Keizer verklaart opvallende wissel: 'Omdat je dan wat onvoorspelbaarder bent'

Keizer verklaart opvallende wissel: 'Omdat je dan wat onvoorspelbaarder bent'

maandag 20 november 2017 om 17:56

Ajax won zaterdagavond met liefst 0-8 bij NAC Breda, de grootste uitzege van de Amsterdammers ooit. Toch werd trainer Marcel Keizer niet met een grote grijns wakker.

"Dat nog niet zozeer, maar het geeft een goed gevoel", zegt Keizer tegen Ajax TV. "Binnen de speelwijze hebben we al weer wat meer leuke dingen gezien. Dat is wel een heel belangrijke stap. Het is meer trainerstaal: de bal naar de binnenkant spelen en daarvandaan doorvoetballen, de bal snel van kant naar kant laten gaan, de achterlijn halen. Zo kun je allemaal dingen opnoemen."

Keizer dacht aanvankelijk een lastig avondje tegemoet te gaan. "NAC heeft gewonnen bij Feyenoord, dus we wisten dat we een zware avond zouden kunnen krijgen. Dat klinkt gek nu je 0-8 gewonnen hebt, maar we waren op alles voorbereid." Door de enorme voorsprong kon de coach in de tweede helft echter 'iets proberen'. Middenvelder Frenkie de Jong viel in als linksbuiten.

"Dat heeft te maken met een vierde man op het middenveld", aldus Keizer. "Ik denk dat daar voor ons nog een stap te maken is, omdat je dan wat onvoorspelbaarder bent. Maar het had ook gekund bij 0-0. Je bent dan iets vaster aan de bal, maar het betekent ook dat je zijkanten goed moeten zijn. Nu we Daley (Sinkgraven, red.) terug hebben, kan die daar goed spelen."

Lees meer over:EredivisieAjax

Plaats een reactie

riGGY-AFCA +12203
maandag 20 november 2017 om 18:09
'Middenvelder Frenkie de Jong viel in als linksbuiten.'

Had lekker Johnson erin gegooid met die tussenstand!
Vind ik leuk
jaja_PSV +19857
maandag 20 november 2017 om 18:26
Keizer is onvoorspelbaar en omarmt blijkbaar onvoorspelbaarheid.
Spannend is het dus wel bij Ajax; welk elftal speelt komend weekend...
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12203
maandag 20 november 2017 om 18:32
Ja man. Leuk item op Unibet... Gok de basis bij Ajax...
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 19:38
Odds voor een goed elftal liggen in ieder geval hoog
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 18:51
Je hebt zn uitleg niet gelezen of wel?
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12203
maandag 20 november 2017 om 18:53
"Dat heeft te maken met een vierde man op het middenveld

Ja wel...
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 19:23
Dan gooi je dus johnson er niet in he
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12203
maandag 20 november 2017 om 19:32
Waarom zou je als Ajax zijnde rekening houden met wat (met alle respect) NAC gaat doen?

Gewoon van je eigen kracht uitgaan. Al gooide NAC er een 12e man bij dan hadden ze alsnog niets voor elkaar gekregen.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 20:21
Hij wilde dat gewoon uit proberen...
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 21:56
Hij moet nu gewoon eens kappen met dat uitproberen! We zijn verdorie 12 wedstrijden onderweg en er is nog steeds geen spoortje van continuïteit te bekennen...
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 21:43
Daley Sinkgraven is al de vierde man op het middenveld. Dat is het hele voordeel van een middenvelder als back. Dan ga je niet ook nog een middenvelder op linksbuiten zetten.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 22:46
Maakt echt niet uit wat Keizer doet, hij moet er toch uit vinden jullie allemaal.
Zelfs met 8-0 is er nog iets te azijnpissen. knap!
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 22:56
Als hij een goede trainer was mocht hij van mij blijven zitten.
Kluivert is een vrij groot talent op linksbuiten. Hij maakt dit seizoen al niet superveel minuten. Dan sta je na een uur 0-5 voor. Laat hem dan gewoon even staan, die jongen kan eindelijk een keer veilig 90 minuten spelen en daarmee meer inhoud krijgen. En als je hem er dan uithaalt, zet er dan een linksbuiten in en niet Frenkie de Jong, die je niet structureel als linksbuiten kunt gebruiken omdat je hem nodig hebt als middenvelder. Net als dat Dolberg niks te zoeken had op linksbuiten en je hem nodig hebt als eerste of tweede spits. Dus zolang Keizer domme dingen doet heb ik iets te zeiken. Ook bij 8-0
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 22:59
Hij wil gewoon kijken hoe je met 4 verdedigers en 4 middenvelders speelt. Dat jij dat niet verstandig vindt, dat kan.
Dat jij denkt dat Kluivert 90 min aan kan, dat kan. Maar als Keizer gewoon wil kijken of je dus in een 4-4-2 kunt spelen omdat dat misschien een keer in een andere wedstrijd nodig is, mss tegen psv, dan moet hij dat toch lekker zelf weten. Hij wint met 8-0. Na rust was het tempo eruit, Frankie komt er in en er worden nog 3 goals gescoord, denk dat het op zich een geslaagd experiment was
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 23:10
Ik vind het niet alleen niet verstandig, ik vind het gewoon een slecht plan. Een middenveld met Ziyech, Schöne, De Jong en Van de Beek is een middenveld met 4 centrale middenvelders. Dat is alsnog een slecht idee.
Ik denk niet dat Kluivert 90 minuten aankan. Maar als je 5-0 voorstaat tegen NAC kan er weinig misgaan. Bovendien kan hij eerder 90 minuten aan als je hem af en toe lang laat spelen, en dus niet een uur.

