PEC 'gehypet': 'Ik weet dat de media graag die romantische verhalen opschrijven'

PEC 'gehypet': 'Ik weet dat de media graag die romantische verhalen opschrijven'

vrijdag 24 november 2017 om 08:46

Het huidige succes van PEC Zwolle in de Eredivisie wordt door velen gezien als een sprookje. Technisch directeur Gerard Nijkamp van de Overijsselse club vindt dat vooral onzin.

"Ik vind alleen wel dat de kneuterigheid wordt gehypet", zegt Nijkamp in Voetbal International. "We zijn serieuze stappen aan het zetten richting een topsportcultuur. In de top wordt ook gekaart en ja, onze selectie eet tegelijkertijd met de rest van het personeel. Ik lees alleen nergens dat ze een andere lunch hebben, samengesteld door een diëtist."

"Ik weet dat de media graag die romantische verhalen opschrijven, maar er wordt hier heel hard gewerkt", vervolgt de directeur van de huidige nummer vier van de Eredivisie. "Is dit een sprookje óf zit er een gedachte achter? Ik zeg het laatste. Daarom zijn we ook nog niet tevreden. Dit is pas een tussenrapport en met een tussenrapport ga je niet over."

Volgens Nijkamp werd de basis van het huidige succes vorig seizoen al gelegd. "Ik ben vorig jaar misschien wel een beetje uit de bocht gevlogen met het avontuur. Ik heb het over de huurlingen. Er was sprake van een bepaalde disbalans in de kleedkamer. Deze zomer hebben we het team gerepareerd."

Lees meer over:EredivisiePEC Zwolle

Poll

Waar eindigt PEC Zwolle?

(999 stemmen)

Plaats een reactie

vrijdag 24 november 2017 om 08:53
PEC doet het niet alleen dit jaar maar eigenlijk al sinds hun promotie naar de Eredivisie het ontzettend leuk met als voorlopig hoogtepunt de bekerwinst. Ontzettend knap en goed stap voor stap opgebouwd.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 08:55
Ben een beetje PEC fan geworden na die sensationele beker overwinning op Ajax.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:01
Ik een beetje Feyenoord fan na die waanzinnige prestatie vorig seizoen. Is toch altijd tof dat soort stunts en sprookjes.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 08:56
Onzin. PEC IS een kneuterig clubje. Dat dankzij een makkelijk beginprogramma met veel kunstgraswedstrijden nu toevallig even hoog staat. Maar kom op zeg, 'serieuze stappen richting een topsportcultuur'???? Wat een bullshit. Als dat waar is speelde PEC op echt gras, topclubs spugen namelijk op plastic. Daarnaast heeft PEC ook geen topsportpubliek, maar kneuterig gezelligheidspubliek. Middelmaat uit de provincie, meer zit er niet in.
Vind ik leuk
Cazzy +594
vrijdag 24 november 2017 om 09:03
Al zoveel emoties op een vrijdagochtend.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:05
Fabio heeft teveel zwarte korrels opgesnoven op zaterdagmiddag op bezoek bij zesde klassers.
Vind ik leuk
mazu +474
vrijdag 24 november 2017 om 09:22
Pec troll alert
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:51
Fabiootje! Daar ben je weer!

Het maakt eigelijk niet uit wat er over PEC geschreven wordt, jij vindt het bij voorbaat al bullshit heb ik het idee. Tenzij er iets negatiefs geschreven wordt.
Prima; is je goed "recht".

Maar als we inhoudelijk gaan kijken naar je reactie;
topsportcultuur en kunstgras gaat niet samen zeg je; 7 (pak me niet op het aantal) van de club in onze hoogste divisie spelen op kunstgras, is de eredivisie geen topsport meer? Daarnaast kan je uitstapjes maken naar andere sporten die niet echt topsportwaardig zijn, zoals de NFL om maar een competitie te noemen.

"topsportpubliek" ik heb er zelf nog nooit van gehoord maar het zal ongetwijfeld bestaan (wellicht in je eigen woordenboek) maar wat is hier de definitie van? Topsport definitie (ensie.nl):"Topsport is het op professioneel en hoog niveau beoefenen van een bepaalde sport. Voor topsport is geen eensluidende definitie. Vaak gaat topsport gepaard met veel trainen en presenteren op een hoog niveau in een bepaalde tak van sport"

Nog even terug naar dat topsportpubliek, als ik naar mijzelf kijk ga ik vooral om (kneuterig) gezellig naar voetbal te kijken en de boys aan te moedigen naar een mooi resultaat, met als kanttekening dat resultaat niet altijd voorop staat. Liever 5-0 klop met een gigantisch mooie pot, dan 0-1 winnen met saai voetbal (niet altijd natuurlijk).

