Onderzoek wijst uit: piloten wisten dat Chape-toestel te weinig brandstof had
Nieuwe onthullingen over de vliegtuigramp van de Braziliaanse club Chapecoense wijzen uit dat de piloten het toestel gedwongen hebben tot het uiterste te gaan. Niet alleen was er zo min mogelijk brandstof meegenomen, het vliegtuig was ook te zwaar beladen.
Dat laat de Civil Aviation van Colombia (Areocivil) na onderzoek in een verklaring weten. Op 28 november stortte het toestel met daarin 77 passagiers neer bij Medellin, waar de finale van de Copa Sudamericana gespeeld zou worden. Zes mensen werden uit het wrak gered, 71 mensen overleefden de ramp niet. Volgens onderzoekers hebben de piloten de minimale hoeveelheid brandstof meegenomen en was er sprake van overgewicht in het toestel.
Volgens de secretaris van Aerocivil, Freddy Bonilla, hebben opnames vanuit de cockpit uitgewezen dat de piloot en co-piloot de mogelijkheid hadden om een tussenstop te maken in de Colombiaanse steden Leticia of Bogota, omdat het toestel bijna door de kerosine heen was. Maar uiteindelijk besloten ze om door te vliegen naar de eindbestemming. "Ze wisten dat de hoeveelheid brandstof niet toereikend en genoeg was", zegt Bonilla, die daaraan toevoegde dat "het toestel een hoger gewicht had dan toegestaan was."