Van Basten én Blind 'vergissen zich': 'Hij heeft een abnormaal spelinzicht'

Van Basten én Blind 'vergissen zich': 'Hij heeft een abnormaal spelinzicht'

Gepubliceerd: donderdag 10 november 2016 om 11:47do 10-11-2016 om 11:47

Henk Spaan begrijpt niet dat bondscoach Danny Blind geen beroep doet op Marten de Roon (24). De controlerende middenvelder, die sinds dit seizoen voor Middlesbrough speelt, wordt al jaren onderschat, schrijft de columnist in Het Parool. 

'De eerste trainers die zich in De Roon hebben vergist, behalve die op Varkenoord, waren Wiljan Vloet en Michel Vonk van Sparta. Volgens Vloet was De Roon geen basisspeler. Soms zette Vonk hem centraal achterin, een misverstand. Ondanks de tegenkrachten speelde hij zich in het eerste. Sparta liet hem transfervrij gaan, weer een fout', stelt Spaan.

'Daarna vergiste Marco van Basten zich in de middenvelder. Hij werd 'niet opgewonden' van De Roon. Opnieuw speelde Marten zich in de basis en hij werd zelfs aanvoerder van Heerenveen', vervolgt de columnist. 

'Wat trainers niet zien, is het abnormale spelinzicht van de controlerende middenvelder. Pas in de Serie A begon zijn visie op te vallen. Een paar keer werd hij Speler van de Maand bij Atalanta. Middlesbrough kocht hem voor miljoenen. Nu ziet Blind het niet.'

Poll

Verdient De Roon een plek in dit Oranje?

(369 stemmen)

Plaats een reactie

Huub Meijs +522
donderdag 10 november 2016 om 11:59
die blind ziet alleen maar ajaxsieden
Vind ik leuk
JOJO +1768
donderdag 10 november 2016 om 12:06
Inderdaad! Nu Schaars er waarschijnlijk niet bij is, moet hij De Roon oproepen. Al is het maar als een signaal. Daarnaast zou ik Nigel de Jong weer oproepen. Gewoon om van dichtbij te kunnen zien. Wellicht is hij op dit moment de missing link. Hij is pas 31jr en heeft bakken met ervaring.

Blind moet geen aanvaller oproepen voor Janssen of een buitenspeler voor Lens. Nee, hij moet 2 nieuwe middenvelders oproepen. Het middenveld wordt continue overlopen. Het ene moment omdat Blind het verkeerd neerzet. Het andere moment omdat spelers het niveau niet aankunnen. Clasie en Klaassen horen niet bij het niveau van het NL elftal. En dat niveau is de laatste jaren al niet heel hoog. Dus dat zegt meer over Clasie en Klaassen. Zij zijn Europese middenmoot en het NL elftal behoorde 2,5 jaar geleden nog bij de wereldtop. Overigens hoort een Veltman ook niet in het NL elftal. Wat een overschatte voetballer is dat zeg. Kan alleen maar verdedigen door het maken van overtredingen. Wijnaldum moest hem back-uppen in de eerste helft en Bruma in de 2e. Het is niet voor niets dat Ajax hem direct door een nieuwkomer centraal heeft vervangen. En als Tete weer goed gaat voetballen, zit Veltman op de bank.
Vind ik leuk
Dropkick +57
donderdag 10 november 2016 om 12:21
Nigel de Jong, dat is wel een goed idee eigenlijk. Waarom is die er de laatste tijd niet bij? Gaan we nog enigszins terug naar de groep die in 2014 liet zien gedisciplineerd te kunnen voetballen: Sneijder, Blind, Wijnaldum, De Jong, Robben.

Veltman zit inderdaad in een flinke spiraal naar beneden. Op RB moeten Karsdorp en Tete het samen maar uitmaken. Zo lang Tete niet speelt bij Ajax is het Karsdorp dus, en als die geblesseerd is dan Janmaat. Veltman roept al jaren dat "die kleine foutjes eruit moeten". Had alleen niet gedacht dat hij dat wilde oplossen door er gewoon hele grote blunders van te maken...
Vind ik leuk
Sazzz +11044
donderdag 10 november 2016 om 12:36
Omdat ie de helft van de tijd niet speelt? Niet dat een probleem zou zijn gezien de selectie van meerdere andere spelers, maar toch
Vind ik leuk
JOJO +1768
donderdag 10 november 2016 om 13:53
Veltman moet er inderdaad uit. Maar Tete speelt niet bij Ajax en Karsdorp is er nu niet bij. Ben het met je eens dat Karsdorp de eerste keus moet zijn. Maar daarachter verdient Brenet het. Speelt bij PSV goed, ook in de CL. Tete speelt momenteel niet. Daarnaast heeft Brenet gisteren meer laten zien, dan Veltman in al zijn optredens in het NL elftal.

