Harde kritiek op KNVB: 'Duitsland heeft datgene waar het Nederland aan ontbreekt'

Harde kritiek op KNVB: 'Duitsland heeft datgene waar het Nederland aan ontbreekt'

maandag 17 juli 2017 om 13:11

Andries Jonker heeft harde kritiek geuit op de KNVB. Volgens de trainer van VfL Wolfsburg ontbreekt het de voetbalbond aan een visie en een duidelijk plan voor de toekomst. Om die reden verkeert volgens hem ook het Nederlands elftal in een crisis.

"Louis van Gaal en ik hebben in 2001 het laatste plan opgesteld voor de KNVB. In de vijftien jaren daarna is er niets meer gebeurd", zegt Jonker tegen persbureau DPA. Jonker was destijds jeugdcoördinator bij de KNVB en Van Gaal was bondscoach. De twee werkten vervolgens samen bij FC Barcelona en later Bayern München.

"Duitsland heeft precies datgene waar het in Nederland aan ontbreekt: een plan", stelt Jonker, die in zijn periode bij Bayern veel sprak met Mathias Sammer, die tussen 2006 en 2012 technisch directeur van de DFB was. "Hij wilde de Duitse waarden behouden, maar uit het buitenland aspecten invoeren die het Duitse voetbal zouden verrijken."

"Het duurde even voordat Duitsland de vruchten kon plukken, maar nu functioneert het wel", vervolgt Jonker. Hij doelt onder meer op de winst van de Confederations Cup en de eindzege van Duitsland op het EK onder 21. Bovendien werd Die Mannschaft in 2014 wereldkampioen.

Plaats een reactie

maandag 17 juli 2017 om 13:15
tja dat heb je als je mensen aanstelt die niet weten dat een bal rond is.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 13:22
en niet weten hoeveel kanten een bal heeft. en die alleen maar profiteren
[Reactie gewijzigd op maandag 17 juli 2017 om 13:23]
Vind ik leuk
mcmodd +11448
maandag 17 juli 2017 om 22:30
Nadat is vastgesteld dat een bal rond is, maakt deze stelling geen enkele kans bij wiskundigen ;--))
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 13:16
Ze hebben toch pas heel de opzet voor wedstrijden van jeugdteams overhoop gegooid? 2v2 3v3 dat soort wedstrijdjes..
Vind ik leuk
Cantona +807
maandag 17 juli 2017 om 13:24
Laten ze eerst dat kunstgras maar afschaffen en goede verdedigers opleiden, er is straks geen verdediger die nog een sliding kan maken.
Ook moet er veel meer nadruk op conditie en fysiek gelegd worden, Nederlanders zijn over het algemeen vrij groot maar qua kracht moeten ze het vaak afleggen tegen buitenlanders.
Vind ik leuk
Leffe +919
maandag 17 juli 2017 om 13:44
Juist Cantona.,,
Vind ik leuk
Enden +1802
maandag 17 juli 2017 om 13:25
Klopt en het competitie element tot -13 weggehaald........ Ze hebben wel erg aparte ideeën
Vind ik leuk
Filip_FCU +6507
maandag 17 juli 2017 om 14:13
Pff de Nederlandse school wat is ie toch goed.....
Vind ik leuk
Metal +1970
maandag 17 juli 2017 om 13:27
En dat gaat helpen? Geloof er geen snars van.
Afgelopen seizoen in Duitslang een toernooi gespeeld met de JO13
9v9 op een aangepast veld. Zag er niet uit. Werd niet beter gevoetbald, werd vooral een fysiek aspect doordat ze bovenop elkaar kropen.
Betere trainers opleiden daar kom je veel verder mee. En zorgen dat er bij de F-jes en E-tjes vooral op basistechniek wordt getraind ipv positiespelletjes. Alles begint met techniek!
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 13:24
Sinds die van Oostveen en Hans van Breukelen er zitten heb ik helemaal niets meer met die KNVB, maar gelukkig gaat van Breukelen snel weg maar dan zit die van Oostveen er nog die nu lekker teert op het voorlopige EK succes van de dames.
Vind ik leuk
Libero +2263
maandag 17 juli 2017 om 13:25
Tsja, ik vind het een beetje een zwaktebod als die nadat iedereen z'n afkeurende mening over de KNVB gegeven heeft nu komt dat hij samen met van Gaal een plan heeft opgesteld. Ik vraag me af wat de invloed van deze Jonker geweest is van dit plan. Gezien de persoon van Gaal een zeer sterke mening heeft lijkt mij de invloed van Jonker minimaal en lijkt dus nu eer te willen behalen die voornamelijk aan Louis toebehoren. Maar goed, ik kan er ook naast zitten want de media kan je ook maken en breken.

