Van Hanegem baalt van Feyenoord: 'Die loopt nu dus bij Ajax, niet in de Kuip'

Van Hanegem baalt van Feyenoord: 'Die loopt nu dus bij Ajax, niet in de Kuip'

Gepubliceerd: maandag 30 oktober 2017 om 07:25ma 30-10-2017 om 07:25

Willem van Hanegem heeft geen hoge pet op van de Feyenoord-scouting. De move van Frenkie de Jong naar Ajax twee jaar geleden is wat hem betreft een goed voorbeeld.

'Het is jammer dat de scouting van Feyenoord geen neusje heeft voor jong talent', aldus Van Hanegem in zijn column voor het Algemeen Dagblad. 'Begrijp me niet verkeerd, ik vind nog steeds dat Martin van Geel afgelopen zomer aardige vervangers heeft ingekocht voor de spelers die zijn verkocht. St. Juste, Larsson, Boëtius en Haps, daar is weinig mis mee.'

'Maar lekker inkopen, dat is geen scouting hè?', vervolgt De Kromme. 'Wachten tot een verdediger bij AZ (Haps, red.) het heel goed doet en dan opeens zes miljoen euro neerleggen, dat is iets heel anders. Scouten is diezelfde speler twee jaar eerder ophalen als hij nog nauwelijks iets kost. Dat moet je zien.'

'Zoals Ajax bijvoorbeeld bij Frenkie de Jong deed toen hij nog moest doorbreken bij Willem II.' Van Hanegem baalt dat de twintigjarige middenvelder in Amsterdam voetbalt. 'De Jong dus, een jongen die uit een familie komt die, zoals ik heb begrepen, op zijn zachtst gezegd wel iets had met de club Feyenoord. Die loopt nu dus bij Ajax, niet in de Kuip.'

Plaats een reactie

maandag 30 oktober 2017 om 07:33
Frankie moet je niet met die namen vergelijken.. en de reden dat wij ze niet haalde is dat ze te slecht voor ons zijn. En als ik jouw zo hoor is het niveau geen probleem voor jouw.
Vind ik leuk
maandag 30 oktober 2017 om 07:37
ja want frenkie de jong is minder als wat er nu staat op het middenveld wat feyenoord.

de reden dat jullie ze niet haalden is simpel, jullie hadden geen geld en ze wouden niet naar feyenoord.
Vind ik leuk
Tafkaz +4781
maandag 30 oktober 2017 om 07:43
wouden?
Vind ik leuk
maandag 30 oktober 2017 om 07:47
https://onzetaal.nl/taaladvies/wilden-wouden-wouen-wouwen
Vind ik leuk
MaximaalAFCA +15306
maandag 30 oktober 2017 om 09:02
Oerwouden
Vind ik leuk
JCJWZ +14818
maandag 30 oktober 2017 om 12:12
De gebroeders Woud
Vind ik leuk
Ruud1987 +5932
maandag 30 oktober 2017 om 19:27
het is hier allemaal maar gewouwel :P
Vind ik leuk
dinsdag 31 oktober 2017 om 08:29
Wouden zijn bomen
Vind ik leuk
dinsdag 31 oktober 2017 om 00:16
Voor hem niet...voor jou wel blijkbaar
Vind ik leuk
Ryan82 +1074
maandag 30 oktober 2017 om 07:49
Heeft Feyenoord een scouting dan? Volgens mij 1 die voor de TV alle wedstrijden van de eredivisie kijkt. Wellicht heeft hij een keertje per ongeluk gezapt naar de deense competitie en zo Jorgenson ondekt.
Vind ik leuk
derksen +9122
maandag 30 oktober 2017 om 08:05
Bij fortuna schijnt ook een talent te lopen
Misschien dat iemand een keer kan kijken daar
Maar Feyenoord vist liever in een vijver die al is verkend
Die wachten net zo lang dat een jonge speler 5 miljoen kost
Vind ik leuk
maandag 30 oktober 2017 om 10:48
He papegaai!

Dat zegt Willem toch precies.....
Vind ik leuk
Blindsy +18783
maandag 30 oktober 2017 om 08:38
Willem zegt n hoop, maar hij kent ook de feiten niet.
Misschien komt Frenkie uit n Feyenoord-minded familie, misschien niet.
Misschien heeft Feyenoord wel degelijk gehengeld naar zijn diensten, en waarom is het PSV , die om de hoek speelt, niet gelukt?
En misschien hebben Frenkie en z'n familie ook mét evt. sympathie voor Feyenoord toch voor Ajax gekozen omdat ze daar meer kansen zagen?

