Rutten pleit voor licentie-eis: Straatvoetbal bestaat nauwelijks meer

    Rutten pleit voor licentie-eis: "Straatvoetbal bestaat nauwelijks meer"

    dinsdag 14 november 2017 om 10:54

    Fred Rutten vindt het een slechte ontwikkeling dat talenten op vroege leeftijd naar het buitenland gaan vanwege het financiële plaatje en daar weinig aan spelen toekomen. Volgens de trainer moet dat voorkomen kunnen worden.

    "Misschien dat intensieve communicatie met de speler, zijn ouders, zaakwaarnemer en club iemand kan bewegen te blijven", zegt Rutten in De Telegraaf. "Stel een goed plan op, ga proactief te werk. Dat kost tijd ja, maar de ervaring bewijst dat het vroege uitwaaien nauwelijks leidt tot succesvolle carrières. Al begrijp ik goed dat geld voor sommige families een drijfveer is."

    Rutten vindt ook dat er een licentie-eis van een minimum aantal fysieke trainingsuren moet komen bij de certificering van een jeugdopleiding. "We zijn minder gaan trainen en het straatvoetbal met tientallen uren per week bestaat nauwelijks meer, waardoor talenten zijn aangewezen op trainingsuren bij hun club. In principe moeten daar de verloren trainingsuren van de straat worden goedgemaakt om zeg maar tot 10.000 uur te komen, wat als gemiddelde staat voor de ontwikkeling van talent tot topspeler."

    Lees meer over:NederlandNederland

    Plaats een reactie

    Woudo +8149
    dinsdag 14 november 2017 om 11:09
    Toch is het tot je 23/24e in Nederland blijven ook geen garantie op succes, kijk naar Klaassen...
    Vind ik leuk
    Jasperkoos +1966
    dinsdag 14 november 2017 om 11:18
    Één (vooralsnog) geflopte speler tegenover al die andere succesverhalen door de jaren heen. Leuk voorbeeld, maar bij vroege vertrekkers is succes eerder een uitzondering.
    Vind ik leuk
    Woudo +8149
    dinsdag 14 november 2017 om 11:21
    Van de afgelopen jaren hebben alleen Wijnaldum en Propper die stap succesvol afgelegd, waarvan alleen Wijnaldum zich nu meerdere seizoenen heeft bewezen. De afgelopen jaren flopt nagenoeg iedereen die de stap van ED naar de PL maakt. Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of je nou op 17-jarige leeftijd of op 23- jarige leeftijd de stap maakt. Ik denk zelfs dat als je jonger bent misschien nog wel beter is omdat je dan nog enigszins tijd hebt om aan je fysiek te werken. Nederlandse spelers zijn fysiek gezien enorm zwak als je het vergelijkt met spelers in de PL, dus dan is het ook niet raar dat ze het niet halen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 14 november 2017 om 11:47
    klaassen was ook nooit een toptalent maar gewoon een speler waar je op kan terugvallen en weet wat je er aan hebt. beetje à la blind, doet wat hij moet doen en doet dat goed.
    Vind ik leuk
    mcmodd +19767
    dinsdag 14 november 2017 om 11:58
    Je moet wel bij het onderwerp blijven Wouda, we hebben het hier toch over talentvolle spelers.
    Vind ik leuk
    2cents +47572
    dinsdag 14 november 2017 om 11:18
    Is de Telegraaf Rutten aan het pushen voor een functie bij de KNVB?
    Vind ik leuk
    Hammers96 +2116
    dinsdag 14 november 2017 om 11:21
    Als ik kon kiezen op mn 21e in de eredivisie blijven of als van drongelen en hoogma naar een bundesliga club zou ik het ook wel weten. Doei woudestein en en die lege gelredome
    Vind ik leuk
    frhoi +511
    dinsdag 14 november 2017 om 13:55
    sinds wanneer speelt Sparta zn thuiswedstrijden op woudenstein en hoogma in t gelredome?
    Vind ik leuk
    Hammers96 +2116
    dinsdag 14 november 2017 om 14:28
    Haha bedoelde niet persé hun maar de 'stadions' in nederland in het algemeen
    Vind ik leuk
    Mass +4022
    dinsdag 14 november 2017 om 11:28
    Tweede goeie idee van hem vandaag...ik zeg meteen aannemen.
    Vind ik leuk
    LifeErazor +1506
    dinsdag 14 november 2017 om 11:41
    Schuld van de managers die het principe 'hoe effectiever hoe beter' verheven hebben tot religie.

    Ze willen steeds minder doen met meer resultaat...

    Soms moet je gewoon simpelweg meer arbeid leveren.
    Vind ik leuk
    dinsdag 14 november 2017 om 11:46
    Dat is wat elk productiebedrijf wil. Minder doen en meer resultaat. Dat kost toch mooi een aantal FTE's. ;-)
    Vind ik leuk
    dinsdag 14 november 2017 om 11:43
    Jullie maken een grote denkfout. In de onderste regionen en in de Championship zijn de salarissen ook vele malen hoger als in Nederland. Vaak gaat het niet eens meer om de carrière, maar om de centjes. Meer niet. Ik hoor die verhalen hier heel vaak. Liever Nottingham Forrest voor 25.000 per week ipv PEC Zwolle voor 7000 per maand.
    Vind ik leuk
    ajaxjj3187 +961
    dinsdag 14 november 2017 om 11:51
    Als meneer Rutten de uren regel van 10.000 neemt die allang onderuit gehaald is, moet ie zich er niet mee bemoeien.
    Vind ik leuk
    mason +1534
    dinsdag 14 november 2017 om 12:18
    Dat straatvoetbal is door onze eigen regering de das om gedaan. Overal waar maar een klein stukje grond vrij is word een huis of flat op gebouwd omdat dat geld op levert. Daar komen de moeders bij die de jongens verbieden om een gat in hun spijkerbroek te krijgen bij het voetballen. Ik had vroeger altijd gaten in de knieen van mijn broek. En dan naaide mijn moeder er wel weer een lapje overheen. En natuurlijk de spelcomputer generatie is funest.
    Vind ik leuk
    dinsdag 14 november 2017 om 15:23
    En daarom zal het NLs voetbal nooit meer aansluiting vinden. Wat Fred zegt. Onze jeugd mist 10.000 trainingsuren. Dat maakte het NLs voetbal vrij uniek. De techniek en het aanvallende voetbal. Maar in het strafschopgebied heb je techniek nodig. Daarom gebeurd er nu zo weinig in t strafschopgebied.

    De clubs zeggen professioneler bezig te zijn. Maar t omgekeerde is waar.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    ENSTN-FULB +279
    dinsdag 14 november 2017 om 13:19
    Amen !
    Vind ik leuk
    aartstyle +651
    dinsdag 14 november 2017 om 13:24
    Over het buitenspelen/voetballen ben ik het helemaal met Fred eens! Je wil niet weten hoeveel kinderen van 2 a 3 jaar niet in de zandbak mogen spelen op de kinderopvang van hun ouders omdat hun kleren dan vies worden of omdat ze bang zijn dat ze dan bacterien in hun mond krijgen.

    Op latere leeftijd hebben ze dan allerlei allergieën en als ze vallen breken ze meteen iets omdat ze dat nooit als kleuter hebben geleerd.

    De mensen zijn gek geworden!!
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    dinsdag 14 november 2017 om 15:18
    Daar ligt het grote probleem. Het gemis aan techniek bij de spelers. Elke dag 6 uur straatvoetbal tegen nu 1,5 uur trainen.
    De jongens moeten om half 4 in de auto naar de club. Om half 5 trainen. Om 6 uur klaar. Eten. Huiswerk maken. En naar huis.
    Allemaal verloren onzin uren. Ik maakte bijna nooit huiswerk. Geen tijd voor, ik wilde voetballen.
    En Ja, ik heb even goed een MTS diploma. En helemaal vergeleken met de jaren 70 generatie. Die hadden een veel betere techniek, dan deze professioneel opgeleide jongens. Er is geen betere opleiding dan straatvoetbal.

    Gooi die parkeerplaatsen rondom de stadions open. En laat die jongens lekker hun gang gaan. Ipv al die zgn jeugd trainers, die Er voor hun zelf zitten.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    woensdag 15 november 2017 om 19:15
    Helemaal eens, je hebt er prima kijk op!
    Vind ik leuk
    Kramertje +803
    dinsdag 14 november 2017 om 15:40
    het hele leven is de afgelopen 20 a 30 jaar veranderd nu worden de kinderen gek gemaakt met FIFA spelen en tegenwoordig valt daar ook een aardig centje in te verdienen.

    Verder is het ook zo dat je op 16 jarige leeftijd nog geen garantie hebt op succes maar als je dan toch al mooi salaris kan verdienen bij een leuke buitenlandse club.
    Vind ik leuk
    woensdag 15 november 2017 om 19:14
    Hier is iemand die praat als een ware visionair. Ik ben het met hem eens, het idee om weer asfalt pleintjes te maken op eensportcomplex lijkt me niet heel duur en wel duurzaam, dat is veel efficiënter voor het ontwikkelen van technische voetballers in vergelijking met kunstgras, ook het op vroege leeftijd begeleiden van speler en ouders lijkt me prima. Maar houd de speler geen gouden bergen voor ogen als het talent niet groot genoeg is om het tot de top te halen.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Rutten pleit voor licentie-eis: "Straatvoetbal bestaat nauwelijks meer"