Prachtig spandoek in De Kuip: "Dat is not done, ik walg ervan"
Het is al jaren een doorn in het oog van Vereeniging De Feijenoorder en Feyenoords officiële supportersvereniging FSV. Het grootste doek ooit is een aantal jaar geleden gebruikt bij Ajax. En dat terwijl Feyenoord bekend staat als de club met de meest fanatieke aanhang die er is. Vers Beton keek mee bij de productie van het doek.
Maar liefst 5120 vierkante meter groot was het spandoek tijdens de bekerwedstrijd Feyenoord – Ajax in De Kuip. Jeroen Ibelings, 'geestelijk vader' van de spandoekdesings in De Kuip, vindt dat een doek met de hand gemaakt moet worden. "We hadden toen niemand die kon verven, dus lieten we doeken drukken. Maar dat is nu not done. Ik walg ervan. Je gooit je ziel en zaligheid erin voor je club. Zo toon je je liefde. Da’s net zoiets als wanneer je een cadeautje in de winkel koopt. Een zelfgemaakt cadeau kan veel minder kosten, maar is veel waardevoller."
"We hadden elke keer niet genoeg geld", blikt Eduard Chacet van De Feijenoorder terug. "Tussen de 12 en 13 duizend euro. Voor één minuut in beeld. Dat is puur voor het materiaal: doek, verf, lockmachine, vervoer, eten en drinken voor de jongens, 1000 spuitbussen, ruim 600 liter groene verf, noem het maar op. Niemand van ons krijgt hiervoor betaald." Hoe kan zo'n doek dan toch ontstaan? "Bij de Feijenoorder hebben we een budget van tussen de 20 en 25 duizend euro per jaar. Dat krijgen we via het lidmaatschapsgeld. Het is daarom niet de bedoeling om alles in één keer op te maken aan dit doek, want dat kun je niet aan je leden verkopen."
Vervolgens begon de voorbereiding. Naaien, verven, oprollen, vervoeren, uitrollen. En dan is het één minuut genieten. Waarom? "Als je zoiets doet, zit iedereen meteen vol adrenaline en staat heel De Kuip achter de club”, vertelt Eduard. Maar ook vakmanschap speelt een rol. “Het moet handwerk zijn. Dat is de sport. Net als bij het Sevilla-doek: alles moet gespoten zijn, dus geen van tevoren gekleurde stukken doek erin. Het is gewoon een stukje kunst."