Felle kritiek op 'egoïstische' jacht Advocaat: 'Daar gaat het meer om'

Felle kritiek op 'egoïstische' jacht Advocaat: 'Daar gaat het meer om'

dinsdag 14 november 2017 om 07:15

De laatste weken neemt de kritiek op bondscoach Dick Advocaat toe. De spelletjes in de omgang met de pers en de 0-1 overwinning bij Schotland met dramatisch spel zorgen voor kritische noten in de laatste weken van het KNVB-dienstverband van Advocaat. 

Advocaat heeft inmiddels 36 wedstrijden gewonnen als keuzeheer van Oranje. Wint het Nederlands elftal dinsdag van Roemenië, dan neemt hij het record over van Bob Glendenning. Volgens Volkskrant-journalist Robèrt Misset is Advocaat te veel bezig geweest met dat record. "Het gaat meer om het ego van Advocaat dan de toekomst van het Nederlands elftal", zegt Misset bij Sportforum.

Al weken doet Advocaat geheimzinnig over zijn toekomst bij Oranje, al is inmiddels wel bekend dat hij stopt als bondscoach. Sportjournalist David Endt vindt het maar niets. "Het is een theater van de lach waarin we verzeild zijn geraakt. Zeg gewoon: het is afgelopen", adviseert Endt.

Dinsdagavond neemt de Hagenees afscheid van Oranje met een oefenwedstrijd bij Roemenië. "Advocaat is niet de man die de boel ineens drastisch gaat veranderen", zegt Misset. "Hoewel de wedstrijd tegen Schotland daar wel negentig minuten lang om schreeuwde. Dat duel benadrukte dat onze voetbalfilosofie tegen het licht moet."

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

derksen +6829
dinsdag 14 november 2017 om 07:23
Italië had ook op een dramatische 1-0 gehoopt

Als het om winnen gaat doet dick het goed
Voetbal is al jaren niet om aan te gluren daar kan dick niet zo veel aan doen
Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 08:57
Dick zou dit klote resultaatvoetbal uitgevonden kunnen hebben.
Die lul vindt zelfs nu resultaat belangrijker dan de manier van voetballen. Hij zal zich wel verdedigen met statistieken waar iedereen later naar zal kijken.
Nou, ik ben de afgrijselijke potjes tegen Schotland, Luxemburg, Bulgarije, Wit-Rusland en Frankrijk nog niet vergeten hoor.
In niks was het visier op de toekomst gericht en de overwinningen stelden stuk voor stuk geen reet voor en hebben ons niet naar het WK gebracht.

Het voetbal was gruwelijk slecht. Net zoals in zijn vorige periodes leidde zijn angsthazentactiek tot he-le-maal niets. Je moet winnen als het er echt op aan komt en daar is vernuft en lef voor nodig. Dat ook ontbrak telkens. Meeste nikszeggende overwinningen, maar tevens de meest egoïstische niks zeggende en overschatte bondscoach ooit.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 08:58]
Vind ik leuk
Degraaf +8997
dinsdag 14 november 2017 om 07:30
Tja dat wisten de meest hier wel, Dicky is zo ijdel als de neten en geilt op records.
Vind ik leuk
Sazzz +8601
dinsdag 14 november 2017 om 07:44
Zoals iedereen. Tuurlijk wil hij dat record pakken. Het is ook onlogisch om advocaat naar de toekomst te laten kijken, omdat dat gewoon nog geen zin heeft. Hij stopt toch. En het duurt nog wel ff voordat we aan de volgende kwalificatie beginnen
Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 09:00
Je relaas typeert hem wel. Je hebt het steeds over zijn ego.
Vind ik leuk
Kuip +3152
dinsdag 14 november 2017 om 07:30
Wat zit iedereen weer te zeiken. Advocaat wil, net als ik, gewoon iedere wedstrijd winnen. Maakt niet uit hoe. Tegen die tijd dat we weer om het echie spelen zijn er misschien wel weer heel andere spelers bij waarvan je nu nog niet gehoord hebt. Het is onzin om deze wedstrijden met zgn talenten te gaan spelen.
Daarnaast heeft Advocaat aangegeven dat ie na vanavond zegt wat hij gaat doen. Daar is toch niks mis mee en vrij normaal volgens mij. Bovendien gaat z'n werkgever hier toch over? De KNVB bepaalt of hij blijft of niet.
Vind ik leuk
derksen +6829
dinsdag 14 november 2017 om 07:35
Zo is dat van af nu gewoon elke wedstrijd dramatisch met 1-0 winnen
Dan worden we gewoon Europees en wereld kampioen

Gewoon 5-4-1 gaan spelen en een dubbel dekker parkeren desnoods een verdediger op offeren en cillessen en zoet in de goal

Het gaat om winnen maar denk niet dat de KNVB dat snapt
Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 09:06
We verloren kansloos van Frankrijk met 4-0 en we kwamen er bijzonder genadig vanaf.

