Ziyech: 'Ze wisten wie ik was, toch deden ze dit. Het was een vernedering'

    Ziyech: 'Ze wisten wie ik was, toch deden ze dit. Het was een vernedering'

    dinsdag 20 december 2016 om 14:52

    Aangehouden worden door de politie omdat hij in een dure auto rijdt - het overkomt Hakim Ziyech regelmatig, vertelt hij in een interview met Voetbal International. Het frustreert de spelmaker van Ajax. 

    "Laatst nog. Ik kwam terug uit Marokko. Een vriend haalt me op van Schiphol, we rijden in een Mercedes van de club terug naar Dronten en ik word ingesloten door twee politieauto's. We reden niet te hard, alles verliep heel normaal. Ze hebben ons langs de kant van de snelweg gezet", herinnert Ziyech zich. 

    "De hele auto werd onderzocht en al mijn tassen en koffers werden leeggehaald. Hoe voel je je dan? Als een crimineel werd ik weggezet", vervolgt de middenvelder. "Het mooiste was: die agenten wisten dat ik Hakim Ziyech was die voor Ajax voetbalt en toch deden ze dit. Het was een vernedering. Ik ben rustig gebleven, dat is mijn winst, maar het had ook anders kunnen lopen. Want ik kan hier zó slecht tegen."

    Plaats een reactie

    Manstein +149
    dinsdag 20 december 2016 om 15:06
    Misschien wouden die agenten gewoon een handtekening Hakim!
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 15:12
    Misschien had die vriend wel wat verdachts bij zich?
    Vind ik leuk
    younited +4022
    dinsdag 20 december 2016 om 15:12
    Etnisch profileren....NEXT
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    dinsdag 20 december 2016 om 15:12
    Ben zelf blank en ben in mijn leven ook regelmatig aangehouden toen ik jonger was en in een dure auto reed.

    Het is dus niet etnisch profileren wat ze doen, eerder discriminatie op basis van leeftijd, want het gebeurt jonge gasten van alle leeftijden!
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 16:30
    Jij hebt nooit een dure auto gehad
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    dinsdag 20 december 2016 om 16:39
    Ten eerste ken je me niet, dus zinloze opmerking.
    Ten tweede, ik schrijf nergens dat ik een dure auto had.
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12846
    dinsdag 20 december 2016 om 16:42
    Beetje bizar antwoord.
    Pas dan je eerste opmerking aan.

    Maar ok. Ik kan Ziyech volgen.
    Ik ben Nederlander en ben nog nooit door de politie ergens voor aan de kant gezet waar ik ook in reed.
    Vind ik leuk
    Foebele +54932
    dinsdag 20 december 2016 om 16:46
    Bizar antwoord? Bizarre opmerking van die kaassouflee hierboven!
    Vind ik leuk
    Ruud40 +12846
    dinsdag 20 december 2016 om 17:00
    Ok, de uitleg

    Bericht 1 Foebele
    "ben in mijn leven ook regelmatig aangehouden toen ik jonger was ++++ en in een dure auto reed +++++"

    Bericht 2 Foebele
    Ten tweede, ik schrijf nergens dat ik een dure auto had
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 december 2016 om 17:00]
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 17:18
    Wat klopt daar niet aan dan? Destijds misschien van zijn ouders, of van een vriend? Begrijpend lezen ;)
    Vind ik leuk
    Farmer +12472
    dinsdag 20 december 2016 om 19:27
    Hij rijdt in een dure auto... Misschien wassie taxichauffer. Béétje taxi is al een Merc' tegenwoordig, das best n dure auto..

    Misschien wassie brandweerman!, nou, Brandweer-toettoet, kost ook wel meer dan 2 weken zakgeld :D haha

