Wonderbaarlijk herstel De Ligt: Op het einde had ik wel pijn aan mijn hoofd

Wonderbaarlijk herstel De Ligt: "Op het einde had ik wel pijn aan mijn hoofd"

maandag 2 oktober 2017 om 14:49

Matthijs de Ligt liep tegen Vitesse een hersenschudding op, maar stond een week later op bezoek bij sc Heerenveen 'gewoon' negentig minuten op het veld. Hij geeft eerlijk toe nog niet helemáál hersteld te zijn.

"Het gaat wel goed, maar op het einde had ik een beetje pijn aan mijn hoofd", vertelt De Ligt aan AT5. De achttienjarige verdediger botste in het verloren competitieduel met Vitesse met Tim Matavz en moest ter controle een nachtje in het ziekenhuis blijven. "Maar het gaat nu weer prima."

De Ligt is blij met de 0-4 zege van Ajax bij Heerenveen, waardoor trainer Marcel Keizer weer wat steviger in het zadel zit. "We stonden op de zevende plek. Dat is niet goed genoeg en dan wordt er naar de trainer gekeken, omdat hij verantwoordelijk is. Maar voelen ons als spelers ook verantwoordelijk."

"Voor niemand in de selectie en staf staat de positie van Keizer ter discussie", vervolgt De Ligt. "In de media zeggen ze allemaal dat het crisis is, maar wij houden ons koppie erbij en doen op de training de dingen die we moeten doen."

Plaats een reactie

dhrwobo +8837
maandag 2 oktober 2017 om 14:55
Zodra dit soort teksten geroepen worden weet je gewoon dat het binnenskamers rommelt.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:04
Zo is het.... het statement eerder vandaag over "tot het einde van het seizoen" kan derhalve ook gezien worden als nog een teken aan de wand.

Ik blijf het een zeer laakbare beslissing vinden om deze veredelde Juup-trainer verantwoordelijk te maken voor het eerste elftal van dit beursgenoteerde bedrijf. Ik kan me voorstellen dat de aandeelhouders het management en bestuur graag een brevet van onvermogen zouden willen toebedelen.
Vind ik leuk
3ismo +2936
maandag 2 oktober 2017 om 15:07
als de titel niet gehaald word en geen CL plaatsing weten ze gaat de bom barsten in amsterdam... de ambitie was structureel overwinteren in de CL.. als die ambities niet waar gemaakt kunnen worden gaat de bezem er doorheen. en de 4 titel waren meer geluk dan wijsheid. martin jol werd ontslagen in jan en het zelde jaar werden ze kampioen. dat houd in dat het succes ook op de conto van jol kan plaatsen. en sinds dien is de selectie alleen slechter geworden. en is er beleid gevoerd om geld te verdienen. en ajax is afgebroken tot een amateur club.. revolutie of geen revolutie. wet van voetbal prijzen winnen of wegwezen.. boodschap is duidelijk. 3 dingen van de beurs stadion kopen en prijzen winnen als zij dat niet kunnen bewerkstelligen dan iemands anders zoeken die dat wil en kan.. ze weten de tijd bom is aan het tikken! ze hebben tot zomer..en dat geld ook voor de spelers presteren of ga maar lkkr ballen bij sparta of willem2..
Vind ik leuk
dhrwobo +8837
maandag 2 oktober 2017 om 15:09
Die ambitie van overwinteren CL gaat met dit beleid nooit gehaald worden. Geen enkele Nederlandse ploeg heeft nog materiaal om Europees op CL-niveau te presteren.
Vind ik leuk
feyeniels +16892
maandag 2 oktober 2017 om 15:37
Zoals het er nu voorstaat wordt plaatsing voor CL al een vrij onmogelijke opgave. De kampioen plaatst zich immers niet direct meer en de laatste keer dat een Nederlandse ploeg de voorrondes overleefde is jaren geleden.
Vind ik leuk
JanTa48 +1523
maandag 2 oktober 2017 om 15:27
Als het rommelt, dan zal je dat op bestuurlijk niveau moeten gaan zoeken. Ik vind het niet verstandig dat de Ligt alweer zo snel op het veld staat, bij een (zware) hersenschudding moet je zeker een paar weken rust krijgen want anders is het risico dat de hoofdpijn chronisch word groter dan normaal.
Vind ik leuk
Busk +775
maandag 2 oktober 2017 om 14:56
één wedstrijd gewonnen, en Keizer staat niet meer ter discussie. Ik denk dat het voor Heerenveen-uit wel anders was. Met daarbij ook twijfels bij de staf en de selectie.
Dit soort uitspraken van de Ligt, daar geloof ik weinig van.
[Reactie gewijzigd op maandag 2 oktober 2017 om 14:56]
Vind ik leuk
dhrwobo +8837
maandag 2 oktober 2017 om 14:58
Nou, zijn spreekbeurten schijnen anders erg goed te zijn...
Vind ik leuk
peinke +597
maandag 2 oktober 2017 om 14:59
Typische Ajax-speler. Tikie bijdehand als je een duit in het zakje wil doen m.b.t. de toekomst van een trainer.
V.w.b. ,,het spelen van De Ligt''... Na het drama met Nouri lijkt dit onverantwoordelijk van zowel de speler als de Medische staf. Niet helemaal hersteld van een flinke botsing, is goed rust nemen. Maar goed, tegenwoordig gaan alle andere belangen klaarblijkelijk voor. Ik had liever gelezen dat hij daar wat volwassener mee omgegaan was. #DeLigtDom
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:06
Ik denk dat je dit prima verwoordt: Hoofdpijn is echt een heel slecht teken voor iemand die zogenaamd hersteld is van een hersenschudding. Paar kopballen of een ongelukkige botsing en meneer eet voortaan door een rietje....
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:10
Denk je dat de arts dan spelen had toegelaten? Die man heeft net een speler onherstelbare hersenschade van heel dichtbij zien oplopen.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:12
Ik weet niet hoe het precies zit, maar als De Ligt aan het eind van de wedstrijd hoofdpijn krijgt dan heeft iemand een beoordelingsfout gemaakt.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:19
Waarom? Hij heeft het over pijn “aan” z’n hoofd. Dus dat kan net zo goed een bult of een schram zijn.

