Waterreus stoort zich aan discussie dubbele nationaliteit: Dat bestáát niet

    Waterreus stoort zich aan discussie dubbele nationaliteit: "Dat bestáát niet"

    maandag 13 november 2017 om 13:15

    Het is bezopen dat er wordt geroepen dat kinderen met een dubbele nationaliteit niet meer opgeroepen moeten worden voor jeugdelftallen van Oranje. Dat vindt Ronald Waterreus.

    De discussie over jeugdinternationals met een dubbele nationaliteit stak vorige week de kop op, nadat Sofyan Amrabat voor een interlandcarrière bij Marokko had gekozen. "Je vraagt nogal wat van die jongens in een tijd waarin er van alles gaande is", zegt Waterreus bij Rondo.

    "Er wordt van ze gevraagd een uithangbord te zijn, wat ze waarschijnlijk helemaal niet willen. Ze willen alleen maar voetballen. Dan moeten zij een keuze maken voor een nationaliteit en loyaliteit? Dat bestáát niet."

    Waterreus vervolgt: "Ze beginnen als kind hè. Wij hebben de keuze nooit hoeven maken. Op die leeftijd zo'n keuze moeten maken, dat mag je van niemand vragen en daar mag je helemaal niemand op afrekenen."

    Lees meer over:NederlandNederland

    Plaats een reactie

    Jozef +36126
    maandag 13 november 2017 om 13:20
    Snap het niet. De keuze wordt als ze volwassen zijn ook gemaakt door de familie, dus er verandert niks. Alleen voorkom je dat de nationale jeugdelftallen misbruikt worden om in de aandacht te komen.
    Vind ik leuk
    Sargon +1462
    maandag 13 november 2017 om 13:23
    Non discussie. Dat het Nederlands elftal faalt ligt niet aan een paar spelers die voor Marokko uitkomen. Het gaat dan meestal ook nog eens over spelers die niet goed genoeg zijn voor Oranje. Daarnaast leiden clubs niet op voor Oranje, maar voor zichzelf.
    Vind ik leuk
    Bizzy +20114
    maandag 13 november 2017 om 13:25
    Dubbele paspoort is prima mits je maar geen politicus (ambtenaar) bent of als sporter uit wilt komen voor Nederland. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen.
    [Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 13:26]
    Vind ik leuk
    zapperboy +639
    maandag 13 november 2017 om 13:50
    "" Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. ""
    Klopt, kijk als de moeder van Verstappen niet de scheiding gedaan had was Max 100% Belg geworden (gebleven?), hij is geboren in Belgie en heeft altijd gewoond in Belgie.
    Van Der Poel idem dito.
    Mijn gedacht is dat vader Verstappen en vader VD Poel de keuzes gemaakt hebben.
    Vind ik leuk
    Jozef +36126
    maandag 13 november 2017 om 14:10
    Haha, hij is jaloers...

    Natuurlijk hebben die vaders keuzes gemaakt.

    Je wilt toch alleen het allerbeste voor je kinderen?

    Dat denken die Marokkaanse ouders ook. Het is hun goed recht...
    Vind ik leuk
    remakil +5556
    maandag 13 november 2017 om 13:26
    Grappig dat het zo'n discussiepunt is, terwijl de KNVB wel een poging deed om Marco Asensio binnen te halen. Die jongen woont en speelt zijn hele leven al in Spanje, had alle jeugdteams gehad, maar de KNVB hing toch ff aan de lijn.