    Maar er zijn genoeg beroepen waar je een bedrijfswagen tot je beschikking krijgt. Dus best een logisch antwoordt. Als je ff 2 tellen nadenkt
    Vind ik leuk
    Romario9 +11844
    dinsdag 20 december 2016 om 15:17
    In plaats van te klagen over de politie kan hij beter gaan klagen bij zijn mede-Marokkanen die ervoor hebben gezorgd dat die bevolkingsgroep zo'n negatief imago heeft in dit land.
    Vind ik leuk
    yuuup +9660
    dinsdag 20 december 2016 om 15:56
    Inderdaad. Plus 9 van de 10 keer vinden ze nog iets ook. En als het een keer onterecht blijkt zijn ze ook zo goed in het slachtoffer uithangen.
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6013
    dinsdag 20 december 2016 om 15:19
    Ik word ook regelmatig aangehouden Hakim, omdat ik in een dure auto rijd dus heeft daar niets mee te maken.
    En omdat jij Ajax speelt mogen ze je auto niet onderzoeken?
    Mijn auto onderzoeken ze ook dus je kunt overal wel op zeuren maar dit word een discriminatie hoekje ingeduwd daar kan ik slecht tegen!
    Vind ik leuk
    michelhx +3713
    dinsdag 20 december 2016 om 15:24
    Het zou heel erg helpen als de politie, bij welke staandehouding dan ook, duidelijk aangeeft WAAROM ze je staande houden. Dat neemt al een hoop ergernis weg, maar helaas zijn er veel politieagenten die dan bijdehand gaan doen en een reactie geven van: Ik ben jouw geen verantwoording schuldig. Tja...dan mag je als burger ook je eigen conclusies trekken en de racisme / discriminatie kaart spelen.
    Vind ik leuk
    666 +4805
    dinsdag 20 december 2016 om 15:25
    Hij wordt nogal vaak vernederd zeg.
    Hopelijk gaat dit niet ten koste van zijn spel.

    Want een vorstelijk salaris helpt ook maar tot op zeker hoogte.
    Vind ik leuk
    derksen +8883
    dinsdag 20 december 2016 om 15:29
    Of je nu paars geel wit of zwart ben de politie kan er niks aandoen!
    Nederlandse politie zijn zo ongelooflijk dom!
    Nog achterlijker als achter eind van een varken
    De politie weet niet eens dat een 2e hans Mercedes, audi geen ene drol waard zijn een tweede hans opel of golf zijn duurder
    Dan ga je toch niet in een golf of opel rijden
    Vind ik leuk
    JOJO +1746
    dinsdag 20 december 2016 om 15:42
    Het is juist positief dat deze agenten geen onderscheid hebben gemaakt en ook de controle van een bekende voetballer gewoon laten verlopen. Omdat meneertje een bekende voetballer is en van Marokkaanse afkomst, mag je hem dan niet onderwerpen aan een controle? En wie zegt dat hier etnisch is geprofileerd? Tegenwoordig zijn de meeste Mercedessen (vooral de duurdere) voorzien van privacy glass. Je kunt nog maar amper zien wie er inzit, laat staan de huidskleur van een licht getint iemand. Wellicht hebben deze agenten voordat Zyech aan de kant werd gezet en erna nog 20 auto's gecontroleerd en zaten hier alleen maar autochtone Nederlanders in. Dat weet meneertje 'de bekende voetballer' niet en kan hij ook helemaal niet weten. Overigens net zomin als ik dat weet, maar om dan direct weer te beginnen over het etnisch profileren. De discriminatie-kaart wordt wel weer heel snel getrokken en het mooie is dat mensen als Zyech er altijd zelf over beginnen. Zij houden het onderwerp in leven en actueel, terwijl als je naar de cijfers kijkt het zeer meevalt. En zeg nu zelf; als er twee jonge gasten in een dure Mercedes rijden is de kans toch groter dat deze met crimineel geld is verkregen, dan dat er een gepensioneerde oud eigenaar van een bedrijf in rijdt.

