'Heel de voetbalwereld' praat over Jay-Z na benaderen van United-wonderkind

14 februari 2017 om 12:30

In Nederland maakte Peter R. de Vries de overstap van misdaadjournalist naar zaakwaarnemer en ook rapper Ali B wierp zich op als belangenbehartiger in de transfer van Abel Tamata naar ADO Den Haag. Op het wereldtoneel is het echter mega-artiest Jay-Z die grootse plannen heeft de voetbaltak te veroveren.

De serieuze interesse van het in 2013 opgerichte bureau van Jay-Z in Manchester United-wonderkind RoShaun Williams (18) is daar het bewijs van. Het bedrijf van de rapper, Roc Nation Sports, richtte zich vooralsnog vooral op de Amerikaanse sporten, met een spelersbestand van 33 namen waaronder die van honkballer Robinson Canó en basketballer Kevin Durant. Maar met het strikken van de achttienjarige Williams, een van de meest begeerde talenten in zaakwaarnemersland, hoopt Roc Nation Sports een voet tussen de deur te krijgen in het voetbal.

Zaakwaarnemer Jay-Z in zijn rol als sterartiest

Jay-Z sloeg twee jaar geleden al een grote slag door de eerste voetballer aan zijn bureau te binden. En dat was niet de minste: Jerome Boateng van Bayern München. Sindsdien is het stil geworden op het voetbalfront, maar de jacht op Williams brengt daar verandering in.

Boateng
Jay-Z en zijn kantoor Roc Nation Sports zijn bepaald geen klassieke zaakwaarnemers. De artiest staat niet maandagochtend om 9 uur op de deur van het kantoor van Karl-Heinz Rummenigge te bonken om een beter contract voor Boateng te eisen. Jay-Z is een samenwerking aangegaan met een Duits makelaarskantoor die dat soort zaken voor hem regelen. Maar wat doet Roc Nation Sports dan wel voor Boateng?

 

Legend Jay Z! #Sport x #Music @rocnation

Een bericht gedeeld door Jerome Boateng (@jeromeboateng) op

Belangen behartigen betekent voor Jay-Z niets anders dan de commerciele belangen behartigen. Zoals de BBC treffend stelde: 'Roc Nation Sports is net zo geïnteresseerd in de 650 stuks tellende schoenencollectie van Boateng als in zijn prijzenkast.' Volgens Jay-Z heeft Boateng alles om hem in de Verenigde Staten groot te maken: hij is bijzonder geïnteresseerd in muziek, heeft een stijlvolle kledingsmaak, spreekt vloeiend Engels en doet veel vrijwilligerswerk, naast zijn goede prestaties op het veld. Roc Nation Sports doet maar één ding: het merk-Boateng opbouwen in de VS door muziek en sport te combineren. Daarom zul je Boateng bij tijd en wijlen ook in een muziekvideo zien opduiken.

 

Shoutout @jumpman23 for this dope Space Jam kit! Let's do some drills #MonstarsBack #WeAreJordan

Een bericht gedeeld door Jerome Boateng (@jeromeboateng) op

Williams
Er wordt nu met gefronste wenkbrauwen gekeken naar de serieuze poging om United-toptalent Williams te strikken. De centrale verdediger zit al dicht tegen het eerste elftal van Manchester United aan en wordt gezien als het grootste talent van de academie. Op zijn vijftiende verbrak hij het schoolrecord op de 100 meter sprinten dat 25 jaar lang op naam stond van Olympisch kampioen Darren Campbell.

Wat wil Jay-Z met Williams? Zijn naam commercieel opbouwen lijkt nog veel te vroeg voor een speler die nog geen wedstrijd heeft gespeeld op het hoogste niveau en pas één keer bij de selectie zat. Nee, Roc Nation Sport wil zich serieus gaan mengen als begeleiders en zaakwaarnemers in de voetbalwereld. 'De move van Jay-Z laat de hele voetbalwereld over hem praten omdat het een enorm statement is over hoe hij de toekomst van het bedrijf ziet', zegt een insider tegen The Sun. 'Voetbal is een logische markt om nu de pijlen op te richten.'

 

Ready to race.

Een bericht gedeeld door Roshaun Williams (@williamsroshaun) op

De gevolgen
Met een serieuze inmenging van Jay-Z in de voetbalwereld zal de focus in het begeleiden van, in dit geval, toptalenten flink verschuiven. Nu is het zo dat in de eerste jaren van voetballers op het hoogste niveau de prioriteit ligt bij het verbeteren van de kwaliteiten, om vervolgens bij succes te gaan denken aan de commerciële kant. Met de komst van bedrijven als Roc Nation Sport zal niet alleen de ontwikkeling van het talent als voetballer centraal staan, maar ook de ontwikkeling van het talent als marketinginstrument.