Ik geloof dat Johan Derksen één van de eerste was die openlijk kritiek durfde te uiten op de KNVB. De rest van Nederland volgde snel.
[Reactie gewijzigd op maandag 17 juli 2017 om 13:26]
Vind ik leuk
Balr.07 +354
maandag 17 juli 2017 om 13:31
Dat krijg je als je mensen aan t roer hebt die niet weten of er lucht of zand in een bal zit
Vind ik leuk
dhrwobo +8837
maandag 17 juli 2017 om 13:34
Mensen kunnen Jonker afzeiken, maar hij heeft met Van Gaal wel bewezen succesvol te kunnen zijn, iets dat we het KNVB-bestuur niet kunnen toedichten.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 13:42
Hij heeft bewezen op het succes van vGaal mee te kunnen liften, dat is heel wat anders.
Vind ik leuk
Libero +2263
maandag 17 juli 2017 om 13:48
Het huidige KNVB bestuur is om te huilen. Ik ken de invloed van Jonker niet op dat plan maar krijg er een rare nasmaak van omdat die daar nu pas mee in de media komt? Nu wanneer het bestuur toch al zn geloofwaardigheid verloren heeft en hun functies op losse schroeven staan. Had dan een vent geweest door het aan de kaak te stellen toen het bestuur nog strak in het zadel stond. Lijkt een beetje op goedkoop natrappen als de strijd al gestreden is en dan ook nog even aanstippen dat hijzelf een rol van betekenis geweest is.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 15:19
Precies... Exact... Idd... und so weiter.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 13:37
Nou heb je Andries ook weer.... komt met het zout als het ei al op is... pfff
Vind ik leuk
palko +1587
maandag 17 juli 2017 om 13:41
Zolang er in de Eredivisie nog clubs meedoen die op competitievervalsend kunstgras spelen zal het nooit meer wat worden met het Nederlandse voetbal.
[Reactie gewijzigd op maandag 17 juli 2017 om 13:42]
Vind ik leuk
Libero +2263
maandag 17 juli 2017 om 17:50
Ja Gio heeft al aangekondigt andere systemen uit te proberen voor duels op kunstgras. Door dit ku(ns)tgras van andere clubs moeten andere clubs tijd gaan steken in andere speelwijzen die ze niet op Europees verband nodig hebben. Daarnaast zijn sommige spelers vatbaarder voor blessures wanneer ze op kunstgras spelen.
Ze moeten dit echt in de licentievoorwaarden zetten. Anders gaan ze maar bij de amateurs spelen.
Vind ik leuk
kevinleo +1728
maandag 17 juli 2017 om 13:42
Waar het Nederland aan ontbreekt is dat wij iedere speler willen opleiden zodat ze uit 2 tot 4 verschillende posities uit de voeten kunnen zodat je alleskunners ipv specialisten op het veld hebt staan. Goed voorbeeld is Blind, wat is nou zijn positie? Je moet gewoon terug naar de basics en die jongens gewoon opleiden per positie zoals bijv Italie doet: verdedigers zijn verdedigers, een keeper moet gewoon ballen tegen houden, middenvelders per specialiteit opleiden en aanvallers moeten kunnen scoren. niets meer en niets minder
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 15:28
Kinderen gaan voornamelijk voetballen omdat ze doelpunten willen maken. Stop je ze meteen vanaf de E-tjs of F-jes in een tactisch keurslijf, dan is de lol er voor veel al snel af. Leer ze een goede techniek aan, de besten komen dan vanzelf bovendrijven. Dan is er niets mis mee om de slechtste van die besten later om te scholen tot verdedigers.
Vind ik leuk
kevinleo +1728
maandag 17 juli 2017 om 15:32