Dit was de enige wedstrijd die belangrijk was en waar resultaat over de streep gesleept had moeten worden.

Achterlijke Dick ging opeens aanvallend denken. Voor het eerst in zijn loopbaan. Net toen een lelijk goed resultaat ook had gemogen, nee gemoeten.

Toen er doelpunten gemaakt moesten worden tegen niemendalletjes was opeens resultaat weer het belangrijkste.

Ik kijk vanavond hoor, maar oh wat zal ik blij zijn als deze vetnek na afloop zegt dat gij stopt als trainer. Of hij zou naar PSV moeten willen. Dat lijkt me wel wat... ;-)
Vind ik leuk
DubRtd +14997
dinsdag 14 november 2017 om 11:00
Ik persoonlijk vond Bulgarije uit net iets meer een wedstrijd waar wat te halen viel dan frankrijk uit

Je kruistocht tegen Advocaat begint obsessieve trekjes te vertonen.
We weten het nu wel, je moet hem niet. Gelukkig voor jou hoef je nog maar 1 potje te lijden.
De overige voetballiefhebbers in Nederland hebben het 3/3,5 jaar lang met die poedel uit Goes en die Bolle uit Varsseveld moeten doen.

Maar Dicky Dick heeft wel precies gedaan wat er van hem verwacht mocht worden, alles winnen behalve frankrijk uit.
En dat is stukken meer dan die 2 druiloren die hem vooraf gingen en waardoor we nu weer een zomer kunnen gaan zitten uitvogelen aan welk land we de minste hekel hebben om als favoriet te kiezen.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 11:02]
Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 14:12
Het is duidelijk dat velen op een of andere vreemde manier erg veel respect voor Advocaat hebben. Dat blijft ook maar herhaald worden alsof een bloedeigen kind verdedigd moet worden, dus waarom zou ik hier niet het broodnodige tegengas geven?
Dikkie was aanvankelijk bijna bruin van in Michels' hol kruipen en bleek op eigen benen een laffe coach (1994). Daarna maakte hij op slinkse wijze gebruik van door Hiddink geeffende paadjes. De kleine generaal was er meester in om kopieergedrag te laten zien...
Wat hij nu gepresteerd heeft bij Oranje had iedereen gekund.
Het spel was hondsdroevig en aardslaf zonder enige intentie om zich te plaatsen en visieloos richting toekomst. Zijn conduitstaat was belangrijker.
Voor hem tellen overwinningen tegen dwergen, wat ik me voor altijd van hem zal herinneren is zijn laffe insteek als coach.

Jullie herhalen, dus waarom ik niet?
Degene die iets positiefs kan opmerken behalve de pyrrusoverwinningen moet duidelijk eens naar een oogarts....
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 14:14]
Vind ik leuk
DubRtd +14997
dinsdag 14 november 2017 om 14:20
Ik ben geen groot aanhanger van Dick Advocaat.

Maar:

"Wat hij nu gepresteerd heeft bij Oranje had iedereen gekund."

Dat is onzin. Zijn 2 voorgangers konden dat al duidelijk niet.

We moeten op zich blij zijn dat Advocaat wilde in stappen op het moment dat ie instapte.
Want het is nu over. Geen enkele andere kandidaat had voor deze korte periode getekend en hadden dus t/m volgende ek vastgelegen. En mozeskriebel, daar zat wat rommel tussen die zgn interesse hadden.



Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 14:28
Niks onzin. Iedereen had kunnen winnen van Bulgarije thuis, Luxemburg thuis, Wit-Rusland uit en Zweden thuis (om des keizers baard bij de Zweden).

