Update: 'Bevestiging vanuit Londen: Chelsea-talent op weg naar Vitesse'

Update: 'Bevestiging vanuit Londen: Chelsea-talent op weg naar Vitesse'

maandag 19 juni 2017 om 11:17

'Chelsea whizkid' Mason Mount speelt komend seizoen op huurbasis voor Vitesse. Dat meldt boulevardkrant The Sun zondag. Meerdere clubs waren in de race voor de achttienjarige middenvelder van de Premier League-kampioen. 

Mount staat in Londen te boek als één van de grootste talenten van The Blues. Chelsea wil hem komend jaar graag elders stallen, zodat Mount op een hoog niveau wekelijks speelminuten krijgt en zich verder kan ontwikkelen.

In de afgelopen seizoenen deden Vitesse en Chelsea al regelmatig zaken. Eerder werden bijvoorbeeld Nemanja Matic, Dominic Solanke, Bertrand Traoré en Lewis Baker in het Gelredome gestald. 

Afgelopen jaar signeerde Mount een nieuw contract op Stamford Bridge. De international van Engeland onder 19 jaar ligt tot medio 2021 vast. In Arnhem mag de middenvelder gaan bewijzen dat hij goed genoeg is om in de toekomst door te breken in het eerste elftal. The Sun meldt dat ook diverse Championship-teams naar de diensten van Mount hengelden.

Update 19.06, 11.20: Ook De Telegraaf weet het zeker: Mount speelt volgend seizoen op huurbasis voor de Arnhemmers. De krant baseert zich op meerdere bronnen rondom Chelsea, die bevestigen dat The Blues inmiddels tot een definitief akkoord zijn gekomen met Vitesse.

Plaats een reactie

zondag 18 juni 2017 om 16:07
Goed gedaan vitesse! Kom maar op met die chelsea huurlingen opmerkingen.
Vind ik leuk
tikkietoe +1591
zondag 18 juni 2017 om 16:10
Vind dat Vitesse als een van de weinige Nederlandse clubs echt profijt trekt uit de samenwerking met een topclub.
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 16:12
Nac en Twente hebbeb afgelopen jaar ook garen gesponnen van hun banden met City.
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 23:10
Twente heeft geen handen met city. Tenminste, niet officieel
Vind ik leuk
maandag 19 juni 2017 om 12:01
Vitesse officieel ook niet ;)
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 16:10
Ze slagen niet allemaal maar af en toe zitten er heel leuke spelers tussen met kwaliteit die lastig meer te kopen is dus snapdie vitesse wel. Dat ze nu de beker pakken en europa in mogen bewijst ook dat het beleid daar deugt. En zowel diks, v wolfswinkel als buttner keert er graag terug dus sfeer zal er ook prima zijn
Vind ik leuk
LarsNL16 +1331
zondag 18 juni 2017 om 16:31
De meeste spelers zijn wel een versterking. Ook al is het alleen al in de breedte van de selectie. Want de meeste huurlingen zijn niet minder dan de eigen spelers. Vooral nu vitesse europees voetbal gaat spelen zal dit belangrijk zijn
Vind ik leuk
Vak-DD +4018
zondag 18 juni 2017 om 16:12
Ben benieuwd, nu Miazga nog een jaartje hier zien te houden.
Vind ik leuk
Dicky +4972
zondag 18 juni 2017 om 16:37
En Abraham. Dan heb je 3 huurlingen die allemaal een versterking zijn.
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 16:31
Ik blijf het jammer vinden dat Vitesse als opleidingsclub voor Chelsea fungeert. Zal beste een aardige speler zijn maar voorheen was Vitesse een club waar regelmatig Nederlandse spelers doorbraken zoals Nicky Hofs, Theo Janssen en recenter Marco van Ginkel en Davy Pröpper. Nu vullen die Engelse spelers die plekken in. Ik vind dat geen goede trend.