waar jij op doelt is totaal iets anders dan wat ik bedoel. omscholing kan niet verkeerd zijn als daar iemands kracht ligt. maar als wij spelers puur opleiden om op verschillende posities uit de voeten te kunnen, krijgen we van die alleskunners die eigenlijk nergens in uitblinken. verdedigers die voetballend beter zijn dan verdedigen, ra en la die beter zijn in de flanken bestormen dan deze te verdedigen, en middenvelders die zowel als cv als cvm en als lm/rm uit de voeten kunnen. is van de zotte dus
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 15:43
Dat ben ik helemaal met je eens. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je niet te vroeg moet beginnen met specialiseren, omdat je dan een hele hoop kinderen wegjaagt, omdat ze bijvoorbeeld tegen hun zin in verdediger worden. Vanaf een jaar of 12, 13 is het tijd genoeg om ze specifieke taken bij te brengen. Tot die tijd moeten ze volgens mij werken aan hun techniek, want technisch zijn Nederlandse voetballers op een paar uitzonderingen na bedroevend slecht.
Vind ik leuk
kevinleo +1728
maandag 17 juli 2017 om 16:57
mee eens, bij jongens van die leeftijd kan je dat nog niet goed vaststellen en kan verjagend zijn. In mijn ogen liggen wij niet technisch achter, want technisch is het best top wat wij laten zien. Echter is het Fysiek, tacktisch vernuft en mentaliteit wat bij de jongens ontbreekt. Het zijn geen echt killers of doorzetters meer. Je hebt geen pure rasvoetballers zoals Jaap Stam etc meer. Het zijn allemaal primadonnas die er goed uit willen zien en ''the life'' willen leven. En dat is opzich prima, maar wees dan wel net zo goed als Cristiano Ronaldo.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 21:50
Met technisch bedoel ik niet panna's en zo, of een balletje onder je voet doorhalen. Maar een strakke pass over 20 of 30 meter met je verkeerde voet kunnen geven of een lange bal in de loop onder controle krijgen. Ik krijg soms tranen in mij ogen als ik zie hoeveel moeite zelfs spelers van de drie topclubs daarmee hebben.
Vind ik leuk
kevinleo +1728
dinsdag 18 juli 2017 om 09:09
vooral in de CL valt dat wel op he, haha. Als ik dan zie dat ze of te hard over korte afstand willen inspelen of superzacht over lange afstand, dan denk ik echt: hoezo krijg jij hiervoor betaald? zeker tegen tegenstanders die hoog druk voeren of taktisch goed staan speel je de tegenstander gewoon in de wedstrijd. Dat is wel echt iets waar Nederland terrein kan winnen want verder zijn ze technisch best oke. Het draait gewoon om een beetje voetbalgochme wat wij missen.
Vind ik leuk
North +1954
maandag 17 juli 2017 om 13:44
Heeft u volkomen gelijk in Jonker. Maar de KNVB heeft liever de directeur van een koekjesfabriek als boegbeeld dan een topsporter.
Vind ik leuk
Leffe +919
maandag 17 juli 2017 om 13:51
Ik denk dat wij hier de afgelopen jaren niet meegegaan zijn met geld in sport te stoppen. In bv-Frankrijk bestaan voetbal-internaten, die hebben wij hier niet écht(GAE had er 1in Deventer vorige eeuw), daar ontbreekt het aan, met die visie krijg je ook nooit echte sportcultuur wat Frankrijk en England hebben.Het doe maar normaal doe je al gek genoeg mentaliteit.,, jammer!!!
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 13:52
Dat Duitse plan stelde ook geen moer voor dus niet overdrijven. Wij zitten nu in een lastigere periode. Maar toen we in 2010 vice wereld kamioen werden, in 2014 ook op het podium stonden, toen Feyenoord de EL won, toen Ajax in de finale stond vorig jaar en toen Ajax de CL won in de pre-historie: er was nog minder plan en beleid dan nu.

