Rampscenario Nederland compleet: vaste Champions League-plek definitief uit zicht

Rampscenario Nederland compleet: vaste Champions League-plek definitief uit zicht

vrijdag 17 februari 2017 om 00:00

Het gelijkspel van Ajax en verlies van AZ heeft de positie van Nederland op de coëfficiëntenlijst van de UEFA er niet beter op gemaakt. Een startbewijs voor de Champions League voor het seizoen 2018/19 was door de nieuwe opzet al vrijwel zeker buiten zicht, maar lijkt nu defintief een utopie. 

AZ werd donderdagavond afgedroogd door Olympique Lyon (1-4), terwijl Ajax niet verder kwam dan een doelpuntloos gelijkspel tegen Legia Warschau. Nederland stond voorafgaand aan de zestiende finales van de Europa League op de dertiende plaats en dat blijft zo, maar het gat met de tiende plek - de plek die recht geeft op een CL-startbewijs - is niet kleiner geworden.

Door de nieuwe opzet van de Champions League die in het seizoen 2018/19 wordt ingevoerd verdwijnen er al twee plekken voor de kleinere voetballanden. De top-vier, momenteel gevormd door Spanje, Duitsland, Engeland en Italië, krijgen vanaf volgend jaar vier startbewijzen. Daardoor moet Nederland in de top-tien eindigen om één club rechtstreeks aan de Champions League af te leveren. Die plek, in handen van Turkije, is sinds donderdagavond definitief buiten handbereik. Ook al winnen AZ en Ajax álle wedstrijden en wordt het een volledig Nederlandse Europa League-finale, Nederland verliest in 2018 de vaste plek in de Champions League.

Voor de kampioen van de nummer elf van de coëfficiënlijst staat de Champions League-deur nog wel op een kier: als de Champions League-winnaar zich via de reguliere competitie al heeft geplaatst, komt deze plek vrij. Dat is normaal gesproken het geval. Tsjechië heeft op dit moment vier punten meer en dus lijkt ook die klus onmogelijk. Een overwinning in de Europa League levert AZ en Ajax namelijk 0,4 punt voor de coëfficiëntenranglijst op. Een ronde verder komen 0,2 punt.

Het ging donderdagavond vooral om het seizoen 2019/2020, als de het startbewijs voor de Champions League teruggepakt kan worden. Ook in dat kader deden Ajax en AZ dus geen goede zaken. Het gat met Zwitserland (nummer twaalf) en Tsjechië (nummer elf) is donderdag met tweetiende van een punt afgenomen, terwijl nummer tien Turkije ver weg staat.

Het is voor Ajax en AZ zaak om in de huidige Europa League-jaargang te voorkomen dat de Nederlandse kampioen van 2019 opnieuw in de voorrondes van de Champions League belandt. In de totale ranking tellen de prestaties van de laatste vijf seizoenen mee.

Tussenstand UEFA-coëfficiëntenlijst:
1. Spanje 98.856 (14.000)
2. Duitsland 77.069 (12.142)
3. Engeland 72.676 (11.642)
4. Italië 70.665 (11.583)
5. Frankrijk 53.665 (11.416)
6. Rusland 49.532 (8.200)
7. Portugal 49.332 (8.083)
8. Oekraïne 42.633 (5.500)
9. België 39.400 (9.500)
10. Turkije 37.400 (7.900)
11. Tsjechië 32.975 (5.300)
12. Zwitserland 32.075 (4.300)
13. Nederland 28.863 (6.900)
14. Griekenland 27.100 (5.000)
15. Oostenrijk 25.350 (7.375)

(tussen haakjes de score van dit seizoen)

Bron: Bert Kassies

Plaats een reactie

vrijdag 17 februari 2017 om 00:10
hahaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kansloosssssssssss
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 00:15
Als Feyenoord volgend jaar CL speelt, please geen lege plaatsen meer.. met n volle kuip staat de tegenstander een beetje met 1-0 achter
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 07:54
Tja dan moeten de supporters zich maar gedragen Candela, dit hebben de supporters (ik weet het de goede lijden onder de slechte) natuurlijk aan zichzelf te danken maar ik ben het met je eens, zo'n lege ondertribune en netten is werkelijk geen gezicht!
Vind ik leuk
Barbie +587
vrijdag 17 februari 2017 om 09:21
Het is jammer voor de club Feijenoord maar die randdebiele supporters kunnen ze in Europa missen als kiespijn.
Vind ik leuk
Zuipen +90
vrijdag 17 februari 2017 om 00:17
Ik neem een pilsje en ik zeg komt goed met coëfficiënlijst. Positief blijven en pils in de hand dan komt het allemaal goed.
Vind ik leuk
Nashua +2476
vrijdag 17 februari 2017 om 05:48
Juist
Vind ik leuk
2cents +25215
vrijdag 17 februari 2017 om 00:18
VP, geldt dit niet al voor volgend seizoen?

