Onbegrip over Oranje in Parijs: 'Als je die spelers niet hebt is dat zelfmoord'

Onbegrip over Oranje in Parijs: 'Als je die spelers niet hebt is dat zelfmoord'

donderdag 12 oktober 2017 om 08:23

Marc Degryse heeft raad voor het Nederlands elftal: laat de Hollandse School nu voor wat het is en pas je aan de huidige tijd aan om het beste van deze generatie voetballers te maken. Dat zegt de oud-international van België tegen de NOS.

"Jullie moeten in de eerste plaats anders gaan denken", stelt Degryse. "Als je de kwaliteiten niet hebt, moet je niet de pretentie hebben om de Nederlandse voetbalschool aan de wereld te willen tonen. Je moet je bescheiden opstellen, bijna vanaf nul beginnen met een nieuwe groep en een nieuwe bondscoach. Vanuit een goede organisatie zorgen dat er resultaten komen. En dan zullen er wel weer nieuwe talenten komen bovendrijven."

De manier van spelen tijdens de wedstrijd tegen Frankrijk vond de Belg onbegrijpelijk. "Nederland is daar gaan spelen met het idee: we kunnen daar ons mannetje wel staan. Maar Nederland stond erbij en keek ernaar. Of 4-3-3 zelfmoord is? Als je de spelers niet hebt wel, ja", aldus Degryse, die België in de jaren tachtig ook een periode met een mindere generatie zag kennen. Toch werden de eindtoernooien behaald. "Nederland zal zich moeten aanpassen. Als je toch naïef blijft voetballen, kan het nog wel een tijdje duren voor je weer een toernooi gaat halen."

Lees meer over:NederlandNederland

Poll

Heeft Degryse gelijk?

(522 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 12 oktober 2017 om 08:29
Volgens mij deed van Gaal dat....
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 08:33
Precies!
Vind ik leuk
The Bosz +1653
donderdag 12 oktober 2017 om 08:52
Ja hij startte met 532 maar dat ging niet lekker en elke wedstrijd op dat toernooi ging het pas lopen als er naar 433 geschakeld werd... je kunt best 433 blijven spelen maar als je zoals nu met een mindere selectie zit kun je ook met je 433 anders gaan spelen door op het middenveld bijvoorbeeld met een blok " echte " verdedigende middenvelders te spelen zoals Van Marwijk deed met Nigel De Jong en Van Bommel bijvoorbeeld
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 09:12
Ik denk andersom. Hij starte met 532 en schakelde over op het moment dat dat kon.
Vind ik leuk
The Bosz +1653
donderdag 12 oktober 2017 om 09:24
Maar zo ging het niet. :p het liep totaal niet tot er werd ingeschakeld het kon niet maar het moest zelfs
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 09:24]
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 09:57
Daarom moeten we er beter op trainen zodat we het wel kunnen. En dat begint bij de jeugd dus alleen een nieuwe bondscoach zal het probleem niet oplossen.
Daarnaast, de variatie van taktieken zorgden tijdens het WK ervoor dat we minder voorspelbaar waren. Met enkel 4-3-3 zijn we te voorspelbaar, kijk naar de resultaten. Wij hebben minder kwaliteit dan Frankrijk, maar meer dan Zweden en IJsland. Toch gingen zij door omdat ze realistisch voetballen en gebruik maakten van onze voorspelbare zwaktes...
Vind ik leuk
LFC16 +316
donderdag 12 oktober 2017 om 09:01
Van Gaal ja, maar die was er deze kwalificatie niet bij anders was het wellicht wel anders gelopen...
Wij mochten het doen met Opa Hiddink en ome Danny, die laatste zag z’n rijbewijs als diploma trainer 1 daarna mocht Dicky Dick de puinhoop weer op de rit zien te krijgen met de methodes uit de jaren 90
Vind ik leuk
yuuup +5245
donderdag 12 oktober 2017 om 11:35
En met succes, maar Hiddink zou het wel even helemaal anders gaan doen.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 08:32
Moet je voor waarschijnlijk een jaar of 5, je hele opleidingsfilosofie overboord gooien.
Lijkt mij niet. In de opleiding moet meer op andere dingen gelet worden. Met voetbaltalent alleen, kom je er niet.

Misschien moeten de NLse trainers eens beter op Guardiola letten ipv op zichzelf.
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 08:34]
Vind ik leuk
Vidar +607
donderdag 12 oktober 2017 om 08:40
"Moet je voor waarschijnlijk een jaar of 5, je hele opleidingsfilosofie overboord gooien.
Lijkt mij niet."