Anderzijds hebben ze wel huurlingen gekregen die wat toevoegde. Baker was voor Vitesse een bruikbare speler. Geen topper, zal nooit Chelsea 1 halen maar voor Vitesse prima.
Vind ik leuk
Balr.07 +238
zondag 18 juni 2017 om 16:44
Je praat jezelf lichtelijk tegen haha
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 16:57
Goede bijdrage, ga zo door
Vind ik leuk
Balr.07 +238
maandag 19 juni 2017 om 12:20
Lief
Vind ik leuk
Dicky +4972
zondag 18 juni 2017 om 16:50
De laatste die doorbrak is Diks, dat was in 2014. Nu zijn de talenten van Vitesse simpelweg niet goed genoeg voor het niveau wat Vitesse na streeft. Misschien Faye, maar die gaat dit jaar ook nog niet de plek van Kruiswijk overnemen. Het is altijd leuk als er een speler uit de eigen jeugd doorbreekt. Maar op dit moment zijn ze er gewoon nog niet. Dat Vitesse als opleidingsinstituut fungeert voor Chelsea is typisch iets wat mensen roepen die zich niet in de situatie bij Vitesse hebben verdiept. Vitesse schrijft nog steeds rode cijfers, maar dankzij de samenwerking met Chelsea spelen er toch spelers in Arnhem die anders miljoenen moeten kosten. Miljoenen die Vitesse niet heeft. Door deze jongens te huren heeft Vitesse toch genoeg kwaliteit om in de subtop te spelen zonder dat het verder in financiële problemen komt. Er zijn echt geen jonge spelers de dupe geworden van de samenwerking met Chelsea. Spelers die het bij Vitesse niet redden spelen bij clubs als NAC, Cambuur of op zijn hoogst Heracles. Dat zijn spelers die niet geschikt zijn voor de subtop en dat is het niveau waarop Vitesse acteert.
[Reactie gewijzigd op zondag 18 juni 2017 om 16:51]
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 17:08
Enerzijds begrijp ik dat dankzij Chelsea er meer mogelijk is voor een club als Vitesse. Anderzijds krijgt Chelsea nu alle ruimte om door te gaan met de handel in jeugdspelers. Vitesse fungeert als een soort marktkraam voor Chelsea. Chelsea kan doorgaan met geld verdienen en met de winsten weer jeugdspelers kopen.

Hoe dan ook, van Bergen lijkt me toch een talentvolle speler. Ik ben wel benieuwd naar Buitink, dat zou ook een aardig talent zijn dacht ik.
Vind ik leuk
Dicky +4972
zondag 18 juni 2017 om 17:27
In Nederland doen de topclubs plus Feyenoord niet anders. Als hier bijvoorbeeld een Stens of Amrabat een paar leuke wedstrijden speelt worden ze ook gewoon opgekocht voor het geval dat. Jouw opmerking wat betreft marktkraam voor Chelsea spelers getuigt van weinig respect ten opzichte van deze spelers en Vitesse en van weinig inzicht. Wat had Vitesse dan moeten doen, een elftal formeren met Van der Sman, Lelieveld, Oude korte, Gosens, Van der Streek, Darri, Tigahoudini enz? Dan had Vitesse nu nog geen prijs gehad en hadden we onderin de middenmoot gehangen. Of had Vitesse elk jaar miljoenen moeten investeren in nieuwe spelers zodat we nu in categorie 1 hadden gezeten? Nee, Vitesse doet het gewoon heel verstandig. Vitesse verkoopt elk jaar 1 of 2 spelers om de kas te spekken, haalt daarvoor wanneer mogelijk transfervrij spelers als Kruiswijk, Van der Werf, Buttner, Nakamba, Bruns, Foor, Serero, Rashica enz voor terug en waar geen speler voor gehaald kan worden wordt er een speler bij Chelsea gehuurd om die plek in te vullen. Vitesse wordt elk seizoen gezonder, zonder dat het ten kosten gaat van het sportieve aspect. Echte talenten krijgen genoeg kansen. Zo speelde Van Bergen afgelopen seizoen geregeld zijn wedstrijdje mee en debuteerde Faye en Calor. Vitesse is hartstikke goed bezig, al willen/kunnen sommige mensen dit niet inzien.
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 18:11
Dat klopt niet helemaal. Als Feyenoord Amrabat wil betalen ze het volle pond, een miljoenenbedrag. Weliswaar verliest Utrecht een goede speler maar ze ontvangen wel een mooi bedrag. Geld om bijvoorbeeld de eigen opleiding te bekostigen om weer nieuwe Amrabatten op te leiden. Dat is gunstig voor het Nederlandse voetbal. Geld blijft in de Nederlandse voetbal economie, het opleiden van Nederlands talent wordt financieel beloont en een goede speler blijft behouden voor het Nederlandse voetbal.

Wat betreft de term marktkraam lijkt mij er geen woord aan gelogen. Heeft weinig met respect te maken, vrij debiel om gelijk weer zo'n term te gebruiken. Is simpelweg de realiteit. Uiteindelijk gaat geen van die jongens Chelsea 1 halen. Uitlenen aan Vitesse heeft als doel om uiteindelijk in de picture te komen voor verkoop. Zie Unal bij Twente. Nul minuten City 1, wel dikke winst.

