Plan voor Eredivisie met 16 clubs schiet in verkeerde keelgat: 'Ongepast'

Plan voor Eredivisie met 16 clubs schiet in verkeerde keelgat: 'Ongepast'

vrijdag 6 januari 2017 om 11:58

KNVB-directeur Gijs de Jong heeft geen punten gescoord bij Go Ahead Eagles. De bestuurder van de Nederlandse voetbalbond ging in het NRC namelijk in op de inkrimping van de Eredivisie naar zestien clubs. Dat schoot in het verkeerde keelgat.

De nieuwe opzet werd besproken in de Algemene Vergadering Betaald Voetbal, maar kwam via De Jong naar buiten. Hij wil ook een kampioensstrijd tussen de bovenste zes clubs. "Ik vind het onverstandig dat de KNVB in de persoon van De Jong over dit onderwerp in dit stadium naar buiten treedt", aldus voorzitter Edwin Lugt van Go Ahead in Voetbal International.

"We zitten midden in een proces en de KNVB heeft een faciliterende rol. Ik vind het ongepast dat ze dat proces richting een bepaalde uitkomst sturen. (…) Ik ben het gewoon inhoudelijk fundamenteel oneens met De Jong. Volgens mij worden er nu al conclusies getrokken zonder dat het hele spectrum aan mogelijkheden en argumenten is meegenomen."

Vooral topclubs hebben hier baat bij. "Als we ons alleen concentreren op de top, dan hollen we de rest uit en daar is het Nederlandse voetbal niet bij gebaat. Je hoeft dus niet te verkleinen om de doelen, meer spanning en weerstand, die je nastreeft te bereiken", meent Lugt. "Maar in plaats dat we de topclubs nog meer faciliteren, moeten we de rest sterker maken."

Poll

Een Eredivisie met 16 clubs: goed of slecht plan?

(589 stemmen)

Plaats een reactie

Senna +5656
vrijdag 6 januari 2017 om 12:12
Inkrimpen tot een club mvv altijd kampioen
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:12
Hoezo zou hij nou tegen zijn? Zou hij toevallig bang zijn dat Go Ahead anders niet meer mee kan doen?
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 12:45
jij snapt hem... en daarom was deze man ook zo aan het schreeuwen dat Twente eruit moest... allemaal eigen belang.... we hebben het over een miljoenenbranche he ;) iedereen denkt aan zijn eigen hachje redden...
Vind ik leuk
JurreB +128
vrijdag 6 januari 2017 om 13:58
Op zich heb je een punt. Echter is Go Ahead al jaren voor een verruiming van de degradatieregeling. Ookal zal dat betekenen dat wanneer ze eindelijk eens in de eredivisie zitten de kans groter is dat ze daardoor weer gelijk zullen degraderen.

De opzet zoals geschetst door de Jong is gewoon een slecht besluit voor het Nederlandse voetbal. Je krijgt zoals bedacht in dit plan een soort opzet als in België. Wat een gedrocht is dat zeg. Speel je met jouw clubje FC Twente je niet bij de eerste 6 dan mag je je lekker in maart al gaan zitten verheugen op het nieuwe seizoen. 5 maanden zomerstop lijkt me niet iets dat veel supporters leuk zullen vinden.