Feit is wel dat de Feyenoord-opleiding de laatste jaren niks meer oplevert. Met de bouw van n nieuw complex en hopelijk weer investeringen in staf en scouting komt daar snel verandering in. Want feit is dat die jeugd Feyenoord enkele jaren terug financieel heeft gered. Een speler voor 5-14 miljoen verkopen levert nu eenmaal het meeste op als je hem zelf hebt opgeleid, of jong hebt gehaald.
Vind ik leuk
2cents +61664
maandag 30 oktober 2017 om 08:58
Als Feyenoord morgen geen geld meer heeft dan staan er overmorgen talenten klaar die de gaten op gaan vullen. Het heeft volgens mij meer met kansen krijgen te maken, al is het uit nood, dan met kwaliteit van de opleiding.

Zodra er geld is wordt het geduld minder en gaat de TD op zoek naar “directe” versterkingen. Waarbij bijna de helft het niet redt door de druk van de Kuip, terwijl er op Varkenoord jongetjes lopen die al 10-12 jaar focussen om die ultieme droom waar te maken van het spelen in de Kuip. Voor hen is dat stadion een boost en geen ballast.
Vind ik leuk
Blindsy +18783
maandag 30 oktober 2017 om 13:21
Zoals jij het zegt zou ik bijna zeggen: 'klopt'. Maar dan zou het toch ook zo kunnen werken bij Ajax, met 150 miljoen op de bank? Toch doen dit het op dit moment anders; er zitten 4 grote talenten bij de eerste 16-18 spelers die vrijwel wekelijks spelen (en daarmee een flinke transferwaarde opbouwen).
Tuurlijk, Feyenoord heeft geen 'last' van een plan Cruyff (eerst jeugd, en alleen maar aankoop indien verantwoord en directe meerwaarde), maar om nu alléén maar te kopen, vind ik absoluut geen goede ontwikkeling. Voor geen enkele NLse club, trouwens.
[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 om 13:22]
Vind ik leuk
2cents +61664
maandag 30 oktober 2017 om 14:01
Maar dat is het verschil tussen Van Geel aan de ene kant en het TH van Ajax aan de andere kant, die bewust kiezen voor jeugd. Dat doen ze omdat ze vinden dat ze op die leeftijd spelers van een hoger basisniveau kunnen halen dan de betaalbare oudere spelers. Dat is een keuze. En ik kan begrijpen dat je als supporter liever wat meer jeugd door ziet komen. Dat heb ik bij Ajax ook.
Vind ik leuk
Blindsy +18783
maandag 30 oktober 2017 om 17:16
Wel, dat verschil wás er niet. Wij hadden géén plan Cruyff, maar met jongens als De Vrij, Martins Indi, Clasie, Vilhena, Van Beek, Kongolo, Boetius, en later Karsdorp, genoeg jonge spelers laten doorbreken.
Maar sinds een jaar of 3 staat het weer helemaal stil, en meteen hoor je ook niks meer van grote talenten. Voeg daar het ontbreken van Feyenoord in de betaald voetbalpyramide aan toe, en ik durf te beweren dat wat zij met genoemde spelers in een paar jaar hebben opgebouwd, in evenzovele jaren ook weer hebben afgebroken.
Je moet mij niet wijsmaken dat je Hapsie of Diksie niet zélf kunt opleiden. Toch?
[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 om 17:17]
Vind ik leuk
2cents +61664
maandag 30 oktober 2017 om 18:14
Dat verschil was er niet omdat Van Geel nog niet zoals nu kon kiezen tussen kopen of door laten stromen.
Vind ik leuk
Blindsy +18783
dinsdag 31 oktober 2017 om 09:49
Dat is allemaal bekend, 2Cents. De vraag is waarom je het daarna hebt losgelaten? Blijf het toch apart vinden dat Feyenoord tov PSV en Ajax zo'n afwijkende positie inneemt aangaande jeugdbeleid.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 31 oktober 2017 om 09:57
Een TD kan nu eenmaal meer naam maken met een elftal vol aankopen dan een elftal vol jeugd. Bij dat laatste krijgt nl de opleiding de credits.

Het waarom heet dus Van Geel.
Vind ik leuk
Blindsy +18783
dinsdag 31 oktober 2017 om 15:54
Ja, of met de verkopen, zoals Overmars doet! En hoe meer zelf opgeleid, hoe hoger de winst.
Vind ik leuk
buddha +10890
maandag 30 oktober 2017 om 17:04
ik vind het juist tegenvallen wat er van de eigen jeugd in het eerste loopt.de ligt, veltman,v d beek, en kluivert(op de bank de laatste tijd) en cerny die er aan zit te komen . ik ben geen ajax fan. maar had er toch meer eigen jeugd in verwacht. als je ziet wat een jeugd ze de laatste 2 jaar hebben gekocht.
Vind ik leuk
2cents +61664
dinsdag 31 oktober 2017 om 10:00
Als je het zo bekijkt heeft Feyenoord er 1 en soms, met Nieuwkoop, 2. Dan blijft het alsnog achter.

