Ajax onder Bosz alleen in snelle omschakeling kwetsbaar: Had dit beeld zelf ook

Ajax onder Bosz alleen in snelle omschakeling kwetsbaar: "Had dit beeld zelf ook"

vrijdag 18 augustus 2017 om 09:18

Als prestatiemanager bij de KNVB doet Peter Blangé onderzoek naar hoe het verschil met de internationale topcompetities kleiner gemaakt kan worden. Daarbij worden niet alleen de verschillen met de 'Big 5'-competities geanalyseerd, maar ook de Eredivisie apart doorgelicht.

In het Algemeen Dagblad wordt geschreven over een onderzoek hoe de clubs in Nederland tot scoren komen. Daarbij zijn Feyenoord en FC Utrecht de opvallende uitschieters als het gaat om een gelijkmatige spreiding van de manier waarop goals gemaakt worden.

Feyenoord springt boven alle andere Eredivisie-clubs uit. De Rotterdammers scoorden via een opbouw vanaf eigen helft, aanvallen vanaf de helft van de tegenstander, uit counters, omschakelingen en spelhervattingen. Feyenoord had dus de meeste wapens, net als FC Utrecht. Opvallend is volgens het Algemeen Dagblad dat Utrecht als enige mee kan in de internationale top 20 bij verdedigend duels.

Ook hoe tegengoals vielen is onderzocht. Ajax incasseerde vorig seizoen onder Peter Bosz geen enkele goal waarbij het balverlies leed op eigen helft en de tegenstander vervolgens na meer dan vier passes kon scoren. Conclusie: alleen in de snelle omschakeling was Ajax kwetsbaar. "Ik had dit beeld zelf ook al, en het strookt dus met de bevindingen van Blangé", aldus Bosz in het AD.

Plaats een reactie

0343 +351
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:32
Mooi hoor!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:33
Deze Prestatie en innovatiemanager kan ook gewoon even bellen met trainers in de eredivisie, dan weet hij het ook.
Nee, we geven liever veel geld uit aan een duur onderzoek.
Vind ik leuk
FCKip +273
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:54
Meten is weten. Anders is het (geen onderbouwde) onderbuikgevoel.

Zo werkt wetenschap. Er worden wel meer dingen onderzocht die logisch klinken. Onderzoek zorgt voor bevestiging of misschien wel nieuwe alternatieve denkwijzes.