Je niet aan willen passen is een vorm van arrogantie. Ben dan ook met Degryse eens dat Oranje af moet stappen van het vastgeroeste 4-3-3 en de Hollandse school want die methodes zijn gewoon achterhaald.
Dat gedoe dat verdedigers constant moeten mee voetballen is om gek van te worden, laat ze eerst maar goed leren verdedigen dat lijkt mij prioriteit nummer 1.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 10:27
Guardiola lukt t ook nog steeds.
Vind ik leuk
Vidar +607
donderdag 12 oktober 2017 om 10:52
Is niet zo heel gek met de spelers die hij heeft.
We moeten ons realiseren dat Oranje niet meer bij de top hoort en dus ook niet de spelers hebben om dit systeem te spelen. Het is geen schande om te erkennen dat je dingen opnieuw beginnen.
Wat we nu in NL voornamelijk doen is symptoom bestrijding ipv de oorzaak aan te pakken.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 08:41
Goede trainer, maar nooit een slecht team gehad.
Vind ik leuk
DubRtd +13428
donderdag 12 oktober 2017 om 09:31
Laat ie nou eerst eens bij een club gaan werken die niet de rijkste in de competitie is.
Al die kampioenschappen met Bayern hadden ze zonder trainer ook wel gehaald.

Ik heb schijt aan Mourinho maar die pakt wel de CL met Porto en Inter. Zie ik Peppie niet doen met clubs van dat kaliber.

Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 10:26
Maar als Pep verliest, heb je ten minste nog wel leuk voetbal gezien. Als Mourinho verliest dan heb je naar niks zitten kijken.
Vind ik leuk
DubRtd +13428
donderdag 12 oktober 2017 om 10:33
Ja... ik ben niet zo van de participatie medailles.
Als Feyenoord verliest heb ik er de tering in, of ze nou goed of slecht speelden, doet er dan niet aan toe.
En dat leuke voetbal van Guardiola wordt ook schromelijk overdreven. Laatste 2 jaar bij barca as het vooral snel op 2-0 komen en vervolgens tot de 75ste minuut rondo's en dan nog 1 of 2 goals maken.
En Bayern speelde onder Heynckes aantrekkelijk dan het ooit onder Guardiola heeft gedaan.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 08:36
Heeft hij helemaal gelijk in. Maar eigenwijze Hollanders zullen dat niet accepteren.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 08:37
Marc Degryse heeft 100% gelijk. Maar in Nederland blijft men maar vasthouden aan het 4 / 3 / 3 systeem conform de Hollandse School. Dat deze speelstijl erg gedateerd is en dat Oranje amper kwalitatief goede spelers heeft om dit systeem te spelen, maakt blijkbaar niets uit voor de trainersstaf. Het 5 / 3 / 2 systeem waarmee van Gaal wel resultaat behaalde wordt hier door veel mensen afgeschoten. Ook het spelen van 4 / 4 / 2 in Nederland is als vloeken in de kerk. Blijkbaar is het hebben van veel balbezit de maatstaf in Nederland, ongeacht of daar resultaat mee behaald wordt. Hoe dom en naïef kan men zijn. In België ziet men beter wat er mis is bij Oranje en de KNVB dan de arrogante "Ollanders".
Vind ik leuk
elijah +282
donderdag 12 oktober 2017 om 08:37
KNVB moet op de schop, nieuwe bondscoach aanstellen die veranderingen durft aan te brengen en te leren van de buitenlandse competities (manier van trainen en spelen).
De huidige bestuur van KNVB leunt te veel op het oude Hollandse voetbalschool. Dat is al jaren verjaard. Tijd voor een nieuwe aanpak. Leer van de duitse voetbalbond. Durf veranderingen toe te passen. Pas je aan aan de tegenstander en niet het o zo hollandse 4-3-3 aanhouden als je de spelers er niet voor hebt...
[Reactie gewijzigd op donderdag 12 oktober 2017 om 08:49]
Vind ik leuk
geert x +139
donderdag 12 oktober 2017 om 08:51
goede punten, gewoon niet terugkijken naar het verleden maar helemaal vanaf nul beginnen
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 08:53
Het is grappig hoe NL 4-3-3 blijft spelen, terwijl al haar buitenspelers naar binnen toetrekken.

Je kan iemand als Dost er wel inzetten, maar zo’n gozer krijgt geen bruikbare balletjes joh. Buiten het feit dat het geen Robbens/VanPersies & Sneijders meer zijn.

Ga gewoon anders spelen, Van Gaal gaf het juiste voorbeeld. Je ziet ook dat als nl clubs anders spelen dan de 4-3-3 opstelling, het helemaal misgaat ( zie Gio met Feyenoord tegen city )

Tactisch geen flauw benul meer hoe en wat ze moeten doen. Zorgwekkend
Vind ik leuk
Sideburnn +1312
donderdag 12 oktober 2017 om 09:28
Dit is toch die coach die de beste selectie ter wereld dramatisch laf liet voetballen??
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 13:53
Als je niet weet waarover je praat, houd je beter je mond! Bedoel je misschien Marc Wilmots? Die liet de inderdaad beste selectie ter wereld overigens niet laf voetballen. Voor het eerst in de spotlights op het allerhoogste niveau, voor het eerst tot de kanshebbers voor de titel gepromoveerd, dat heeft de selectie indertijd doen zwichten. NU is dat anders. Alle spelers spelen nu al enkele jaren bij de absolute topteams in Engeland, Spanje, Italië en Duitsland. DAT gaat straks in Moskou ervoor zorgen dat er een héél serieuze kanshebber voor de wereldtitel het veld op zal komen. Forza la Belgique!
Vind ik leuk
DubRtd +13428
donderdag 12 oktober 2017 om 09:34
Is Degryse dan ook weer lid van de club buitenlandse hoernalisten die gaan lopen jammeren als Nederland "on-nederlands" 2de en 3de op een wk wordt?

