Ajax-succes weegt zwaar in Europa: Nederland doet goede zaken op ranking

Ajax-succes weegt zwaar in Europa: Nederland doet goede zaken op ranking

vrijdag 21 april 2017 om 07:15

Door de sensationele ontknoping in de kwartfinale van de Europa League, heeft Ajax opnieuw uitstekende zaken gedaan op de UEFA-ranking. Nederland is op de lijst die alleen de prestaties van dit jaar in kaart brengt zelfs naar de gedeelde negende plaats geklommen.

Door de zege van Ajax op Schalke 04 over twee duels, achterhaalde Nederland donderdag Denemarken. Turkije en Rusland zijn bovendien binnen schootsafstand. Toch moet Nederland nog altijd acht landen voorrang verlenen, onder meer doordat Heracles Almelo weinig punten bijeen sprokkelde. Ajax zorgde voor 21 van de 42,5 punten dit seizoen.

Op de UEFA-ranking, die gaat over de verrichtingen over de voorbije vijf seizoenen, staat Nederland dertiende. Nederland zal er voor het eind van deze jaargang niet meer in slagen om de top tien of top elf van de coefficiëntenlijst te halen, werd eerder al duidelijk. Daardoor moet de Eredivisie-kampioen van 2018 in de Champions League-voorronde instromen.

Door de uitstekende prestaties van Ajax heeft de Nederlandse kampioen van 2019 echter weer zicht op een direct ticket voor het miljoenenbal. Op die lijst voor de jaargang 2019/'20 staat Nederland namelijk elfde, op ruim twee punten van Turkije. De resultaten in het volgende seizoen zijn daarom zeer belangrijk, al speelt Ajax ook in de huidige campagne nog een rol.

Tussenstand UEFA-coëfficiëntenlijst (dit seizoen):

1 Spanje 19.000 (103.856)
2 Duitsland 14.571 (79.498)
3 Engeland 14.071 (75.105)
4 Italië 13.416 (72.498)
5 Frankrijk 14.083 (56.332)
6 Rusland 9.200 (50.532)
7 Portugal 8.083 (49.332)
8 Oekraïne 5.500 (42.633)
9 België 12.500 (42.400)
10 Turkije 9.700 (39.200)
11 Tsjechië 5.500 (33.175)
12 Zwitserland 4.300 (32.075)
13 Nederland 8.500 (30.463)
(Tussen haakjes de totale score)

Bron: Bert Kassies

Plaats een reactie

Beulen +710
vrijdag 21 april 2017 om 07:24
Goed nieuws! 10de plek is nog wel erg ver weg.
Vind ik leuk
Nick Kools +10072
vrijdag 21 april 2017 om 09:29
Na dit seizoen valt ons slechte seizoen 2011/2012 weg, waardoor we weer stijgen en/of anderen dalen :)
Vind ik leuk
HanV +1368
vrijdag 21 april 2017 om 09:59
Dat bedoelen ze met de 11e plek. De 10e plek is dan nog 2,751 punten weg. Dat is best veel, meer dan wat Feyenoord en PSV dit jaar hebben bijgedragen. Maar de 11e plek is ook een directe plaatsing als de CL-kampioen zich dat jaar direct plaatst voor de CL, en dat is altijd een zeer grote kans.
Vind ik leuk
2cents +29222
vrijdag 21 april 2017 om 07:26
Kijk eens naar de Belgen...

Zo'n lijst zegt eigen te weinig als je er niet het punten aantal bijzet wat er af gaat vallen na dit seizoen. Zo lijkt de 10e plek nog ver, terwijl een aantal landen boven ons juist veel gaan verliezen vanwege een goed jaar dat er voor hen af valt.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 07:30]
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 10:37
De Belgen nemen de EL ook serieuzer dan Nederland denk ik.
Vind ik leuk
2cents +29222
vrijdag 21 april 2017 om 11:05
Hopelijk opent deze prestaties ook de ogen in Rotterdam en Eindhoven. Al blijft een kampioenschap voor iedereen het belangrijkst. Zeker voor Feyenoord is het begrijpelijk dat daar vol de focus op lag.
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 11:09
Ja zou mooi zijn als Nederland volgend seizoen gewoon met de top 3 presteert in Europa. CL zou wel een lastige opgave worden maar de EL kan je toch proberen om weer verder te komen.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 14:33
beetje een misplaatste opmerking... als je het afzet naar vorig jaar, toen waren de rollen omgedraaid in prestaties en ook qua punten aantal voor nederland