Het tweede niveau zal door deze regeling trouwens alleen maar beroerder worden. Terwijl dat juist een kraamkamer is voor nieuwe talenten. Ook dat zie je in België, het tweede niveau is nog beroerder dan hier die TopKlasse.
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 15:09
Volgens mij zeg ik nergens dat ik het eens ben met het plan van die Directeur van de KNVB?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:13
gewoon de rotzooi plat leggen als ze dit willen invoeren . de top clubs hebben genoeg naar de kloten geholpen . met z'n 3en de helft van de tv gelden krijgen , die zijn helemaal gek geworden . en dan ook nog eisen dat ze echt gras gaan leggen ? kappen met die onzin .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:21
Nee wij zijn met de meeste we betalen voor onze club dus hoort het naar onze club! Weet je hoeveel minder abonnees fox heeft van supporters van de kleine clubs? Jullie krijgen nog meer dan dr in gaat iets wat wij Ajacieden niet kunnen zeggen! Neem een keer gvd een goede directie inplaats van amateurs dat zal pas helpen
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:27
daar krijgen jullie toch ook de entreegelden van of niet ? volgens mij heeft fox de competitie gekocht en niet de top 3 .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:31
Dan moet je ook niet zeuren over de tv-gelden. Dat bepaald de KNVB immers niet. Net zo als dat fox niet de opzet van de competitie bepaald.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:34
wie dreigt er met het uit de competitie te stappen ? stap lekker eruit , krijgen we eens een eerlijke competitie . heb jij gezien wat ajax , feyenoord , psv , az en twente extra krijgen ? dat moet eens afgelopen zijn . dan gaan ze maar met belgie en noorwegen een aparte competitie beginnen , binnen 1 jaar komen ze met hangende pootjes terug .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:38
Nou wie dreigt er mee?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:41
http://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/639312/-eredivisie-gepasseerd-door-europese-elitie-afscheiding-en-b-competitie-.html
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:47
Als je dit niet snapt dan heb ik met je te doen, maar omdat ik in een goede bui ben zal ik het je uitleggen.

Dit gaat over de Europese voetbalcompetitie's zoals de Champions League en de Europa League. De toplanden willen i.p.v. de CL een Europese Supercompetitie waarin landen zoals Nederland niet mee mogen doen. daarom spreken topclubs van de zogenoemde B-landen over een eigen competitie (een soort van Europa League zonder clubs uit de toplanden).

Voor deze competitie kun je je dan plaatsen via de eredivisie. Dus er is geen enkele Nederlandse club die uit de Eredivisie wil stappen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dat wel.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:49
heb je het stuk helemaal gelezen of alleen dat stuk wat jou uitkomt ? nog ene dan wijsneus : http://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/695193/-nederlandse-topclubs-willen-atlantic-league-en-dreigen-eredivisie-te-verlaten-.html
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:53
Dit is inderdaad een ander verhaal. Maar wat een directeur van een Deense club te melden heeft over de Eredivisie vind ik niet zo relevant.

Maar kennelijk had jezelf niet door dat beide berichten over een totaal verschillende opzet van een Europese competitie voor B-landen gaat.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:54]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:55
hahahaha , zo lust ik nog wel een paar . jij hebt dus schijnbaar niet willen horen wat de voorzitters van onze topploegen daarop gezegd hebben . ga maar eens googlen zou ik zeggen .
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:55]
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 12:48
zak lekker naar de JL dan als je zo beredeneerd dan heb je je eerlijke competitie want dat is jullie niveau.... in de eredivisie zullen jullie nooit een eerlijke competitie hebben omdat jullie een kleine club zijn...
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:52
nogmaals frank , jij bent de laatste die wat moet zeggen als fan van twente . jullie geven de lagere clubs ieder een ton en zijn er per seizoen miljoenen op vooruit gegaan . als een club er uit had gemoeten dan zijn het niet die kleine clubs die zich aan de regels houden maar dat clubje van jou dat de hele competitie opgelicht heeft .
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 13:00
Ik heb net zoveel recht als jou om hier wat te zeggen knooierd...
Een ton is voor de eagles wat een miljoen voor Twente is dus wees er blij mee
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:02
ik zou pas blij zijn geweest als ze twente de licentie hadden ingetrokken , iets wat in iedere andere competitie in het buitenland ook gebeurt zou zijn .
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 13:03
snap ik, want dan had je eigen cluppie er heeeeel ietsjes beter voor gestaan...

