Feyenoord vs. Ajax vs. PSV: Ajax sterk in nieuwe jaar, Feyenoord uitermate zwak

Feyenoord vs. Ajax vs. PSV: Ajax sterk in nieuwe jaar, Feyenoord uitermate zwak

woensdag 11 januari 2017 om 16:40

De winterstop zit erop en de Eredivisie staat weer op het punt van beginnen. Voor Ajax en PSV de ideale gelegenheid om in te lopen op koploper Feyenoord, zo blijkt uit de statistieken. De afgelopen tien seizoenen wisten de Rotterdammers slechts twee maal te winnen in het eerste duel na de jaarwisseling, terwijl Ajax en PSV juist prima resultaten noteren wanneer zij uit de winterstop komen. VoetbalPrimeur.nl zet de gegevens van de laatste tien seizoenen op een rijtje. 

Ajax: 23 punten (doelsaldo 21-8)
Ajax doet het het beste van de drie. In de laatste tien seizoenen wisten de Amsterdammers liefst 23 punten binnen te halen tijdens de eerste speelronde in het nieuwe jaar. Zeven van de tien wedstrijden werden gewonnen, terwijl er twee keer gelijk werd gespeeld. Er werd slechts één keer verloren: op 23 januari 2011 was FC Utrecht met 3-0 te sterk voor de ploeg van toenmalige trainer Frank de Boer.

PSV: 20 punten (doelsaldo 13-8)
PSV, momenteel nummer drie in de Eredivisie, wist in de afgelopen tien seizoenen twintig punten binnen te slepen uit de openingswedstrijd van het nieuwe jaar. Er werd zes maal gewonnen, waaronder twee keer bij Feyenoord in De Kuip. Twee keer werd er verloren. De opvallendste nederlaag dateert van 18 januari 2013. Destijds was PEC Zwolle, mede door twee goals van Fred Benson, met 1-3 te sterk.

Feyenoord: 7 punten (doelsaldo 13-21)
Feyenoord opent het nieuwe jaar de laatste tien seizoenen opvallend zwak. De Rotterdammers wonnen slechts twee van de tien wedstrijden en – misschien nog wel opvallender – verloren er liefst zeven. Twee keer was Ajax de baas in een onderling duel in de Arena, terwijl ook NAC en VVV een keer te sterk waren in de eerste speelronde van het kalenderjaar. Overigens werd er drie seizoenen terug, uit bij FC Utrecht, ruim gewonnen: 2-5.

Poll

Wie wordt er kampioen van de Eredivisie in het seizoen 2016/2017?

(691 stemmen)

Plaats een reactie

Gizmo +3118
woensdag 11 januari 2017 om 16:43
Resultaten uit het verleden ......
Vind ik leuk
Teo Smith +7717
woensdag 11 januari 2017 om 16:45
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst. Enfin. ;)
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 20:58
Maar goed ook voor je club, anders worden ze weer geen kampioen.
Vind ik leuk
feyeniels +7492
woensdag 11 januari 2017 om 16:45
Hopen dat we dit jaar het tegendeel kunnen bewijzen en wel gewoon doorgaan waar we mee bezig waren: winnen!
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 16:53
Verleden erbij halen slaat zo nergens op maar goed. Dit jaar woorden we eindelijk kampioen, Feyenoord gaat het gewoon doen man.
Vind ik leuk
Teo Smith +7717
woensdag 11 januari 2017 om 17:48
Winnen hoorde ik ook echt met Louis stem haha.
Vind ik leuk
sphynx +593
woensdag 11 januari 2017 om 16:56
scorebord journalistiek
Vind ik leuk
Fristie +403
woensdag 11 januari 2017 om 17:00
Lets hope. Ik wil nog wel een rondje verder bekeren..
Vind ik leuk
Dorzon +1788
woensdag 11 januari 2017 om 17:03
het zou leuk zijn als feyenoord het een keer tot het eind vol kan houden

ik vrees dat ze weer in elkaar klappen en niet tegen de druk kunnen
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 17:23
Ach..

Als het maar een verschrikkelijk spannend wordt.. =)
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 17:24
Totaal irrelevante informatie. Zijn we soms vergeten waar Feyenoord financieel, organisatorisch en sportief stond 10 jaar geleden t.o.v. nu? Dit is hetzelfde als Twente kampioenskandidaat bestempelen omdat zij 4 jaar geleden nog mee deden om het kampioenschap. Alsof de verschillen in ontwikkeling niet meetellen. Sorry maar dit is pure stemmingmakerij.
Vind ik leuk
ficusje +682
woensdag 11 januari 2017 om 18:16
Dit wordt het laatste jaar waarin feyenoord kampioen kan worden,ajax gaat nu echt weglopen met deze selectie.
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 22:54
Dus Feyenoord wordt nooit meer kampioen? Maar dan ook echt nooit? Als in niet één keer meer?
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 22:54
Dus Feyenoord wordt nooit meer kampioen? Maar dan ook echt nooit? Als in niet één keer meer?
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 22:54
Dus Feyenoord wordt nooit meer kampioen? Maar dan ook echt nooit? Als in niet één keer meer?
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 22:54
Dus Feyenoord wordt nooit meer kampioen? Maar dan ook echt nooit? Als in niet één keer meer?
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 22:52
Eerst die bus van Rosa maar even verplaatsen. Dat blijkt voor de meeste clubs al lastig genoeg.
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 22:54
Ronald.
Vind ik leuk
woensdag 11 januari 2017 om 22:55
kut autocorrectie. Roda.
Vind ik leuk
ficusje +682
donderdag 12 januari 2017 om 01:02
te veel peper en zout op denk ik.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Feyenoord vs. Ajax vs. PSV: Ajax sterk in nieuwe jaar, Feyenoord uitermate zwak