Daarbij kun je ook interne hoofdpijn hebben die niet gerelateerd is aan vorige week. Bijvoorbeeld door een gebrek aan vocht. Of gewoon een nieuwe botsing.

Het is dus raar te oordelen als je, zoals je zelf al zegt, ook niet weet hoe jet precies zit.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:23
Is het werkelijk zo raar als je leest wat De Ligt zegt?!?! Wat een flauwekul loop je daarbij ook nog eens te verkondigen zeg....

Volgens mij is het een beetje raar om de woorden van het lijdend voorwerp in dezen in twijfel te trekken. Zeker als ook jij niet precies weet hoe het zit en ook jij alleen maar af kunt gaan op wat er gezegd wordt.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:26
Ik veroordeel er niemand op omdat ik de medische feiten niet ken.

Jij wel.

Zie je dat verschil niet?
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:30
Joh gast.... een beetje kritiek op een, op het eerste gezicht, verkeerde beslissing en menig Ajacied is al rap snel op zijn of haar teentjes getrapt. Beetje zielig toch...?

Wat ik zeg is een hele normale reactie, zeker op deze reaguurwebsite.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:33
Hoe kun je dit bekritiseren zonder kennis van feiten?

Jij verschuilt je achter wat hier normaal zou zijn.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:34
Schei toch uit met je flauwekul zeg.... jij neemt jezelf echt veel te serieus.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:35
Misschien doe jij dat wel...?
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:36
Moet je maar eens terug lezen... en de groeten.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:41
Groeten Barry. ;)
Vind ik leuk
cheeks +1656
maandag 2 oktober 2017 om 15:58
Ja, ik wel. Bij een zware hersenschudding lig je er uit tot na de winterstop. Begin je eerder loop je het ridico om er een jaar uit te liggen. Google eens op Jos Frederiks + hersenschudding. Die was ook te vroeg begonnen. Maar binnen 1 week spelen betekent zelfs geen lichte hersenschudding.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 16:12
En dus had hij geen zware hersenschudding...

Of wel?