hoe meer mensen als jij zulke onzin uit kramen hoe eerder men gaat zeggen: we nemen afscheid van dat soort prut clubjes.... dus hou je gedeisd zou ik zeggen...
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:05
de smet die twente het nederlands voetbal heeft opgeleverd zal altijd blijven bestaan , ook dat is nu een deel van jullie geschiedenis .
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 13:07
elke club heeft inktzwarte bladzijden... gelukkig zijn er meer mooie jaren geweest dan rotjaren....
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 13:01
Als Twente er niet was geweest dan waren jullie nooit kampioen geworden (Marsman/Promes)
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:34
Volgens mij staat Ajax vrij om zijn eigen beelden te verkopen en vraag fox of ze voor jouw clubje of voor Ajax die miljoenen neerlegde...
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:36
dan kunnen ze volgens mij ook in hun eentje een competitie gaan spelen . barca en real zijn daar ook vlug van terug gekomen .
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 12:37]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:40
Nee barca en real hebben zo de zeikende kleintjes op hun plek gezet en alsnog meer dan hun oude deal gekregen. Waarom verzien je allemaal idiote statistieken?
Vind ik leuk
Abelvis +424
vrijdag 6 januari 2017 om 14:38
Gek toch dat de meeste mensen een hekel hebben aan die Amsterdamse arrogantie.
Houd je er wel rekening mee dat zonder die kleine clubs er geen wedstrijden zijn en 8x per jaar Ajax Feyenoord zonder uit publiek ook gaat vervelen?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:22
Je overdrijft weer eens lekker met je opmerking dat Ajax, PSV en Feijenoord de helft van de tv-gelden krijgen. Maar het is niet onlogisch dat de clubs die de meeste aandacht trekken ook de meeste gelden krijgen. Zo gaat dat overal in de wereld.

En kunstgras is leuk voor amateurclubs waar soms 3 wedstrijden per weekend op gespeeld worden. Maar hoezo kun je geen grasmat in goede staat houden waar gemiddeld 1 keer per 2 weken een wedstrijd op gespeeld word?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:28
dus die bolt krijgt ook 10 meter voorsprong omdat hij meer fans heeft ? logisch ?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:33
Jij lult echt ontzettend uit je nek. De top 3 krijgt toch ook niet bij aanvang van de competitie al 15 punten o.i.d.

Om Bolt als voorbeeld te nemen. Bolt heeft veel meer reclame inkomsten dan Martina, gewoon omdat hij beter presteert. Door die inkomsten kan Bolt het zich veroorloven om betere trainingsfaciliteiten en trainers te veroorloven.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:39
als je als cadeautje 2 x de begroting van bijv excelsior van de KNVB krijgt dan is dat wel een voorsprong of niet ? en dan heb ik het nog niet over die achterlijke jong-teams met hun eigen regels .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:41
De kampioen krijgt inderdaad geld van de KNVB, net zoals elk team geld krijgt naar de rangschikking van de competitie. Maar zo werkt het overal. Een topadvocaat verdient ook meer dan een vuilnisman.

Als jij dit wilt aanvechten dan wens ik je daarmee heel veel succes.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:45
waarom denk jij dat er steeds meer clubs zijn die daartegen in opstand komen ? die top 5 kan geen competitie voor zichzelf beginnen , de andere ploegen wel .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:49
Ik ga hier verder niet op in. Jij lult maar wat. Daar kan ik geen serieuze discussie mee voeren.
Vind ik leuk
younited +3503
vrijdag 6 januari 2017 om 12:47
Ga jij eens ff heeel snel je pilletje nemen Diekertje D.. Tering wat een gezwets..
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:50
Ik wist ook niet dat een persoon zoveel onzin uit kon kramen. Wat dat betreft heb ik ergens ook nog wel respect voor hem hahaha
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:31
je weet dat televisiegelden worden verdeeld op basis van prestaties in de afgelopen 10 jaar?
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 13:06
haha nee dat wist hij niet...
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 12:46
kunstgras is onzin
Vind ik leuk
frankn27 +4149
vrijdag 6 januari 2017 om 12:47
het gaat om de artiesten... en wat hebben die besloten? check de eindstand maar weer eens naar aanleiding van de cijfers met betrekking tot de velden.... weg met kunstgras!
Vind ik leuk
Hyena +19680
vrijdag 6 januari 2017 om 13:54
Zolang wij zoveel kunstgrasvelden hebben liggen, zal niemand onze competitie echt serieus nemen. Hier moet dus absoluut verandering in gaan komen. Nederland heeft een uitstekend klimaat voor echte velden. Zolang een club op het hoogste niveau niet in staat is om een redelijk echt veld af te leveren, heeft men er naar mijn mening niks te zoeken.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:15
Als je de spelers die nu in de eredivisie spelen verdeelt over 16 clubs gaat het gemiddelde niveau omhoog. Zo'n domme gedachte is dat niet. Ieder team heeft wel spelers die net of net niet mee kunnen bij dat niveau. Die zouden dan in de nieuwe opzet bij de betere clubs in de Jupiler League terecht komen. Hierdoor gaat dat niveau ook omhoog enz.