En zo werd de mens slimmer gedurende duizenden jaren...
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 09:55]
Vind ik leuk
Libero +2275
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:25
Wat was er eerder de kip of het ei?
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:10
Onzin want dan is het onmogelijk om een vergelijking te maken onder dezelfde omstandigheden. Als je niets van statistiek afweet, zeg dan gewoon niks met betrekking tot dit artikel
Vind ik leuk
DubRtd +11829
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:34
Zo dan.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:36
Volgens mij worden er nu verschillende dingen vergeleken, of zie ik dat verkeerd? Hoe kan je nu het aantal doelpunten en de manier waarop die gescoord worden vergelijken vanuit de Eredivisie en een topcompetitie? Iedere competitie heeft wel een eigen soort speelstijl. In Nederland is het lekker slordig en gaat het in de meeste duels op en neer, terwijl een andere competitie hard tegen hard speelt en weer een ander er een strategisch schaakspel van maakt. Sluit uiteraard niet uit dat het wel handig is als je op meerdere manieren tot scoren kan komen. Maar dit overbrugd niet het gat tussen Nederland en de top. Feyenoord en Utrecht kunnen op zoveel manieren scoren, maar tegen bijvoorbeeld Real Madrid, Bayern München e.d. zijn beide toch redelijk kansloos normaal gesproken.
Vind ik leuk
mcmodd +9673
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:26
Als je wilt vergelijken, op wetenschappelijke basis, dan begin je met definieren. Alles wat je dan benoemt staat in het kader van zijn definitie. Twee gelijken zijn na definitie ook te vergelijken zegt het handboek statistiek. Het maakt dan niet uit of een sterke club vergeleken wordt met een club die minder sterk wordt geacht, het hangt meer af van de verschillen. De doelpunten zijn doelgevend, de actoren vinden we in de wijzen van aanvallen. Ziedaar, voor een zeer eenvoudige statistiek zijn er de ingrediënten. Uit deze twee gegevens kun je opmaken de verschillen in aanvallen en hun doeltreffendheid. De volgende actor zou snelheid kunnen zijn, een andere het aantal schijven (spelers) die de totale actie passeren. Zo bouw je een netwerk van ingrediënten die leiden tot een analytisch inzicht op wetenschappelijk niveau. Wie deze manier afwijst hoeft niet dom te zijn, maar is waarschijnlijk te lui om de moeite van het onderzoeken ter hand te nemen.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:36
Helaas is voetbal totaal onvoorspelbaar. Een wetenschappelijke analyse van de manier waarop er gescoord wordt met als doel daarmee de aansluiting bij de top te vinden lijkt mij daarom totaal zinloos. Wie deze manier goedkeurt is waarschijnlijk super intelligent en verspilt waarschijnlijk veel te veel uur aan onderzoek waar je in de praktijk niks aan hebt. Ik noem het dom ;-)
Vind ik leuk
mcmodd +9673
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:59
Maar wat je hebt gezien Dutchies is inmiddels niet onvoorspelbaar meer. Observatie en analyse zijn twee heel normale zaken om tot conclusies te komen. Eigenlijk doen mensen dat allemaal, de hele dag. Het verschil is dat je dingen ook opschrijft. Dan kan je ook vergelijken. Alles valt en staat met goede definities. Ja, studie kost uren werk, daar heb ik mijn halve leven geld mee verdiend.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 11:04
Maar in de praktijk kan je er niks mee in dit geval. Of gaat de KNVB trainers voorschrijven hoe ze het beste kunnen spelen? Als iedereen hetzelfde speelt worden de doelpunten weer op een andere manier gemaakt... Dus, in mijn ogen zinloos. Ik heb er ook nooit mijn geld mee verdient, vandaar wellicht mijn kritische houding. Ik zie alleen wat er allemaal NIET van terecht komt. Iets heel anders, neem kunstgras. Onderzoek en studie hebben aangetoond dat het het spel beïnvloed en de kans op blessures vergroot. Daar heeft veel tijd in gezeten en veel geld. Resultaat: Bijna de helft van de Eredivisie voetbalt er op :( Zonde van de tijd die in het onderzoek zit. Er gebeurt toch niks mee.
Vind ik leuk
mcmodd +9673
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:24
Er zijn ook studies die het tegendeel beweren. Maar beweringen zijn niet de basis van een onderzoek, ze worden gemaakt aan de hand van onderzoeksresultaten. Als ze verkeerd worden geïnterpreteerd krijg je verkeerde beweringen.
Vind ik leuk
Tim +1210
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:38
Het zit allemaal in de koppies, de Hollandse kutmentaliteit. Ziyech vindt zichzelf een hele meneer en is mentaal niet in staat hetzelfde te brengen als vorig jaar.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:24
Zo, dat was je weer even kwijt ;-)
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:39
Interessant, maar wat moet de KNVB hiermee?
Absurd.