En de volgende vraag is, is het voor de jaren erna überhaupt nog wel een issue omdat de hele opzet van de CL gaat veranderen en de ranking van de individuele clubs ook gaat meetellen?
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 00:45
De ranking van eind van het seizoen 2016-2017 levert startbewijzen op voor 2018-2019.
Dat is zo bedacht omdat je anders dus pas aan het eind van het seizoen weet waarvoor je eigenlijk kampioen/2e/3e bent geworden betreffende Europees voetbal. Beleid voeren, lees: de transfermarkt, is dan erg lastig.

Het slechte aan dit stuk is dat VP inderdaad de nieuwe opzet niet heeft meegenomen. Op basis van die opzet zal Nederland die directe plaatsing sowieso al kwijt zijn. Daarop heeft vanavond dus geen invloed direct.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 februari 2017 om 00:45]
Vind ik leuk
2cents +25215
vrijdag 17 februari 2017 om 00:47
Logisch, thanks.

En in 2018 gaat die nieuwe opzet al in toch? Dus dan maken wij ons hier een beetje druk om iets waarvan we totaal de gevolgen nog niet kunnen weten.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 00:50
Precies. In 2018-2019 is de nieuwe opzet er al.
Dit is dus - voorlopig - het laatste seizoen in de eredivisie waarin de kampioen zich plaats voor de groepsronde van de CL.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 07:32
Maar ik zou het er andersom ook bij willen zien voortaan: ipv schreeuwen over de UEFA en hoe ze zich laten leiden door geld, ook de hand in eigen boezem steken en kijken naar je het eigen falen over de jaren.

Nu heel snel een BeNeLiga maken, of liever zelfs een met Scandinavië en Schotland erbij, en zorgen dat je in 2020 al fatsoenlijke wedstrijden speelt elke week die ergens om gaan. Een samengevoegde competitie brengt geld in het laatje door hoge tv gelden en sponsoren die zich richten op 1 club in de regio (in een straal van 30 minuten van mijn woning zitten er zo uit het hoofd 8 BVO's, 8! Dat geld moet bij elkaar en 5 van die 8 clubs moeten semi prof worden).

Maar de Belgen zien ons al aankomen... jarenlang arrogant gedaan en was het onbespeeekbaar, nu zijn we een tweederangs voetbalnatie en willen we toch wel samenwerken.

Het is hopeloos dit, met die valse sentimenten over de Eredivisie. Waarom zou je in 6-8 landen week in week uit waardeloos voetbal kijken op 3 wedstrijden per seizoen na, terwijl je de beste clubs samen kan voegen en elke week Bundesliga waardig voetbal ziet.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 11:29
Hulde aan je reactie, alleen maar zinnig gesproken, is weer wat anders dan die mensen die van alles en nog wat de schuld geven zonder oplossingen te bedenken.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 12:31
Mensen zijn sentimenteel, maar voor sentimentele waarde van een divisie of zelfs club koop je niks.

"Ik weet nog goed hoe ik altijd met m'n pa, die een slagerij had waar wij boven woonde, op zondagochtend mee door de Achtereinddwarsstraat zo via de Tramsingelbaan richting de Meer liep. Hand in hand met mn dikke winterjas aan, die van m'n 3 broers was geweest, en m'n vader altijd met z'n hoed op. Dan keken we in dat prachtige stadion naar wedstrijden tegen D.O.V.V., SV Knuppo of die slopers van LOL Castricum en zagen we mannen als Rup Balkersma, Robbie Robbersma, Tinus Zwartbroek, Gé van Boxtel, Teefje Tilkema en de grote Ferd Dingemans in actie. Toen waren het nog echte mannen, die daarnaast nog een baan hadden, maar elke zondag alles gaven voor ons op de tribunes, zodat we waar kregen voor ons geld; indertijd was een kaartje voor een staanplaats op vak T of L nog een duppie, zaten we precies naast die hoge meneren op de "ere"tribune..."

