Dubbel gevoel bij transferroep Ajax: 'Ik vind in de basis spelen wel lekker'

Dubbel gevoel bij transferroep Ajax: 'Ik vind in de basis spelen wel lekker'

vrijdag 18 augustus 2017 om 08:00

Voor Ajax is het een heel aparte periode, maar zéker ook voor Mitchell Dijks. Twee weken terug nog bezig met een transfer en nu ineens twee keer achter elkaar basisspeler.

Wout Stravers
AMSTERDAM

Op kilometers afstand kun je de roep om aankopen in de Arena inmiddels horen. Dijks is juist een speler die profiteert van de voorlopig smalle selectie. Tegen Heracles Almelo stond hij er ineens in en dat was donderdag tegen Rosenborg opnieuw het geval.

Voor Ajax is het een gekke periode, maar voor jou ook. Wat is je gevoel na de voorbije twee wedstrijden?
Dijks, lachend: "Wat ik nu denk is 'had ik maar een transfer…' Nee, uiteraard anders. De trainer kwam voor de wedstrijd tegen Heracles naar me toe over dat de voetbalwereld heel apart is."

Dat zei hij tegen jou?
"Ja. Je bent bezig met een transfer en nu sta je in de basis. Dat is natuurlijk heel apart. Ik heb tegen de trainer gezegd: jij hebt vertrouwen in mij, dan laat ik zien dat ik te vertrouwen ben. Als ik dan vandaag (tegen Rosenborg, red.) en tegen Heracles zie, dan heb ik redelijke wedstrijden gespeeld. Alleen jammer dat we dan verliezen."

Voor jou is de roep om aankopen waarschijnlijk best dubbel. Het zou om jouw positie kunnen gaan.
"Ik heb geen idee. Maar van mij hoeft er natuurlijk geen linksback bij. Ik vind het wel lekker om in de basis te spelen. Maar je bent Ajax en je hebt concurrentie nodig. Dat moeten we dus gaan bekijken…"

Klopt het dat je ten opzichte van eerdere periodes bij Ajax aanvallender speelt?
"Ja, ik denk dat dat door het systeem van de trainer komt. Hij houdt van aanvallende backs. Nu hebben we wat meer diepte in het spel. Voor mij is dat aanleiding om te gaan. Voor mijzelf is dat lekkerder. Gewoon lopen, de bal krijgen en de voorzet geven."

Ben je het met me eens dat je voorzetten nog beter kunnen?
"Natuurlijk, mijn voorzetten kunnen beter. Maar andere jongens kunnen er ook beter tegenaan lopen. Dat werkt van twee kanten, maar ik ben er wel mee bezig."

Poll

Is Dijks ook na 1 september nog basisspeler van Ajax?

(704 stemmen)

Plaats een reactie

Aal +12633
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:02
Hij speelde nog aardig tenminste. Maar hij weet niet waar ie aan toe is en die VELTMAN speelt alles en helpt Ajax eigenhandig naar de knoppen????
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:11
kom op zeg, als ik zie hoe hij staat toe te kijken (net als de rest overigens) hoe de tegenstander om hem heen loopt en op 5 meter afstand dekt waardoor anderen makkelijk voorzetten kunnen geven...
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:21
Mooi laten staan dus die veltman
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:35
Veltman is de onomstreden captain, een echte leider. Gaat voorop in het maken van fouten en pakken van onnodige kaarten.
Vind ik leuk
Youri99 +4667
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:25
Weetje wat het meest triest is, dat ik me kan vinden in je reactie. Want hoewel het spel van Dijks tenenkrommend was speelde hij voor zijn kunnen nog goed ook, en laat dat nou net de reden zijn dat hij echt he-le-maal niets te zoeken heeft bij Ajax.

