Bruggink: 'In tegenstelling tot de meeste Ajacieden brengt hij diepte'

Bruggink: 'In tegenstelling tot de meeste Ajacieden brengt hij diepte'

woensdag 15 november 2017 om 09:28

Arnold Bruggink vindt dat veel meer spelers 'dieper' moeten spelen. Nu doet in Nederland eigenlijk alleen David Neres dat bij Ajax en dat werpt direct zijn vruchten af.

'Topspelers vragen de bal altijd in de diepte', schrijft Bruggink in zijn column in Voetbal International. 'Kijk naar Kylian Mbappé en Neymar bij Paris Saint-Germain of Gabriel Jesus bij Manchester City; ook bij een 4-0 voorsprong zijn ze niet te beroerd de diepte in te sprinten. Ze blijven gáán. Daarom is David Neres de laatste weken ook zo belangrijk voor Ajax. Vier goals en vier assists in de laatste vijf duels, die cijfers zeggen genoeg.'

'In tegenstelling tot de meeste Ajacieden brengt Neres diepte', vindt Bruggink. 'Als Hakim Ziyech de bal krijgt, weet Neres: Ik moet gaan lopen. Voor Ziyech is dat ook prettig, want hij kan de bal bijna blind geven. Als ik naar het Nederlandse voetbal kijk, lijkt het wel of het niet cool is om diep te gaan. Vrijwel iedere speler wil de bal in de voeten, om van daaruit eerst een mannetje uit te spelen. Het gevolg van al die spelers die de bal in de voeten willen hebben, is wel dat het spel heel statisch wordt.'

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

woensdag 15 november 2017 om 09:36
Goed verhaal
Vind ik leuk
Youri99 +5528
woensdag 15 november 2017 om 09:39
Is inderdaad geen speld tussen te krijgen, groot probleem van de Eredivisie dit. Zo krijg je ook minder brei-voetbal.

Pas bij Feyenoord - Shaktar was het mooi te zien, de eerste dieptepass van Shaktar was meteen de 1-1.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 10:47
Eens met meer variatie door te variëren met dieptepasses...alleen in het voorbeeld dat je aanhaalt, werd wel heel droevig verdedigd helaas.
Vind ik leuk
Youri99 +5528
woensdag 15 november 2017 om 13:25
Als je scoort betekend dat vaak dat er verdedigend een fout word gemaakt, anders kan je niet scoren. Gelukkig is voetbal een spel van fouten.
Vind ik leuk
Korm +21584
woensdag 15 november 2017 om 09:41
Er zijn wel meer spelers dan Neres die de diepte zoeken... maar bruggink heeft wel een puntje
Vind ik leuk
Yaboii +39
woensdag 15 november 2017 om 09:41
Alleen neres? Ik zie lozano toch altijd op randje buitenspel spelen, becker bij ado trouwens ook.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 09:44
Dat is dus het probleem van “je moet er komen in plaats van staan”. Hippe coach term is dat altijd.
Vind ik leuk
Yaboii +39
woensdag 15 november 2017 om 09:54
Klopt ja, al spelen deze drie spelers allemaal erg diep.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 10:00
in een wedstrijd mag je best een aantal keer buitenspel staan. als je dan 1x niet buitenspel staat ben je er door en de kans op een doelpunt dan levensgroot
Vind ik leuk
Cappie +5472
woensdag 15 november 2017 om 11:22
Juist.
Als aanvallende voetballer is het ook gewoon de bedoeling dat je buitenspel staat of dat je de bal kwijt raakt. Anders neem je namelijk nooit een risico en dan wordt het een stuk moeilijker scoren.

De kritiek op Depay of Berghuis in Oranje valt hier ook onder.
Vind ik leuk
Mr-MZ +20
woensdag 15 november 2017 om 10:04
Geen speld tussen te krijgen. De spelers die de diepte zoeken (Neres, Lozano) zijn de spelers die het verschil maken. Voor de creatieve middenvelders is dat heerlijk spelen en worden ze benut op de juiste manier. Zo'n Younes bijvoorbeeld komt de hele tijd de bal halen terwijl hij juist zijn snelheid en behendigheid zou moeten gebruiken door regelmatig de diepte te zoeken.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 10:36
Om iemand diep te kunnen sturen moet of de pass perfect zijn, of de verdediger moet niet goed staan of er moet heel veel ruimte liggen.

Wat dat betreft snap Neres het ajax voetbal blijkbaar nog niet. Die gaat wel voor een snelle uitbraak ipv eindeloos positiespel :)
Vind ik leuk
Bizzy +7726
woensdag 15 november 2017 om 11:15
Zoek ook regelmatig de diepte maar dan in mijn bierglas en als het even meezit bij het vrouwelijk schoon. Bruggink moet niet zo stom lullen. Iedereen weet toch dat Ajax een bepaalde spelsysteem hanteert. Spelers als Lozano en Neres fungeren het best als je op de counter speelt, dus in de omschakeling.
Vind ik leuk
woensdag 15 november 2017 om 12:45
Helemaal mee eens. Als je tikkie takkie wil voetballen moet je dat op het niveau van Barcelona uitvoeren. Anders krijg je de tegenstander niet kapot gespeeld en wordt het inderdaad statisch. Ook een speler met een individuele actie in huis is dan mooi meegenomen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Bruggink: 'In tegenstelling tot de meeste Ajacieden brengt hij diepte'