Door dit soort shit kunnen mensen niet loslaten en heeft Nederland de boot gemist. Er zit nog absurd veel geld in het voetbal hier, maar het moet over te veel clubs worden verdeeld; we hebben meer aan 5 toppers in één BeNeScaLiga, met daarachter een competitie die de Eredivisie is waar de rest strijdt om de eer. Ik snap niet waarom dat niet interessant zou zijn? Hoofdklasse gaat toch ook nergens om als je eerlijk bent, toch zijn die wedstrijden goed bekeken en hartstikke leuk. Je kan je cake hebben én hem eten, maar dan moeten we wel vooruit ipv blijven hangen aan wat ooit was.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 februari 2017 om 12:33]
Vind ik leuk
HanV +1083
vrijdag 17 februari 2017 om 11:15
Bovendien was de score al slecht en is die gisteren zelfs marginaal beter geworden. De Zwitserse clubs liggen eruit en de Tsjechische club verloor, de Turkse ploegen pakken ook maar één punt.
Het slechte nieuws is dan blijkbaar dat AZ en Ajax niet beide wonnen. Die ranking veranderd dit jaar toch niet meer.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 11:27
Precies. Het blijft gunstig om hoger te staan. Ook voor de clubs individueel. Maar aan volgend jaar maakt het al niets meer uit.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 00:18
Zonde van het nederlands voetbal..m ben zelf psv er maar ben nou eerlijk ik persoonlijk hoop dat alle nederlandse clubs zo hoog mogelijk eindigen europees zelfs ajax
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 03:54
Daarom is dit helemaal niet zo erg. In de CL hebben Nl clubs helemaal niks meer te zoeken, terwijl met name in de poulefase van de EL er nog flink te scoren valt. Zeker nu we ook een deelnemer minder af mogen vaardigen kan dat best oplopen.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 07:29
Nou ja, ik vond zelf dat PSV op zich best leuk mee kan voetballen. Het probleem in mijn ogen was gewoon die vormdip en het penaltysyndroom. Sterker nog, als de twee pingels van PSV erin gingen, hadden ze al vier punten meer
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 07:56
dan komje nog steeds te kort voor CL ;)
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 09:11
Maar niet voor EL :-/ In een poule met Atletico, Bayern en Rostov had ik dat ook geen schande gevonden. Als PSV niet die vormdip had, dan hadden we zelfs zeker nog kans om door te gaan in CL. Maar ja, 'als' is zo'n ...woord, hè...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 februari 2017 om 11:21]
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 00:19
Eredivisie is leuk maar die 6 wedstrijden minimaal CL ...
Vind ik leuk
Jozef +12659
vrijdag 17 februari 2017 om 00:46
...die zijn pas leuk als je niet finaal afgedroogd wordt en je het idee wordt gegeven dat je mee mag doen...
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 00:34
Jongens..nog even geduld....Roda gaat over 5 jaar het Nederlands voetbal hoogstpersoonlijk redden!
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 00:43
Slecht stuk journalistiek zeg.
Deze hele ranking boeit al niet meer t.o.v. de CL plekken gezien de nieuwe opzet van de UEFA.
Waarom neemt VP zulke actualiteiten niet mee in een dergelijk artikel?

Dit is echt compleet achterhaald. En gezien het tijdstip van plaatsen is het artikel al eerder voorbereid.. Oei oei oei.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 februari 2017 om 00:51]
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 01:18
Helaas pindakaas
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 06:12
ach ja zat er eens aan te komen....
Vind ik leuk
Teo Smith +7844
vrijdag 17 februari 2017 om 07:00
Je staat onder zulke landen. Wat zijn we afgezakt zeg pff.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 07:14
Goed nieuws ! Iedere keer de kampioen pak weg 20 miljoen erbij en de rest bijna niks is niet echt een sportief uitgangspunt.
Vind ik leuk
Vak-DD +4065
vrijdag 17 februari 2017 om 07:24
De C.L. is toch een oneerlijke competitie waar clubs met miljoenenschulden (vooral de Spaanse clubs) elke keer weer mee mogen doen ! Bijna altijd weer dezelfde clubs bij de laatste acht, ik kijk er al jaren niet meer na.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 11:30
haha dan mis je toch wat hoor, jij kijkt liever naar sparta-nec zeker?
Vind ik leuk
Vak-DD +4065
vrijdag 17 februari 2017 om 13:12
Ik kijk alleen naar wedstrijden van mijn club en de Duitse competities. De rest vind ik niks meer aan.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 07:26
Nou, lekker dan. De UEFA heeft ons gewoon flink genaaid.
Vind ik leuk
darmianto +3960
vrijdag 17 februari 2017 om 07:54
Lekker artikel weer.. die plek waren we met de nieuwe opzet, bedacht door de geldbeluste kliek uit Zwitserland, al kwijt..