Ben het alleen niet eens met die play offs voor het kampioenschap.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:20
Ja, maar topclubs moeten dat niveau toch blijven financieren. Er zijn genoeg beschikbare spelers van hoger niveau voor op de bank, maar als daar simpelweg geen geld voor is zullen de topclubs in Nederland deze spelers niet halen. Daarbij denk ik als de topclubs met de huidige selecties kampioen kunnen worden, waarom zouden ze meer spelers van een matig niveau halen?
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:25
Ik denk dat je mijn reactie niet helemaal begrijpt. Laat ik een voorbeeld geven: Als je de beste spelers van bijv. Roda JC, Excelsior en NEC neemt, kun je daar een veel beter team van maken dan deze teams afzonderlijk. De mindere spelers van deze teams zouden dan in de Jupiler League terecht komen.

Dus het gemiddelde niveau van die 16 teams gaat omhoog, dus kun je ook wedstrijden op een hoger niveau verwachten.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:00
Ik denk dat het in de praktijk anders zal lopen. Alle clubs blijven met een bepaald budget zitten. Het zal niet zo makkelijk zijn dat de beste spelers van de drie slechtste clubs één redelijke club zullen vormen. Want hoe moet de overgebleven club in de eredivisie de spelers financieren en ook faciliteren? De enige manier om het niveau van de eredivisie op te krikken is om meer geld in de gehele competitie te pompen. Met meer geld kunnen we spelers als Dolberg en Ziyech langer houden of zelfs spelers als, ik noem maar wat, Hazard aantrekken. Zonder dit soort gasten zullen te topclubs niet meekomen op hoog niveau.
Geloof me, ik zie niets liever dan Ajax, PSV of Feyenoord weer meedoen op Europees niveau, maar zonder geld lukt dat niet.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:00
dan hoop ik dat jouw clubje ook bij die clubs zit waar ze de beste spelers moeten weghalen . eens kijken wat je dan zegt .
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 14:13
Acteer jij nou domheid of ben je echt zo? Ten eerste is het een voorbeeld, ik had elke willekeurige club in Nederland kunnen noemen. En ik denk dat de 16 overige clubs beter worden als ze de beschikking hebben over de beste spelers van de nr. 17 en 18. Dit in geval dat de Eredivisie inkrimpen tot 16 clubs.

En ik meld alvast dat ik niet meer reageer mocht je nog zo kansloos reageren.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 15:28
is het clubje waar jij fan van bent wel eens in de degradatiezone te vinden ? mag ik dat nog vragen of krijg je dan ook weer een rolberoerte ? wat je natuurlijk ook kunt doen is alle clubs 2 miljoen erbij geven , daar worden alle clubs beter van , niet van dat geneuzel in de marge . die kleintjes zijn nu lang genoeg de dupe geweest van zeist en de topploegen . en trouwens , kansloos ? jij wilt weer 2 ploegen de nek omdraaien , dat is pas kansloos .
[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2017 om 15:32]
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 16:34
Ik ben naast fan van Ajax ook fan van mijn plaatselijke club NEC, dus ja, die hebben wel eens in de gevarenzone gestaan.

En ik draai niet 2 clubs de nek om, ik zeg dat 2 clubs minder in de eredivisie een goed voorstel vind. En dat er dan 2 clubs in de JL moeten spelen is dan een vaststaand feit, maar dat wil niet zeggen dat dat erg is. Als we de degradatie regel ook aanpassen naar 2 direct en 1 via nacompetitie kunnen ze beide na een jaar weer terugkeren in de Eredivisie.