Laten die lui zich lekker op hun eigen team focussen. Belgen: beste generatie ooit maar flikkeren ook uit iedere eindronde op het moment dat het eigenlijk pas begint
Vind ik leuk
Leffe +763
donderdag 12 oktober 2017 om 10:14
DubRtd.,, ik snap je, maar je praat nu over bijna 4-jaar terug, zelfs bijna 2-jaar geleden was Ned er niet bij.Het WK begint straks,. Maar wel met België ( die in mijn ogen steeds beter zijn geworden).
Vind ik leuk
DubRtd +13428
donderdag 12 oktober 2017 om 10:29
Het gaat mij er om dat ie loopt te mekkeren dat ze "nederlands" blijven proberen te spelen. Gelijk heeft ie wat mij aangaat, je moet je systeem aanpassen aan de spelers die je hebt, niet andersom

Maar in Duitsland, Engeland en Ierland liepen de journalisten te zeiken dat Nederland on-Nederlands voetbalde op de laatste 2 wk's dus dan is het ook weer niet goed.

Laten die lui zich maar op hun eigen teams richten, het NL elftal afzeiken kunnen we zelf wel, hebben we marc degryse niet voor nodig.

Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 09:59
marc degryse,gerets,nilis,preudhomme,albert...De Belgen hadden deze spelers in de jaren 80,90..
oranje heeft Depay..Of Memphis..Hij weet het zelf niet eens meer
Vind ik leuk
Senna +5658
donderdag 12 oktober 2017 om 10:12
Wat een onzin vertelt deze man.talent genoeg in Nederland.
Waar het probleem zit is in de coachen daar heeft de KNVB geblunderd .
En bij de KNVB zelf daar zit de adder onder het gras .
Met een goede coach en aanverwanten had het Nederlands elftal beter kunnen presteren.
Vind ik leuk
Leffe +763
donderdag 12 oktober 2017 om 10:20
Senna.,, Welke goede coach dan, had dat nu écht het verschil gemaakt dat Ned dan wel geplaatst zou zijn.Ik denk het niet nml, dat zag je de 1-helft tegen de Zweden( dan kan er wel geknokt worden).
Vind ik leuk
Senna +5658
donderdag 12 oktober 2017 om 10:26
Moet ik nu dan een coach uit kiezen .
Kijk de KNVB heeft geblunderd .Met Danny Blind
Toen had Koeman er wel trek in.
Na Blind zetten ze er een man van 80 neer wat denk je zelf Leffe.
Je moet een coach neerzetten die een klootzak is Gertjan Verbeek.
Maar dan moet wel iedereen bij de KNVB achter hem staan.
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 11:28
Hij heeft groot gelijk!
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 11:41
Het lijkt mij vrij simpel: Bepaal aan de hand van je beste spelers die je hebt met welke formatie en tactiek je speelt. Is dat 4-3-3? Prima, speel dat. Is dat 5-3-2? Doe dat. Wees pragmatisch i.p.v. dogmatisch vasthouden aan een systeem waar je soms de spelers niet voor hebt.

Dat lijkt me toch niet zo moeilijk? ;-)
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 11:49
als je met deze groep wilt aanhaken heb je 15 spelers in het veld nodig
Vind ik leuk
donderdag 12 oktober 2017 om 13:45
Belgen hebben ALTIJD gelijk!
Vind ik leuk
Padason +271
donderdag 12 oktober 2017 om 16:47
Internationaal voetbalteam moet je niet vergelijken met club voetbalteam.

Bij een club kun je een bepaalde filosofie hebben en opstellen/tacktiek, de spelers die,je dan nodig hebt kun je aanschaffen, of zelf opleiden doordat je de hele jeugd,afdeling met de zelfde filosofie laat voetballen.

Internationaal voetbal kan dat niet, het aanschaffen van spelers kan niet en vanuit de jeugd ook niet omdat verschillende clubs andere filosofie hebben. Je moet dus de tacktiek en opstellingen gebruiken die,het best bij de spelers hoort die je selecteerd. En dat kan dus wijken van het oude nederlands voetbal
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Onbegrip over Oranje in Parijs: 'Als je die spelers niet hebt is dat zelfmoord'