Update: Deal tussen Roda JC-baas en zakenlieden razendsnel van de baan

Update: Deal tussen Roda JC-baas en zakenlieden razendsnel van de baan

donderdag 12 oktober 2017 om 17:29

Een groep Limburgse zakenlieden wil de aandelen van Roda JC-eigenaar Frits Schrouff overnemen. Ze willen de club uit Kerkrade grondig hervormen en het regionale karakter waarborgen, schrijft De Limburger woensdagochtend.

Schrouff wil zijn aandelen - of een deel daarvan - zo snel mogelijk overdragen. De 77-jarige zakenman gaat gebukt onder de voortdurende sportieve en financiële malaise van Roda en kampt bovendien met een broze gezondheid. De groep zakenlieden zou voor een symbolisch bedrag de aandelen van Schrouff in beheer willen krijgen en vervolgens de club grondig op de schop nemen.

Op veel posities moeten nieuwe gezichten komen. Het vertrek van commercieel directeur Nick Janssen was het startschot, terwijl het contract van Wim Collard komende zomer afloopt. Waar Roda nu nog te maken heeft met Aleksei Korotaev, zullen de zakenlieden terughoudend zijn met toenaderingspogingen van buitenlandse investeerders, uit bescherming van het Limburgse karakter.

De groep wil daarnaast snijden in de kosten. De afgelopen seizoenen eindigde Roda steeds met een miljoenenverlies. Het wachten is op groen licht van Schrouff, die de deur echter ook nog op een kier houdt voor een terugkeer van Korotaev.

Update 17.29: Roda JC-baas Frits Schrouff kan het beheer van zijn aandelen niet overdragen aan een groep zakenlieden uit de regio. Dat meldt De Limburger. Donderdag is de hele operatie afgeblazen. Dionne Wiertz, de drijvende kracht achter de groep, zegt tegen De Limburger dat de partijen het niet eens konden worden over de personen die zitting zouden nemen in het bestuur van FS United, de stichting die de aandelen beheert.

Plaats een reactie

woensdag 11 oktober 2017 om 08:40
FORZA RODA !!!
Vind ik leuk
Och jeh +1131
woensdag 11 oktober 2017 om 08:46
Benieuwd wat er volgend jaar weer gaat gebeuren, want hier veranderen ze nog wel eens in de beleidsvoering.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 08:47
Uitstekend nieuws!

Als er echt nieuwe eigenaren komen, dan moet je Lagardere Sports als eerste eruit gooien. Kost geld en levert nagenoeg niets extra's op. Zelf je commerciele mensen aanstellen onder leiding van een nieuwe commercieel directeur.

Collard laten aflopen en wegdoen. Die man komt uit de finance en moet lekker in die branche blijvem. Geen voetbalbestuurder.

Spelers hun contracten laten aflopen en niet verlengen. Djim en Kum zijn de enige bruikbare van de 2018-contracten. Publiekslievelingen en kleedkamerfiguren zijn prachtig, maar dasr win je geen wedstrijden mee.

