UEFA-ranking: Feyenoord en Vitesse strijden voor toekomst van Nederland

UEFA-ranking: Feyenoord en Vitesse strijden voor toekomst van Nederland

dinsdag 17 oktober 2017 om 17:30

Het Nederlandse voetbal staat opnieuw aan de vooravond van een belangrijke week in Europa. Feyenoord en Vitesse moeten respectievelijk dinsdag en donderdag punten pakken voor de coëfficiëntenlijst. VoetbalPrimeur zet het voor je op een rij.

Voor het gehele Nederlandse voetbal is het van groot belang dat Feyenoord en Vitesse een goed resultaat boeken in Europa. Een zege of gelijkspel, alles is welkom om de positie van Nederland op de coëfficiëntenlijst van de UEFA te verdedigen. Ajax, PSV en FC Utrecht zijn uitgeschakeld, waardoor in de strijd om de herovering van een direct Champions League-ticket - die van 2018/2019 is al buiten bereik - alle hoop is gevestigd op Feyenoord en Vitesse.

De stand van zaken
Goed gaat het nog niet: Feyenoord en Vitesse pakten door nederlagen tegen Manchester City, Napoli, Lazio en Nice nog geen punt dit seizoen. Bij elkaar verdienden de Nederlandse clubs 1,7 punten. Liefst 33 landen presteren beter, waaronder Albanië (1,875), Liechtenstein (2 punten), Litouwen (2,375), Kazachstan (2,5), Macedonië (2,875 punten).

Nederland bezet op dit moment de elfde plaats op de coëfficiëntenranglijst. De landen die na dit seizoen op plek één tot en met tien staan krijgen minimaal één Champions League-ticket. De landen daarna moeten via voorronden het hoofdtoernooi bereiken. Plek elf geeft in vrijwel alle gevallen echter ook recht op een startbewijs voor de groepsfase, omdat de winnaar van de Champions League hoogstwaarschijnlijk uit een land komt dat in de top-tien staat. Het plekje dat dan vrijkomt, is voor de nummer elf op de UEFA-ranking.

Naar boven kijken hoeft niet, want nummer tien Turkije is buiten bereik. Oostenrijk, Griekenland, Zwitserland (met twee clubs actief), Tsjechië en Zwitserland (met drie clubs actief) komen eraan. Wetende dat Europese overwintering voor Feyenoord en Vitesse een lastig verhaal wordt, kan elk punt aan het einde van de rit doorslaggevend zijn. Een zege levert in zowel de Europa League als Champions League 0,4 punten op. Voor een gelijkspel krijgt Nederland 0,2 punten.

Oostenrijk: twee clubs uitgeschakeld, Red Bull Salzburg en Austria Wien in Europa League. Salzburg eerste met vier punten en Austria Wien derde met één punt.
Griekenland: drie clubs uitgeschakeld, Olympiakos in Champions League en AEK Athene in Europa League. Olympiakos vierde met nul punten en AEK Athene tweede met vier punten.
Tsjechië: twee clubs uitgeschakeld, Viktoria Plzen, Slavia Praag en FC Zlin in Europa League. Viktoria Plzen tweede met drie punten, Slavia Praag tweede met vier punten, en Zlin vierde met één punt.
Zwitserland: twee clubs uitgeschakeld, FC Basel in Champions League en Young Boys en FC Lugano in Europa League. Basel tweede met drie punten, Young Boys tweede met twee punten, Lugano vierde met nul punten.

De belangrijkste uitdager lijkt op dit moment Oostenrijk, de nummer twaalf op de coëfficiëntenlijst. De kans is groot dat in elk geval Red Bull Salzburg nog veel duels gaat winnen in de poulefase en vervolgens doorstoot naar de volgende ronde. Hetzelfde geldt voor Griekenland en Tsjechië, maar deze landen staan net als Zwitserland op iets grotere afstand.

In het scenario dat Feyenoord en Vitesse al hun wedstrijden verliezen in Europa, heeft Oostenrijk nog maar twee overwinningen nodig om Nederland te overvleugelen op de ranglijst. De behaalde punten van Oostenrijk worden door vier gedeeld vanwege vier deelnemers. Dat is dus een voordeel ten opzichte van Nederland.

2019/2020
Als we alvast kijken naar het seizoen 2019/2020 heeft Nederland een voordeel. Na dit jaar gaan alle punten van het seizoen 2013/2014 eraf. Dat komt goed uit, want Nederland (5.916 punten) scoorde in dat seizoen een stuk minder dan álle concurrenten (Oostenrijk 7.800, Griekenland 6.100, Tsjechië 8.000, Zwitserland 7.200). Onderaan de streep heeft de concurrentie dus meer zeges nodig om Nederland in te halen. Hoeveel precies, is afhankelijk van de prestaties van Feyenoord en Vitesse.