Een geslaagd experiment? Omdat je tegen een lam NAC nog 3 keer scoort? Nou, daar ga je nog vaak wat aan hebben. Als het na een uur spelen tegen PSV 5-0 staat weten we nu dat Frenkie de Jong erin moet.
Verder biedt het geen enkele garantie, want de situatie is onvergelijkbaar met wat je nog tegen gaat komen dit seizoen. Of het een goed idee is op een serieus moment in de wedstrijd weet je niet.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 23:11
Wat ik ook zeg, wat keizer ook doet. Al wordt hij kampioen, jij vindt dat ie weg moet. Prima
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 23:15
Als hij kampioen wordt mag hij blijven. Alleen als je je team zo waardeloos laat voetballen en steeds wint op individuele klasse ga je geen kampioen worden. Dat hou je geen jaar lang vol.
Als jij uit zou kunnen leggen waarom het een goede trainer is zou ik m'n naam zo veranderen.
[Reactie gewijzigd op maandag 20 november 2017 om 23:16]
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 23:24
Keizer - 17/18
xGoals 30.3 - 10.2
xG/match +1.83
(pens 3-2)

Bosz - 16/17
xGoals 22.1 - 8.5
xG/match +1.24
(pens 3-1)

Keizer - 17/18
Goals 27-10
W7 D1 L3
22 pts

Bosz - 16/17
Goals 24-9
W8 D2 L1
26 pts

4 punten minder dan Bosz, met 2 belangrijke spelers vertrokken, Sanchez en Klaassen.

Daarnaast laat de data zien dat onder Keizer veel meer gecreerd wordt dan onder Bosz. En ietsjes meer kansen tegen. Het kan niet zo zijn dat dit alleen door geluk komt. Dit was overigens voor de wedstrijd van NAC
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 23:44
Oke, 4 punten minder met 2 belangrijke spelers vertrokken. Maar je laat hier wel buiten beschouwing dat Ajax geen Europees voetbal speelt. Feyenoord won vorig jaar bijna alles, PSV wint nu bijna alles, elke keer dat Frank de Boer werd uitgeschakeld in Europa begon bij Ajax ook direct een inhaalrace waarin ze praktisch alles wonnen.
Neres is trouwens nu al bijna even productief als Traoré vorig jaar in een heel seizoen. 6 goals 4 assists in 7x basis en 3x invallen tegen over 9 en 4 in 22x en 2x invallen.
Even ter vergelijking dat Keizer er niet alleen op achteruit is gegaan.

Dus ik zie vooral een ploeg die structureel minder goed voetbal is gaan spelen sinds de trainer is begonnen, afhankelijk is van individuele kwaliteiten en 4 punten minder heeft gepakt, hoewel ze een minder druk schema hebben dan vorig jaar.

Ik vind dus dat de data een beperkt beeld geven. Heb je ze toevallig ook van PSV en Feyenoord dit en vorig seizoen? Of De Boer met Europees tegen zonder Europees? Daar ben ik wel benieuwd naar namelijk.
Vind ik leuk
dinsdag 21 november 2017 om 00:00
Tuurlijk geven statistieken niet alles weer. maar als je in 11 wedstrijden een xG hebt van 30, dan doe je echt wel iets goed. Ja Neres is productief dat klopt.
Van vorig jaar kan ik zo niet vinden, en ook onder de boer niet. Ik volg 11tegen11 op twitter die veel de xG post.