Zeer benieuwd of dit echt gaat lukken.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 11 oktober 2017 om 08:47
ik hoop voor jullie koempels dat er een keer licht aan het einde van de tunnel komt maar ziet er uit of de malaise aan blijft houden.tegen eind van dit seizoen zou je als roda zijnde in rustiger vaarwater moeten zijn maar ben er bang voor
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 09:25
Nou in de tunnel voelen we ons ook wel thuis, zolang de kanarie's blijven zingen ;)
Vind ik leuk
frank1971 +2040
woensdag 11 oktober 2017 om 08:48
Voor Roda te hopen dat het goed uitpakt.
Vind ik leuk
Bizzy +8602
woensdag 11 oktober 2017 om 08:57
Allemaal gelul. 1 profclub in Limburg is meer dan genoeg. Die club zou dan structureel moeten mee draaien in de subtop van de eredivisie.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:14
Zolang Ajax en Feyenoord niet fuseren is dat niet nodig..
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 11 oktober 2017 om 12:51
Ik zeg in eindhoven ook.psv opheffen en onder de naam eindhoven verder
Vind ik leuk
Bizzy +8602
woensdag 11 oktober 2017 om 13:07
Het betaald voetbal in Limburg maakt zorgelijke tijden door. Financiële problemen en magere prestaties voeren de boventoon. Laten we eerlijk zijn drie clubs in een straal van 30 kilometer is toch te veel. Het achterland is te klein. Dat wijzen diverse onderzoeken uit. Marketing, sponsor mogelijkheden etc ... het is allemaal te beperkt. Elk jaar zijn ze weer afhankelijk van vermogende partijen. Daar kun je geen beleid op voeren.
Vind ik leuk
frank1971 +2040
woensdag 11 oktober 2017 om 13:59
Dan hou je nog altijd 2 clubs over in Limburg.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 14:19
Waar heb je het over? 3 clubs??? Denk je dat we die 3000+3000 man van die andere twee missen???
Vind ik leuk
Quareck +3357
donderdag 12 oktober 2017 om 18:52
3000 + 3000 = 6000 man. 6000 x 15 euro = 90.000 euro per thuis wedstrijd. 17 x 90.000 = ruim 1,5 miljoen.. ja, ik denk dat je die mist!
Vind ik leuk
maandag 16 oktober 2017 om 12:37
Nee, nee en nog eens nee. Die gaan namelijk echt niet komen. Iemand uit maastricht of Sittard gaat nog liever dood dan naar Roda te komen kijken. Dat is het debielenniveau waar we mee te maken hebben in voetballand. Presteerd je club niet? Ligt aan de trainer of bestuur. Echt niet... maar dat snappen die zwakzinnige losers niet.
Vind ik leuk
Quareck +3357
maandag 16 oktober 2017 om 12:55
Jij vraagt of jullie die 6000 man missen.. daar ging ik op in, denk dat jullie er best een paar extra kunnen gebruiken. Of ze ook echt willen komen is idd een tweede
Vind ik leuk
maandag 16 oktober 2017 om 14:10
Weet je.. met 13.000 mensen gemiddeld op de tribune heeft Roda 1 van de best gevulde stadions. Roda is een slapende reus. Niks minder als AZ, Heerenveen en Utrecht. Mark my Words.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
donderdag 12 oktober 2017 om 21:16
Jullie ? Voor je spreekt even Checken.ben voor sittard dus roda behoor ik niet toe.ik zal nooit maar dan ook nooit roda supporter worden.dan liever geen voetbal.al mogen ze voor mij rustig in de eredivisie blijven.vind nac en roda teams die daar thuis horen.dat roda er zo voor staat is voornamelijk door het beleid dat ze hebben gevoerd.overal waar je gratis brandhout kon halen zijn ze geweest en daar zit je nu nog steeds mee te kijken
[Reactie gewijzigd op maandag 16 oktober 2017 om 16:06]
Vind ik leuk
maandag 16 oktober 2017 om 12:34
Mafklapper...
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 14:47
Je kennis is denk ik toch wat verouderd. Drie van de vier Limburgse clubs hebben het ergste achter de rug en presteren nu met gedegen beleid prima naar hun mogelijkheden. Alleen Roda heeft het licht nog niet gezien en moet nu op de blaren zitten.

De begroting van de beoogde fusieclub kwam bij de presentatie zelfs met miljoenenhulp van de provincie niet boven die van Roda nu uit. Het achterland is klein, maar de mentaliteitsverschillen tussen de regio's Kerkrade, Maastricht en Sittard zijn groter dan waar dan ook in Nederland. Dat ga je niet samen krijgen. Qua mentaliteit zouden hooguit VVV en Fortuna misschien samen kunnen, maar dat is dan qua afstand weer een probleem.

Bovendien: in Brabant is het niet anders: Den Bosch, Eindhoven, Helmond... zelfde laken een pak. Dat is nu eenmaal de wereld van de kleinere clubs in Nederland.

Je kunt wel degelijk beleid voeren met een klein budget. MVV bewijst dat al een paar jaar, VVV doet het hetzelfde. Fortuna nu dus ook. Clubs als Excelsior, Heracles en ga zo maar door. Het kan in de eredivisie ook, sterker nog: het zal wel moeten. De NL markt is gewoon te klein, en de topclubs hebben nog steeds niet in de gaten dat 80% van al het beschikbare geld opslokken er uiteindelijk alleen maar toe leidt dat je zelf ook zwakker wordt.
Vind ik leuk
Bayern FC +1316
woensdag 11 oktober 2017 om 16:51
Afstanden zijn niet te groot. Supporters van Feyenoord, Ajax of PSV reizen vanuit Maastricht naar hun cluppie
Vind ik leuk
maandag 16 oktober 2017 om 12:35
Als je dichter bij het vuur zit weet je beter. Jullie kunnen er ook niks aan doen. Waarom reageer ik nog eigenlijk?
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 11 oktober 2017 om 15:13
3 eredivisie clubs in 1 stad werkt ook, dan moet dit ook kunnen werken.
Dat er daar zoveel ellende is, komt niet door dat er niet gefuseerd is/wordt maar door een zooitje malloten die er bestuurlijk een puinhoop van hebben gemaakt.
Dat is bij Fortuna gebeurd, bij MVV en nu weer bij Roda.

Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 18:22
Eindelijk: iemand die het snapt ;-)
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 11 oktober 2017 om 20:15
Ja, ik heb dat hele fusie verhaal nooit zo begrepen.
Alsof dat dan zou leiden tot 1 club waar heel Limburg achter gaat staan en die dan nooit meer uit het linker rijtje eredivisie weg te denken zou zijn.

Persoonlijk denk ik dat een fusie op den duur zou leiden tot net zo veel betaald voetbal in Limburg als ze in Zeeland hebben.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 11 oktober 2017 om 21:14
Mvv heeft begroting redelijk op orde en sinds de turk bij fortuna is is daar op financieel en sportief vlak behoorlijk aan de weg getimmerd.bij fortuna word momenteel veel aan de jeugd gedaan sinds jaren.ik zie dat aangezien de 2 zoons van mijn zus beide daar in de jeugd spelen.maar hebt gelijk dat het jaren zorgelijk is geweest door mismanagment.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:04
Tsja wie wil dat niet de aandelen van een BVO voor een symbolisch bedrag overnemen.....en dan lekker zoals zoveel malloten in de voetbalwereld hijgend de spotlights opzoeken....doet het natuurlijk leuk bij de achterban "om het regionale karakter" te behouden....het enige regionale karakter dat veel BVO's hebben zijn de supporters....alles eromheen heeft niks met "regionaals" van doen!!
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 09:20
Precies hier ben ik ook een beetje bang voor, nieuw soort bobo's die nu hun kans ruikt om de club over te nemen. Moeten maar zien of we er beter van worden. Maargoed als het alternatief duister geld uit de woestijn ergens is dan heb ik toch wel liever dit.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 14:50
Dat is dus de vraag: nieuw of oud soort bobo's? Met oud soort bedoel ik types als de oude Sporting L-clan die zonder enig verstand van zaken denken een subtopper uit de grond te kunnen stampen met plannen die nergens op gebaseerd zijn maar wel miljoenen gemeenschapsgeld opslokken.

In die zin denk ik dat nieuw, fris management met jonge, moderne ondernemers wel eens zou kunnen werken. Veel slechter dan nu, of met de ouwe kliek zal het niet gaan.

Schrouff kan nu in ieder geval wel laten zien of hij een echt clubhart heeft of dat het uiteindelijk toch ook om de zoetzuur verdiende centjes gaat.
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 15:43
Van de harde sporting L-kern zijn er niet zoveel meer over. En jong of oud maakt mij niet zoveel uit, maar dat ze met gezond verstand een voetbalclub kunnen runnen lijkt mij erg prettig. Al het gepraat over de sub-top lijkt mij niet aan de orde. Roda is flink afgezakt en het lijkt mij al een hele prestatie om de club weer stabiel in de middenmoot mee te laten draaien.

Ik twijfel niet aan het clubhart van Schrouff. Hij is de club enorm te hulp geschoten en zal Roda ook niet laten vallen, het was alleen een tijdelijke oplossing. Hij wilt niet alle verantwoording dragen en de stress die erbij hoort. Is daarom op zoek naar een geschikt iemand om het stokje over aan te dragen. Moet je dan maar met al het geld gaan strooien? Dat zou ik ook onverstandig vinden. Denk niet dat hij er winst op wilt maken, maar om al het geld maar weg te gooien vind ik ook onzin. Wie weet blijft Schrouff wel in een andere rol betrokken, maar gezien zijn leeftijd en gezondheid draagt hij liever niet alle lasten. Een groep vermogende Limburgers met een warm Roda hart die samen de club ondersteunen zou denk ik erg mooi zijn. Qua management mag er zeker wat veranderen, maargoed het is altijd maar de vraag wat je ervoor terug krijgt. Roda is er de laatste tijd niet echt op vooruit gegaan, dus ik snap de scepsis wel bij veel supporters.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 15:53
Spijker op zijn kop, dank voor de extra info.
Stabiele middenmoot zou prima zijn op de middellange termijn.

