Zes Oranje-conclusies: smachten naar nieuwe Wes en fitte backs

Zes Oranje-conclusies: smachten naar nieuwe Wes en fitte backs

dinsdag 14 november 2017 om 22:35

De Oranje-shirts kunnen voorlopig de kast in. Het desastreuze kalenderjaar 2017 zit erop voor het Nederlands elftal. VoetbalPrimeur trekt vijf conclusies na Roemenië - Nederland (0-3).

Memphis is bezig
Vorig jaar rond deze tijd was het spel van Memphis werkelijk niet om aan te zien, zo ongeveer alles mislukte. Die tijd ligt gelukkig achter hem, want de oud-PSV'er krabbelt zichtbaar op. In de Nacional Arena van Boekarest was hij de meest dreigende speler van Oranje. Waar je dat ook aan ziet? Ploeggenoten zoeken hem weer vaker op.

De nieuwe Wes?
Dat Oranje al een tijdje een spitsenprobleem heeft is bekend, maar ook een opvolger van Wesley Sneijder zou geen overbodige luxe zijn. Met het middenveld Blind-Strootman-Pröpper ga je de oorlog niet winnen, daar zit simpelweg te weinig creativiteit in. Blind-Wijnaldum-Promes eens proberen na het winterreces?

Blind vast op zes
Slecht nieuws voor Kevin Strootman: Daley Blind heeft zich de voorbije drie interlands gepresenteerd als de nieuwe zes van Oranje en dus moet er een andere positie voor Strootman gevonden worden. De vraag is of die ruimte er is. Blind was tegen Roemenië overigens niet eens zo indrukwekkend, maar zijn spelinzicht is voor een ploeg heerlijk te hebben op die positie.

Uitstekende cijfers
Sinds Bulgarije-uit en Italië-uit, eind maart, speelde Oranje negen interlands. Acht (!) daarvan werden gewonnen. De enige die verloren werd - en goed ook - was Frankrijk-uit. De sfeer rond Oranje is logischerwijs droevig, maar de cijfers van de laatste maanden zijn indrukwekkend. Onder leiding van Dick Advocaat werden zes van de zeven interlands gewonnen.

Backs op komst
Het is hopen dat Rick Karsdorp de komende maanden echt goed herstelt van zijn knieblessure en dat Jetro Willems zijn opmars bij Eintracht Frankfurt doorzet, want Oranje kan wel een kwaliteitsimpuls gebruiken op de backposities. Veltman is simpelweg aanvallend niet goed genoeg en Aké speelt bij zijn club vaker centraal dan op links. Kortom: daar moet wat gebeuren.

De herinneringen
Het kalenderjaar 2017 zit er voor Oranje op. Wat ons bijblijft? De Bulgaarse blamage, het tactische geflater in Frankrijk en de indrukwekkend spelende Arjen Robben tijdens zijn laatste Oranje-interland. En een gemist eindtoernooi, alweer. Alvast een tip: plan vrijdagavond 1 december wat leuks met je vrienden, dan is namelijk de WK-loting waar Oranje voor het eerst sinds 2002 niet in de kokers zit. Volgend jaar alle ballen op de Nations League!

(Wout Stravers/VoetbalPrimeur)

Lees meer over:Nederland

Poll

Quincy Promes op tien, een goed idee?

(353 stemmen)

Plaats een reactie

dinsdag 14 november 2017 om 22:44
Promes, op basis waarvan? Bakt er werkelijk niets van, keer op keer.

*Edit VP: is aangepast, dank!*
[Reactie gewijzigd op woensdag 15 november 2017 om 10:52]
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 05:36
Omdat hij keer op keer op de verkeerde positie wordt gezet. Promes is een 10, geen vleugelspeler.
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 22:46
De backs ja. Daar ligt echt een groot probleem. Ake is dat gewoon niet, net als Veltman.
Karsdorp moeten we over ene jaar is bekijken. Maar ik heb dr een hard hoofd in na zoveel pech. Willems schijnt op de weg naar boven te zijn, wil hem wel weer is zien ballen.
Vind ik leuk
Sanders +1643
dinsdag 14 november 2017 om 23:30
ik vind dat tete tegen sterke teams en fosu/karsdorp(mits fit) tegen de zwakkere teams prima kan. Linksback maak ik me wel meer druk om. Misschien inderdaad willems weer eens uit de oude doos halen.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 05:54
Linksback heb je juist heel veel keus: Willems, Haps, Pieters, Van Aanholt zijn alle vier (als ze fit zijn) Oranjewaardige backs. Als nodig kan je Ake of Blind er nog neer zetten. 6 keuzes dus.

Op rechts is de spoeling juist dunner, dan kom je na Karsdorp en Tete al uit of bij spelers die geen echte back zijn (Fosu Mensah, Veltman), of spelers met een twijfelachtig niveau (Hateboer)
Vind ik leuk
Sazzz +8562
woensdag 15 november 2017 om 08:56
Ze hadden het over aanvallende backs. Daar vallen Pieters en Tete dus niet onder. En Karsdorp? Die heeft in tegenstelling tot Veltman nog niks (kunnen) laten zien op topniveau. Dus hoe weet je dan dat hij aanvallend beter is dan Veltman?
Vind ik leuk
Sanders +1643
woensdag 15 november 2017 om 10:10
met pieters of van aanholt is het snel opgelost ja, maar die gaan nooit opgeroepen worden.
Vind ik leuk
Sytz +1008
woensdag 15 november 2017 om 10:40
Dat liet hij zien in de afgelopen seizoenen bij Feyenoord. Dat liet hij ook zien tegen Frankrijk. Karsdorp is aanvallender dan Veltman. Dat zit in zijn spel, Veltman komt van centraal achterin waar Karsdorp van schaduwspits komt.
Vind ik leuk
ttfr +1084
woensdag 15 november 2017 om 11:41
In tegenstelling tot Veltman!!!! Hahahhahahaha!!!

Ja Veltman heeft genoeg laten zien op topniveau..
[Reactie gewijzigd op woensdag 15 november 2017 om 11:42]
Vind ik leuk
feyeniels +16616
dinsdag 14 november 2017 om 22:47
Hopelijk gaan we 5-3-2 spelen met aanvallende backs (Willems, Karsdorp) en Memphis als een van de twee aanvallers. Meer goede vleugelaanvallers zijn er in mijn ogen niet echt.
Het grootste vraagteken wordt dan de nummer 10. Daar hadden we een speler als Ziyech prima kunnen gebruiken!
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 22:50
Idd, gewoon op de counter spelen. Promes en Depay voorin en wijnaldum daarachter
Vind ik leuk
Rodajc +1848
woensdag 15 november 2017 om 08:45
Promes is een prima 10, moet ook echt niet meer aan de zijkant gebruikt worden
Vind ik leuk
Kuip +3128
dinsdag 14 november 2017 om 23:15
Ik snap niet de hosannah stemming rond Memphis. Er gaat zoveel fout bij die jongen, dat een enkel aardige actie daar niet tegenop weegt. Nederland moet gewoon met een 4-4-2 systeem gaan spelen. Pieters maar eens als linksachter proberen. Tete of Fosu-Mensah als rechtsachter. Van Dijk en Ake of Hoedt centraal. Promes, Propper, Blind, Wijnaldum op het middenveld. Kluivert en Bergwijn voorin.
Vind ik leuk
Sanders +1643
dinsdag 14 november 2017 om 23:34
sorry hoor maar als je memphis eruit wilt hebben en kluivert of bergwijn in een 2 aanvallers systeem wilt gooien moet je je echt even realistisch af vragen of wat je zegt niet totale onzin is. Kluivert en bergwijn hebben nog helemaal 0 bewezen. Promes is ook mijlenver voor die twee.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 02:09
Leuke speler die Memphis, maar top is hij echt niet.
Het is gewoon 1 grote EGO, die denkt dat hij in een circus tent speelt.
Vind ik leuk
Thojax +34
dinsdag 14 november 2017 om 23:35
cillessen

focus mensah- van dijk- de vrij- pieters

wijnaldum - blind
promes

Berghuis - babel (gebrek aan beter) - depay

ik vrees dat we er niet meer van kunnen maken jongens. Hopen op de nieuwe lichting.


Vind ik leuk
Rodajc +1848
woensdag 15 november 2017 om 08:48
Babel is echt zo slecht niet, een van de belangrijkste aanvallers van Besiktas en komt ook op CL niveau mee. Wel meer een linksbuiten maar daar hebben we Depay natuurlijk al
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 23:36
Waarom lees ik niets over van ginkel? Die vind ik momenteel beter in vorm dan wijnaldum en pröpper
Vind ik leuk
dinsdag 14 november 2017 om 23:56
mits Fit (wel een belangrijk dingetje) zijn Tete en Karsdorp toch wel zekerheidjes. Tete doet het uitstekend bij Lyon, zag hem niet lang geleden Neymar helemaal uit de wedstrijd spelen. Ook heb je nog Mensah, en wat mij betreft ook Hateboer. Speelt genoeg bij Atalanta. Op links hebben we Ake, van Aanholt, Pieters, Blind, Willems, en wij mij betreft ook Haps. Ook speelt van Drongelen bij HSV goed op de linksbackplaats. Het niveau kan alleen maar beter worden, en vooral Willems heeft altijd de POTENTIE gehad de top te halen. Denk dat het helemaal niet zo slecht gesteld is met de backs.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 05:34
Promes op 10 en Blind op 6 zeg ik al twee jaar. Bovendien heb je op rechtsachter echt meer dan voldoende keus met Pieters, Haps, Van Aanholt, Willems, alleen coaches maken al twee jaar de verkeerde keuzes. Rechtsback heb je Tete, Karsdorp dus wat minder keus, maar je had ook Hateboer eens uit kunnen proberen.