De clubs leiden op en doen dat op de wijze waarmee zij succes denken te hebben. De Bergkampjes en Cruijfjes leid je niet op maar worden je geschonken door onze lieve Heer. In Nederland. En in Duitsland ook.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 13:53
Zolang Michaël van Praag aan het roer staat bij de KNVB zal het nooit iets worden. Van Praag is met van alles (met name zaken waarvan hijzelf beter wordt) bezig behalve met het oplossen van de puinhoop die er is ontstaan sinds de tijd dat Van Praag bondsvoorzitter is. Egotripper van Praag veegt met tijden zijn eigen stoepje schoon en blijft stoïcijns zitten.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 14:02
Golfbeweging, komt wel weer goed.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 14:58
Er zit wel een kern van waarheid in maar de ideeen komen meer van van Gaal dan van hem. Jonker heeft nog nooit wat gepresteerd en alleen meegevlogen op de vleugels van een ander.
Vind ik leuk
Foebele +33199
maandag 17 juli 2017 om 15:12
Ja dat plan van hem en van Gaal was dus ook niet goed, want dat was gebaseerd op het opleiden van teams ipv individuele spelers en daarom hebben we nu een grijze muizen generatie.

Er moet zeker wel wat gedaan worden, maar ik geloof niet meer in de KNVB en hun overkoepelende functie, Nederlandse clubs kunnen beter met elkaar de handschoen oppakken en plannen maken voor betere samenwerking, om het nationale belang te dienen, in plaats van blinde concurrentie waar beiden niet beter van worden.

Laat Ajax en Feyenoord het voortouw nemen om andere clubs ook een betere opleiding te geven, door bij die twee in de leer te gaan!

Laat kleinere clubs met kleine budgetten andere clubs helpen om een zo hoog mogelijk rendement uit iedere euro te krijgen, een club als Excelsior bewijst al jaren dat ze dat heel goed beheersen.

Laat Nederlandse scouts met elkaar samenwerken. Als een speler voor een club niet haalbaar is, laat hem dan niet lopen, maar tip een andere Nederlandse club die hem wel kan halen, of een speler die net niet goed genoeg is voor een club, maar bij een andere eredivisie club juist wel goed zou passen, help elkaar daarin.

Uiteindelijk kan al dit soort hulp elkaars niveau alleen maar verhogen, waardoor het algehele niveau stijgt. Ajax en Feyenoord kunnen anderen ook leren betere talenten op te leiden, maar daarmee daalt het niveau van de talenten van Ajax en Feyenoord niet, dus het gaat niet ten kosten van zichzelf. Sterker nog, je eigen talenten komen dan tegen betere talenten van de rest te spelen, waardoor ze ook alleen maar beter worden...

Zo zijn er zat aspecten waarop clubs samen kunnen werken waarbij het grotere belang gediend is.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 15:29
Ik bied mij voor het schamele bedrag van 2,5 ton per jaar aan om een plan op te stellen voor de knvb.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 15:30
Tsja keiharde kritiek, nog vervelender waarschijnlijk ook nog de keiharde waarheid. :(
Vind ik leuk
lemon9 +523
maandag 17 juli 2017 om 15:54
En wij maar denken dat we goed zijn,toekomst visie, investeren, en dan de vruchten plukken. En Juichen met trots
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 16:42
Wat een gelul. Volgens mij zitten we nu met het resultaat van het plan van 15 jaar geleden. Je kan plannen maken wat je wilt, maar je moet gewoon geluk hebben dat een generatie goede voetballers geboren worden. Een plan zorgt er echt niet voor dat wesley sneijder ineens geboren wordt, of arjan robben, dat heeft niks met een plan te maken
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 16:45
De KNVB is steeds de gebeten hond, maar de clubs moeten de spelers toch zelf scouten en verder opleiden. Graag ook Nederlandse jongens en niet alleen maar exotische en Scandinaviërs.
Vind ik leuk
maandag 17 juli 2017 om 22:54
16 vs 80 miljoen inwoners daar komt statistisch gezien altijd meer talenten uit
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Harde kritiek op KNVB: 'Duitsland heeft datgene waar het Nederland aan ontbreekt'