Vind ik leuk
mcmodd +9673
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:30
De KNVB zal onder de clubs medestanders willen zoeken die op basis van de uitkomsten hun tactiek en hun trainingsmethoden willen afstemmen. In Duitsland is dat allang gemeengoed en in Frankrijk is men ook al een paar jaar bezig met dit soort onderzoeken. Het doel van de KNVB zou kunnen zijn de verbetering van het Nederlandse
(prof-)voetbal, wie kan daar iets op tegen hebben?
Vind ik leuk
Esmee +101
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:09
Leuk dat je het gelijk afkeurt terwijl je niet eens de reden weet waarom ze dit hebben gedaan
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 23:25
Hoe kom je erbij dat ik de reden niet weet?
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:40
Ik zag het gisteren inderdaad ook.
Vind ik leuk
El Lobo +1032
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:48
Ik mis Sanchez nu al! ;-(
Vind ik leuk
Alain2708 +1926
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:48
Serieus, betalen ze deze man veel geld voor informatie dat ik ook uit een Surprise ei had kunnen halen?
Vind ik leuk
Filip_FCU +6016
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:49
Is toch bizar, Utrecht levert een wereld prestatie, Ajax doet werkelijk niks goed, en toch krijgt Ajax 5 x meer artikels, hoezo top 3 eerst.
Vind ik leuk
Leeuw +2478
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:53
Alleen maakt al het geld Ajax niet gelukkig. Binnenkort grote crisis als zo door gaat. Overmars zou nu juist Eric Botteghin moeten halen en de concurrent verzwakken. Geld genoeg om hem daar op te halen.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:55
Alleen nelom mag je ophalen met een zak geld:). Van Botje blijf je af
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 09:55]
Vind ik leuk
Leeuw +2478
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:13
Ook Botteghin is te koop en Ajax heeft een grote zak geld. Tijd om dit ook te gebruiken mag ik aannemen.
Feyenoord heeft St. Juste als vervanger dus lijkt me geen verkeerde deal.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:16
30 mio
Vind ik leuk
Libero +2275
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:16
Denk dat er in het binnenland weinig goede spelers nu trek hebben in een avontuur in amsterdam met al dat gerommel. En Botthegin heeft geen reden tot klagen bij stabiel Feyenoord dat zo aan de CL gaat beginnen.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 10:17]
Vind ik leuk
Leeuw +2478
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:19
Heb je gelijk in, maar Ajax kan het altijd proberen.
Vind ik leuk
Libero +2275
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:21
Zou mooi zijn als van Geel nu in Amsterdam zou gaan shoppen maar ik vermoed dat er onvoldoende financiele ruimte is.
Vind ik leuk
Basschot +1598
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:47
Veltman krijg je gratis op voorwaarde dat hij alle wedstrijden moet beginnen in de basis
Vind ik leuk
Libero +2275
vrijdag 18 augustus 2017 om 18:12
Lol, dan ga ik persoonlijk voor de ingang staan om hem weer naar huis te sturen. XD
Vind ik leuk
robson81 +1837
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:26
Haha net of botje naar ajax zou willen,die is niet gek hoor.
Vind ik leuk
Alain2708 +1926
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:55
Utrecht is toch ook maar een klein clubje? ;-)
Vind ik leuk
Filip_FCU +6016
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:05
Klein clubje grote daden ;)
Vind ik leuk
Alain2708 +1926
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:16
Dat zeker! :)
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:17
Het heeft niets met 'artikels krijgen' te maken en ook niet met prestaties. Ten eerste heeft ajax veel meer fans. Daarnaast moeten de artikelen eerst geschreven worden en is het falen van ajax op dit moment erg opvallend. Al heeft utrecht een topprestatie geleverd waar nog lang over gesproken zal worden!
Vind ik leuk
Filip_FCU +6016
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:21
Ja maar waarom als ik wakker wordt moet ik hetzelfde in tien artikels over Ajax lezen?
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:46
Dat hoeft niet he ;-) maar er zijn wel opvallend weinig artikelen over andere ploegen ja, en vooral over utrecht na die topprestatie. Nu uit nog overleven en dan gaan jullie een mooi seizoen tegemoet!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:51
Wat maakt die Blange opeens een expert ? Het is/was niet eens een voetballer .
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:54
Wat een aantal stomme opmerkingen hierboven zeg. Kennis/informatie is alles in het hedendaagse voetbal. Analyses kunnen bevindingen van trainers bevestigen (zie opmerking bosz) etc en dat helpt enorm in het analyseren waarom er zaken fout gaan in de opleiding, weerstand vd eredivisie etc. Bovenstaand stukje is maar een heel klein en beperkt deel vd analyse. En wat maakt het in godsnaam uit war deze man vandan komt. Alsof we, met al die toppers die we in het voetbal tot onze beschikking hebben, het zo goed doen. Ik vind dit een goede zaak!!
[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 09:56]
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:26
Spijker op zijn kop.
Vind ik leuk
Nashua +3699
vrijdag 18 augustus 2017 om 11:35
De top analyseert juist alles kapot, deze info is allang bekend. Elke speler loopt met een kastje. Looplijnen, omschakeling, etc, etc, alle info is er al lang.

Alleen de filosofie van club/trainer is bij elke club anders wat ook met het materiaal te maken heeft.

