'Zo’n onzin. Ik sta soms op een veld waarvan ik denk: geef mij ons kunstgras maar'

'Zo’n onzin. Ik sta soms op een veld waarvan ik denk: geef mij ons kunstgras maar'

vrijdag 19 mei 2017 om 07:37

Bram van Polen conformeerde zich als een van de weinige aanvoerders in de Eredivisie niet aan het manifest waarin werd opgeroepen tot een verbod op kunstgras. De rechtsback deed dat mede uit loyaliteit naar zijn werkgever PEC Zwolle.

"Ik kan het naar PEC niet maken om tegen kunstgras te stemmen", stelt Van Polen in De Stentor. Ook de aanvoerders van Excelsior, ADO Den Haag, Roda JC, Sparta Rotterdam en Heracles Almelo ondertekenden de open brief niet. "Maar ik begrijp de strijd tegen kunstgras wel. We zijn als voetballers allemaal liefhebber en spelen het liefste elke week op een matje zoals in De Kuip."

"Alleen moet je realistisch zijn en voor clubs als PEC Zwolle heeft het veel voordelen", vervolgt Van Polen. "Financieel, logistiek. Alles gebeurt in het stadion. Ik ben dus zeker niet anti-kunstgras." Het argument van competitievervalsing wuift hij weg. Zwolle speelt twaalf keer op natuurgras en moet zich dus nog vaker aanpassen, meent de vleugelverdediger.

"Dat vind ik zo’n onzin. Ik sta soms ook op een natuurgrasveld waarvan ik denk: 'Nou, geef mij ons kunstgrasveld maar'. Het is maar net wat je gewend bent ook", besluit Van Polen.

Poll

Moet kunstgras verboden worden?

(2677 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 19 mei 2017 om 07:45
dus hij stemt alleen voor omdat hij bij pec speelt...
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 07:46
'Het is maar net wat je gewend bent'.

Dat klopt. Als de hele wereld op kunstgras speelde: prima. Dat is echter niet het geval. Het is topsport. We willen ons meten met de besten. Om dat beter te doen is het dus van belang dat wij dezelfde omstandigheden creëren als de topcompetities. Financieel kunnen we dat niet. Maar trainingen en overige omstandigheden als het veld kunnen wij wel hetzelfde maken.

Stellen dat er mensen zijn die door rood rijden, zegt niet dat we dus maar geen stoplichten meer moeten neerzetten.
Stellen dat er klote velden zijn, zegt dus niet dat kunstgrasvelden prima zijn.

De oplossing is simpel: geef clubs nog 4-5 jaar. Hebben zij tijd zat hun begroting te veranderen richting een echt grasveld.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 07:50
Ik heb ook weleens liggen wippen terwijl ik dacht "geef mij me opblaaspop maar".
Vind ik leuk
dezink +310
vrijdag 19 mei 2017 om 08:41
Ik kan me nog wel een paar buitenlandse havens herinneren waar ik hetzelfde dacht ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 09:47
Misschien, heel misschien moet je je standaard iets omhoog gooien. Je hoeft natuurlijk niet alles te neuken wat 2 benen en een flamoes heeft
Vind ik leuk
Sil Meijer +11782
vrijdag 19 mei 2017 om 07:51
Kan ik me wel invinden! Maar als Ajax, Feyenoord en PSV geen kunstgras willen betalen ze lekker een nieuw grasveld! Die clubs hebben het gewoon slim gedaan. Het is financieel top! We hadden het vanaf het begin moeten zeggen nu is het naar mijn mening te laat.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 07:55
Als je topsport speelt horen daar overal dezelfde middelen voor te zijn. Als je een kunstgrasveld hebt heb je iets afwijkends van de rest in Nederland en al helemaal in Europa. Het draait weer om geld en belasting van zo'n veld nu kan je er alles op laten spelen snap ik maar als je naar tennisbaan van gravel gaat wil je ook niet dat er zand ligt ipv gravel.
Vind ik leuk
Tossa +552
vrijdag 19 mei 2017 om 09:05
Precies! Daar heb je een punt: de middelen moeten hetzelfde zijn. Dus moeten de tv-gelden en aandacht op tv eerlijk verdeeld worden. Nu krijgt de top 3 aanzienlijk meer dan de rest waardoor zij alleen maar meer uitlopen.

Ik ben realistisch en snap dat dat echt niet gaat gebeuren, zeker de aandacht op tv niet.
Maar de KNVB heeft destijds de clubs toegestaan om op kunstgras te spelen. Een paar clubs heeft de kans gepakt om zo geld te besparen.

Ik vind het belachelijk om die clubs zwart te maken. Pak dan de knvb aan.

Oja, mensen die praten over competitievervalsing: Dat is helemaal onjuist! Iedere clubs heeft de keuze gehad.
Dan zou het bijvoorbeeld ook competitievervalsing zijn dat Feyenoord altijd in een volle kuip speelt en Vitesse in een veel te groot en daardoor half leeg stadion.