Misschien zelfs geen lichte.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:41
Is heel logisch dat je het denkt, tenminste ik dacht het ook.
En het was geen schrammetje anders had hij dat echt wel erbij gezegd.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:42
2 Cents, en vele Ajacieden met hem, kunnen helemaal niet tegen een beetje, al dan niet terechte, kritiek op iets dat met hun club te maken heeft.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 17:20
“....al dan niet terechte kritiek”

Dus jij vindt dat ik niets van onterechte kritiek mag zeggen?

Het wordt steeds gekker.

Kritiek op de trainer, het TH, de aandelen, de RVC, de spelers, het gras etc. etc. Als het terecht is zou ik je nog gelijk geven ook.
Vind ik leuk
Degraaf +8997
maandag 2 oktober 2017 om 18:46
"al dan niet terechte kritiek" geven is kennelijk alleen aan PSV- en Feyenoordsupporters. Het moet niet gekker worden hier, hahaha
Vind ik leuk
Degraaf +8997
maandag 2 oktober 2017 om 15:27
Ach 2cents, de meeste profileren zich weer als dokter, ze weten alles beter. Ik heb zelf ook weleens na een hersenschudding gevoetbald kreeg tijdens de wedstrijd ook wat hoofdpijn, dat was de andere dag over en ik heb er nooit geen last meer van gehad. Maar goed, ik neem aan de Clubarts/ziekenhuis hiervoor toestemming heeft gegeven en zijn niet van die pussies zoals hier. Een paar dagen rust is het belangrijkste.
[Reactie gewijzigd op maandag 2 oktober 2017 om 15:28]
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:36
Blijkbaar loopt de arts voor Jan Doedel bij de club volgens deze mensen.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:38
Jij bent blijkbaar van mening dat het na die wedstrijd allemaal goed is gekomen met je....
Vind ik leuk
Degraaf +8997
maandag 2 oktober 2017 om 16:37
Ja hoor 100%, heb nooit geen last van hoofdpijn en heb tot ver boven mijn 40ste gevoetbald, dat was 15 jaar na mijn hersenschudding.
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 2 oktober 2017 om 19:42
Misschien kun je dingen niet een op een vergelijken. Zelf heb ik door schade en schande geleerd dat je voorzichtig moet omgaan met een hersenschudding en het enige wat ik erover kan zeggen: pas op... Je kan er echt een leven lang klachten aan overhouden, al vermoed ik dat de Ligt omring wordt door kundige mensen die geen rare risico's zullen nemen met deze jongen.
Vind ik leuk
cheeks +1656
maandag 2 oktober 2017 om 16:33
Jos Frederiks en Sander vd Holst. 2 oud basketbalinternationals die deiden na een zware hersenschudding te vroeg begonnen zijn. Nb pas na 3 mnd. De een heeft er 1 jaar uitgelegen , de ander heeft zelfs moeten stoppen.
Vind ik leuk
Degraaf +8997
maandag 2 oktober 2017 om 16:38
Jij praat nu over een zware hersenschudding, die had de Ligt niet. Niet elk mens is hetzelfde hé...
Vind ik leuk
cheeks +1656
maandag 2 oktober 2017 om 16:52
Daarom vergelijk ik de Ligt ook met andere topsporters.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 17:21
Andere dan deze met die zware hersenschudding?
Vind ik leuk
DubRtd +14997
maandag 2 oktober 2017 om 16:39
Ach... het enige wat ie er aan kan overhouden is een leven lang hoofdpijn.
Daar laat je een wedstrijd tegen Heerenveen niet voor schieten.

Echt onverantwoord dat ze hem het veld in hebben gestuurd gisteren. Mannetje is 18 en moet tegen zichzelf in bescherming worden genomen en gewoon lekker thuisgelaten.
1 wedstrijdje Ajax missen, geen interlands dan had ie genoeg rust gehad.

Kan het misschien allemaal wel medisch verantwoord zijn geweest, je hebt ook nog zoiets als gezond verstand en denken: Misschien maar effe niet.

[Reactie gewijzigd op maandag 2 oktober 2017 om 16:41]
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 17:17
Dus de dokter van Ajax heeft geen gezond verstand?
Vind ik leuk
DubRtd +14997
maandag 2 oktober 2017 om 21:11
Ik bedoel het meer in het algemeen, niet alleen die dokter.
Vandaar dat ik ook zei "Kan het misschien allemaal wel medisch verantwoord zijn geweest,"

Die jongen is 18, moet nog een jaar of 15 of iets meer mee.als voetballer.
Dan moet je dit niet doen.
Deze pot niet spelen, lekker NL elftal bedanken en gewoon 3 weken herstellen.