Topsportpubliek dus. Publiek dat op het hoogste niveau "publiekt" in de hoogste divisie van "publieken". en daar natuurlijk naar behoren presteert..... Ik weet het niet Fabiootje maar volgens mij is dit niks...

Dan ga ik naar je laatste zin "Middelmaat uit de provincie, meer zit er niet in"; TOP! je slaat de spijker op zijn kop, Als doel heeft PEC zich gesteld een vaste plek in de middenmoot te krijgen, met uitschieters naar boven. (ja en naar onder maar dat moet je doel niet zijn..;) ). Op het moment hebben ze handhaving als doel, dus bij nader inzien neem ik mijn eerdere woorden terug. Je bent positief over PEC!

Dat had je zelf waarschijnlijk ook niet door...

Nou he ...goed weekend he Fabiootje!
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:58
Pfff, wat een verhaal. Even inhoudelijk dan maar. Je schrijft '7 clubs spelen op kunstgras in de eredivisie, is de erdedivisie dna geen topsport meer?'Antwoord: nee, dat is het zeker niet!
Dan het publiek. Echt publiek rekent je af op resultaat. Want in topsoort draait het daarom. PEC publiek host en danst ook bij verlies en een gelijkspel. Beetje Oranje-publiek en het type toeschouwer dat je bij het schaatsen ziet. Ook zo beschamend.
En als handhaving het doel is terwijl je een middenmoot begroting hebt, sta je nog ver, heel ver af van een topsportcultuur! Eén voordeel: op die manier realiseer je je doelstelling eenvoudig en kunnen de beleidsmakers elkaar weer tevreden aankijken: missie geslaagd, we zijn gehandhaafd. En de achterban staat dit toe.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:18
ik vind je onderbouwing erg sterk. Vooral het antwoord op de (retorische) vraag of de eredivisie geen topsport meer is.

"Echt publiek rekent je af op resultaat" ... dat is ook erg sterk, daar zal het legioen het ook mee eens zijn, die bleven tenslotte ook komen en het team steunen toen het slecht ging met de club. In mijn ogen is DAT "echt publiek", ik zou ze liever fans noemen.

Dan naar het hossende pec publiek; ik heb je verteld hoe ik er als seizoenskaarthouder in sta en denk dat er met mij velen zo over denken. Ik geef 290 uit aan mn kaart, dan wil ik daar vooral plezier voor terug.

Ik ben het een heeeeeel klein beetje met je eens als je het hebt over hoe beleidsbepalers soms de doelen te laag schalen "om hun eigen hachje te redden" maar ik denk dat dit niet het geval is bij PEC. De begroting gaat gestaag omhoog, maar je zult ongetwijfeld begrijpen dat je doelen niet per definitie parallel lopen aan je begroting, je hebt immers randzaken die (op lange termijn) wellicht zodanige invloed hebben op je (nieuwe) doelen dan snel geld pompen in je team om maar succes te halen op korte termijn.
Hier bij kan je denken aan diëtisten, psychologen, personal trainers, kantoorbezetting, schoonmaak crew etc...

Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:20
Wat je zegt over dat publiek erachter blijft staan als het slecht gaat ben ik met je eens. Maar hossen en carnaval vieren als het slecht gaat slaat nergens op.
En als die ambitie van PEC serieus is leggen ze de prioriteit niet bij de door jou genoemde randzaken, maar op het veld. Op plastic wordt je door niemand serieus genomen.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:26
ik moet zeggen dat ik lang niet inhoudelijk heb gediscusieerd op VP, vooral omdat mensen dingen schreeuwen die kant noch wal raken.

Maar ik zie ook een beetje losse flodders in je beargumentatie. Je zegt dat ze niet in randzaken moeten investeren maar "op het veld". ik heb geen idee wat je (beroeps)achtergrond is maar als je geen goede basis hebt kan je investeren "op het veld" wat je wilt, dat lukt gewoon niet. Kijk naar een vitesse, daar wordt al jaren gigantisch veel geld in gepompt met 0 als resultaat (bekerwinst daargelaten) een leeg stadion, geen binding met de club als spelers... dat werkt dus duidelijk niet.

Nog een voorbeeld is een Verbeek die niet meer op het eigen trainingsveld wil trainen omdat er niet in geïnvesteerd is... (en please kom niet met "dat is tenminste echt gras")

Randzaken zijn de core van je bestaan.
Vind ik leuk
Grijs +665
vrijdag 24 november 2017 om 10:48
Misschien leg je de lat zelf ook wat laag door de eredivisie topsport te noemen. Met topsport doe je er alles aan om top te kunnen presteren. Er zijn maar een paar topsporters in de voetballerij en ik zal je verklappen, die spelen niet bij PEC, en amper in de eredivisie.

De eredivisie bestaat voor meer dan 95% uit flierefluiters, wiens gedachte na het laatste fluitje op de training direct ergens naar gaat dan voetbal. De meeste voetballers beleven het als een uit de hand gelopen hobby dat lekker verdiend.

Daarnaast; als je bezuinigt op je veld en trainingsfaciliteiten, dan verslik ik me in mijn koffie als je dat topsportklimaat noemt...
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:37
Het is een grijs gebied, de definitie van Topsport. De een vindt het (zie vorige post) "het participeren in de hoogst haalbare divisie" (in dat land wellicht) de ander vindt dat dit het hoogste van het hoogste moet zijn.

Je zegt dat er maar een paar topsporters in de voetballerij zijn ... dat lijkt me wat voorbarig. Ik weet niet wat je met een paar bedoeld maar stel dat het de ronaldo's en messi's zijn, dan zijn dat er zeg maar 10. Die spelen samen en tegen duizenden voetballers die allemaal geen topsport bedrijven?

Ik denk dat je mee moet laten wegen dat jij en ik bijvoorbeeld qua niveau erg kunnen verschillen, maar toch beide "een topsporter" kunnen zijn. Ieder op zijn eigen niveau. Jij bent van mijn part messi en ik bram van polen.... jij super goed (wereld), ik ook (voor PEC), maar beiden zijn we topsporters....

laatste punt; bezuinigen op randzaken = geen topsport, ben ik helemaal met je eens! (zie post hierboven)
Vind ik leuk
Grijs +665
vrijdag 24 november 2017 om 13:28
Daar heb je gelijk in. Wat voor de één topsport is, is dat voor de ander misschien niet. Onder topsporters versta ik: mensen die alles opgeven om op hoog niveau het maximale eruit te halen. Mensen die als een Sven Kramer leven voor hun sport en dat combineren met hun talent, in plaats van alleen maar teren op de talenten die ze hebben gekregen. Ik vind voetbal (door alle flierefluiters) dan ook echt geen topsport. Net zoals ik darten geen topsport vind.

Er zijn inderdaad individuele uitzonderingen op de regel, maar die zijn zwaar ondervertegenwoordigd.
Vind ik leuk
mazu +474
vrijdag 24 november 2017 om 13:39
Pec troll alert
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:08
Zie jij vanavond maar te winnen van Fortuna, dan proberen wij op het hoogste niveau te winnen van Heerenveen.
Vind ik leuk
Tossa +879
vrijdag 24 november 2017 om 10:20
Ah Fabio! Daar ben je gelukkig weer. Ik begon je al een beetje te missen.
Vind ik leuk
HanV +2218
vrijdag 24 november 2017 om 10:37
Alle voetballers spugen of het nou op gras is of op kunstgras. Vorig jaar haalden ze uit dezelfde wedstrijden 11 punten minder dus blijkbaar zijn die andere clubs allemaal minder geworden. Maar het was inderdaad een gemakkelijk programma, ze hebben de toppers AZ, Utrecht en Heerenveen nog niet gehad.
Ik zal eens een lege plekkenranglijst maken. Kijken welke club nog groeipotentie heeft in toeschouwers, dat zal bij PEC wel tegenvallen, misschien dat er nog wat groeipotentie bijkomt als ze de tribunes gaan uitbreiden.

Lijstje:
Roda JC 30524, Groningen 29994, Twente 29125, Vitesse 28310,
Heerenveen 24085, Utrecht 23715, ADO 22500, AZ 18630
PSV 18235, Willem II 11910, Ajax 9152, Heracles 7530, Sparta 5030, VVV 5015, NAC 2790, Excelsior 1860, PEC 1760, Feyenoord 0
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 11:41]
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 11:45
PEC is al jaren bezig om een stabiele middenmoter te worden. Ik denk dat PEC aardig op weg is om dat te bereiken. Kunstgras heeft niks met topsportcultuur te maken, puur een financiële kwestie. Persoonlijk ben ik een voorstander van echt gras maar als het financieel niet anders kan dan is kunstgras natuurlijk vele malen goedkoper. Aandachtspunt nummer 1 voor de KNVB zou ik zeggen.