Op korte termijn zijn de blessures van Paulissen en Djim wel een flinke klap in de strijd om lijfsbehoud. Aanvallend niet veel meer over.
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 16:18
Klopt, qua spitsen hebben we dan nog Schahin over en de Van Camp. Schahin is volgens mij wel blessuregevoelig, dus hopen dat dat goed gaat. Misschien dat Malki er nog bijkomt, maar dat is ook een gok lijkt me. Verder is het geld ook op volgens mij.

Beide zijn langdurig geblesseerd dus we gaan ze zeker missen.
Vind ik leuk
ihvmmdk +4189
woensdag 11 oktober 2017 om 09:11
Welke keukenboer wordt nu sponsor van Roda? :D
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 09:41
Keukenconcurrodarent
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 09:18
Opzich goed nieuws, maar wel met gemengde gevoelens. Ik zie veel liever Limburgse investeerders dan een of andere rare buitenlander. En binnen de organisatie mag de boel inderdaad op de schop. Maarja wie krijg je ervoor terug... brengen zij gezond beleid en zijn de investeerders kapitaalkrachtig genoeg voor de eredivisie? Roda heeft al geen geld en als er nu alweer bezuinigd moet worden...
In ieder geval positief nieuws voor Schrouff, die goede arme man krijgt nog eens een hartaanval van Roda.

Zoals altijd spannende tijden bij Roda. Hoop dat we ons veilig spelen dit seizoen
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 14:52
Met goed beleid en een modern management kun je met een begroting van rond de 10 mln echt wel leuke dingen doen in de eredivisie. Voorbeelden te over ;-)
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:20
De zakelijke belangen en ambities van deze ouwe-jongens-vriendenkliek liggen in heel Limburg en niet alleen bij Kerkrade/Parkstad.
Kerkrade/Parkstad hebben zij zakelijk al binnen en daar vinden zij zichzelf "uitgegroeid" .

De belangen en ambities van deze kliek ligt dus niet bij Roda JC als sterke zelfstandige club.

Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 14:53
Welke kliek is dat dan? De oude garde die een nieuwe poging waagt het Heerenveen van het zuiden te creëren, maar dan op zelfstandige basis? In dat geval zou ik de plek op het kerkhof maar alvast bestellen.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:23
FC Limburg ! een club die speelt onder de kleuren van de Limburgse vlag.
Geen rekening houden met het rand gebeuren, meningen van fans en het gewoon doen !
Want zo blijf je aanmodderen in Limburg, geld weg gooien en niks bereiken.
Zinloze gekakel van onbenullen die alleen maar kunnen roepen nooit dit of nooit dat , moeten gewoon eens denken aan hoe het zou zijn als er een grote Limburgse club continue mee zou kunnen doen om de titel, EL of CL.
Ik hoop van harte dat het gewoon gaat gebeuren !
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 09:30
Titel, EL of CL? Zelfs Ajax en Feyenoord lukt dat niet eens goed. De club heeft nog een lange weg te gaan om zelfs in de buurt van de titel te komen. Ik ben geen voorstander van een fusieclub, en al zou het er van komen dan hoop ik in ieder geval op een betere naam dan FC Limburg.

Lekker inspiratieloos, straks krijgen we nog een FC Friesland, FC Noord-Holland.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:33
Heb je een betere naam , inspiratiepaus?
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 09:40
FC Carnaval
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 09:48
Kan ik me ook wel in vinden haha
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 10:01
Of de spelers een beetje zwart gemaakt met houtskool, voetbalshirts met een afrikaans tintje en de naam Limbabwe Lions zou ik zelf een groot voorstander van zijn.
Vind ik leuk
arro_p +20
woensdag 11 oktober 2017 om 12:33
Dus jij zou het OK vinden als Feyenoord met Sparta en Excelsior gaat fuseren???
Vind ik leuk
arro_p +20
woensdag 11 oktober 2017 om 12:34
...
[Reactie gewijzigd op woensdag 11 oktober 2017 om 12:38]
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 15:02
Even wat feiten:

- Bij de laatste FC Limburg poging kwam de nieuw te vormen club de eerste drie jaar (mét miljoenensteun van de provincie) niet eens aan een begroting van 15 miljoen. Meedoen voor de titel zeg je?

- Geen enkele grote sponsor was gestrikt, er waren geen concrete toezeggingen. Dezelfde mensen zouden aan het roer blijven. Een fusieclub in Kerkrade was geen stap verder geweest dan Roda nu als hij er was gekomen.

- Sporting Limburg kwam er niet vanwege emoties/supporters, maar vanwege wanbeleid vanuit de groepen die de fusie vorm moesten geven: KNVB, clubbestuurders, provincie.

Dus als je het over zinloos gekakel hebt: een FC Limburg dat meedoet om de titel? Dat is pas zinloos gekakel.

Nieuwe club, nieuw stadion, neutrale locatie. Grote sponsoren erachter, begroting min. 30-35 miljoen zonder overheidssteun. Dan heb je kans op subtop en komt het publiek uiteindelijk vanzelf.
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 10:28
Stop hier maar mee. Zakenlui het woord zegt het al geld is bij die mensen alles. En daar kun je bij Roda geen van krijgen maar wel uitgeven. Dit groepje prutsers helpen Roda definitief de kist in. Dan geef ik Roda nog hooguit 1 jaar en dan is FC Limburg een feit. Ik hoop echt dat Koroteav de aandelen over neemt. Dat stelletje beroeps geldhaaien kun je missen als kiespijn
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
woensdag 11 oktober 2017 om 11:03
Schrouff is ook een zakenman, Hendriks was dat ook...
Vind ik leuk
woensdag 11 oktober 2017 om 15:48
Voor een symbolisch bedrag ... ? Haha. Geef die man zijn geld terug! Wat een lachwekkende zakenlui. Dat wordt niks.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 17:59
Op de foto zie ik witte rook, maar dat was voor jan lul dus.
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
donderdag 12 oktober 2017 om 19:33
Nee hoor, toen werd de nieuwe Rodapaus gekozen. En wat voor een...
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 19:36]
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 18:16
We hadden het kunnen weten. De Kanslozen vs. De Kansarmen
Vind ik leuk
HansVites +2210
donderdag 12 oktober 2017 om 18:24
Hoe eens een mooie club naar de kloten is gegaan.
Vind ik leuk
Rodapaus +2588
donderdag 12 oktober 2017 om 19:43
Jammer, maar misschien ook goed. Ben wel benieuwd welke zakenfiguren dit allemaal waren, naast familie Wiertz.

Wat krijgen we nu, toch Korotaev? Aziatische interesse? Wangorde?
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 19:46
Gelukkig gaat deze "deal" niet door.

Roda blijft dus in handen van een echte clubman, zoals bijv Fc Utrecht met Van Seumeren.

Vind ik leuk
vrijdag 13 oktober 2017 om 10:50
Schrouff zal ook wel weten dat als wietz aan het roer komt roda wel eens heel snel sporting limburg kan worden. Wiertz zal zijn naam niet willen koppelen aan een noodlijdend roda wat elke week negatief in het nieuws komt.
Snijden in begroting wilde wiertz? Eerste divisie niveau denk ik dan aan. Schrouff hoopt nog op korotaev. Volgende zitting eind oktober. Korotaev stapt er sportief in zonder zakelijke belangen.
Wiertz en co zullen gaan voor fc united. Geen sentimenten maar puur zakelijk omdat roda noodlijdend is en met 11.000 toeschouwers aan het eind van dit seizoen weer dik in de - komt.
Vind ik leuk
maandag 16 oktober 2017 om 13:43
FS United? Da's toch een beetje een lullige naam om de aandelen in beheer te hebben haha ;-)

Fortuna Sittard is immers de aartsrivaal?

Vind het trouwens vreemd dat juist in het Kerkraadse veel mensen direct weer over FC Limburg beginnen als het slecht gaat, of FC Limburg als Roda omvalt? Daar begrijp ik helemaal niets van...

Een fusie zal er nooit meer komen. Fortuna en MVV houden inmiddels de eigen broek op en in Sittard heeft de supportersvereniging in overleg met de nieuwe eigenaar een gouden aandeel gekregen, waarbij de verenging een veto kan uitspreken over zaken als clubkleuren, naamswijziging en/of fusie.
[Reactie gewijzigd op maandag 16 oktober 2017 om 13:48]
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Update: Deal tussen Roda JC-baas en zakenlieden razendsnel van de baan