Ik denk niet dat ik veel bijval zal krijgen. :-)
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 10:40
Bram v Polen geeft hierboven toch toe dat hij het liefst op een grasmat zoals in de Kuip speelt. Hij kan het alleen niet maken tegenover Pec Zwolle, zijn broodheer, om tegen kunstgras te stemmen.
Vind ik leuk
Tossa +552
vrijdag 19 mei 2017 om 11:07
En waar precies heb ik het over Brammetje?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 11:24
Haha ik zie nu idd dat jij van Polen niet noemt. Verkeerde reactie op jou!
Vind ik leuk
Tossa +552
vrijdag 19 mei 2017 om 14:05
Dank u!
Vind ik leuk
HanV +1617
vrijdag 19 mei 2017 om 07:55
6 van de 18 is niet weinig.
Vind ik leuk
Teo Smith +11862
vrijdag 19 mei 2017 om 07:57
Dan ben je niet goed bij je hoofd brammie.
Vind ik leuk
Jozef +17917
vrijdag 19 mei 2017 om 08:16
Beide partijen erkennen verschil. Tijd voor een kunstgrascompetitie en een op uitsluitend echt gras.
Vind ik leuk
El Lobo +1036
vrijdag 19 mei 2017 om 08:21
Jullie gaan me toch niet vertellen dat Feyenoord met 0-3 verloor bij Excelsior door het kunstgras?

De instelling was ruk, zenuwen en een veel feller Excelsior met een 'over-mijn-lijk'- mentaliteit.

Of het op gras of kunstgras was maakte niets uit
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 08:44
kunstgras is gewoon dramatisch er uit met die zooi.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 08:52
Er zijn een paar mensen waar ik heel erg moe van word. Sjaak Swart, Jan Mulder, en Bram van Polen.
Vind ik leuk
mcmodd +9704
vrijdag 19 mei 2017 om 08:53
Iedereen mag zijn mening hebben en Van Polen komt bij mij wel eerlijk over. Natuurlijk, je baas biedt je niet alleen kunstgras, hij verwacht ook van je dat je het desgevraagd verdedigt. Dat laatste mag en baas natuurlijk niet verwachten, zodat ik denk dat Van Polen's standpunt meer bepaald wordt door zijn latere toevoeging: het is maar net wat je gewend bent. Ook daar zit wel iets in. Persoonlijk heb ik nooit op kunstgras gespeeld, plasic is voor tupperware denk ik dan maar. Het meeste hout snijdt het standpunt dat het competitievervalsend werkt en dan denk ik aan die blessures van de spelers van mijn cluppie: dat kost pas geld, meer nog dan een fatsoenlijke grasmat.
Vind ik leuk
darmianto +6056
vrijdag 19 mei 2017 om 09:11
Ergens vind ik het een stuk gemakzucht van clubs. Ja, een kunstmat gaat ongetwijfeld langer mee zonder dat er iemand om de week lijntjes op moet kalken, maaien, enz enz, op den duur zal echt gras wat meer kosten maar ergens is het wel degelijk competitievervalsing. Zo'n mat als bij excelsior bijvoorbeeld, je kan er als thuisclub lekker je spel op aanpassen want je weet dat de tegenstander weinig slidings gaat maken en voorzichtiger zal zijn voor blessures, ja de tegenstander moet ook op die mat spelen maar je zag het bij Feyenoord en Ajax, die zijn niet gewend aan zo'n stug gedrocht. Wat ik helemaal zot vind is dat ze voor de gelegenheid ook niet sproeien en de boel gortdroog laten, dan werk je blessures in de hand.

Leg me maar eens uit waarom het een gemiddelde amateurclub wel lukt om een mooie groene grasmat op het hoofdveld te hebben (waar nog meer op gespeeld wordt ook) maar clubs als Heracles, Excelsior enz blijkbaar niet.

Ik vind het leuk dat kleinere clubs mooi meedoen in de eredivisie maar als je zelfs op gras moet beknibbelen, wat heb je er dan te zoeken?
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 10:02
Wie betaalt bepaalt...........Hoe dom kun je zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 10:29
Dat moet hem in de mond gelegd zijn ! Hoeveel van zijn eigen spelers heeft hij in het begin van het seizoen zien uitvallen tijdens trainingen met vage knieblessures, 5 ofzo ?
Vind ik leuk
michelhx +1991
vrijdag 19 mei 2017 om 10:44
"Het is maar net wat je gewend bent ook."

Ja, zo kun je alles bagatelisseren. Als ik elke morgen een deegrol in mijn poepgat steek, went dat ook vanzelf. Maar dat is nog geen reden om het te doen!
Vind ik leuk
vrijdag 19 mei 2017 om 16:44
fnoord en ajax trainen op half kunst half gras en in adam gaat het dak dicht als hun dat vinden azijnzeikers en niet anders
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Zo’n onzin. Ik sta soms op een veld waarvan ik denk: geef mij ons kunstgras maar'