Ik zou het allemaal pikken van hem als hij nu niet telkens met zijn staat van dienst kwam afkakken... Op het moment dat het moest nam hij faliekant verkeerde beslissingen en eigenlijk vind ik het erg jammer dat dat bij Frankrijk uit niet benadrukt is met een 8-0 nederlaag, hetgeen gezien de veldverhoudingen nog mild zou zijn geweest... Juist tegen Frankrijk uit had hij moeten spelen zoals de kwaliteitsarme Zweden gisteren tegen Italië... Juist daar had hij eens helemaal zichzelf mogen zijn en een ontzettend laf Oranje het veld op moeten sturen, een Oranje dat maar een doel zou nastreven: niet verliezen!
Vind ik leuk
DubRtd +14997
dinsdag 14 november 2017 om 14:51
Gezien de uit resultaten onder Hiddink\Blind en, in fairness Nederlands uit resultaten tegen Wit-Rusland in de hele geschiedenis, denk ik niet dat die pot onder Blind zo maar 3 punten had opgeleverd.

Je onderschat die Zweden daar een beetje.
Redelijk deel van dat team is U21 kampioen (2015 en dat werden ze alleen maar op pure onverzettelijkheid. Het ziet er allemaal niet uit maar een absolute wil om niet ten onder te gaan is op zich ook een kwaliteit. Kurzawa weet daar alles van....
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 14:51]
Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 17:39
Wat me stoort is dat de pot van Oranje tegen Zweden als leidraad wordt gebruikt. Komaan. Die Zweden geloofden het wel en natuurlijk gingen die niet met 7-0 of zo verliezen, al hadden ze allemaal diarree...

Wat ik wel opgemerkt wil hebben is dat Oranje onder Blind puik speelde tegen Zweden uit en reglementair en ook qua spelbeeld 'gewoon' had moeten winnen. Daar stond het goed en speelde Oranje fris en fel. Tegen Frankrijk thuis werd gekozen voor een realistische variant en werden we beslist niet onder de voet gelopen; een zondagsschot van Pogba maakte dat Frankrijk won. .. De wijze waarop Oranje speelde en verloor van Bulgarije uit was terecht reden voor ontslag van Blind. Punt.
Maaaaar: dat slechte spel was wederom zichtbaar in de tweede helft tegen Bulgarije thuis, tegen Frankrijk en tegen Wit Rusland uit. Armoedig gewoon. Een aanfluiting. Dat heeft iedereen gezien en dat in deze drie wedstrijden nog twee keer werd gewonnen is te danken aan puur geluk, want het was minimaal zo slecht als onder Blind bij Bulgarije uit...

En Dikkie maar lullen dat eerst winnen het belangrijkste was. Achteraf kan hij dat wel zeggen, maar hij had echt pure mazzel...
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 17:40]
Vind ik leuk
DubRtd +14997
woensdag 15 november 2017 om 09:07
Ik heb die pot tegen Zweden helemaal niet als leidraad.
Er gebeurde precies wat ik verwachtte, die Zweden die helemaal niks deden. maar beetje een beetje mazzel staat het wel 4-0 bij de rust.

En ja, uit tegen Zweden was zo rot nog niet qua spel en resultaat. Uit gelijkspelen tegen wat vermoedelijk je concurrent voor plek 2 wordt, mag.
Maar ja.... toen kwam Bulgarije uit en net als in de EK cyclus dacht Blind een tactische meesterzet gevonden te hebben. Destijds door van der Wiel ergens van de tribune te halen, Huntelaar te wisselen voor een verdediger omdat BMI eraf gestuurd werd. Om vervolgens bij 1-0 achter geen spits meer op het veld te hebben of in te kunnen zetten. En ja... Bulgarije uit. iemand die het een goed plan vind om een ventje van 17 met 167 minuten eredivisie ervaring in een must win pot in de verdediging te zetten, samen met de voor het erst terugkerende, dus op dun ijs lopende BMI, is gewoon niet geschikt.
Daar kan je kort of lang over lullen, dat is gewoon niet te verdedigen


Hiddink\Blind hebben gezorgd voor het mislopen van 2 eindtoernooien. Dus resultaat was 100% kut, en het spel niet veel beter. Advocaat kwam er in en heeft gedaan wat er verwacht mocht worden. Niks meer, niks minder.

Hiddink/Blind > 11x winst in 3,5 jaar. Haal de vriendschappelijke potjes er af en je hebt 6 overwinningen in wedstrijden die ergens over gingen.
Dat was tegen: Kazakhstan 2x, Letland 2x, Luxemburg en Wit-Rusland.

En nogmaals. Dick is ook voor mij niet de ultieme oplossing maar wat er voor de rest werd genoemd toen Blind eindelijk (maar veel te laat) op de keien werd gezet, kon ik heel goed leven met Advocaat.

En inderdaad, het spel onder Advocaat was niet bepaald om over naar huis te schrijven. Maar om een of andere reden boeit me dat weinig als er gewonnen moet worden. En dat gebeurde wel gewoon.
En ik vrees dat je ook niet echt realistsch bent als je oogstrelend voetbal verwacht van een groep spelers die 3,5 jaar met Blind te maken hebben gehad. Als je toch terug kijkt hoe makkelijk hij zijn eigen falen afwende door zijn eigen spelers publiekelijk af te branden, zal het met het zelfvertrouwen bij een aantal niet echt lekker gezeten hebben.


Vind ik leuk
Barbie +817
dinsdag 14 november 2017 om 07:39
Ik ben inmiddels ook wel klaar met Dick. Vergane glorie. Wegwezen dus.
Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 09:07
Welke glorie?
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:55
Niet bezig met de toekomst? Volgensmij zijn er maar 2 speles in de selectie boven de 30. Dua vernieuwd is er wel, maar dit team heeft tijd nodig. De beste spelers staan logischerwijs gewoon op het veld.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 07:58
De wedstrijd van vanavond heeft niets met de toekomst van oranje te maken.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 08:12
Advocaat was - totdat een verslaggever hem feliciteerde - helemaal niet op de hoogte van dit record. Dat hij deze oefenwedstrijden nog de coach is, is de fout van de KNVB.
Vind ik leuk
DubRtd +14997
dinsdag 14 november 2017 om 08:56
Deze 2 oefenwedstrijden hadden nooit gespeeld moeten worden en daar had Advocaat geen moeite mee gehad.
Maar als je dan toch de wei in moet, dan moet je maar wat verzinnen om voor te spelen.
Dan kom je vanzelf uit bij nietszeggende records zoals dit.
En waar waren deze hoernalisten toen vorige zomer Sneijder geforceerd aan het record interlands werd geholpen?
Toen zat je nog in een wk kwalificatie en zijn dat soort dingen veel schadelijker.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 08:56]
Vind ik leuk
remakil +1652
dinsdag 14 november 2017 om 09:12
Het ego van Dick is groter dan zijn bankrekening en dat zegt wel iets. Dick de graaier wil dat ene record hebben, zodat hij kan zeggen dat hij wel gepresteerd heeft met Oranje. Gek genoeg heeft hij niets bereikt met Oranje, maar straks wel een record...
Vind ik leuk
Jozef +20842
dinsdag 14 november 2017 om 09:27
Echte liefhebbers weten beter.

Het imago van cijferneukertjes die dergelijke statistieken bijhouden past wel bij Dickie vind ik.


Oersaai.
[Reactie gewijzigd op dinsdag 14 november 2017 om 09:27]
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 09:35
Dick is zo bezig met winnen dat hij niet eens op de hoogte was van het belang van het doelsaldo in de kwalificatie.
Aanfluiting.
"Laten we eerst maar eens zien te winnen van wit-rusland en zweden".
Ja natuurlijk....Dick
Geef mij maar een trainer die gezegd had:
er is nog 1 kans, alles of niets spelen....volle bak vooruit.
Dick heeft zijn zin, van wit-rusland en zweden gewonnen, nou proficiat Dick.
Geweldig!
Benieuwd met welk land je naar het wk gaat....
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 13:25
Dick Advocaat heeft de achtergelaten puinhoop door de slechtste bondscoach ooit, moeten opruimen. In tegenstelling tot D. Blind behaalde D. Advocaat met deze matige lichting nog wel regelmatig een overwinning.
Vind ik leuk
pinkelman +2633
dinsdag 14 november 2017 om 14:56
Liever van Basten als bondcoach, die had tenminste nog lef om spelers van bijv. zelfs een cambuur of zwolle te selecteren als ze er echt bovenuit sprongen en het verdienden. Advocaat is zekerheid (zie nu de Jong die een half jaar droog heeft gestaan), iets wat we helemaal niet kunnen gebruiken om weer een nieuwe elftal gaan bouwen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Felle kritiek op 'egoïstische' jacht Advocaat: 'Daar gaat het meer om'