Overigens benoem ik al zelf van Bergen als talent. Wat dat betreft kijk je zelf niet goed.

Ik begrijp enerzijds de afweging van Vitesse om samen te werken met Chelsea. Ze spelen nu subtop dankzij mede dankzij de huurlingen. Ik heb moeite dat clubs als Chelsea tientallen spelers heeft puur als handelswaar. Vitesse faciliteert als marktkraam. Wellicht dat zonder die huurlingen sportief de prestaties minder waren. Anderzijds had de nieuwe van Ginkel wellicht wel een kans gekregen maar werd er nu gekozen voor een Baker of Nathan omdat die nu beschikbaar is.
Vind ik leuk
Dicky +4972
zondag 18 juni 2017 om 18:27
Wat heeft het voor Utrecht nou nut om spelers op te leiden die vervolgens voor een habbekrats naar een Feyenoord gaan? Utrecht schiet daar niks mee op en Amrabat die waarschijnlijk de meeste wedstrijden vanaf de bank bekijkt schiet er ook niks mee op. De top 2 en Feyenoord verzwakken stelselmatig de subtop waardoor de competitie elk jaar weer zwakker wordt. Vitesse voert gewoon goed beleid. Van Ginkel, Proper en Diks zijn ondanks de aanwezigheid van Chelsea spelers gewoon doorgebroken omdat zij goed genoeg waren. Dat gebeurt nu nog. Alleen is het talent er nu gewoon niet. Dat het beloften elftal van Vitesse helaas gedegradeerd is toont dit ook aan.
[Reactie gewijzigd op zondag 18 juni 2017 om 18:28]
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 19:19
Het nut voor Utrecht is overduidelijk: Ze krijgen er goed geld voor, en dat is erg belangrijk voor een club die zeer regelmatig rode cijfers schrijft.
Daarnaast is het ook hypocriet om te zeggen dat de top de subtop verzwakt; want Utrecht doet dat op zijn beurt ook weer met de clubs die onder hun staan. Of geldt het weghalen van pak en beet een Dessers niet als het verzwakken van NAC, het weghalen van Brama niet als het vezwakken van PEC, het weghalen van Leeuwin niet als het verzwakken van Cambuur?
Vind ik leuk
Dicky +4972
zondag 18 juni 2017 om 19:26
Nou als je ziet wat Nederlandse clubs betalen voor spelers dan kan je dat in vergelijking met wat buitenlandse clubs neerleggen wel degelijk een fooi noemen. Utrecht heeft er totaal geen baat bij om Amrabat aan Feyenoord te verkopen. En ja de subtop haalt dan weer vervangers bij de middenmoot en ga zo maar verder. Ik beweer ook nergens dat dit goed is voor het Nederlands voetbal.
Vind ik leuk
mcmodd +2223
maandag 19 juni 2017 om 12:14
Dicky, Shellbourne en ricksdaaldertje. Ik heb jullie teksten eens naast elkaar gelegd en kom tot de conclusie dat jullie elkaar niet bestrijden, maar gewoon aanvullen. Goed bezig,
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 19:22
Als jij je eigen dan is in Vitesse verdiept gaan we nu over op zwarte cijfers dicky dus ff bij de les blijven pik
Vind ik leuk
Dicky +4972
zondag 18 juni 2017 om 19:31
Dat moet nog blijken pik. Volgens De Witt hadden we een gat van 1 miljoen. Wel eens waar voor de verkoop van Van Wolfswinkel. Maar we weten nog niet wat er allemaal bij gaat komen en wat de kosten zijn. Bovendien heeft Vitesse op dit moment nog geen hoofdsponsor. We gaan het zien. Het zou mooi zijn als Vitesse dit jaar zwarte cijfers kan schrijven. Dat heeft die bakkerszoon uit Waalwijk dan toch geweldig gedaan.
Vind ik leuk
Vak-DD +4018
zondag 18 juni 2017 om 21:37
Hoorde net dat Mkamba naar galatasaray gaat en dat Viktor Fischer naar Vitesse komt, maar dat zijn geruchten zover.
Vind ik leuk
Dicky +4972
zondag 18 juni 2017 om 21:45
Ja, ik heb het ook gelezen. Nakamba zal een flinke aderlating zijn. Je voelde het al aankomen op het moment dat bekend werd dat Serero naar Arnhem kwam. Fischer schijnt bijna rond te zijn. Dat is wel goed nieuws natuurlijk.
Vind ik leuk
Aal +5921
zondag 18 juni 2017 om 17:00
Volgens mij moet jij je huiswerk eens beter doen en eens nakijken dat er vorig jaar aar liefst 6 spelers uit de jeugdopleiding zijn doorgebroken.