Bovendien, hoe erg moeten we dit nou eigenlijk vinden?

We maken met zn allen al jaren niks meer klaar op CL niveau.. incidenteel lukt het een club om 2e of 3e in de poule te worden en dat was het dan.

De "kleinere" landen zijn de UEFA al jaren een doorn in het oog, daarom komen ze ook met de nieuwe opzet om nog meer geld uit sponsoring te kunnen halen.

Er zijn zat voorbeelden dat clubs uit kleine landen benadeeld worden, als het bijvoorbeeld niet Ajax was geweest maar pak em beet een grote Engelse club die toen genaaid werd door Zagreb met die 7-1 dan had de UEFA wel ineens aanleiding gezien om een onderzoek in te stellen.

Het internationale voetbal draait alleen nog maar om knaken en daar doen we als Nederland niet aan mee.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 07:59
Als je het lijstje bekijkt van de landen die boven ons staan, moet je je als Nederland schamen. Landen als Zwitserland, Ukraine Tsjechië. mogen nooit boven ons staan. Dan heb je nog de Dagobert Duck landen zoals Spanje, Italië, Rusland, Engeland en Portugal, waar meer geld in het voetbal gestoken wordt (hoge schulden) dan in de armoede bestrijding ( wordt ja wel door de subsidies van de EU, waar ook wij weer de groot betalers van zijn, gedaan). Van dat geld valt niet te winnen. Ik meende dat ook daar de FF play voor bedoeld was. Wij als Nederland zijn weer het vroomste jongetje van de klas, wij houden ons wel aan die regels. Met als gevolg dat wij voetballend niet meer mee kunnen komen.
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 08:12
Schandalig gewoon het heet champions league en sommige kampioenen kunnen niet eens mee doen maar Engeland en Spanje mogen de eerste 4 plaatsen meedoen.
Dit mag niet meer de champions league ... zooi.
Ik wou dat ik iedereen bij financiële en uefa kapot kon slaan
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 februari 2017 om 11:22]
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 08:25
Lekker belangrijk wij als Nederlanders hadden er toch niks te zoeken. Liever een eigen competitie opzetten!

En bovendien Den Haag haalt het toch nooit ;-)
[Reactie gewijzigd op vrijdag 17 februari 2017 om 08:26]
Vind ik leuk
vrijdag 17 februari 2017 om 08:27
Ik zeg Een competitie met onze meerdere! zuider buren. En we hebben weer een directe CL plaats
Vind ik leuk
HanV +1083
vrijdag 17 februari 2017 om 11:21
Dan kijken we fijn naar onze 'eigen' kampioen in de CL : Anderlecht.
Vind ik leuk
darmianto +3960
vrijdag 17 februari 2017 om 08:58
Overigens heeft de teloorgang ook te maken met het gebrek aan tegenstand in de Eredivisie. De afstand tussen de top 3 en alles daaronder is echt levens groot. Daarom zijn we al snel tevreden bij de top 3 als we weer eens op zn elvendertigste een krappe 1-0 behalen tegen pak em beet NEC terwijl dat vooral komt doordat die teams zo veel slechter zijn dan 10 jaar terug dat het eigenlijk genant is.