Met Karsdorp en Brenet op rechts en Tete straks eventueel ook weer, hoeven we ons geen zorgen te maken over die postitie. Evenals de linksback met Blind, Kongolo en hopelijk straks weer een goede Willems. Ook centraal vind ik het in orde met het stevige blok Bruma - Van Dijk en daarachter nog De Vrij en eventueel Vlaar.

Als Veltman eindelijk wordt gepasseerd, hoeven we ons over de verdediging geen zorgen meer te maken. Het probleem is het middenveld. Klaassen em Clasie kunnen het niveau niet aan. Sneijder moet zich richten op links buiten. Dus na Strootman, Pröpper en Wijnaldum, wordt het dun. Ramselaar komt eraan en als Hendrix straks weer terug is, zit hij er ook bij. En gelukkig hebben we Vilhena. Maar hopelijk sluiten ook jongens als Bazour en Riedewald straks weer aan en krijgt De Roon een kans. Maar voorlopig is het dun gezaaid. Blind valt dan terug op Schaars en hopelijk straks op Nigel de Jong. Maar laat aub die Klaassen en Clasie eruit. Na vele optredens is nu wel gebleken dat zij het NL elftal niveau niet aankunnen, evenals Veltman. Weg met die drie.
Vind ik leuk
Kuip +9080
donderdag 10 november 2016 om 17:39
Zeer goede analyse. Ik hoop dat Blind het ook leest !
Vind ik leuk
Nashua +6858
donderdag 10 november 2016 om 12:10
Henk jij bent met een hockeystick groot geworden, doe me lol . . .
Vind ik leuk
Romario9 +12565
donderdag 10 november 2016 om 12:12
Misschien wordt hij er alsnog bijgehaald nu Schaars geblesseerd is. Of mag dat niet?
Vind ik leuk
HJR +8313
donderdag 10 november 2016 om 12:25
Gewoon oproepen. Maar Blind is eigenwijs en gaat ben ik bang De Roon of N de Jong niet oproepen. We zullen zien :)
Vind ik leuk
luccerd +3058
donderdag 10 november 2016 om 12:36
Ik denk dat hij Hicham Faik gaat oproepen, want Hicham heeft een goede vrije trap....
Vind ik leuk
Sjaakhaak +2719
donderdag 10 november 2016 om 12:37
Hij scoort de gelijkmaker tegen city en moet ook gelijk maar geselecteerd worden.. wat een onzin!
Vind ik leuk
donderdag 10 november 2016 om 12:42
Het is echt niet zo dat de roep om de Room alleen daardoor komt hoor... sinds hij het goed doet bij Atalanta eigenlijk al
Vind ik leuk
drumb +169
donderdag 10 november 2016 om 12:49
433 Punt naar achteren:

De Jong
Prøøøpper Sneijder

Volgensmij heb je dan wat je wilt. Je hebt naar binnen trekkende buitenspelers met Robben en nouja.. de enige echte linksbuiten in de selectie is Depay. Wijnaldum, Klaassen, noch Clasie geven een goede eindpass. Sneijder en Pröpper kunnen dat wél, maar hebben een fysieke stofzuiger nodig achter zich.

Is het nou zo eenvoudig of BEN IK NOU ZO DOM :)
Vind ik leuk
J Kiprich +17756
donderdag 10 november 2016 om 12:53
Een abnormaal spelinzicht?
Vind ik leuk
Come on Utreg +28389
donderdag 10 november 2016 om 13:46
Tja, wat kan je iemand die Blind heet kwalijk nemen? What's in a name! Hij zag wel meer dingen niet.. Lees: Ziyech. Soms ziet hij dingen die er niet zijn.. Lees: Kuwas. Jammer voor 'ons' is dat hij blijft zitten..
Vind ik leuk
Marc888 +8
donderdag 10 november 2016 om 14:10
Veltman eruit en tete of brenet erin
Vind ik leuk
hannes +350
donderdag 10 november 2016 om 16:17
In deze doet Blind zijn naam alweer eer aan.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws