Waterreus stoort zich aan discussie dubbele nationaliteit: Dat bestáát niet

Waterreus stoort zich aan discussie dubbele nationaliteit: "Dat bestáát niet"

maandag 13 november 2017 om 13:15

Het is bezopen dat er wordt geroepen dat kinderen met een dubbele nationaliteit niet meer opgeroepen moeten worden voor jeugdelftallen van Oranje. Dat vindt Ronald Waterreus.

De discussie over jeugdinternationals met een dubbele nationaliteit stak vorige week de kop op, nadat Sofyan Amrabat voor een interlandcarrière bij Marokko had gekozen. "Je vraagt nogal wat van die jongens in een tijd waarin er van alles gaande is", zegt Waterreus bij Rondo.

"Er wordt van ze gevraagd een uithangbord te zijn, wat ze waarschijnlijk helemaal niet willen. Ze willen alleen maar voetballen. Dan moeten zij een keuze maken voor een nationaliteit en loyaliteit? Dat bestáát niet."

Waterreus vervolgt: "Ze beginnen als kind hè. Wij hebben de keuze nooit hoeven maken. Op die leeftijd zo'n keuze moeten maken, dat mag je van niemand vragen en daar mag je helemaal niemand op afrekenen."

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 13:20
Snap het niet. De keuze wordt als ze volwassen zijn ook gemaakt door de familie, dus er verandert niks. Alleen voorkom je dat de nationale jeugdelftallen misbruikt worden om in de aandacht te komen.
Vind ik leuk
Djambo +3541
maandag 13 november 2017 om 16:00
Ik zou gewoon graag een mooi groot ‘Oranje Reich’ zien. Met het vieren van Sinterklaas met ZWARTE pieten. Kerstmis wordt hier gevierd en Pasen en voor de rest niks. Wat een heerlijke nostalgische Hollandse gedachte zeg.
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 16:40
Nou, van dat Reich mag je houden hoor.

Gewoon duidelijke regels opstellen die niemand hoeven te discrimineren.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:21
Als je dat gaat doen dan loop je een hoop talent mis! Er zijn ook genoeg spelers met een dubbel paspoort die voor Oranje hebben gekozen en die zul je in de toekomst ook hebben
Vind ik leuk
rpouls +115
maandag 13 november 2017 om 14:03
Welke????
Vind ik leuk
Ale +1191
maandag 13 november 2017 om 14:30
Zou niet weten wie.? Misschien brekebeen affelay.
Vind ik leuk
RedNas +2246
maandag 13 november 2017 om 15:03
Eeh, in 2014 liepen er 10 in de selectie van Oranje..
Denk aan Bruna Martin Indi, Kongolo, de Guzman, vd Vaart, Wijnaldum...
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:20
Affelay, Maher, Bouhlarouz enzovoort????
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:47
De Guzman. Douglas. Affelay. Boulahrouz. Alle Antillianen. Om maar eens wat te noemen.
Vind ik leuk
Sargon +522
maandag 13 november 2017 om 13:23
Non discussie. Dat het Nederlands elftal faalt ligt niet aan een paar spelers die voor Marokko uitkomen. Het gaat dan meestal ook nog eens over spelers die niet goed genoeg zijn voor Oranje. Daarnaast leiden clubs niet op voor Oranje, maar voor zichzelf.
Vind ik leuk
Bizzy +7769
maandag 13 november 2017 om 13:25
Dubbele paspoort is prima mits je maar geen politicus (ambtenaar) bent of als sporter uit wilt komen voor Nederland. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen.
[Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 13:26]
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:50
"" Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. ""
Klopt, kijk als de moeder van Verstappen niet de scheiding gedaan had was Max 100% Belg geworden (gebleven?), hij is geboren in Belgie en heeft altijd gewoond in Belgie.
Van Der Poel idem dito.
Mijn gedacht is dat vader Verstappen en vader VD Poel de keuzes gemaakt hebben.
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 14:10
Haha, hij is jaloers...

Natuurlijk hebben die vaders keuzes gemaakt.

Je wilt toch alleen het allerbeste voor je kinderen?

Dat denken die Marokkaanse ouders ook. Het is hun goed recht...
Vind ik leuk
remakil +1652
maandag 13 november 2017 om 13:26
Grappig dat het zo'n discussiepunt is, terwijl de KNVB wel een poging deed om Marco Asensio binnen te halen. Die jongen woont en speelt zijn hele leven al in Spanje, had alle jeugdteams gehad, maar de KNVB hing toch ff aan de lijn.