Noem het tegen zichzelf in bescherming nemen ipv gezond verstand. Vind ik ook best.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 21:30
Niet alleen de dokter...?

Dus allemaal?

Weet je wat het is? Wij hebben allemaal geen enkel idee wat De Ligt mankeerde. Men vreesde een hersenschudding. Meer is er eigenlijk niet over gezegd volgens mij.

Ongeacht die wedstrijd, maar met een fikse hersenschudding ga je ook niet na een paar dagen rondjes rennen. Het zal dus wel mee zijn gevallen.

Laten we daarom niet doen alsof hij de enige is met een hoofdwond die er een week later weet staat. Ajax nam het direct heel serieus. Waarom zou het dat in het vervolgtraject niet hebben gedaan?
Vind ik leuk
DubRtd +14997
maandag 2 oktober 2017 om 21:39
Tuurlijk is het serieus genomen. Hij heeft ook een nacht in het ziekenhuis gelegen.
En met "over het algemeen" bedoel ik technische staf ook.
Nogmaals, hij is 18. Als er afgelopen maandag tegen hem was gezegd dat ie met Jong Ajax mee moest doen, had ie ook ja gezegd waarschijnlijk. Op die leeftijd wil je alles spelen.

Als hij nou een routinier was geweest van een jaar of 30, laat hen dan maar zelf beslissen.

Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 14:59
Je twijfelt toch aan die medische staf bij Ajax als je dit leest...
Vind ik leuk
peinke +597
maandag 2 oktober 2017 om 15:11
Ik twijfel al tijden aan het professionalisme van Ajax. Op alle fronten schiet het tekort m.u.v. de bankrekening. Dit kan echt niet!
Vind ik leuk
scRzorz +585
maandag 2 oktober 2017 om 15:02
Lekker dom met nog een hersenschudding gaan spelen, maar maakt niet uit toch nu 90 minuten spelen en als je 45 oid bent hersenbloeding en als kassieplantje acteren.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:04
Logisch dat Keizer niet ter discussie staat.
Dat betekend dat Bergkamp en cornuiten ook hun biezen moet pakken, gezien de gezamelijke bonus van 1,5mil is dat geen optie voor hen.
Vind ik leuk
yuuup +5499
maandag 2 oktober 2017 om 15:08
Zeer dom dus om hem te laten spelen. Maarja als je als topclub geen reserves hebt in de verdediging moet je dus risico's nemen met de gezondheid van spelers. Je zou verwachten dat ze na afgelopen zomer extra voorzichtig zijn, maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. Technisch hart is één grote grap.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:11
Technisch hart beslist niet over de fitheid van de speler. Daar heb je een arts voor.

Zeer dom dus, deze opmerking.
Vind ik leuk
yuuup +5499
maandag 2 oktober 2017 om 15:21
Als je een beetje door kunt redeneren had je het wel begrepen. Duidelijk ben je daar te achterlijk voor.
Het technisch hart zorgde voor deze gammele selectie waardoor bij één blessure er al risico's genomen moeten worden. 100% De schuld van het technisch hart dus.
Voortaan zal ik er voor jou speciaal een plaatje bij tekenen.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:25
De arts is verantwoordlijk voor de fitheid van de speler. Krijgt hij groen licht van de arts, dan is het dus niet nodig hem te sparen.

En dus is het technisch hart daar niet verantwoordelijk voor.

Gelijk over achterlijk beginnen geeft wel aan hoe zwak je verhaal is.
Vind ik leuk
yuuup +5499
maandag 2 oktober 2017 om 15:29
Jij begon met zeer dom. Haat dat soort mensen die meteen denigrerend moeten doen om een goed gevoel te krijgen.
Wie zaait zal oogsten.

Het technische hart creëerde deze veel te smalle selectie. Een trainer in het nauw gaat dan risico's nemen. Het begint bij het technisch hart. Zonneklaar.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:31
Nee, jij begon met zeer dom. Lees maar terug.