En als je geen vleugelaanvallers hebt kun je het ook met een ander systeem spelen.

-----------------Memphis... Dost.................
...............................Promes.....................
...................Wijnaldum.....Van Ginkel.......
..................................Blind.........................
Pieters......Van Dijk.. .....De Vrij........Tete/Karsdorp

Dan heb je best een aardig team met sterke verdediging, toch backs die kunnen aanvallen, een gebalanceerd middenveld met een controleur, 2 waterdragers en een creatieve speler, en 2 aanvallers met elkaar aanvullende kwaliteiten.

Backups:
Van Wolfswinkel, Babel
Willems/Haps,
Ake/Fosu Mensah/Hoedt/Rekik
Propper/Strootman/Klaassen/Fer/De Roon

Verdere backups (als ze spelen/in vorm zijn): Lens, Huntelaar, Kongolo, De Ligt, vd Beek, Veltman, Bruma, Dumfries, Berghuis, Hateboer, Janssen, en dan houdt het wel een keertje op tenzij er wat talenten opstaan en regelmatig gaan spelen.
[Reactie gewijzigd op woensdag 15 november 2017 om 05:50]
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 07:59
Het blijft toch pappen en nathouden. Er zal meer verjonging moeten komen. Laten we ons ook niet blind staren op spelers uit buitenlandse competities, want ook deze competities worden leeggezogen door de grote clubs, maar deze competities hebben wel enkele topclubs. Er zijn 10-12 clubs die de dienst uitmaken in Europa. Vanuit Nederland spelen alleen Blind en Cillessen in een van deze clubs. Zo lang dat zo weinig is zal er weinig vooruitgang te boeken zijn bij Oranje.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 10:22
Propper maakt een goede indruk, is geen Sneijder maar komt aanvallend gezien wel het meest in de buurt imo.. Strootman iig niet meer opstellen, laat staan als aanvoerder.. Dan maar hopen dat een Klaassen terug op niveau komt, Wijnaldum zijn Liverpool-vorm in Oranje laat zien en wellicht dat een Vd Beek of F.de Jong zich kunnen doorontwikkelen..
Blijft natuurlijk eeuwig jammer dat Ziyech er niet bij is, maar goed..
Vind ik leuk
hantayo +778
woensdag 15 november 2017 om 14:14
Opvallend in alle commentaren dat Aké niet gewaardeerd wordt. Hij kwam vaak op, stond dan vrij op links en kreeg dan meestal niet de bal van Memphis die hem altijd verspeelde en dan werd het natuurlijk direct gevaarlijk want de opgekomen linksback was er niet. De keren dat ie hem wel kreeg deed ie er iets goeds mee. Verdedigd weinig steken laten vallen. Soms een nuttige overtreding. Vaak een goede pass naar voren gegeven.Weinig balverlies. Veel onderscheppingen. Je zou blij mogen zijn met deze speler in je team. Leuk dat gezwijmel over Pieters Haps Willems maar ik zie hen dat nog niet doen. En verder, ik moet het effe kwijt: We kunnen wel lyrisch gaan doen over Berghuis: de voorzet van het eerste doelpunt was een mislukte voorzet, de tweede wel mooi en het derde doelpunt was ook lucky hè. Eerste helft totaal onzichtbaa (net als bij Feyenoord te vaak). Veldman, een man in gevecht met zichzelf, heel Nederland ziet het behalve coaches. Blind echt top, krijgt nog steeds te weinig credits. Pröpper? Kwam er vaak niet aan te pas. Strootman, soms een goede pass maar veels te weinig, zó traag ook. De Ligt en van Dijk degelijk. Babel toch een aanwinst. Advocaat heeft de beschikking gehad over een betere verdediging, een Blind op de juiste positie, en een frisse aanvaller. Zonder Veldman Strootman Sneijder van Persie Janssen Dost Rekik voortaan.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Zes Oranje-conclusies: smachten naar nieuwe Wes en fitte backs