UEFA beschuldigd van matchfixing in BBC-reportage: Kon ogen niet geloven

    UEFA beschuldigd van matchfixing in BBC-reportage: "Kon ogen niet geloven"

    Gepubliceerd: vrijdag 9 september 2016 om 00:00vr 09-09-2016 om 00:00

    Alex McLeish heeft in een BBC-reportage de UEFA beschuldigd van matchfixing. Hij verwijst daarbij naar de play-offwedstrijden tussen Schotland en Italië voor het EK 2008.

    McLeish was destijds bondscoach van Schotland en vertelt over een gebeurtenis kort voor de beruchte wedstrijd. "Midden in de week kreeg ik ineens een telefoontje", zegt McLeish in het programma. "Een Italiaanse journaliste vroeg me of ik echt dacht dat de UEFA het zou laten gebeuren dat Frankrijk en Italië zich niet zouden plaatsen voor het EK. Ik antwoordde: 'Wacht eens even, zulke dingen zeggen we niet in Schotland'. De vrouw praatte gewoon verder. 'Luister mijnheer McLeish', vervolgde ze. 'Heel Italië praat hierover. Als er een fifty-fifty situatie in de wedstrijd is, zal de scheidsrechter Italië bevoordelen.'"

    Zo'n moment deed zich in de slotminuut vervolgens ook voor. Giorgio Chiellini maakte aan de cornervlag een duidelijke overtreding op Alan Hutton, maar de Spaanse scheidsrechter Mejuto Gonzalez gaf Italië een vrije trap, waaruit Christian Panucci de beslissende 1-2 binnenkopte. "Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dat zag", aldus McLeish.

    Ook James McFadden, speler van Schotland, voelde zich gepiepeld. "Ik was na die wedstrijd compleet ontdaan. Ik weet dat je verondersteld wordt zulke dingen niet te zeggen, maar we werden genaaid door de scheids. Hij nam een aantal zeer twijfelachtige beslissingen in ons nadeel. Voor mij het bewijs dat we niet gewenst waren op een groot kampioenschap. Sommige mensen wilden niet dat Schotland zich kwalificeerde. Ze hebben gekregen wat ze wilden."

    De UEFA ontkent alle aantijgingen. "Vergissingen kunnen er altijd gebeuren. Mejuto Gonzalez was één van de beste scheidsrechters ter wereld. In die match heeft hij geen van beide teams benadeeld", aldus een woordvoerder.

    Het beruchte moment (vanaf 1.25):

    Lees meer over:Schotland

    Plaats een reactie

    AZistheclub +2422
    vrijdag 9 september 2016 om 00:11
    1:30 ja vrije trap voor wit........ -_-

    Hoe verzin je het...
    Vind ik leuk
    Youri99 +9752
    vrijdag 9 september 2016 om 10:21
    Maar ze gaan wel voorbij aan het feit dat de goal van Schotland zelf een buitenspeldoelpunt was die word goedgekeurd. Doen we dus wederom niks mee.
    Vind ik leuk
    PredatorA +6558
    vrijdag 9 september 2016 om 10:41
    Waarom is mijn bericht verwijderd VP?

    Is het berichtje aan Timmio "Shandy gedronken?" zo erg?
    Vind ik leuk
    Timmmio +399
    vrijdag 9 september 2016 om 20:16
    Niet eens mogen aanschouwen... Wat zei je:)
    Vind ik leuk
    PredatorA +6558
    vrijdag 9 september 2016 om 20:56
    Precies wat daarboven tussen aanhalingstekens staat ;).
    Vind ik leuk
    Timmmio +399
    vrijdag 9 september 2016 om 21:13
    Oh hh
    Vind ik leuk
    Timmmio +399
    vrijdag 9 september 2016 om 00:12
    Uefa is gwn maffia en idd geldwolven. Bah!
    Vind ik leuk
    AZistheclub +2422
    vrijdag 9 september 2016 om 00:12
    Die 1-1 lijkt mij buitenspel dus opzich.... :O
    Vind ik leuk
    Youri99 +9752
    vrijdag 9 september 2016 om 10:21
    Exactly :) Die schotten zijn dus helemaal niet zo benadeeld als ze stellen.
    Vind ik leuk
    AZistheclub +2422
    vrijdag 9 september 2016 om 00:14
    0:54 goed geschoten... dan schiet je toch gewoon linkerhoek.... (voor die speler, rechts vanuit camerapositie)
    Vind ik leuk
    DOEMAAR133 +6276
    vrijdag 9 september 2016 om 00:32
    wat is er nieuw, kan me nog een handsbal herinneren van een Fransman, in bijna de slot seconden van de wedstrijd

    En wel eens gehoort van een loting met koude en warme balletjes.

    Tuurlijk wordt daar mee gesjoemeld. ze hebben liever "grote" landen op een WK dan bv schotland

    Brazilie vs Italie verkoopt beter dan Brazilie - schotland

    Vind ik leuk
    Nick Kools +12384
    vrijdag 9 september 2016 om 00:36
    Teringlijers zijn t bij de UEFA en FIFA.

    We worden al jaren voor de gek gehouden en genaaid.
    In 1998 wist iedereen dat de finale tussen adidas en nike zou gaan.
    Nederland en brazilie moesten tegen elkaar in de halve finale en beide waren nike gesponserd.

    Nederland had 2 minuten voor tijd een pingel moeten hebben toen van Hooijdonk onderuit getrokken werd.
    Waar verkoopt nike meer shirtje? 15 miljoen Nederlanders of 160 miljoen Brazilianen.

    De rest is geschiedenis!
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 9 september 2016 om 01:22]
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 september 2016 om 01:01
    Die 1-1 was ook een onterechte doelpunt dus wat zeiken ze nu. Die vrije trap in de laatste minuut kun je juist als een goedmaker voor die eerste blunder..
    Vind ik leuk
    Gu3rilla +15884
    vrijdag 9 september 2016 om 01:39
    2 fouten maken niet 1 goed
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 september 2016 om 01:41
    "goedmaken" als in Italie compenseren nadat hij ze eerder al genaaid had
    Vind ik leuk
    vrijdag 9 september 2016 om 01:02
    Die 1-1 was ook een onterechte doelpunt dus wat zeiken ze nu. Die vrije trap in de laatste minuut kun je juist als een goedmaker voor die eerste blunder..
    Vind ik leuk
    RickPSV27 +59
    vrijdag 9 september 2016 om 07:31
    Je moet als scheids nooit fouten goedmaken... Dat is t slechtste wat je kunt doen.
    Vind ik leuk
    Gizmo +3882
    vrijdag 9 september 2016 om 07:44
    Als je die overtreding ziet, dan zou je het bijna (of helemaal) gaan geloven.

    Of die scheids is werkelijk stekeblind.
    Vind ik leuk
    lemon9 +884
    vrijdag 9 september 2016 om 09:11
    vuile corupte bende uefa en de fifa alles draait om dat kut geld
    Vind ik leuk
    De Barbaar +3203
    vrijdag 9 september 2016 om 09:12
    En we weten: De UEFA jokt nooit.
    Vind ik leuk
    vos199 +1220
    vrijdag 9 september 2016 om 09:37
    Maar goed dat wij toendertijd de Fransen én de Italianen even wat hebben laten zien..
    Vind ik leuk
    hhubbe +1