En nogmaals een arts bepaald of spelers fit zijn. Dus hij is verantwoordlijk voor eventuele medische risico’s. Als De Ligt namelijk niet had kunnen spelen had men hem simpelweg niet opgesteld.
Vind ik leuk
yuuup +5499
maandag 2 oktober 2017 om 15:33
Ben je dronken? Jij begint in je allereerste reactie meteen met zeer dom te roepen. Lees het zelf even terug maat. Niet nu de zaken gaan lopen verdraaien.
[Reactie gewijzigd op maandag 2 oktober 2017 om 15:34]
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:35
Nee hoor. Lees maar: “Zeer dom dus om hem te laten spelen.”

Jouw eerste woorden. Jij bent dus zo’n gast die je zelf haat...
Vind ik leuk
yuuup +5499
maandag 2 oktober 2017 om 15:38
Hahaha niet te geloven ben jij. Was dat tegen jou gericht? Het was ook zeer dom om hem te laten spelen.
Jij bent degene die het meteen persoonlijk maakt.

Maar waar verdoe ik mijn tijd eigenlijk aan? Je bent geen knip voor je neus waard.
[Reactie gewijzigd op maandag 2 oktober 2017 om 15:39]
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 15:40
Ok, dubbele moraal dus. Lekker dan.
Vind ik leuk
Degraaf +8997
maandag 2 oktober 2017 om 17:54
Laar toch lullen 2cents, ze willen hoe dan ook hun gelijk te willen halen.
Vind ik leuk
2cents +35265
maandag 2 oktober 2017 om 18:12
Toch vind ik het nogal wat hoor, gewoon roepen dat de dokter van Ajax niets te zeggen heeft over fitheid.

Ajax is zo voorzichtig met spelers die terugkomen van blessures dat notabene Dankerlui op de bank zat in plaats van Sinkgraven.
Vind ik leuk
Degraaf +8997
maandag 2 oktober 2017 om 18:16
Dat bedoel ik, ik heb meer vertrouwen in de artsen dan het gewauwel van sommige hier, die geen medische kennis hebben.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:13
Je hebt een lichte en een zware hersenschudding.
Beiden heb ik wel eens gehad. De ene duurt twee a drie dagen. Maar bij die zware hersenschudding lag ik 10 dagen in bed. Na 5 minuten lezen was je alweer moe. Tv kijken lukt ook niet.
Dus Matthijs zal wel een niet zo zware hersenschudding hebben gehad.
[Reactie gewijzigd op maandag 2 oktober 2017 om 15:14]
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 15:30
Misschien moet je de volgende keer toch eerst de wc deur open doen voordat je gaat pissen....kan een hoop koppijn voorkomen....
Vind ik leuk
Mari +1778
maandag 2 oktober 2017 om 15:16
Als hij niet kon spelen of als het onverantwoord was zou de clubarts dit hebben tegengehouden. Arouna Koné? is om medische redenen ooit niet door de keuring gekomen.
Twee? jaar geleden bleek een speler van PSV niet 6 maanden uit de roulatie te zijn, maar kon na twee maanden weer voetballen.
Andersom kan het ook.
Wij hebben van uit onze positie geen kijk op de zaak, maar hebben wel een mening aangaande gezondheid. Wat voetbal betreft ok, maar gezondheid? van uit de woonkamer?

Ach, ik ken een trainer die zijn ploeg in de steek liet om een griepje. Zijn ploeg werd uitgeschakeld voor de beker. Hij stond de volgende dag wel weer voor de groep. Zo kan het ook.
Vind ik leuk
maandag 2 oktober 2017 om 16:26
En dan vreemd vinden dat er jonge spelers in elkaar zakken tijdens de wedstrijd. Er wordt niet meer naar de gezondheid gekeken en wat stelt een hersenschudding dan nog voor!
Vind ik leuk
furgist +1452
maandag 2 oktober 2017 om 17:20
hij was helemaal niet hersteld. onverantwoord vroeg weer neergezet. Zware hersenschudding en na een week weer kopballen uitverdedigen. Krankzinnig
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Wonderbaarlijk herstel De Ligt: "Op het einde had ik wel pijn aan mijn hoofd"