Vorig seizoen was hij de enige linksback in de selectie en werd hij door 2 centrale verdedigers en 1 middenvelder uit de basis gehouden. Dan begint de transferperiode dan denk je dat Ajax vast een lijstje heeft met 25 linksbacks die beter zijn dan Dijks (Want die zijn er in overvloed) en dan is het bijna september en staat Dijks in de basis. Laat Marc Overmars dat eens aan de leiding uitleggen. Ik heb nog liever dat ze de linksback van Fc Twente halen en ik weet niet eens wie dat is.
Vind ik leuk
Vowtar +895
vrijdag 18 augustus 2017 om 11:24
Dejan Trajkovski, een jaar geleden overgenomen van NK Domzale. Zijn voorzetten komen regelmatig aan ;)
Vind ik leuk
mablo46 +519
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:03
Van jou niet maar van mij wel, samen met Veltman, Sinkgraven en Viergever een verschrikking.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:06
Feyenoord, PSV, FC Utrecht en Vitesse hopen ook dat er geen andere linksback komt!
Vind ik leuk
Noudyo. +8200
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:07
Redelijke speler, maar je merkte wel dat hij gefrustreerd was op het einde. Duwde zo'n beetje een tegenstander omver en had zo een tweede gele kunnen krijgen daarvoor.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:09
Dijks was de voorbije wedstrijden een van de beste zo niet de beste aan ajax zijde , dat is nog het meest tekenend.. man man man wat is er met mijn club aan de hand . De europa league heeft ons verblind.
Vind ik leuk
Andre As +4447
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:15
Dan lekker bij een kleiner clubje gaan spelen.

Niet goed genoeg boor de Nederlandse top.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:11
dit ajax ook niet op dit moment

helaas :-(
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:22
Een slechte verdediging en een improductieve voorhoede. Dan krijg je het moeilijk.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:24
Stop eens met dat gezeur over Veltman, haalt bal van de lijn en kan inderdaad fout van weer De Ligt niet herstellen
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:31
Fout van de ligt? Moet een jongen van 18 een team bij de hand nemen? Het eerste wat je leert als rechtsback, is dat je altijd VOOR je laatste man staat. Dan had de linksbuiten gewoon buitenspel gestaan...
Vind ik leuk
soksa +769
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:40
Er voor lopen? Ik zou op 1 lijn lopen met je centrale verdediger bij balverlies. Anders geef je je directe tegenstander de mogelijkheid een voorsprong op je te nemen.
Vind ik leuk
666 +5079
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:57
Klopt totaal niet wat je zegt.
Kijk doelpunt maar terug.

Op het moment dat die bal wordt doorgekopt staat de Ligt gewoon laatste man en veltman half metertje ervoor of ongeveer gelijk (prima dus).
Pas als doorgekopt wordt dan stormt de Ligt als een blind paard erop af (gat is wel meter of 10!).
Als je dat al doet moet je 'm hebben.

Of heb jij liever dat en veltman en dijks en viergever ook blind naar voren stormen om maar op gelijke lijn te blijven met de Ligt?

Kijk zelf:
http://voetbaltube.com/goals/europa-league/samenvatting-ajax-rosenborg-0-1

