Davids wint rechtszaak tegen League of Legends en ziet schadevergoeding tegemoet

    Davids wint rechtszaak tegen League of Legends en ziet schadevergoeding tegemoet

    vrijdag 11 augustus 2017 om 17:01

    Edgar Davids heeft een rechtszaak gewonnen tegen het Ierse bedrijf Riot Games, producent van onder andere League of Legends. Davids vond dat een karakter uit de videogame te veel op hem leek en is vrijdagmiddag door de rechtbank in het gelijk gesteld.

    Het personage 'Striker Lucian', dat opvallende gelijkenissen vertoonde met Davids, was tegen betaling beschikbaar voor spelers van League of Legends. Davids meende volgens Het Parool dat Riot Games gratis gebruik maakte van zijn portretrecht en zijn 'verzilverbare populariteit'.

    Het Ierse bedrijf voerde als argument aan dat de overeenkomsten tussen Davids en Striker Lucian helemaal niet zo groot waren en dat gamers eerder het personage zouden herkennen dan Davids. De rechtbank oordeelde echter anders: de De Pitbull heeft nu recht op een schadevergoeding, gefinancierd door alle inkomsten die Riot Games voor het personage heeft ontvangen.

    Davids kwam eerder deze week al in het nieuws, nadat hij gesolliciteerd zou hebben bij het Schotse Heart of Midlothian.

    Plaats een reactie

    bits +5129
    vrijdag 11 augustus 2017 om 17:08
    Lijkt totaal niet op elkaar, maar Davids heeft blijkbaar een topadvocaat en Riot heeft geld zat om hem te betalen.
    Vind ik leuk
    Klopper456 +2436
    vrijdag 11 augustus 2017 om 18:17
    Nou "totaal niet" lijkt me wat overdreven. En dat vond de rechter blijkbaar ook :)

    Zie o.a. deze foto: http://st.elohell.net/public/chill/be25fb5075e2a90339ec3d39ad3daa95.png

    En er waren meer overeenkomsten: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2017:5415&showbutton=true&keyword=striker
    [Reactie gewijzigd op vrijdag 11 augustus 2017 om 18:21]
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 augustus 2017 om 20:16
    "Lijkt totaal niet op elkaar"??? Haha.
    Ik denk dat jij dan net zo een bril als Davids nodig hebt. Misschien zelfs met iets "sterkere glazen".
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 augustus 2017 om 17:20
    Het tussenvonnis, inclusief plaatjes: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2017:5415&showbutton=true&keyword=striker
    Vind ik leuk
    't is wat +1291
    vrijdag 11 augustus 2017 om 17:27
    Hulde voor de bron!
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11266
    vrijdag 11 augustus 2017 om 17:33
    Wat een arrogante kwal is het ook, heeft hij nog niet genoeg geld dan met z'n rare brilletje op.
    Vind ik leuk
    AFC +3521
    vrijdag 11 augustus 2017 om 19:03
    Niks arrogant aan.. Als speler beheer je eigen portretrwchten.. wil je gebruik maken van iemands personage dan moet je contact opnemen met de persoon zelf
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11266
    vrijdag 11 augustus 2017 om 21:20
    Dus iedereen mag niet iemand met zo'n duikbril gebruiken want dan wil edgartje centjes zien. Hou op zeg, hij is gewoon een aanstellertje die weer even in de spotlights wil staan.
    Vind ik leuk
    AFC +3521
    vrijdag 11 augustus 2017 om 21:51
    Ze brilletje in comb met ze haar.. duidelijk moest die op Davids lijken.. denk dat er maar 1 iemand zo bij liep
    Vind ik leuk
    Farmer +10272
    vrijdag 11 augustus 2017 om 17:36
    Dít is echt zielig... Dan wel niet van Davids, dan wel van de rechtbank die hem in het gelijk stelt..

    Ja, de personage heeft wel wat weg van Davids, maar er zijn ook tal van details die niet op hem lijken. Veels te ver gezocht....

    Achterlijk gewoon...
    Als het nu ging om een fotopublicatie die gefotoshopt is oid.. een GAME!, een virtueel iets.. En hij jammert dat er een virtueel poppetje is, die een béétje op hem lijkt...En daar moet hij dan een schadevergoeding voor hebben?

    Welke schade?
    Vind ik leuk
    jochempje +2243
    vrijdag 11 augustus 2017 om 17:53
    Ooit wel eens van portretrecht gehoord? Zielig van Riotgames dat ze hun zaken niet goed geregeld hebben.
    Vind ik leuk
    Harremans +1469
    zaterdag 12 augustus 2017 om 03:54
    Ik heb echt heel veel LoL gespeeld, Maar nooit gedacht bij Lucian dat Davids was of er überhaupt op leek. En ik speelde die gast meer dan 10 uur per week
    Vind ik leuk
    Pella +4
    zaterdag 12 augustus 2017 om 05:25
    Je speelt die "gast" (dus champ + skin) 10u per week en je ziet Davids er niet in?? Toen ik die "skin" voor het eerst zag zei ik meteen "die lijkt op Davids"
    Vind ik leuk
    Farmer +10272
    zaterdag 12 augustus 2017 om 07:16
    T gaat om een compleet ander soort spel. Als dit nu een voetbalspel was had Davids 100% gelijk gehad.

    Dat is niet het geval, en ik vind dat daar de grens wel ligt.
    Vind ik leuk
    jochempje +2243
    zaterdag 12 augustus 2017 om 13:22
    Riot Games heeft allang bevestigd dat deze character op Davids gebaseerd is. Daar ligt (gelukkig ook volgens de wet) de grens.
    Vind ik leuk
    vrijdag 11 augustus 2017 om 18:08
    lol
    Vind ik leuk
    geert x +227
    vrijdag 11 augustus 2017 om 18:57
    goed voor Davids
    Vind ik leuk
    Joep Meloen +1197
    vrijdag 11 augustus 2017 om 19:50
    Hopelijk gaat het geld naar een goed doel. Dat zou het volledig een principekwestie maken.
    Vind ik leuk
    zaterdag 12 augustus 2017 om 14:06
    Wat een journalistiek zeg... zet t fucking plaatje er dan bij
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Davids wint rechtszaak tegen League of Legends en ziet schadevergoeding tegemoet