en tuurlijk eindhoven waren ze wat gemakzuchtig tussen seizoen 12/13 en 14/15 daarvoor betalen we nu deels de rekening, maar ga je verder terug draait nederland vooral op psv en ajax, en in mindere malen az,
psv verzamelde de afgelopen 100 seizoenen totaal 121 punten voor nederland ajax 118,5 en az 76,5
Vind ik leuk
2cents +29222
vrijdag 21 april 2017 om 14:40
Ajax staat al tijden hoger qua clubcoëfficiënt dan PSV. En 100 seizoenen?

Punt is dat Nederlandse clubs de EL totaal niet serieus namen en dat we daarom nu met de gebakken peren zitten. Wat Ajax met dit seizoen aantoont is dat ook die competitie interessant is voor onze clubs. Ook financieel. Dat is het punt.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 07:27
Pfff dan ga je helemaal stuiterend slapen om 1uur en word je wakker om 7uur en staat het er nog steeds: Ajax naar halve finale!!!!
Mooi voor ons, mooi voor Nederland!
Nu hopen op Celta uit en dan finale tegen dat tuig van Mourinho en Louis eren door ze dan met knetterend voetbal van de mat te rollen :)
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 10:38
Lekker wakker worden pik!
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 11:21
Thanks gap! Jullie ook met hakken over de sloot. Rashford is een toptalent maar ook een kansenverprutser. Soort Traore maar dan zonder wcborstel op z'n hoofd. Wij doen Celta, jullie pakken Lyon. Zien elkaar in de finale gappie
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 11:21]
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 11:29
Haha ja dat was het zeker. Heb alleen de wedstrijd verder niet gezien van United behalve de samenvatting. Vond de wedstrijd van Ajax toch even spannender om naar te gaan kijken. Ja dat zou wel een mooie finale zijn!! Komt goed ben benieuwd wat ze gaan loten.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 11:30]
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 07:28
Nou nou kan het niet nog sneller!!!:0-)
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 07:43
Er staat de hele tijd dat in 19/20 de plek bijna terug is, maar 18/19 dan?
Vind ik leuk
Feye1908 +4014
vrijdag 21 april 2017 om 08:35
Dan moet de kampioen volgens mij voorronde spelen. Seizoen 2017/2018 hebben we nog een direct ticket, 2018/2019 geen direct ticket en vanaf 2019/2020 hopelijk weer wel.
Vind ik leuk
stefvo +637
vrijdag 21 april 2017 om 08:12
Dat moet goed komen!! 2018/2019 die vaste plek in de CL terug
[Reactie gewijzigd op vrijdag 21 april 2017 om 08:13]
Vind ik leuk
frankn27 +3177
vrijdag 21 april 2017 om 08:13
Goed gedaan Ajax, mijn complimenten!
En Heracles tja.... en dan laat je dat soort ploegen dit seizoen gewoon weer mee doen met de playoffs tov FC Twente..... Twente gewoon terecht mee laten doen omdat ze bij de beste overige clubs horen, en als Twente dan wint dan gaat de verliezend finalist Europa in net als dat met het KNVB bekertoernooi zou zijn gebeurd.... moet je toch niet aan denken dat Heracles of Willem 2 ineens in een flow komt en de playoffs wint? Net nu we weer zo goed gaan...
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 08:24
Tsja het is gewoon klote dat je punten ook nog door het aantal teams ofzo gedeeld wordt toch??

net als toen met die scheve fair play award.. krijg je een extra plek die dan naar met alle respect Go Ahead gaat, die vliegen er in de eerste ronde uit en de rest van het jaar worden je punten door een club meer gedeeld.. # en bedankt.
Vind ik leuk
frankn27 +3177
vrijdag 21 april 2017 om 08:33
Go Ahead had toen gewoon moeten bedanken.... maar ja...
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 09:03
Waarom?? die hadden daar recht op en dan zeg je niet ik stop ermee.. man je weet niet eens wat dat betekende voor de club en supporter.