Vind ik leuk
Ruud1987 +5932
maandag 30 oktober 2017 om 19:28
Feit is ook dat Frenkie bij Ajax voetbalt en niet bij Feyenoord.
Vind ik leuk
fer65 +330
maandag 30 oktober 2017 om 09:32
Ik heb al eerder gezegd dat Willem in veel dingen wel gelijk heeft ,maar trainer Gio heeft het naar mijn gevoel ook wel gehad nu .De wissels van hem met Kramer is niet meer om aan te gluuren terwojl er jongbloed op de bank zitten.Volgens mij moetje eerst met pensioen voor datje doorbreekt bij Feijenoord en of anders binnen de kortste keren verkocht word.
Vind ik leuk
maandag 30 oktober 2017 om 09:33
Alsof hij dit niveau zou hebben gehaald bij feijenoord?
Bij ajax heeft hij 50 wedstrijden in de jupiler league kunnen spelen, bij feijenoord had hij die op een veel lager niveau gespeeld met jong feijenoord.

Gemiste kans dat jong feijenoord niet in de jupiler league speelt zoals psv, ajax en utrecht.
Vind ik leuk
myrthewit +1669
maandag 30 oktober 2017 om 09:41
Frenkie is een echte Ajax voetballer en had het misschien niet eens gered bij Feyenoord. Maar ik snap Willem wel. Hij had ook graag een pareltje bij Feyenoord willen zien.
[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 om 09:42]
Vind ik leuk
Korm +39890
maandag 30 oktober 2017 om 10:34
ik geloof ook niet dat frenkie naar feyenoord was gegaan met de intresse van zowel ajax als PSV
Vind ik leuk
JCJWZ +14818
maandag 30 oktober 2017 om 12:15
Nou bij Ajax en Feijenoord krijgt de jeugd doorgaans wel de kans, dus wat dat betreft zou ik verwachten dat de keuze voor Ajax in dat geval niet zo 1,2,3 gemaakt zou zijn. Al denk ik dat bij Ajax net even iets meer doorbreekt dan bij Feijenoord. Dit seizoen is het bij Feijenoord alleen Middelkoop. Waarbij ik niet wil zeggen dat 1 speler per seizoen niet voldoende zou zijn ofzo.
[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 om 12:15]
Vind ik leuk
Korm +39890
maandag 30 oktober 2017 om 13:16
Met deze stelling ben ik het niet eens, Feyenoord paste inderdaad jeugd toe maar dat had financiele redenen. Nu ze kampioen zijn geworden en geld hebben zie je weinig terug van eigen jeugd. PSV zie je ook steeds meer eigen jeugd toepassen. Locadia, Bergwijn, Hendrix, Brenet en zoet zijn hier bewijs van :)
Vind ik leuk
Thobar +4601
dinsdag 31 oktober 2017 om 12:52
Locadia, Bergwijn en Zoet zijn geen eigen jeugd maar goed gescout (in Van Hanegems zin)
Vind ik leuk
Korm +39890
dinsdag 31 oktober 2017 om 14:05
Als je 4 jaar gespeeld heb in de jeugd van PSV ben je gewoon een jeugdspeler!
Vind ik leuk
Thobar +4601
dinsdag 31 oktober 2017 om 17:04
Wanneer je 16/17 bent kun je niet meer 4 jaar in de jeugd spelen
Vind ik leuk
Korm +39890
woensdag 1 november 2017 om 07:21
Zoet doorliep de B jeugd, A jeugd en speelde bij jong psv... gewoon eigen jeugd dus
Vind ik leuk
Knakkie +1
maandag 30 oktober 2017 om 11:30
Frenkie is geen Feyenoord-naam
Vind ik leuk
Mari +12442
maandag 30 oktober 2017 om 11:54
Hij ruikt zijn kans weer om lekker "zijn" club af te maken
Zelf nauwelijks wat gepresteerd als trainer.
Nu Jones en van Bronkhorst aanpakken.
Van Geel op een misselijke manier beledigen. Bah
Vind ik leuk
maandag 30 oktober 2017 om 12:30
En ook Ajax scoutte hem niet. Ze zijn er pas achteraan gegaan toen hij PSV in de wachtkamer zette voor waarschijnlijk wat meer knikkers die Ajax hem toen boden....
Vind ik leuk
maandag 30 oktober 2017 om 13:12
Frenkie is gewoon gescout geweest in de Feyenoord-jeugd. Doordat er echter geen passende vervoersregeling getroffen kon worden, is het toen niet doorgegaan. Men had ook twijfels over z'n fysiek destijds. Is toen uiteindelijk bij Willem II gebleven, maar dat Feyenoord hem niet op de radar had is pertinente onzin. Hij komt zelfs uit een Feyenoord-familie, zoals heel veel mensen uit de omgeving van Gorinchem trouwens.
[Reactie gewijzigd op maandag 30 oktober 2017 om 13:14]
Vind ik leuk