    Zyech, je hebt het recht om in een mooie Mercedes te rijden, het is je gegund. Maar verplaats je even in de agenten. Zij mogen jou ook controleren, net zoals jij in die Mercedes mag rijden. En je zult er gewoon aan mee moeten werken. Je kunt later een klacht indienen en deze zal onafhankelijk worden beoordeeld. Maar doe je klacht aub niet in de media, want dan worden deze hardwerkende agenten bij voorbaat al veroordeeld. Uiteraard sluit ik niet uit dat je een voorkeursbehandeling hebt gekregen omdat je jong bent, een dubbel paspoort bezit en in een veel te dure bak rijdt, maar je moet er ook niet standaard vanuit gaan dat je deze behandeling hebt gekregen vanwege vooroordelen. Niemand staat boven de wet. De agenten niet, maar meneertje 'de bekende voetballer met veel te veel geld' al helemaal niet!
    Vind ik leuk
    Panlat01 +104
    dinsdag 20 december 2016 om 15:42
    Toch grappig direct weer allemaal reacties leest over dat dat dit etnisch profileren is... Ik zie nergens staan dat hij dit zo vervelend vind omdat hij denkt dat zij hem staande houden vanwege zijn Marokkaanse uiterlijk.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11413
    dinsdag 20 december 2016 om 15:50
    Dus als je voor ajax voetbalt moeten ze je niet aanhouden !?
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 17:23
    Inderdaad, want dan is het meer dan aannemelijk dat je zo'n auto kan betalen. Als je dan toch iemand zijn auto overhoop haalt, doe je dat puur om te sarren.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11413
    woensdag 21 december 2016 om 05:49
    Er moet gewoon totaal geen onderscheid gemaakt worden tussen een gewone arbeider en een rijke ajax speler ! Want dat zou ook een vorm van discriminatie zijn.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 december 2016 om 10:16
    Ja, dat snap ik, maar dat is ook niet het geval. Waarom zou je een bekende voetballer, waarvan je weet dat hij miljoenen verdient, aanhouden vanwege een dure auto? Daar zit toch geen logica in? Zeker als ze vervolgens ook nog eens zijn auto overhoop halen. Dan kan ik alleen maar concluderen dat dat gebeurd om hem te treiteren.
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 december 2016 om 13:12]
    Vind ik leuk
    Redondo +904
    dinsdag 20 december 2016 om 15:50
    Het probleem is dat de politie steeds meer voor eigen rechter speelt en alle regels misbruiken om iets te vinden bij een persoon.
    Ik heb er zelf ook last van gehad (niet iets dagelijks, maar het gebeurd zeker) terwijl ik dezelfde antwoorden gaf als mijn Medelander die blond is.

    Het gaat al fout bij het functioneren van de politie. Die zijn er om de orde te handhaven.
    Ongeacht waar je vandaan komt, welk geloof of welke kleur je hebt. Ik ken niemand die tijdens het autorijden een politie auto ziet: 'Oh nou, ik voel me nu een stuk veiliger'
    Iedereen is bang om een aangehouden te worden of een bekeuring te krijgen. Toch? Daar gaat het al mis zonder dat we het ALLEMAAL in de gaten hebben.

    Als laatste, waarom er mensen zijn die een hekel hebben aan alle politie agenten is omdat politie agenten elkaar niet corrigeren, maar met elkaar meepraten in de media.
    Politie agenten zijn ook mensen en maken dus fouten. Maar er zijn amper tot geen politie agenten die in het openbaar zeggen 'Mijn collega heeft daar verkeerd gehandeld, dit had nooit mogen gebeuren'
    Nee de verklaring is dan vaak 'In de beleving van mijn collega bla bla bla' of 'Mijn collega vond dat er een doods bedreigende situatie ontstond, bla bla bla'

    Zo, nu weer over voetbal. Wat wordt de volgende club van Van Der Wiel?
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 december 2016 om 15:50]
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 17:54
    Als je je gewoon aan de wet en luisterd naar de bevelen van een agent is er niks aan de hand. Tegenwoordig vliegen de "kanker" woorden om je oren. Als een agent vraagt om je id, laat je die zien en kan je weer gaan, Nederlander of Surinamer of wat dan ook. Heb je je id niet bij je, jammer dan; ,verplicht dus een boete.