Bedoeling is goed, opgedane info was bekend
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:24
Binnen clubs mss wel, maar er zijn mi geen/weinig analyses die vergelijkingen tussen clubs in nl en tov buitenlands clubs treffen. Onzin dus
Vind ik leuk
pinkelman +2407
vrijdag 18 augustus 2017 om 09:55
Ik denk dat dit seizoen er totaal geen gat meer tussen de traditionele en de subtop zal zijn.
Het belooft een spannende competitie te worden waarin 5 a 6 clubs met elkaar gaan strijden gezien de kwaliteit bovenin afneemt en in de subtop juist toeneemt.
Vind ik leuk
robson81 +1837
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:30
Dacht je dat,weet niet waar je deze onzin vandaan haalt maar het gat tussen de eerste drie en de rest gaat weer enorm zijn.kwalitatief komen clubs als az echt niet in de buurt.
Vind ik leuk
Esmee +101
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:12
Vind jij dat Ajax, Feyenoord en PSV tot nu toe zoveel meer indruk maken als een AZ, Vitesse of Utrecht?
Vind ik leuk
robson81 +1837
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:51
Als ze het hele jaar met hun ogen dicht spelen eindigen ze nog boven die 3.
Snap niet waar die illusie vandaan komt.
Vind ik leuk
robson81 +1837
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:48
Gat tussen degradatiestreep en az 15 punten en op vitesse 17 punten.gat tussen 1 en nr5 31 punten en op de nr 6 33punten.inderdaad weinig verschil.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:00
goed verhaal. lekker kort ook
Vind ik leuk
Kuip +2486
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:19
Veel mensen doen badinerend over dit onderzoek. Ik vind het zeer interessant. Hopelijk kunnen trainers hier hun voordeel mee doen. Hierin komt tot uiting waarom wij internationaal alles verliezen. Iedere keer, gisteren Ajax weer, gaan we schlemielig de boot in. Het maakt niet uit tegen wie. Zelfs derderangs clubs weten ons te verslaan. Opvallend zijn alle tegenstanders altijd feller in de duel, leggen meer energie in de wedstrijd en winnen alle persoonlijke duels. Verdedigend verliezen we alle kopduels. Zelfs Utrecht, dat er goed uit komt, verloor met de corners tegen Zenith, alle kopduels van Ivanovic. Gelukkig kwam er geen doelpunt uit. Maar het valt mij wel op dat we altijd kopduels verliezen. Ook zag ik Riedewald afgelopen zaterdag bij CP weer een kopduels verliezen waaruit werd gescoord.
Wij lopen altijd terug i.p.v. vooruit te verdedigen en tegenstanders komen heel makkelijk in de zestien. Tegenstanders spelen bijna allemaal 4-4-2, waarbij de twee aanvallers druk zetten. Dit is veel effectiever. Met een viermansmiddenveld vormen ze dan een blok waar we niet doorheen komen. Ons driemansmiddenveld geeft altijd veel te veel ruimte. Rosenborg kon gisteren zeer gemakkelijk de vrije man vinden op het middenveld. Schone en Ziyech staan altijd lucht te dekken en de afstanden tussen verdedigers en aanvallers is veel te groot.
Vorig seizoen onder Bosz ging dit een tijd wel goed. Het speelveld was compact en er werd meteen door iedereen druk gezet. Daar is onder Keizer niets meer van over.
Het onderzoek van Blange geeft feiten waar je als je verstandig bent heel veel mee kunt doen. Maar in Nederland vinden we dat allemaal onzin en denken we het beter te weten. Jammer, Blange zal wel snel verdwijnen en denken: daar heb je die ouderwetse voetballers weer die niets van vernieuwing willen weten. We hobbelen vervolgens weer vrolijk door.
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:34
Mee eens. Er heerst binnen de voetbalwereld en bij veel supporters van het mooie spel nog vaak de overtuiging dat ze alleen maar van elkaar kunnen leren, en dan vooral van ex-topvoetballers. Waarom dat is, begrijp ik niet echt. Wel duidelijk dat een aantal mensen hier mee doet aan minachting van wetenschappelijk onderzoek. Want, "op Google kun je dat allemaal zelf uitvinden". Dat heet zelfoverschatting.
Vind ik leuk
Esmee +101
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:14
Dat over Utrecht klopt meer we speelden ook met een elftal dat gemiddeld 1,30 meter was dus dat was een risico maar gelukkig ging er geen in :)
Vind ik leuk
Kuip +2486
vrijdag 18 augustus 2017 om 16:36
Gelukkig komt Dumic er aan. Die heeft wel lengte (1.93 m) en kan goed koppen. Maar ook van der Meer is superlang en Janssen en Leeuwin zijn ook lang. Probleem is dat we in Nederland niet durven te koppen en nogal angstig zijn.
Vind ik leuk
JJG +35
vrijdag 18 augustus 2017 om 10:52
Goed dat er onderzoek naar wordt gedaan, maar Ajax kreeg die doelpunten op die wijze tegen vanwege hun speelstijl waarmee ze de finale haalden wat niemand voor mogelijk had gehouden. Ik weet niet of die tegendoelpunten makkelijk te voorkomen waren zonder van die speelstijl af te wijken.
Vorig jaar heeft Sanchez zelfs nog veel doelpunten voorkomen. Dus maar op zoek naar nieuwe spelers van dat soort (vooral snelle spelers die een gat dicht kunnen lopen lijkt me).

NB voetbal is trouwens steeds meer wetenschap en psychologie,


[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 augustus 2017 om 10:53]
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 11:47
Beetje appels met peren vergelijken. Als een club hoog druk zet en veel speelt op de helft van de tegenstander zal deze weinig tot scoren komen door middel van een opgebouwde aanval van eigen helft
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:08
Das war einmal!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:54
Fijn hoor, een volleyballer met kijk op voetbal!
Vind ik leuk
vrijdag 18 augustus 2017 om 18:50
Van der Maarel in Oranje!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ajax onder Bosz alleen in snelle omschakeling kwetsbaar: "Had dit beeld zelf ook"