    Doen precies hetzelfde als nu met Amrabat is gebeurd, maar dan dus andersom...
    [Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 15:44]
    Vind ik leuk
    Haagsekoerd +1307
    maandag 13 november 2017 om 13:34
    Hypocrisie ten top!
    Vind ik leuk
    Leedz +6236
    maandag 13 november 2017 om 13:39
    En zo is het
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +89595
    maandag 13 november 2017 om 13:28
    Eens met Ronald, verder maak ik er geen woorden over vuil deze keer.
    Vind ik leuk
    Morris +22358
    maandag 13 november 2017 om 13:40
    Over Ronald kunnen we genoeg woorden vuil maken ;-)
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5635
    maandag 13 november 2017 om 13:33
    Spelers met een dubbel paspoort moet je nooit selecteren voor jeugdelftallen. Volgens de eufa regels mag je 1x switchen. Dat betekent, dat wanneer je iemand selecteerd met dubbel paspoort voor een jeugdelftal, dat wanneer hij daarna een wedstrijd speelt voor een ander land de keuze definitief is. Andersom is dat in dit geval niet zo. Na een interland met oranje kan deze speler Dus nog steeds 1x switchen.
    Vind ik leuk
    Jozef +36126
    maandag 13 november 2017 om 14:45
    Misschien begrijp ik je verkeerd, maar als ik me niet vergis speelde Sofyan Amrabat voor Oranje jeugd en vervolgens vriendschappelijk voor Marokko. Dan was hij dus 1 keer geswitcht en zou in jouw woorden niet meer voor Oranje kunnen kiezen?
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5635
    maandag 13 november 2017 om 15:09
    Klopt. Zyech gebeurde hetzelfde. Die was opgeroepen voor een oefeninterland met Marokko en dacht dat hij daarna nog steeds voor oranje uit kwam kon komen. Omdat hij al voor jong oranje uit kon dit echter niet meer.

    Dus geen jeugd interlands meer voor spelers met een dubbelpaspoort.
    [Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 15:10]
    Vind ik leuk
    Jozef +36126
    maandag 13 november 2017 om 15:15
    Heb eerlijk gezegd even geen zin en tijd om dit uit te zoeken, maar zowel Ziyech als Amrabat hadden volgens mij nog gewoon de keuze voor Oranje kunnen maken na hun vriendschappelijke debuut voor Marokko...

    Verder vind ik dat er bij een dubbel paspoort gewoon vanaf begin een keuze gemaakt moet worden. Sowieso zal een kind makkelijker met zijn hart kiezen en misschien zegt het verstand van zowel oogappel als familie wel dat het erg gunstig is om hier in Nederland voor een jeugdig Oranje te kiezen...
    Ben je in een klap duidelijk en van veel gezeur af. Zoiets moet natuurlijk wel internationaal geregeld worden, anders ben je weer terug bij af.
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5635
    maandag 13 november 2017 om 15:22
    Nee dat hadden ze niet, omdat ze al jeugd interlands voor oranje hadden gespeeld. Je mag maar 1x switchen.
    Dus geen jeugd interlands meer voor spelers met een dubbelpaspoort
    Vind ik leuk
    remakil +5556
    maandag 13 november 2017 om 15:50
    Lekker dom... dan duw je ze bij voorbaat al naar het andere nationale team. Verder leer je ze hier dus zo min mogelijk, wat weer gevolgen heeft voor de clubteams.

    Komt bij, dat ze zelfs zonder dubbel paspoort voor een ander land kunnen uitkomen. Omdat opa of oma, of ouders wel dat andere paspoort hebben. Zo komt Lars Veldwijk uit voor Zuid-Afrika, om die reden. Ja, inmiddels heeft hij die nationaliteit. Maar had hij in de jeugd al dat paspoort? Waarschijnlijk niet, maar het is later wel zo aangevraagd..
    Vind ik leuk
    J. Staatsen +5635
    maandag 13 november 2017 om 16:51
    Lars had altijd al een dubbelpaspoort.
    Vind ik leuk
    plein19 +1709
    maandag 13 november 2017 om 13:38
    Je kan kinderen niet een nationaliteit laten kiezen. Je moet dit gewoon op overheidsniveau regelen.
    Iedereen dus ook bijv Amerikanen en Scandinaviërs moeten gewoon afstand doen van hun dubbele nationaliteit. In ieder geval in overheidsdienst. En indien niet mogelijk zoals bijvoorbeeld bij Marokko dan kunnen er intentieverklaringen worden getekend
    Vind ik leuk
    Ruud1987 +4763
    maandag 13 november 2017 om 13:43
    Ik moest al kiezen toen ik 12 was welke opleidings richting ik op zou gaan.