14 november poste hij een grafiek, met een xG van ajax van 1,8 per wedstrijd. Psv zit daar ongeveer rond 1.3 en Feyenoord 0.75

Als je verder terug gaat, naar 23 oktober, dat is na Feyenoord Ajax, dan zie je een uitgebreidere statistiek. bijvoorbeeld:
Pass complete very deep, dus diep op de helft van tegenstander. op dat moment heeft ajax er 7.8, Psv 7,7 en Feyenoord 6.1.
Maar ook verdedigend: Ajax 3.2, Psv 4.3 en Feyenoord 3,8.

Maar het komt uiteindelijk neer op de xG. de voor min tegen. als je dat op 1,8 hebt zoals nu bij ajax is, dan moet Keizer ook iets goed doen. Want dan win je, in principe, alle wedstrijden. Ook als je kijkt naar de xG van de wedstrijden die Ajax niet won(
Heracles 0.74 Ajax 2.69.
ADO 1.13 Ajax 2.39.
Ajax 1.8 Vitesse 0.54 en
Ajax 1.56 Utrecht 1.22) zie je dat ajax nooit kansloos is geweest in een wedstrijd
[Reactie gewijzigd op dinsdag 21 november 2017 om 00:04]
Vind ik leuk
dinsdag 21 november 2017 om 00:15
Ik denk dat statistieken extreem nuttig zijn, maar dat je heel voorzichtig moet zijn, omdat één statistiek een heel beperkt beeld schetst.
Want een statistiek van de wedstrijden onder De Boer zou denk ik laten zien dat je met één wedstrijd per week structureel meer kansen creëert en minder tegen krijgt, omdat je spelers fitter zijn, denk je ook niet?
En in dat geval zou Keizer er weer slechter van af komen dan met alleen de vergelijking tussen hem en Bosz.

Ik zeg ook niet dat hij alles verkeerd doet. Zo staan meestal spelers op hun beste positie en beginnen ze elke week met 11 spelers. Maar ik denk dat met de spelers van Ajax de meeste VP bezoekers óók de meeste xGoals zouden hebben. Ik zeg niet dat we 2e zouden staan, maar dat je meer xGoals hebt dan de tegenstander met Ziyech, Huntelaar en een buitenspeler die net iets te goed is voor Nederland vind ik niet vreemd.

Ik denk dat we even heel goed moeten kijken naar 'dan win je, in principe, alle wedstrijden.' In principe wel ja :p
Heracles staat er niet bij, maar ik gok dat Ajax daar ook niet kansloos was ;)
Tegen Heracles en Vitesse wisselde Keizer uiterst ongelukkig met de beslissende tegendoelpunten als gevolg.
Tegen ADO wist hij geen oplossing te verzinnen tegen ADO dat na de rust hoger druk ging zetten en het heersende middenveld van Ajax buitenspel zette. Tegen Utrecht zie je in de statistieken dat de kansenverhouding ineens veel dichter bij elkaar ligt: 1.13-2.39/1.8-0.54 in het voordeel van Ajax en tegen Utrecht 1.56-1.22. Tegen Utrecht haalde Keizer Huntelaar en Van de Beek eruit. Huntelaar speelde goed samen met Neres en creëerde kansen voor hem. Van de Beek is veel meer voetballer dan De Jong en geeft je meer controle over een wedstrijd. Dat leidt volgens mij tot meer xG voor Ajax en minder voor Utrecht.
Ajax is nooit kansloos geweest, dat lijkt me normaal, maar Ajax verloor wel 3 wedstrijden die 'in principe' gewonnen zouden worden, maar dat dus niet werden. Met nog een gelijkspel dat je 'in principe' had gewonnen sta je op 11 onnodige verliespunten.
Als je zelfs tegen de statistieken 11 punten verliest ben je toch gewoon niet zo heel goed bezig?
En die slechte wissels komen in deze statistieken niet naar voren. Dat bedoel ik met een beperkt beeld. Ik geloof in statistieken, maar je moet er genoeg hebben :p
Vind ik leuk
Morris +14786
maandag 20 november 2017 om 18:10
Onvoorspelbaar?? Serieus..

Kan iemand deze man vertellen dat we Ajax zijn. Goed materiaal hebben en dat de tegenstander een plan moet bedenken om onvoorspelbaar te zijn..
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12203
maandag 20 november 2017 om 18:20
Exact Morris. Moeten wij ons aanpassen aan NAC?