Snap dat je fan bent van een 18 jarige, maar je mag toch gewoon toegeven als zo iemand een fout maakt?
Ook dat is "Goed genoeg is oud genoeg".
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:19
Het eerste wat je leert als centrale verdediger is dat je moet timen met instappen. En als je instapt moet je hem hebben!! De Ligt speelde verder niet beroerd en Veltman ook niet. Heeft alleen altijd 1 "de Boertje "in een wedstrijd....
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:31
Niet te geloven dat hij denkt dat hij een redelijke wedstrijd heeft gespeeld. Als Ajacied hoor je altijd de bal te willen hebben en er mee te weten wat je moet doen. Dijks was de meest passieve ajax speler op het veld. Met Younes of Ziyech aan de bal op links, was Dijks helemaal vrij er onder maar hij stond stil en bood zich niet aan. Ziyech of Younes moeten daardoor tegen 2 man spelen (die man van Dijks zakt ook in want tja Dijks doet toch niet mee) en lopen zich vast. Ik vond het in het begin leuk voor Dijks dat hij weer terug mocht komen en mee mocht doen, omdat hij in het verleden veel inzet heeft getoond. Maar ik snap nu echt waarom hij in eerste instantie door Ajax is afgewezen als linksback.
Vind ik leuk
vinny99 +612
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:22
Dijks was degene met de meeste voorzetten. U moet zich afvragen wat de andere spelers dan doen die het behoren te doen.. Ik verwijd Dijks niks.. Laat duidelijk zijn , ik vind Dijks geen ajax niveau maar heeft keihard gewerkt en inzet getoont. Heeft naar zijn kunnen gespeelt. Zorgelijker is wat de zo geheten talenten en dragende spelers laten zien..
Dijks heeft 9 voorzetten gegeven waarvan 3 gewoon goed waren. Dat er door de aanvallers niets mee doen of verkeerd tegen aan lopen daar kan Dijks niets aan doen..Hoeveel voorzetten heeft Younes, vd Beek, Ziyech, Neres, Kluivert gegeven waar een aanvaller iets mee kon doen? Deze 5 spelers samen maar 2.
En Dijks moet ook nog steeds maar terug om te verdedigen.
Zoals ik al zei.. Het is zorgelijker wat de anderen doen dan Dijks te bekritiseren.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:33
Wel lekker, maar is het je niveau?
Vind ik leuk
El Lobo +1024
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:41
Hij is aanvallend beter van dienst dan verdedigend
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:49
De verdediging van ajax is nog minder dan pakweg een Groningen, Utrecht...
Vind ik leuk
Alex43 +46
vrijdag 18 augustus 2017 om 08:59
Heel ajax nog geen 4 publiek weer en 10
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:11
Nee jongens hier gaan we het meedoen,aldus Overmars
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:11
oprotten na een leuke wedstrijd tegen een meger elftal komop zeg gasn wr de zelfde fout opnieuw maken?
halverwege seisoen staat die weer reserve
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:13
als ajax niet oppast zakt het oververmoeide elftal door de knieen en word het 6 of 7e.
dit is normasl naar ren succesvol jaar.
Vind ik leuk
Mari +265
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:24
Veel spelers zijn nu ineens veel minder dan vorig jaar. De zgn kenners beweren dat dit met vertrouwen te maken heeft. Een klein beetje.
Het systeem, de gedachte hoe te spelen, de trainer en zijn staf, dat is veel belangrijker.
Zonder een andere club af te schilderen als slecht, wil ik wijzen op Feijenoord, Utrecht, en wellicht nog meer. Geen top verdedigers, geen top middenvelders, maar desalniettemin weten deze splers hoe je je moet opstellen, wanneer instappen.
Keyzer heeft het (nog) niet in zich om spelers hierop te wijzen. Begin met een toptrainer/manager. DIT is het allerbelangrijkste!!
Wat spelers betreft: is er voldoende getraind in de voorbereiding. Spelers zakken ver weg (ook en zelf Zyech).
Younes scoort zelden tot nooit (laat hem maar schieten zegt de tegenstander) Dolberg door analisten omhoog geschreven. Stel Kluivert, Cassiera en Neres op. (ZONDER duizend opdrachten).
Vind ik leuk
isnake +1140
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:44
Dit geeft gewoon aan hoe belangrijk Klaasen was. In het begin, toen hij aanvoerder werd was hij er nog niet aan toe en had hij zelf eigenlijk nog steun nodig. In die rol is hij wel gegroeid en heeft zo zijn medespelers mee omhoog getrokken. Als dat weg valt dan moeten ze dat zelf doen en vallen ze terug naar hun basisniveau.

Wie moet in het veld binnen deze selectie de kar nu gaan trekken? Wie is de persoon die zulk een verschil kan maken?
Vind ik leuk
Mass +1192
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:33
Dijks zal wel basisspeler blijven....aangezien er geen directe versterkingen worden gekocht....volgend mij heeft hij zelfs amper concurrentie,,,
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:51
Het word bijna lachwekkend bij dat clubje wat dit seizoen sws kampioen zou worden.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:54
Dijks dat je lb is zegt genoeg dat er zeer grote crisis is bij Ajax. Viergever kan niet meer centraal ook de ligt kan niet die is zwaar uit vorm elke wedstrijd wel een beslissende fout Veltman precies hetzelfde onana houdt geen ballen tegen schone is op. Ziyech uit vorm van de beek ook uit vorm. Younes te weinig rendement. Neres heeft het nog niet. Dolberg uit vorm huntelaar deed niets goed Kluivert geen rendement.

De bank
De jong top valt slecht in
Huntelaar al gezegd doet niets goed.
Dankerlui kan niet
Zeeffuik ook niet
Die Colombiaan goed
Van leer goed
En cerny en cassiera overtuigen ook niet. Dus heel mooi dat bazoer guldej tête riedwald el ghazi klaassen sanchez traore ziin weg gedaan maar er is niets voor terug gekomen.

En Dijks tegen jou voorzetten valt niet tegen aan te lopen. Of ze zijn te laag of ze komen bij de andere cornervlag terecht.

Vind ik leuk
14forever +6438
vrijdag 18 augustus 2017 om 11:23
Hij speelde.voor zijn doen 2'redelijke wedstrijden. Al mag er nog wel een betere lb bij.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Dubbel gevoel bij transferroep Ajax: 'Ik vind in de basis spelen wel lekker'