Doen precies hetzelfde als nu met Amrabat is gebeurd, maar dan dus andersom...
[Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 15:44]
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:34
Hypocrisie ten top!
Vind ik leuk
Leedz +3314
maandag 13 november 2017 om 13:39
En zo is het
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:28
Eens met Ronald, verder maak ik er geen woorden over vuil deze keer.
Vind ik leuk
Morris +14451
maandag 13 november 2017 om 13:40
Over Ronald kunnen we genoeg woorden vuil maken ;-)
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:33
Spelers met een dubbel paspoort moet je nooit selecteren voor jeugdelftallen. Volgens de eufa regels mag je 1x switchen. Dat betekent, dat wanneer je iemand selecteerd met dubbel paspoort voor een jeugdelftal, dat wanneer hij daarna een wedstrijd speelt voor een ander land de keuze definitief is. Andersom is dat in dit geval niet zo. Na een interland met oranje kan deze speler Dus nog steeds 1x switchen.
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 14:45
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als ik me niet vergis speelde Sofyan Amrabat voor Oranje jeugd en vervolgens vriendschappelijk voor Marokko. Dan was hij dus 1 keer geswitcht en zou in jouw woorden niet meer voor Oranje kunnen kiezen?
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:09
Klopt. Zyech gebeurde hetzelfde. Die was opgeroepen voor een oefeninterland met Marokko en dacht dat hij daarna nog steeds voor oranje uit kwam kon komen. Omdat hij al voor jong oranje uit kon dit echter niet meer.

Dus geen jeugd interlands meer voor spelers met een dubbelpaspoort.
[Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 15:10]
Vind ik leuk
Jozef +20842
maandag 13 november 2017 om 15:15
Heb eerlijk gezegd even geen zin en tijd om dit uit te zoeken, maar zowel Ziyech als Amrabat hadden volgens mij nog gewoon de keuze voor Oranje kunnen maken na hun vriendschappelijke debuut voor Marokko...

Verder vind ik dat er bij een dubbel paspoort gewoon vanaf begin een keuze gemaakt moet worden. Sowieso zal een kind makkelijker met zijn hart kiezen en misschien zegt het verstand van zowel oogappel als familie wel dat het erg gunstig is om hier in Nederland voor een jeugdig Oranje te kiezen...
Ben je in een klap duidelijk en van veel gezeur af. Zoiets moet natuurlijk wel internationaal geregeld worden, anders ben je weer terug bij af.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:22
Nee dat hadden ze niet, omdat ze al jeugd interlands voor oranje hadden gespeeld. Je mag maar 1x switchen.
Dus geen jeugd interlands meer voor spelers met een dubbelpaspoort
Vind ik leuk
remakil +1652
maandag 13 november 2017 om 15:50
Lekker dom... dan duw je ze bij voorbaat al naar het andere nationale team. Verder leer je ze hier dus zo min mogelijk, wat weer gevolgen heeft voor de clubteams.

Komt bij, dat ze zelfs zonder dubbel paspoort voor een ander land kunnen uitkomen. Omdat opa of oma, of ouders wel dat andere paspoort hebben. Zo komt Lars Veldwijk uit voor Zuid-Afrika, om die reden. Ja, inmiddels heeft hij die nationaliteit. Maar had hij in de jeugd al dat paspoort? Waarschijnlijk niet, maar het is later wel zo aangevraagd..
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 16:51
Lars had altijd al een dubbelpaspoort.
Vind ik leuk
plein19 +280
maandag 13 november 2017 om 13:38
Je kan kinderen niet een nationaliteit laten kiezen. Je moet dit gewoon op overheidsniveau regelen.
Iedereen dus ook bijv Amerikanen en Scandinaviërs moeten gewoon afstand doen van hun dubbele nationaliteit. In ieder geval in overheidsdienst. En indien niet mogelijk zoals bijvoorbeeld bij Marokko dan kunnen er intentieverklaringen worden getekend
Vind ik leuk
Ruud1987 +2883
maandag 13 november 2017 om 13:43
Ik moest al kiezen toen ik 12 was welke opleidings richting ik op zou gaan.

Moeten die kids vast ook maar verder heeft ie wel gelijk.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:45
Wat een toestand om die ene speler in de twee jaar bij wie het speelt.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 13:47
Een dubbel paspoort is anders verrekkes handig............
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:51
Een dubbel inkomen ook. En een dubbele Mac, anders moet je 2x lopen.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:57
Lopen is niet zo mijn ding dus doe maar dubbel inderdaad
Vind ik leuk
wijze man +1290
maandag 13 november 2017 om 13:54
Waterreus stoort zich...

Weet hij eindelijk hoe een ieder zich voelt als hij zijn mening weer eens kenbaar maakt
Vind ik leuk
Cookee +4387
maandag 13 november 2017 om 14:41
Probeer wijs te worden en reageer op inhoud niet op de boodschapper.
Waterreus voedt alleen een discussie, dat zou jij ook kunnen doen..
Vind ik leuk
Arbee +1160
maandag 13 november 2017 om 14:02
Ik snap goed dat men er inderdaad niet op zit te wachten dat je veel tijd en geld steekt in het opleiden van iemand met een dubbele nationaliteit, die vervolgens bij het andere land dan Nederland bij de grote jongens gaan meedoen.

Toch ben ik het volledig met Waterreus eens. Je kunt niet verwachten van een jochie uit de jeugd dat 'ie zich al heeft bezig gehouden met het vraagstuk of hij zich meer Nederlander of buitenlander voelt. Pas vanaf een jaar of 18 beginnen dat soort dingen te leven.
Vind ik leuk
Cookee +4387
maandag 13 november 2017 om 14:43
De clubs leiden op de KNVB niet.
Ik denk dat die jongens bij Oranje ook vrienden kunnen maken waardoor de keuze juist bij voorkeur valt op Oranje.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 14:45
En hoe zit dat dan met mensen die hun leven lang in NL hebben gewoond en hun opleiding in NL hebben genoten. En uiteindelijk na hun opleiding de keuze maken om naar buitenland te emigreren en daar een nieuw bestaan te beginnen?
[Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 14:48]
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:53
En andersom. Dat gebeurd ook vaak. En het mag gewoon. Lekker hoor.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 16:08
Ik heb er geen probleem, maar vind dit zo'n kulargument!
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:00
Dubbele Nationaliteiten moeten sws worden afgeschaft, of of KLAAR
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:55
Waarom? Waarom geven we niet iedereen 209 paspoorten? Is toch veel handiger. Dan ben je overal welkom. Gezellig.
Vind ik leuk
036 +2462
dinsdag 14 november 2017 om 03:27
Duur grapje als je 209 visa aan moet vragen met vakantie in bepaalde landen.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:12
Het is heel makkelijk Ronald als je hier bent geboren je werkt en woont hier dan heb je de NL nationaliteit en geen dubbele wil je toch de andere nationaliteit dan kan je ook daar naartoe en hier een werkvergunning aanvragen .... heb je nooit meer een discussie voor welke land er gekozen moet worden
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:58
Of we schaffen gewoon alle landsgrenzen af op deze planeet. Dat scheelt een hoop ruzie. En is wel zo gezellig. En iedereen is dan ook gewoon welkom. Dat is raar.
"He, wat leuk je te zien".
"Pleur op vent".
Hoe klinkt dat? Best wel onvriendelijk toch? Alle voordeuren lijken wel dichtgmetseld in NL.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 18:22
En terecht !! Als je kijkt wat die randdebielen weer doen in Brussel omdat ze voor het eerst in 30 jaar een keer een voorronde van een wk mogen spelen NIET NORMAAL direct hun wk ticket intrekken !!!! Ze doen iig hun naam weer eer aan
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 18:47
Dat zeggen ze van NLers ook altijd. En dat ben jij ook. Ben je wel eens in Lloret de Mar geweest in de zomer? Varkens zijn t.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 19:41
Helemaal mee eens ! En nee ik ga altijd naar opa en oma in Toscane
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 19:43
Gelijk heb je.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 18:22
Zeg maar dag tegen de welvaart!
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 18:43
En dan? Of ben jij meer dan iemand in Afrika? Dat kan natuurlijk.
NL is het stukje land op deze planeet, waar het makkelijkste een economie op te bouwen is. Dat is geen kunst. Dat kunnen mensen uit Mozambique ook nog wel. Vind je het gek dat wij dit land voor ons zelf willen houden. Niemand wil in Mozambique wonen. Nee. Logisch.
[Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 18:44]
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 15:45
Amrabat begon leuk bij Feyenoord. Maar sinds dit gezeur, is het een stuk minder geworden. Toevallig.
Vind ik leuk
MOTM +468
maandag 13 november 2017 om 16:34
Die voetballers zijn ook zo jong hè. Hun focus moet gewoon voetbal zijn.
Vind ik leuk
MOTM +468
maandag 13 november 2017 om 16:32
Oranje presteert niet matig door dubbele nationaliteiten. Daarbij, val tieners en twintigers niet lastig met politieke discussies. Populistische politici zitten te stoken in het voetbalgebeuren. Zo doorzichtig allemaal.
Vind ik leuk
Smash +412
maandag 13 november 2017 om 18:24
Het is sowieso belachelijk dat je een dubbel paspoort kan hebben (dit geldt trouwens ook voor vele Nederlanders). Je bent; of Nederlander, of Marrokaan/Turk/Pool/etc. Je kan ook niet man en vrouw tegelijk zijn.
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 19:02
Niet de keuze van het kind maar van de ouders !!
Vind ik leuk
maandag 13 november 2017 om 20:53
Ik ben er wel voor, wanneer een iemand kiest voor een land dat voor zijn 18e moet doen. Zo gauw iemand voor de o 21 selectie speelt, is de keuze gemaakt.

Vaak als de speler 18 is, zit de speler vaak nog in de luwte. Dan krijg je deze discussies ook niet. Iedereen weet waar zij aan toe zijn. Dan heb je in een eerder stadium de kans op spelers te binden en te ontwikkelen. Je kan je dan investeren, want je weet vaak al of iemand potentie heeft of niet.

Ook kan je een speler en land de keuze geven bij niet doorbreken in het 1e selectie om in overleg een 1x andere keuze te geven. Dan leg je dit soort onzin aan banden.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Waterreus stoort zich aan discussie dubbele nationaliteit: "Dat bestáát niet"