    Moeten die kids vast ook maar verder heeft ie wel gelijk.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +37929
    maandag 13 november 2017 om 13:45
    Wat een toestand om die ene speler in de twee jaar bij wie het speelt.
    Vind ik leuk
    stratumseind +156651
    maandag 13 november 2017 om 13:47
    Een dubbel paspoort is anders verrekkes handig............
    Vind ik leuk
    Arbee +2117
    maandag 13 november 2017 om 14:02
    Ik snap goed dat men er inderdaad niet op zit te wachten dat je veel tijd en geld steekt in het opleiden van iemand met een dubbele nationaliteit, die vervolgens bij het andere land dan Nederland bij de grote jongens gaan meedoen.

    Toch ben ik het volledig met Waterreus eens. Je kunt niet verwachten van een jochie uit de jeugd dat 'ie zich al heeft bezig gehouden met het vraagstuk of hij zich meer Nederlander of buitenlander voelt. Pas vanaf een jaar of 18 beginnen dat soort dingen te leven.
    Vind ik leuk
    Cookee +9987
    maandag 13 november 2017 om 14:43
    De clubs leiden op de KNVB niet.
    Ik denk dat die jongens bij Oranje ook vrienden kunnen maken waardoor de keuze juist bij voorkeur valt op Oranje.
    Vind ik leuk
    Haagsekoerd +1307
    maandag 13 november 2017 om 14:45
    En hoe zit dat dan met mensen die hun leven lang in NL hebben gewoond en hun opleiding in NL hebben genoten. En uiteindelijk na hun opleiding de keuze maken om naar buitenland te emigreren en daar een nieuw bestaan te beginnen?
    [Reactie gewijzigd op maandag 13 november 2017 om 14:48]
    Vind ik leuk
    maandag 13 november 2017 om 15:00
    Dubbele Nationaliteiten moeten sws worden afgeschaft, of of KLAAR
    Vind ik leuk
    munkikiii +1652
    maandag 13 november 2017 om 15:12
    Het is heel makkelijk Ronald als je hier bent geboren je werkt en woont hier dan heb je de NL nationaliteit en geen dubbele wil je toch de andere nationaliteit dan kan je ook daar naartoe en hier een werkvergunning aanvragen .... heb je nooit meer een discussie voor welke land er gekozen moet worden
    Vind ik leuk
    MOTM +508
    maandag 13 november 2017 om 16:32
    Oranje presteert niet matig door dubbele nationaliteiten. Daarbij, val tieners en twintigers niet lastig met politieke discussies. Populistische politici zitten te stoken in het voetbalgebeuren. Zo doorzichtig allemaal.
    Vind ik leuk
    Smash +3100
    maandag 13 november 2017 om 18:24
    Het is sowieso belachelijk dat je een dubbel paspoort kan hebben (dit geldt trouwens ook voor vele Nederlanders). Je bent; of Nederlander, of Marrokaan/Turk/Pool/etc. Je kan ook niet man en vrouw tegelijk zijn.
    Vind ik leuk
    onbemind +227
    maandag 13 november 2017 om 19:02
    Niet de keuze van het kind maar van de ouders !!
    Vind ik leuk
    Pkrzz +71
    maandag 13 november 2017 om 20:53
    Ik ben er wel voor, wanneer een iemand kiest voor een land dat voor zijn 18e moet doen. Zo gauw iemand voor de o 21 selectie speelt, is de keuze gemaakt.

    Vaak als de speler 18 is, zit de speler vaak nog in de luwte. Dan krijg je deze discussies ook niet. Iedereen weet waar zij aan toe zijn. Dan heb je in een eerder stadium de kans op spelers te binden en te ontwikkelen. Je kan je dan investeren, want je weet vaak al of iemand potentie heeft of niet.

    Ook kan je een speler en land de keuze geven bij niet doorbreken in het 1e selectie om in overleg een 1x andere keuze te geven. Dan leg je dit soort onzin aan banden.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Waterreus stoort zich aan discussie dubbele nationaliteit: "Dat bestáát niet"