Papegaaien kunnen we allemaal..... lekker makkelijk ook!
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 18:18
Dan zie je blijkbaar dubbel. Van Bergen is wellicht doorgebroken, als invaller weliswaar. Verder bleef het vrij beperkt qua nieuwe aanwas.
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 19:49
Welke 6 dan ?
Vind ik leuk
maandag 19 juni 2017 om 09:53
Ik vind je opmerking echt uit de lucht gegrepen. Vitesse heeft juist laten zien dat de combinatie van eigen kern van jonge spelers en een paar oudere krachten, aangevuld met 3 a 4 huurlingen die echt een meerwaarde zijn, een prima mix is. Zowel voor de huurlingen als voor de eigen spelers is dit een prima formule: iedereen wordt geprikkeld op zijn top te presteren en leert van elkaar.

In de periode van de samenwerking met Chelsea zijn als eigen jeugd Van Ginkel, Buttner, Pröpper en Diks doorgebroken en verkocht aan topclubs. (ja: 2 van jouw 4 voorbeelden zijn juist in het 'chelsea-tijdperk' doorgebroken). Waarbij ze op hun positie stuk voor stuk ook echt de concurrentiestrijd met Chelsea spelers hebben gewonnen. Ik denk dat ze daar alleen maar beter van zijn geworden.

Nu hebben we op punt staan van doorbreken Zhang, Van Bergen, Calor, Fajé, Lelieveld en Oude Kotte. Ze komen in veel gevallen net te kort en zijn enkel daarom geen vaste waarde, maar er is zeker oog voor ze en zo nu en dan ook speeltijd.

Verder hebben we regelmatig relatief jonge spelers die we zelf aangetrokken hebben (vaak transfervrij), die ook gewoon doorontwikkelen. Denk aan een Vako, Nakamba en Rachica.

Jij noemt Baker nu, maar ook Nathan, Van Aanholt, Traoré, Atsu, Piazon, Miazga, Kalas, Matic, Rajkovic en Solanke waren stuk voor stuk een directe versterking. Verder heb je spelers als McEachran, Kakuta of Moktar Ali, die voor de breedte gewoon prima aanvulling waren. Als er daardoor een of twee middelmatige jeugdspelers niet boven komen drijven is dat maar zo. Blijkbaar heeft hij dan ook niet het niveau wat Vitesse nastreeft.
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 16:37
Prima dat de grootste talenten uit de premier legue bij Vitesse komen ballen.

Kom maar op met de haatopmerkingen
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 16:45
Waarom heet die jongen eigenlijk Whizkid?
Vind ik leuk
maandag 19 juni 2017 om 11:26
Anders moeten ze hem "de zoveelste jongen die het eerste van Chelsea niet gaat halen en alleen als handelswaar geld" noemen.
[Reactie gewijzigd op maandag 19 juni 2017 om 11:41]
Vind ik leuk
maandag 19 juni 2017 om 11:39
Noemen.... ;-)
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 17:16
"Zodat hij op een hoog niveau wekelijks speelminuten krijgt".
Humor hebben ze wel, die van Chelsea! Daar kun je niks van zeggen.
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 17:36
Inderdaad micky mouse competitie
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 18:42
whizkid..... kan de tegenstander hacken....
Vind ik leuk
zondag 18 juni 2017 om 19:48
Nemanja matic ja gek hoor
Vind ik leuk
maandag 19 juni 2017 om 11:24
Ligt wel lekker in de mond, Mason Mount. Als hij nou ook nog kan voetballen dan is dit weer prima.
Vind ik leuk
maandag 19 juni 2017 om 12:14
Clubs als Vitesse faciliteren het venduhuis Chelsea.

Catch22.
Vind ik leuk
maandag 19 juni 2017 om 12:24
Leuk VP, zo'n update. Maar maak het nou niet officiëler dan het feitelijk is hè! 'Bevestiging' moet komen van de clubs zélf en niet van blaadjes als The Sun, De Telegraaf en ook niet van 'bronnen rond de club'...
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Update: 'Bevestiging vanuit Londen: Chelsea-talent op weg naar Vitesse'