    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 20:13
    Hoezo zou ik moeten 'luisteren' naar een agent als ik niks fout heb gedaan?
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 20:59
    Ik zeg niet dat je iets fout gedaan hoeft te hebben. Als een agent vraagt om je id dien je die te laten zien, simpel.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 23:00
    Inderdaad. Allemaal regels en plichten waar ik niet achter sta, maar wel verplicht wordt aan te houden.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 december 2016 om 00:12
    Heel simpel, verhuizen!!!!!!
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11413
    woensdag 21 december 2016 om 05:55
    Het probleem is dat de mensen met een kleurtje oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. En ze vooral van zijn afkomst zich er niet voor schamen en dat maar al te graag tonen op de social media. Daardoor word je nou eenmaal sneller aangehouden. Daarbij word er onder de gewone autochtone arbeider ook geen uitzondering gemaakt met aanhoudingen, allen die klagen er niet zo over. Ze hebben nou eenmaal het recht om iedereen staande te houden, alleen kunnen de allochtonen gelijk de discriminatiekaart trekken en wij niet !
    Vind ik leuk
    Redondo +904
    woensdag 21 december 2016 om 09:22
    Je legt inderdaad de vinger op de zere plek.
    Omdat we (kennelijk) oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit behandeld de politie maar ieder "gekleurd" persoon als al die vertegenwoordigers in de criminaliteit..
    Het is mij iets te makkelijk wat je nu opschrijft, dat zou betekenen dat de politie bij elk "blank" figuur argwanend moet zijn als ze met een kind lopen, want alle kindermisbruikers bij Peter R. de Vries zijn allemaal blank.
    Ik hoop de je nu begrijpt, bij het lezen van dit hoe BELACHELIJK het klinkt. Toch?

    Die discriminatie kaart trekken is net zo makkelijk als het roepen dat de ander dat doet.
    Leef en laat leven man..
    Ik ben een Nederlander met een kleurtje, en als de politie mij aanhoudt met een grondige reden verleen ik gewoon mijn medewerking omdat ik weet dat ik niks heb gedaan.
    Maar ook ik heb wel eens meegemaakt wat Ziyech mee heeft gemaakt in bovenstaand artikel.
    Ik bedoel, hij wordt aangehouden (dat kan) maar wat is de reden dat al zn koffers worden open gemaakt?

    Sowieso vind ik mensen die de discriminatie kaart ten onrechte trekken net zo zielig als iemand die zegt dat een groep de discriminatie kaart trekt.

    Kijk naar jezelf, handel juist. Respecteer elkaar in alles en sta open voor dingen die anders zijn.
    Ik vind dat in Nederland we teveel naar elkaar wijzen als dingen niet goed gaan.

    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90709
    dinsdag 20 december 2016 om 15:59
    Misschien wâhwe ze un handteikening skore.....;))
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 16:27
    Ik kan daarom ook slechts meewarig mijn hoofd schudden als ik de anti-racismecampagne van de KNVB zie. Ik zie daar voornamelijk blanken en Surinamers bij de presentatie. Volgens mij hebben Surinamers in deze kaaswinkel nauwelijks last van racisme, iig lang niet zo extreem als Moslims/NAF-en. Maar Moslims worden bijna niet bij de campagne betrokken.





    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 17:31
    Dat is een aanname. Of spreek je uit ervaring?
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 21:01
    Het is veel meer dan slechts een aanname. Woonde o.a. bijna 20 jaar in Antwerpen-noord. Daar zie je heel precies hoe het werkt, net als in de grote steden hier. Overigens werd ik als NL in Antwerpen soms ook gediscrimineerd ;)
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 17:22
    Wat ik niet begrijp in deze discussie is dat iedereen aan het feit voorbij gaat dat de agenten Ziyech kenden als voetballer van Ajax, maar toch zo kinderachtig deden. Daar gaat het voornamelijk om volgens mij.
    Vind ik leuk
    cj_fey +4173
    dinsdag 20 december 2016 om 20:16
    En dus o.b.v. van een verhaal op voetbal/ajaxprimeur hebben we een mening.
    Het verhaal is uit de mond van de persoon in kwestie.
    We weten verder geen achtergrond, geen toedracht.....
    Misschien is het waar, misschien is het deels waar en misschien helemaal niet waar.
    Oordelen o.b.v. gedeeltelijke informatie is gewoon niet zo slim in mijn ogen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 december 2016 om 20:29
    Ach jochie toch! Wat hebben ze je toch aangedaan?? De GROTE Ziyech wordt aan de kant gezet. Denk eens na hoe dat komt. Of lees je geen kranten? Of kun je niet lezen?
    Vind ik leuk
    John M. +4808
    woensdag 21 december 2016 om 11:30
    Ik denk dat die agenten fans van Feyenoord of PSV zijn. Even pesten moet kunnen.
    Heeft niets met huidskleur te doen
    [Reactie gewijzigd op woensdag 21 december 2016 om 11:33]
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws