Jonk luidt noodklok: 'Het is duidelijk dat we achterlopen op Duitsland en België'

Jonk luidt noodklok: 'Het is duidelijk dat we achterlopen op Duitsland en België'

woensdag 13 september 2017 om 10:50

Voormalig Ajax-jeugdtrainers Wim Jonk, Jasper van Leeuwen en Michel Hordijk luiden de noodklok over de ontwikkeling van jong talent in Nederland. De drie proberen uit alle macht om het gedachtegoed van Johan Cruijff uit te dragen.

Deze filosofie is gebaseerd op techniek en creativiteit. "Veel clubs in Nederland zitten nog altijd vastgeroest in hun vertrouwde methodes", aldus Jonk in gesprek met Voetbal International. "Dat is een keuze, maar wij denken dat het anders kan. Wij prediken aanvallend en technisch voetbal, helaas wordt dat nog steeds verward met naïef voetbal." Jonk beseft echter dat er ook naar het fysieke aspect gekeken moet worden. "Duitsland is erin geslaagd de ideale mix te vinden. Door meer aandacht te besteden aan technisch vaardige spelers hebben ze hun spel vervolmaakt. Het Duitse elftal is een ploeg geworden waar je met plezier naar kijkt."

Ook België is Nederland al voorbij, betoogt Van Leeuwen. "In België hebben ze het na Euro 2000 over een andere boeg gegooid. Het pupillenvoetbal is op de schop gegaan, de trainerscursussen zijn hervormd, aanvallend voetbal werd een specifiek onderdeel van de jeugdopleidingen, voor lichtere jongens als Dries Mertens werden speciale nationale jeugdteams opgericht. En kijk waar het Belgische voetbal vijftien jaar later staat. Dat is echt geen toeval. (…) Bij Ajax werden we, zeker bij de jongste jeugd, regelmatig weggespeeld door Anderlecht. Het is duidelijk dat België ons op achterstand heeft gezet."

Hordijk sluit zich hierbij aan. "Nog steeds roepen veel Nederlanders dat we technisch en tactisch zo goed zijn. Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Zeker op technisch gebied zijn we achteropgeraakt. Zolang beleidsbepalers dat niet inzien, komen we niet verder", laat hij weten. "We blijven onszelf overschatten in Nederland. Noem mij naast Arjen Robben een Nederlandse aanvaller die in verticale richting kan dribbelen. We moeten nu echt tot het besef komen dat het juist op technisch gebied verkeerd is gegaan."

Lees meer over:Eredivisie

Plaats een reactie

woensdag 13 september 2017 om 10:52
Jonk kom terug naar Ajax en schop Bergkamp eruit aub. die man maakt de club kapot door alles tegen te houden maar nooit op de voorgrond te durven treden.
Vind ik leuk
JCJWZ +9160
woensdag 13 september 2017 om 10:53
Je was me net voor Henkie!
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:30
Misschien een idee om daar een demo voor te houden ipv voor het ADO stadion dit te willen?
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:52
Dat demonstreren heeft daar inderdaad totaal geen zin.
De bekerwedstrijd had sowieso nooit toegewezen moeten worden naar het ADO stadion.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:07
Trouwens de demo mag van de burgemeester maar wel op het Koekamp vlakbij het Maliveld.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:17
Ik woon zeer vlakbij maar ga er niet eens totaal onzinnig.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:20
Is het ook, voor een wedstrijd tegen amateurs is het ook onzin.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 14:31]
Vind ik leuk
United FC +12783
woensdag 13 september 2017 om 14:29
Behalve voor de supporters van de tegenpartij ;-)
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 14:32
Haha ik zei oefenwedstrijd maar is natuurlijk voor de beker :D

Maar ik vind dat er teveel heisa om wordt gemaakt, jij niet goos?
Vind ik leuk
United FC +12783
woensdag 13 september 2017 om 14:36
Begrijp de commotie ook niet helemaal. Gewoon wedstrijdje winnen en klaar!
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 14:41
Ja precies!
Vind ik leuk
Guust +3696
woensdag 13 september 2017 om 12:46
Volkomen gelijk Henkie.
Vind ik leuk
Nashua +5240
woensdag 13 september 2017 om 12:47
Bergkamp wordt als zondebok aangewezen maar toen Jonk met handopleggers in de weer was, was de maat vol bij Ajax.

Bovendien vraag ik me wel eens af of Jonk iets bracht in de jeugd. Er is geen club in Nederland die na z'n ontslag belangstelling had.

Hoe kan dat nou als het zo'n topper voor de jeugd is ?


Vind ik leuk
RebelVox +3388
woensdag 13 september 2017 om 13:01
Eindelijk iemand die zijn verstand gebruikt!
Ben het helemaal met je eens.
Vind ik leuk
Cookee +4386
donderdag 14 september 2017 om 14:23
Zou het mogelijk kunnen zijn dat Jonk andere clubs afhield?
Vind ik leuk
Diamant07 +4514
woensdag 20 september 2017 om 08:41
Haha ajax wordt zelfs weggespeeld door Anderlecht... En dan maar opscheppen over de jeugdopleiding hahahah!
Vind ik leuk
JCJWZ +9160
woensdag 13 september 2017 om 10:53
Jonk kom terug!
Vind ik leuk
Marco S +2544
woensdag 13 september 2017 om 10:58
Daar is Willempie weer..
Als hij niet zo eigenwijs was dan had hij daar nog gezeten.. zelfde geldt voor Sar.. grote kindjes die met de vuistjes op de tafel trommelen en bottum line heeft de club er geen reet aan.. egotrippertjes
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 10:58
Helemaal mee eens dit stuk en dat komt niet vaak voor bij mij hahaha.
Vind ik leuk
Rodajc +1896
woensdag 13 september 2017 om 10:58
Cruijff is geen God en jullie zijn geen apostelen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, overdreven gedoe met die "Cruijff-filosofie".
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:00
Kan je uit een droom helpen Cruijff was wel een god.
Vind ik leuk
Cookee +4386
donderdag 14 september 2017 om 14:22
Goden maken fouten. Johan Cruiyff nauwelijks.
En als hij wel een fout maakte, dan deed hij het altijd voor de schoonheid van het voetbal. Ik ga gewoon in tegenwoordige tijd schrijven... Cruiyff denkt vanuit kansen, met lef.
Hij leeft...
Ik wens Jonk het allerbeste, maar ga niet weer energie verdoen in zo'n logge organisatie als Ajax, bel Cambuur even Wim?
Vind ik leuk
Iggy +1774
woensdag 13 september 2017 om 11:02
Lulkoek!
Vind ik leuk
Koeien +1550
woensdag 13 september 2017 om 11:07
nee klopt. JC is de zoon vàn, ook bekend as "de verlosser".
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:44
Eindelijk iemand die het begrijpt! En nog wel unne Ollander. Mijn God, is er dan toch nog hoop?
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 13:54]
Vind ik leuk
Rodajc +1896
woensdag 13 september 2017 om 16:44
Ik ben geen Hollander, maar een Nederlander & Limburger (waar ik beide erg trots op ben overigens). Noem me aub geen Hollander! ;-)
Vind ik leuk
Cookee +4386
donderdag 14 september 2017 om 14:25
Ik ben ook geen Hollander.
Nederlander of wereldburger.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:47
YES!
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 13:58]
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 13:57
YES!!!
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 13:58]
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 10:59
Valt wat voor te zeggen, de meeste Nederlandse voetballers hebben niet eens een fatsoenlijk schot in huis. Naast het technische vlak is het ook een groot deel tactisch waar we ver achter zijn geraakt op andere landen. Het voetbal is veranderd, het statische 4-3-3 is achterhaald. Alle grote ploegen spelen dynamisch voetbal met steeds minder vaste posities. Gefixeerde buitenspelers worden tegenwoordig eenvoudig uitgeschakeld.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 10:59]
Vind ik leuk
Koeien +1550
woensdag 13 september 2017 om 11:11
ehm, spelers roteren is wel echt een ontwikkeling van Nederlandse coaches hoor. Rinus Michels begon hier in 1970 al mee. Het is één van de beginselen van Totaalvoetbal.

Echte credits behoren aan de Hongaren toe, maar da's wel een erg lang verhaal.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:37
En je krijgt altijd te maken met de wet op de remmende voorsprong. Dat geldt voor de Hongaren en de Nederlanders ;-)
Vind ik leuk
Cookee +4386
donderdag 14 september 2017 om 14:31
Denk jij dat dat het allemaal trainbaar is?
Of zou het gewoon tekort aan talent zijn?
Gemakzucht.
4-3-3 is niet achterhaald, het grote Ajax speelde al met doorschuivende laatste man... waardoor achter 3 stonden en 4 daarvoor en daarvoor 3, waarin verschilt dat?
Jij doet alsof het een wetenschap is. Op het moment dat er weer een buitenspeler ergens komt die 3 man voorbijloopt, dan gaan ze dat allemaal weer zoeken... de voetballerij is domme bedrijfstak, zonder visionairs... maar soms staat er weer 1 op. En dan vallen al je voetbal-waarheden weer om als kegels.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +10917
woensdag 13 september 2017 om 11:00
"Wij prediken aanvallend en technisch voetbal, helaas wordt dat nog steeds verward met naïef voetbal.”

Dit is ook precies het probleem!
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:00
Iets met,"kunstgras."
Vind ik leuk
HJR +4396
woensdag 13 september 2017 om 11:42
Geen excuus.

In Spanje en Portugal zie je overal (op hoogste niveau na) kunstgras
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:08
Wel een excuus! Spelers raken geblesseerd en veld is traag, natuurlijk zijn er ook andere redenen!
Vind ik leuk
HJR +4396
woensdag 13 september 2017 om 13:03
Ja maar dat is in andere landen toch ook? En Portugal heeft het laatste EK gewoon gewonnen.

Laat duidelijk zijn dat ik ook geen fan ben van kunstgras maar als excuus kan het niet gelden.

n 2006 werd een vergelijking van het blessurerisico gemaakt tussen kunstgras en natuurgras bij professionele voetballers (mannen) [Ekstrand et al. 2006]. Uit deze studie bleek dat de totale incidentie van blessures niet significant verschillend was tussen kunstgras en natuurgras, zowel 1 voor training (2,4 blessures per 1000 training-uur op kunstgras tegen 2,9 op natuurgras) als voor wedstrijd (19,6 blessures per 1000 wedstrijd-uur op kunstgras tegen 21,4 op natuurgras).

Dit artikel geldt voor de nieuwe generaties kunstgras (3 en 4).
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 13:04]
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 17:25
Ik blijf bij mijn standpunt.
Vind ik leuk
Cookee +4386
donderdag 14 september 2017 om 14:35
Gelukkig deed de prehistorische mens dat niet.
Anders had ik nu nog als een aap gekropen.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:18
De kans is zeer aanwezig dat deze mannen gelijk hebben. Op club niveau is Jonk jammerlijk aan de kant gezet. Ajax doet zich zelf de das om met dit beleid.
PSV is ook aan het kwakkelen geslagen. Feyenoord is uit een dal gekrabbelt maar dat is zeker geen garantie voor successen de komen tijd. Op nationaal niveau is de KNVB een lachertje geworden de laatste jaren met onbenullen aan het roer. bedroevend om te zien dat vele landen ons hebben ingehaald.
Vind ik leuk
kees ee +289
woensdag 13 september 2017 om 11:20
allereerst zie ik in navolging tot blijkbaar veel anderen liever invloed van jonk dan van bergkamp. vwb zijn constatering over de staat van ons voetbal tov belgie en duitsland: ja !! . . . en ??, 7 vette en 7 magere jaren ??
Vind ik leuk
Zippy +2753
woensdag 13 september 2017 om 11:51
Klopt inderdaad.
Vergeet niet, het verleden wordt geprezen door de ouderen onder ons.
Het lijkt wel dat in het heden niemand meer gegund is om te genieten van geweldige Europese uitslagen.
Ik zou zeggen: kijk vanavond naar City, buiten de keeper en een paar verdedigers zwermen er 7,8 rond op het veld, ga er maar aan staan als verdediger, om de 3 seconden staat er weer een andere vijand voor je.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 11:29
Ik geef deze drie helemaal gelijk, alles gaat mis van de KNVB tot het opleiden van spelers. Alles is kapot gemaakt binnen een aantal jaar!
Vind ik leuk
HJR +4396
woensdag 13 september 2017 om 11:45
Jonk ´aka´ spuit 11

Nu is het te laat en gaat het ook niet op korte termijn goed komen helaas.

Is hetzelfde als je dorst krijgt, dan had je al een eerder stadium moeten zorgen voor een nieuw biertje.
[Reactie gewijzigd op woensdag 13 september 2017 om 11:45]
Vind ik leuk
Ale +1191
woensdag 13 september 2017 om 11:45
Kom Keizer maar vervangen Jonk. Alleen dennis bergkamp zal het wel weer tegen houden.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:05
De neergang van het Nederlandse voetbal. Ik kan mijn geen moment in mijn leven herinneren dat ik daar niet iets over heb gehoord. 'We' zeiken al sinds de gloriejaren '70 over de neergang van het Nederlandse voetbal, blijken we een bodemloze put te zijn, of valt het allemaal wel mee.
Vind ik leuk
Foebele +33199
woensdag 13 september 2017 om 12:27
Eens!
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:33
Johan Cruijff was altijd een straat schoffie en heeft volgens mij nooit op een roze wolk geleefd. Was aanraakbaar en stond open voor betere ideeën. Het omgaan met jeugd en gehandicapten was zijn stokpaardje. Ik zie Dennis Bergkamp als een soort alleen heerser op een Atlas berg staan en is mijn inziens communicatief een nitwit. Of Bergkamp verandert zichzelf of hij verdwijnt ergens in de achtergrond zonder zeggenschap.
Jonk is natuurlijk ook wel een dominant manneke.
Vind ik leuk
Markus80 +1157
woensdag 13 september 2017 om 12:36
Ik had eerst mijn twijfels toen iedereen Bergkamp ging bashen, maar nu moet ik toch bekennen dat zowel Bergkamp als van der Sar de zaak volledig naar de klote helpen.

Overmars doet het prima met zijn aan- en verkoopbeleid, maar krijgt maar weinig ruimte.

Nu wordt er een trainer aangesteld die het echt niet aan kan. Kan iemand die twee tot de verantwoording roepen of kunnen ze alles doen wat ze willen?
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 12:59
Het blijft apart om te zien hoeveel macht Bergkamp heeft. Hij is zo een type die de kat in het donker knijpt. Zodra het licht aangaat dan kan hij ineens niet meer tot 10 tellen en is meneer doofstom geworden.

Bedrijven en clubs maken zichzelf kapot door een hoop bureaucratie en eilandjes gedrag. Iedereen kruipt maar in elkaars ster om er zelf beter van te worden. Dat mensen daar niet misselijk van worden. Man, man, man....
Vind ik leuk
tikkietoe +2802
woensdag 13 september 2017 om 13:22
Ik heb het zelf ook al eens beweerd, dus ik ben het met Jonk eens dat ook België ons voorbij is.
Duitsland is ons altijd al voorbij geweest.
Vind ik leuk
dhrwobo +8837
woensdag 13 september 2017 om 13:39
KNVB... word wakker en toon daadkracht. Schud de voetbalclubs wakker (amateur en professioneel) en begeleid hen om ons voetbal te redden. Wakker worden stelletje over betaalde droeftoeters.
Vind ik leuk
woensdag 13 september 2017 om 14:14
Ik ga ver mee met de heren.
Maar het is een illusie om te geloven dat je 'het voetbal' even verandert door andere trainingsmethoden.

We zijn met 16 miljoen. Met veel verschillende grote spoten. Toppers komen met vlagen. Soms gaat het geweldig. Soms helemaal niet. We hebben net een 2e plek en een 3e plek op een WK behaald. Een reeks waar we een 25 jaar op moesten wachten.
Vind ik leuk
Cookee +4386
donderdag 14 september 2017 om 14:15
Ja, er staat geen onzin tussen.
Maar of je die techniek nou even aanleert in een uurtje training per dag?
Ik ging vroeger uren per dag bezig met een bal, maar ventjes van nu hebben zoveel afleiding.
Trainers, ook jeugdtrainers worden op prestaties afgerekend.
Maar je kunt Jonk in je trainersstaf hebben, maar als Frank de Boer de talentjes niet ziet zitten, dan is Jonk zijn werk ook zinloos, dachten wij.
Sinds van Gaal zit Ajax in een splitsing, de ene helft wil denken als Cruiyff, de andere helft wil denken als Louis... dus zou een heel slecht plan zijn voor Jong om daar weer tussen te gaan zitten, mijn advies is, zoek een club waar jij de teugels in handen hebt Wim.
Heeft Cambuur al gebeld?
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Jonk luidt noodklok: 'Het is duidelijk dat we achterlopen op Duitsland en België'