Vrije val in Champions League-kijkcijfers: zes redenen waarom
De kijkcijferaantallen van de Champions League-wedstrijden in Nederland blijven hard afnemen, blijkt uit gegevens van Voetbal International. Hoe komt het dat er in Nederland in de afgelopen vier jaar één miljoen mensen minder naar het miljoenenbal kijken op het open net?
In het seizoen 2013/14 keken er nog gemiddeld 2.440.500 kijkers naar een wedstrijd in de Champions League op het open net. Twee jaar later, toen SBS de rechten van de NOS overnam, lag dat aantal op net iets boven de 2 miljoen. In 2016 verhuisde SBS de wedstrijden van SBS6 naar Veronica en liep het kijkcijferaantal terug naar net iets boven de 1,5 miljoen. Inmiddels staat de teller op 1.438.667.
Minder televisie, meer korte video's
Natuurlijk hangt de neerwaartse spiraal ook samen met de trend dat er steeds minder televisie wordt gekeken. Netflix heeft veel kijkers weg bij de tv getrokken, maar voor het voetbal is het desastreuzer dat er bij een doelpunt vaak binnen een minuut de goal op alle social media staat. In plaats van negentig minuten naar een (niet altijd even sprankelende) wedstrijd kijken, krijg je de goals via je feeds binnen notime toegediend.
Switchkanaal
Ook het switchkanaal van Ziggo Sport trekt veel mensen weg bij de livewedstrijd op het open net. Alle updates van wedstrijden volgen in negentig minuten levert een stuk meer entertainment op dan één duel van begin tot eind volgen.
Trend in de sport
SBS is zeker niet de enige zender die lijdt onder de afnemende kijkersaantallen. De laatste jaren is er een sterke daling in het gehele voetbal én ook in andere sporten zichtbaar. Sky heeft 25 procent minder Premier League-kijkers dan in 2010, terwijl de tv-rechten duurder dan ooit zijn. Het Engelse BT Sport zag de kijkersaantallen naar livewedstrijden van de Champions League met 40 procent afnemen. En ook in Amerika bij de NFL is er sprake van rap afnemende kijkersaantallen: op de topwedstrijden na zag de sport de laatste jaren het aantal kijkers met tientallen procenten afnemen.
Wedstrijdkeuze
De afgelopen weken blonk Veronica niet uit in zijn keuze voor wedstrijden. Dinsdag werd Celtic - Bayern München uitgezonden, op voorhand een duel waar weinig spanning verwacht wordt. Ondertussen lag er met AS Roma - Chelsea een veel gelijkwaardigere confrontatie voor handen. Ook een paar weken geleden koos Veronica niet voor de Italiaans-Engelse topclash, maar voor Barcelona tegen Olympiakos. Natuurlijk spelen daar de grote sterren, maar de kans op een razendspannend, gelijkwaardig duel is nihil.
Poule-opzet Champions League
Voor spannende wedstrijden hoef je de groepsfase van de Champions League sowieso niet op de voet te volgen. Ook nu hebben de grote ploegen zich al zo goed als veiliggesteld van deelname aan de achtste finales. Mogelijk dat er in de laatste weken in twee groepen nog enkele grote beslissingen gaan vallen, maar op een deelnemersveld van 32 teams is dat karig. Een knock out-systeem vanaf het begin van het seizoen zou de Champions League een veel aantrekkelijkere competitie om te bekijken maken, maar dat heeft voor de UEFA financieel te grote gevolgen. Nu kunnen er tv-deals gesloten worden met de garantie op zes wedstrijden Barcelona, Real Madrid, Manchester City en Bayern München. Bij een knock out-systeem valt die zekerheid weg, maar het gevolg van de huidige opzet is wel dat voor veel mensen de Champions League pas na de winterstop interessant wordt.
Nederland kansloos
De Nederlandse prestaties in de Champions League helpen ook niet mee. Vorig jaar eindigde PSV in een poule met Atlético Madrid, Bayern München en FK Rostov zonder ook maar één keer te winnen onderaan. Dit seizoen dreigt Feyenoord het nog slechter te doen: na drie wedstrijden staan de Rotterdammers nog op nul, met nog drie hele zware wedstrijden voor de boeg (Shakthar-uit, Napoli-thuis, Manchester City-uit). Minder Nederlandse kansen én Ajax al jaren niet in de Champions League kost SBS veel kijkers.
In dat licht wordt volgend seizoen nóg minder aantrekkelijk voor Nederlandse rechthebbende op het open net. Duidelijk is al dat de kampioen van de Eredivisie niet meer een rechtstreeks ticket krijgt, maar zich via de voorrondes moet kwalificeren voor de Champions League. Een Nederlandse afgevaardigde in het miljoenenbal is dus geen zekerheid. Het contract van SBS loopt na dit seizoen af en het is nog niet duidelijk of de zender gaat verlengen, of dat er andere partijen nog bereid zijn om de Champions League-rechten voor het open net te kopen. Met de rap dalende kijkcijfers is het niet ondenkbaar dat het toernooi vanaf volgend seizoen achter de decoder verdwijnt.