Ajax is ook een mondiale speler, dus dat is heel goed voor de club. Ajax kan bijzonder blij zijn."