De huidige FIFA-ranking:
1. Spanje 92.855 (5.571)
2. Engeland 66.462 (6.928)
3. Italië 64.916 (6.000)
4. Duitsland 63.998 (2.428)
5. Frankrijk 49.248 (4.333)
6. Rusland 46.382 (5.600)
7. Portugal 42.248 (4.666)
8. België 37.100 (1.200)
9. Oekraïne 36.533 (3.400)
10. Turkije 32.000 (3.000)
11. Nederland 28.549 (1.700)
12. Oostenrijk 27.600 (4.500)
13. Griekenland 27.200 (3.700)
14. Tsjechië 27.175 (2.500)
15. Zwitserland 25.800 (2.100)
(tussen haakjes de score van dit seizoen)

Bron: Bert Kassies

Plaats een reactie

dinsdag 17 oktober 2017 om 17:34
Waar is mijn zwemvest ... en reddingsboei?
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:48
Die zijn samen met de Titanic ten onder gegaan.
Vind ik leuk
tikkietoe +2799
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:36
Nederlands voetbal in cijfers, bijna dood en begraven.
Vind ik leuk
Noudyo. +9839
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:48
Laten we nou niet overdrijven. Vorig jaar finale EL, jaar ervoor CL achtste finale (door pingels net geen kwartfinale). Ging op zich redelijk, alleen dit jaar begonnen zowel PSV als Ajax klote, en Feyenoord is kwalitatief gewoon te matig voor Europees voetbal in het algemeen. En dan hou je FC Utrecht en Vitesse over...
Vind ik leuk
Ruud1987 +2883
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:09
Helaas was dat vorig jaar, als dat niet structureel is dan zak je steeds verder weg.
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:16
Volgend jaar doen de Nederlandse clubs weer mee zoals ik jou hoor.
Vind ik leuk
Noudyo. +9839
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:46
Als PSV en Ajax weer een beetje hun vorm herpakken, dan zou dat best goed kunnen. Feyenoord en subtopclubs moeten nog grote stappen maken kwalitatief gezien.
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:49
We zullen zien volgend jaar maar ik zeg dat we kwalitatief flink hebben moeten inboeten de laatste jaren. Ja er waren incidenten dat er een EL finale is gehaald maar dat is een vertekend beeld want het is niet structureel.
Vind ik leuk
Noudyo. +9839
dinsdag 17 oktober 2017 om 19:09
Van 2008/09 tot en met 2014/15 19x van de 35/40 clubs door in de Europa League (35 zonder die clubs als ADO en NAC die er in de eerste ronde gelijk uitgingen):
10x de zestiende finale (4x Ajax, 2x PSV, 2x FC Twente, 1x Feyenoord en 1x (geloof het of niet) NEC)
5x de achtste finale (3x Ajax, 1x FC Twente en 1x PSV)
4x de kwartfinale (2x AZ, 1x FC Twente en 1x PSV)

En dat is dan nog in de periode dat we echt afgezakt waren (en nog steeds zijn). Vind ik op zich nog niet verkeerd.
Vind ik leuk
Quareck +2973
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:36
Vooral het rijtje landen dat dit jaar meer punten pakte is vrij pijnlijk!
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:40
jA hEt GaaT iNdErDaAd niet egt goed met nederlands voetbal
Vind ik leuk
't is wat +1281
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:48
Wel met jou?
Vind ik leuk
Degraaf +8977
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:42
Ik vrees helaas dat beiden clubs geen punten pakken.
Vind ik leuk
Santi +17471
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:46
Als volgend jaar meevalt komt alles weer goed
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:56
Hoe valt een jaar mee?
Vind ik leuk
mason +1101
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:09
Die 1.7 punten blijft ons gewoon 5 jaar achtervolgen besef dat wel he !.
Daar blijf je dus nehoorlijk last van houden. Er moet gewoon 1.5 punt bij om de schade te beperken. Ben alleen bang dat we dat niet gaan redden.
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:17
Precies gozah, dat lijken er heel veel niet te beseffen.
Vind ik leuk
Santi +17471
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:32
Ook blijken niet veel mensen te beseffen dat het gat nog groot is en de concurrenten dit jaar ook allemaal een kutjaar hebben.



Negativiteit scoort meer clicks
Vind ik leuk
1892 +5572
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:52
Castaignos in de spits van Vitesse.
Dus het word niks helaas.
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 17:55
"De toekomst van Nederland" staat op het spel!
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:00
De voorgeschiedenis is belangrijker dan het presteren van deze week voor beide clubs. Geen enkele blaam naar Vitesse en Feyenoord!
Vind ik leuk
Vak-DD +7762
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:04
Ik vrees dat wij straks alle schuld krijgen van het slecht presteren van de Nederlandse clubs de laatste jaren.
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:18
Dan zijn het vieze schijnheiligen, zo dat is er vast uit.
Vind ik leuk
1892 +5572
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:39
Niks van aan trekken DD ,ook al winnen ze 2 x van Zulte dan red je het ook niet. Nice en Lazio zijn gewoon veel te sterk voor Vitesse.
En als je wil winnen dan moet je sowieso niet Castaignos opstellen.
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 18:24
Als we nou eens hier niet druk om maken . Wij horen in de CL niet thuis
Vind ik leuk
Leffe +919
dinsdag 17 oktober 2017 om 19:15
Ik denk wel eens dat het geld er wel is, maar dat de salarissen gewoon niet betaald kunnen worden.Laat staan voor 4-spelers, van goed niveau.,, als ze hier wel willen spelen!! want UK, France, Spanje betaald wel veel beter aan salarissen als hier, en is groter en op beter niveau spelen als hier in Nederland.,, helaas!!
Vind ik leuk
dinsdag 17 oktober 2017 om 20:02
Les Pays-Bas............zero points!
Vind ik leuk
fr1963 +1137
dinsdag 17 oktober 2017 om 23:40
Pays Bah, bah en nog eens bah!
Vind ik leuk
power +318
woensdag 18 oktober 2017 om 13:30
Nederland voetbal loopt erg achteruit er is talent crisis bij Oranje ook bij eredivisie zie niks bijzonder, jaren lang geen rondje verder in CL zelfs Ajax heel veel verpest,PSV nu Feyenoord nu.zonder
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

UEFA-ranking: Feyenoord en Vitesse strijden voor toekomst van Nederland