Hij begint steeds gekker te worden....
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 18:31
Niks te klagen als Ajacieden. Het kan veel zwaarder zijn ;)
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12203
maandag 20 november 2017 om 18:32
;-)
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 18:42
Het was wel even nodig om onvoorspelbaar te worden met een 0-5 tussenstand.....
Misschien is ie in de war met onvoorstelbaar?
Vind ik leuk
JCJWZ +9874
maandag 20 november 2017 om 19:02
Keizer bedoeld (lijkt mij) dat hij deze vorm wilde uitproberen om in toekomstige wedstrijden onvoorspelbaarder te zijn. Maar ben het wel met Morris eens, wij zijn Ajax en wij spelen op onze eigen manier en de ander past zich maar aan.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 21:45
Ik vind het vooral dom dat Sinkgraven eigenlijk al de vierde middenvelder is als hij linksback speelt. Waarom wil je 2 middenvelders op linksback en linksbuiten?
Vind ik leuk
FSCeara +2804
dinsdag 21 november 2017 om 16:22
Omdat de keizer van amsterdam geen idee heeft
Vind ik leuk
derksen +7137
maandag 20 november 2017 om 18:12
Ik ben geen ajax man
Dus ik hoop dat bergkamp een groot mogelijk tering zooitje van maakt
Maar als die younes nu nog opstelt ipv Kluivert, en eens 10 wedstrijden met zelfde team laat spelen kan je misschien nog concurrentie geven aan psv
Anders wordt het helemaal niks!
Vind ik leuk
Hyena +20616
maandag 20 november 2017 om 18:14
Lul toch niet zo stom man.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 18:32
Valt wel mee toch? Heb wel respect voor Keizer. Vind hem sympathiek en heeft één vd moeilijkste voorbereidingen ooit gehad.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
dinsdag 21 november 2017 om 16:23
Hij heeft gelijk.maar jullie zitten aan einde van de rit zonder prijs alweer omdat die aardappel niet weet wat hij moet
Vind ik leuk
Harrie82 +2553
maandag 20 november 2017 om 18:24
Vond het triest dat hij dolberg wisselde voor Huntelaar. Hoe breek je je spits af. 5-0 voorsprong, spits niet gescoord en hem dan wisselen. Echt ongelooflijk.
Deze man maakt meer kapot dan hem lief is.
Benieuwd hoe hij volgende wedstrijd weer gaat spelen.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12203
maandag 20 november 2017 om 18:25
Een ervaren trainer had hem laten staan, 100%!
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 18:52
Dit valt nog wel te begrijpen
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 19:11
Kaartjes gaan knippen in het land van Laaf
Vind ik leuk
JustH +842
maandag 20 november 2017 om 19:43
Wat deze trainer ook doet, of zal gaan doen.
Hij zal hier afgezeken worden tot hij weg is.
Frenkie op de bank, Fout. Frenkie, voor links op het middenveld om wat te proberen als je 4-4-2 speelt. Fout. De man zal het nooit goed doen.
Diep medelijden met iemand die zo beledigd wordt door onbenullen die nooit wat hebben gepresteerd!!!
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 20:00
Hij niet helemaal goed... wat een gelul in de ruimte.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 20:01
is
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 20:16
Keizer wisselt wel erg veel.. lijkt meer alsof hij geen idee heeft. Na 12 wedstrijden verwacht je toch meer vastigheden in het team.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 21:50
Huntelaar en Neres liep lekker samen. Maar Huntelaar moest eruit ofzo.
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 21:31
Keizer verklaart.... en toen haakte ik af.
Vind ik leuk
Mari +2240
maandag 20 november 2017 om 21:56
Arme man. Hij weet het echt niet meer. Ik vind dit zielig en een smerige streek van Sar dat hij hem niet uit zijn lijden wenst te verlossen
Vind ik leuk
maandag 20 november 2017 om 23:20
Opstappen mag gewoon hoor.
Vind ik leuk
Mari +2240
dinsdag 21 november 2017 om 11:34
Mag zeker. Als ik hem was zou ik het ook doen. Deze strijd gaat hij verliezen; publiek tegen je, Telegraaf tegen je, Derksen cs tegen je.
Hij wacht totdat hij zwaar overspannen raakt. Dom, maar hij denkt misschien als ik wegloop dan bla bla bla. Als ik nu al word ontslagen krijg ik een zak met geld mee en kan ik later zeggen; ik heb de tijd niet gekregen enz.
Vind ik leuk
dinsdag 21 november 2017 om 11:50
Ja, opstappen is qua carriere misschien niet de beste stap. Ik bedoel nu is er nog kans je naam te redden en als je opstapt moet je wachten tot iemand je belt. Wat vrij lang kan duren.
Vind ik leuk
Mari +2240
dinsdag 21 november 2017 om 12:00
Ja, Da's waar
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Keizer verklaart opvallende wissel: 'Omdat je dan wat onvoorspelbaarder bent'