Waarom alleen GAE noemen en Heracles niet (was exact hetzelfde) beetje triest Frank

Vind ik leuk
frankn27 +3177
vrijdag 21 april 2017 om 11:01
Tuurlijk snap ik het vanuit oogpunt Eagles wel... maar KNVB heeft dat toch zo hoog op het lijstje staan dat we het goed doen op die ranglijst etc daarom moeten nu zelfs club als eagles uit de eredivisie (terug naar 16 clubs) dan hadden ze toch beter met de clubs afspraken kunnen maken om dat soort ongein tegen te gaan? Had Eagles een geldbedrag gegeven voor hun sportiviteitsprijs ofzo.... en zelfde met die domme playoffs altijd... gaf ik al eerder aan dat je er nu niet aan moet denken dat Heracles of Willem 2 met de playoffs mee mag doen... maar ja, KNVB he
Vind ik leuk
El Lobo +963
vrijdag 21 april 2017 om 09:48
Waarom Heracles en geen Twente?

Ten eerste Heracles won het ticket door tegenstanders te verslaan. Dan heb je recht op het VR-ticket.

En Twente? Man ze mogen daar blij zijn dat ze nog bestaan.
Vind ik leuk
HanV +1368
vrijdag 21 april 2017 om 10:02
Waarom zou de nummer 6 Heracles plaats hebben moeten maken voor de nummer 13 Twente?
Vind ik leuk
frankn27 +3177
vrijdag 21 april 2017 om 11:03
Ik heb het over dit seizoen
Vind ik leuk
frankn27 +3177
vrijdag 21 april 2017 om 11:03
Ja dat zeg ik.... dat kan via de playoffs... de ploeg die dan in de juiste flow zit wint het terwijl ze over heel seizoen de mindere waren... stel je zou als Heracles zijnde nu Utrecht treffen waar net Haller en Ayoub geblesseerd zijn geraakt die week... Heracles Europa in.. terwijl Utrecht hele jaar beter was :)
Dus de KNVB werkt er zelf aan mee
Vind ik leuk
Bizzy +3365
vrijdag 21 april 2017 om 08:28
Terug naar europa cup 1, 2 en 3. Lijstjes kunnen de prullenbak in.
Vind ik leuk
Feye1908 +4014
vrijdag 21 april 2017 om 08:33
Waarschijnlijk snap ik het lijstje niet maar volgens de tekst heeft Ajax 21 van de 42,5 punten gehaald. Waarom staan we dan in het lijstje op de 13e plaats met 30.463 punten? Of het lijstje de stand "tot en met dit seizoen" in plaats van "dit seizoen" zoals er boven staat?
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 10:40
Het lijstje is van de afgelopen 5 seizoenen.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 09:25
ironisch genoeg is het verliezen van de directe plaatsing CL positief voor het Nederlandse voetbal. Er vanuit gaande dat onze kampioen de groepsfase CL niet haalt maar wel de EL hebben we natuurlijk meer kans op overwinningen en dus punten.
Vind ik leuk
Nick Kools +10072
vrijdag 21 april 2017 om 09:32
Alleen kun je in de C/L meer pt verdienen per wedstrijd.
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 10:24
Dat neem ik van je aan, maar moet je ze wel winnen denk ik?
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 10:24
ironisch genoeg verdien je met succes in el niet veel,ook qua status ga je echt niet groeien,,overwinteren cl is veel mooier qua geld en status,,
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 10:41

Je moet toch ergens beginnen...
Vind ik leuk
vrijdag 21 april 2017 om 10:25
PSV heeft niet heel lang geleden ook punten gescoord door relatief ver te komen in de CL. Tegen Atletico.

Feyenoord heeft natuurlijk slechte jaren gehad en hopelijk kunnen ze nog stappen maken in de ontwikkeling en ook europees iets meer een rol van betekenis gaan spelen.

Maar laten we niet vergeten dat ajax onder de Boer 4x op rij de CL in ging en werkelijk geen drol presteerde.

Dus het is een gezamenlijke wanprestatie van de top 3 hoe we ervoor staan in Europa. Of dat nu door tactiek of financieel beleid komt of omdat 1 van de team de EL niet serieus neemt.

Ben blij met de prestatie van ajax voor het NL voetbal. Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer. Laten we niet te snel blij worden.
Nu even een dag blij zijn en dan weer bezig zijn met elke dag beter worden.
Vind ik leuk
United +40394
vrijdag 21 april 2017 om 10:33
We gaan er gewoon voor!! Wel mooi dat Ajax voor Nederland blijft knokken.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ajax-succes weegt zwaar in Europa: Nederland doet goede zaken op ranking