Kijk eens naar Engeland.. daar heb je 6 ploegen die stuk voor stuk mee kunnen doen voor het kampioenschap.
Vind ik leuk
yuuup +3500
vrijdag 17 februari 2017 om 10:48
Inderdaad. Maar ook in Belgie zijn de verhoudingen veel beter. Die hebben ook 5/6 clubs die kampioen kunnen worden. En dat zie je terug in de EL waar ze dit seizoen al meer dan 2 keer zoveel punten hebben gehaald. Anderlecht wint gewoon even met 2-0 van Zenith, Gent verslaat Tottenham met 1-0. Genk speelde dan gelijk maar die zetten dat thuis echt wel recht. En dat doen ze dus met begrotingen die ver onder die van PSV, Ajax en Feyenoord liggen.
Vind ik leuk
HanV +1083
vrijdag 17 februari 2017 om 11:29
Ik zou zeggen kijk een paar jaren na, een verschil van een punt of 20 tussen 1 en 4 is niks bijzonders. Dus een 1-0 tegen een mindere ploeg is opeens een bewijs dat er geen tegenstand is? Maar dat clubs als AZ en Twente een stapje terugdoen door de problemen daar en de ongelijke tv-geldenverdeling zijn natuurlijk niet gunstig voor meer spanning landelijk.
Vind ik leuk
John M. +1751
vrijdag 17 februari 2017 om 21:49
In Duitsland heb je een top 1 en toch komt Bayern steeds ver in de CL. Ook in andere landen is er maar een kleine top.Spanje 2 of 3, Zwitserland een top1 (Basel). Basel ligt er ook uit maar toch staat Zwitserland boven ons. Het ligt niet zozeer aan gebrek aan tegenstand maar eenvoudig aan gebrek aan voetbalkunst. We hebben nu een lichting die er niet veel van bakt met een coach die er ook niet veel van kan.
Vind ik leuk
Tiesto1 +266
vrijdag 17 februari 2017 om 09:28
Belgie heeft zich nadrukkelijk gemanifesteert op clubnivo ??? hahha

Knappe prestatie van de Belgen tussen al deze kapitaalkrachtige landen (met buitenlandse geldschieters met onverklaarbaar vermogen) welke toestaan dat een club honderden miljoenen in de schuld mag staan.
Vind ik leuk
Foebele +22074
vrijdag 17 februari 2017 om 10:27
Het Nederlandse voetbal glijdt al jaren af en niemand die er wat aan doet!

Iedereen staat erbij en kijkt ernaar en klampt zich hard vast aan de hollandse school, angstig voor verandering terwijl die kei en keihard nodig is.

Enerzijds roept iedereen dat we niet meer mee kunnen met het transfer geweld en kwaliteit niet meer kunnen halen, om vervolgens doodleuk hetzelfde aanvallende spel te willen blijven spelen waar je dus de spelers niet meer voor hebt.

Ik pleit niet voor dichtmetselen of verdedigend voetbal in Nederland, ik pleit voor een stap zoals ze in Duitsland hebben gezet, het hele voetbal van top (eredivisie) tot teen (amateurvoetbal) doorlichten en verbeteren.

We kunnen wel Barcelona voetbal ambieren, maar de spelers gaan we er nooit meer voor hebben, dus dan ben je naief!!

AZ speelt Lyon voetballend weg, maar mist de kansen en verliest doodleuk met 1-4.

Maar ja, leiderschap, visie, daadkracht, geen van allen is aanwezig bij de KNVB!
Vind ik leuk
Tyson +253
vrijdag 17 februari 2017 om 10:37
Maar goed dat Marco nu bij de FIFA werkt.... die regelt wel iets.
Vind ik leuk
peinke +190
vrijdag 17 februari 2017 om 11:25
Champioensleague is natuurlijk al lang geen kampioenen-bal meer. Voetbalsport voor de ,,gewone'' man. Ook al lang niet meer. Een stelletje boefjes met teveel geldt en gevoelig voor een paar omkoopcentjes bepalen dit geneuzel. Laat die 4 landen maar lekker gaan zou ik zeggen, en al die landen die niet meer mee mogen dingen hun eigen kampioenenbal gaan houden, zelfs niet meer meedoen aan de Europa-league. Hand die zelfde ,,voetbalcriminelen'' niet ooit de mond vol van Financial FairPlay? Flikker op met die UEFA en FIFA.
Vind ik leuk
Gerro +1437
vrijdag 17 februari 2017 om 12:21
We hebben van de week kunnen zien Bij Bayern-Arsenal wat de kwaliteitsverrijking is dat Engeland 4 vast plekken krijgt in de CL. Misschien dat van Basten en van Praag daar iets aan kunnen doen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Rampscenario Nederland compleet: vaste Champions League-plek definitief uit zicht