"Ook de manier waarop wij dat doen, pakt goed uit voor het voetbal"

Voetbal in Nederland populairder dan ooit: "Eredivisie had sterk Feyenoord nodig"

6 december 2014 om 08:28

De discussie over het niveau van de Eredivisie blijft voortduren, maar intussen is de Nederlandse competitie populairder dan ooit. Vorig weekend brak de NOS zelfs een record: liefst 3,2 miljoen mensen keken zondagavond zeven uur naar de samenvattingen.

NOS-directeur Jan de Jong noemt de totale onvoorspelbaarheid van de Eredivisie als een factor voor het succes. "En de opmars van Feyenoord is een belangrijke factor", stelt hij in het Algemeen Dagblad. "Dat wordt door iedereen gevoeld en gewenst en door velen wordt het Feyenoord en zijn aanhang ook zeker gegund. Dit sterke Feyenoord had de Eredivisie nodig. Je merkt het aan de cijfers van de laatste twee jaar."

De omroep zag eerder af van een vervolg in de Champions League, mede vanwege een bewuste keuze voor de samenvattingen van de Eredivisie. Het huidige contract loopt door tot 2017. "En wat mij betreft gaan ze ook nooit meer bij ons weg. Ook de manier waarop wij dat doen, pakt goed uit voor het voetbal. 'Studio Sport, zeven uur', is een deel van ons nationaal erfgoed geworden."

Intussen is het verschil met clubs als Bayern München, Barcelona, Real Madrid en Chelsea enorm gegroeid. "Maar die zijn in de eigen competitie ook buiten bereik voor bijna iedereen. Bayern is oppermachtig in de Bundesliga. Dat is bijna saai. In de Eredivisie zit alles dichter op elkaar. Dat vinden kijkers leuk, de Eredivisie is daarom een zeer aantrekkelijke competitie", aldus De Jong.