En als jij 36 miljoen over hebt mag je beste elke club 2 miljoen schenken van mij, daar maak ik geen probleem van.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:16
Helemaal met Edwin Lugt. De Eredivisie is op dit moment spannend genoeg. En zo lang Ajax kan verliezen van Willem II, en Feyenoord van Go Ahead hebben de kleine clubs genoeg waarde in de Eredivisie.
Verder is het onderin spannend genoeg tussen de kleinere clubs. Vorig jaar stelde excelsior zich in de laatste wedstrijd pas veilig van de nacompetitie.
Als we kijken naar Leicester City vorig jaar, leren we dat niks onmogelijk is. Daarbij groeien de eredivisie clubs steeds meer naar elkaar toe.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:22
Het gaat niet om spannend en gaat mij om het niveau de laatste twee nu brengen 0,0 in
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:18
Ach luister eens kleineclubjes jullie hoeven niet te melden dat jullie tegen zijn hoor dat snapen wij grote jongens wel... en slecht management waardoor jullie maar niet groeien is de oorzaak hier van jammer hè
Vind ik leuk
feyeniels +16890
vrijdag 6 januari 2017 om 12:29
Ik zou persoonlijk liever een competitie met 12 clubs zien waarbij iedere club drie keer tegen elkaar speelt. Zo krijg je meer wedstrijden tussen teams die elkaar qua niveau benaderen en krijgt iedere club een groter deel van de tv-gelden. Daarnaast kun je dan makkelijker eisen stellen wat betreft de grootte van het stadion en de grasmat.
Vind ik leuk
chicken +6161
vrijdag 6 januari 2017 om 13:28
Je kunt beter een kleine eredivisie hebben met de beste teams en een grote 2e divisie eronder als kweekvijver. Dan worden de wedstrijden wat beter qua niveau denk ik.
Vind ik leuk
Teo Smith +13118
vrijdag 6 januari 2017 om 12:39
18 clubs, straks word het net zoals in schotland dat je 4 keer per jaar tegen dezelfde tegenstander speelt. Daar is ook geen reet aan.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:54
Tuurlijk wel teken zo voor 4x Feyenoord en 4x PSV de rest vindt ik nu al met twee keer te vaak
Vind ik leuk
Cookee +4386
vrijdag 6 januari 2017 om 12:41
KNVB zit in de broekzak van Ajax en PSV. Wie er over 30 jaar tob-3 zijn weten wij nu al.
Die topclubs zijn totaal oninteressant. Ze mogen even sparringpartner in de CL zijn. En dan is het wer over. Voor mij is de vraag welke club, zich handhaaft of welke nr 4 wordt veel interessanter.

Met 16 maak je het voor JL clubs nog lastiger, ik weet zeker dat de top-8 JL meekan onderin de ED.
Ik zou zeggen breng het naar 22 toe, betere spreiding van voetbal, meer talent dat op niveau zich kan testen, meer derbies, minder trainingen en meer voetbal.
Maar de KNVB zit in de broekzak van Ex-Ajax of PSV-gedelegeerden. Bah.
Vind ik leuk
RWMD +78
vrijdag 6 januari 2017 om 13:14
nog even en je krijgt zo'n competitie als Schotland. nou, dat is pas een top niveau daar... Met minder clubs wordt het niveau echt niet beter. ik zie ook liever meer clubs juist.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 12:44
weer zo n dwaas plan. weer play-offs maar nu om de titel, slaat echt nergens op. sta je t hele jaar bovenaan kun je og een x aan de bak, wat n koekwous zeg.
Vind ik leuk
vrijdag 6 januari 2017 om 13:34
16 clubs in de ere-divisie is niet erg. Echter alleen als alle jong elftallen uit de competities gehaald worden. En hun eigen competitie weer hebben.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Plan voor Eredivisie met 16 clubs schiet in verkeerde keelgat: 'Ongepast'