Topsportpubliek? Iedere club heeft een fanatieke deel dat steevast thuis en uit aanwezig is aangevuld met inderdaad gezelligheidspubliek zoals ondergetekende. Doorgaans zit het goed vol dus ja..middelmaat? Dacht het niet..
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 12:48
We zullen het zien. Ze zitten nu in een periode met wedstrijden tegen de betere ploegen. De eerste ging nipt verloren.
Vind ik leuk
zwollie +3923
vrijdag 24 november 2017 om 12:50
Tjonge tjonge, wat heb jij toch een beroerd leven. Jou haat naar PEC Zwolle.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:00
Dit is inderdaad geen uitzondering. PEC zit als enige eredivisieploeg in een grote regio met groeiende en financieel daadkrachtige bedrijven. Qua uitstraling en zichtbaarheid doen ze het enorm goed. Veel activiteiten, veel betrokkenheid waardoor ze met elk seizoen populairder worden. Toeschouwers aantallen blijven groeien. De club heeft een duidelijk beleid en een financieel kader waar niet vanaf geweken wordt. Wat dat betreft een voorbeeld voor elke JL-club dat je als promovendus een blijvertje in de eredivisie kan worden en (blijkt nu) dus meer. Waanzinnig knap.
Vind ik leuk
Itsese +1927
vrijdag 24 november 2017 om 09:22
Zulke bedrijven zitten natuurlijk niet in Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, Utrecht etc etc....
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:24
Ja, maar in mindere mate bij Cambuur, De Graafschap e.d.

Overigens is de spreiding van dit soort bedrijven in een regio waar je als eredivisieploeg een monopoly hebt best belangrijk. Rotterdam heeft al 3 eredivisieploegen en dan ligt Ado er nog praktisch tegen aan.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:09
Leuk clubje dat Pec
Vind ik leuk
frankn27 +4397
vrijdag 24 november 2017 om 09:46
makkelijk programma gehad en utrecht Groningen twente Heerenveen laten het beetje afweten dat is momenteel het gelukje en uiteraard dat valsspeelveld van ze... maar aan einde van de rit gewoon op plek 7-8-9 en dan via play-offs niets
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:02
Utrecht klimt wel weer naar boven he. We staan al 5e en als we sparta uit, pec uit winnen kruipen we al tegen de top 3 aan
Vind ik leuk
frankn27 +4397
vrijdag 24 november 2017 om 10:11
klopt, verwacht Utrecht ook absoluut boven PEC bedoel dat PEC nu mazzel heeft dat Utrecht ook periode gehad heeft dat ze het even kwijt waren..
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:11
Makkelijk programma.... Ajax uit Feyenoord uit PSV thuis, ken de feiten. Twente laat het een beetje afweten, hahaha is gewoon drama in fraudestad.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 24 november 2017 om 10:13]
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:22
Verder het hele rechterrijtje gehad. En kijkend naar de resultaten leveren de wedstrijden tegen Ajax, feyenoord en psv precies 1 punt op. Dat zegt genoeg. Wordt gewoon weer kleurloos rond plek 7-12 eindigen.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:28
Toch beter dan in de Jupiler League van Dordrecht verliezen. Veel succes vanavond!!!!! Hoop dat jullie weer verliezen
Vind ik leuk
Toppert +1154
vrijdag 24 november 2017 om 10:36
12 wedstrijden gespeeld, de top 3 gehad en Vitesse uit. Verder inderdaad een boel clubs die in het rechterrijtje staan of horen. Maar daar pakken ze wel de punten tegen. Kijk eens naar Feyenoord, die hebben een nog makkelijker programma gehad en laten steeds de punten liggen. PEC doet het gewoon heel knap. Dit weekend Heerenveen, dan Utrecht. Missen ze alleen AZ nog uit het linkerrijtje.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:37
Makkelijk programma? Vitesse, twente, groningen, psv, ajax en feyenoord? Wat is dan een lastig programma volgens jou?
Vind ik leuk
frankn27 +4397
vrijdag 24 november 2017 om 12:30
groningen is dit seizoen net als Twente niet lastig..... die andere die je noemt heb je dan ook meteen niet gewonnen :)

ado groningen heracles twente roda thuis zijn allen geen hoogvliegers dit seizoen en daar is de basis gelegd, op het valsspeelveld
Vind ik leuk
zwollie +3923
vrijdag 24 november 2017 om 12:54
Liever een valsspeeldveld, dan een fraudeclub.
Vind ik leuk
frankn27 +4397
vrijdag 24 november 2017 om 13:12
is beide valsspelen
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 09:51
‘Maar we werken hier heel hard’... dat doen ze bij Roda en Nac zeker niet.
PEC zit gewoon in een sprookjesachtige flow, maar de tegenslag zal echt nog wel gaan komen dit seizoen.
Vind ik leuk
Toppert +1154
vrijdag 24 november 2017 om 10:40
Misschien werken ze daar wel hard, maar je kan toch moeilijk ontkennen dat het beleid bij PEC een stuk beter is. Elke ploeg heeft fases in een seizoen waarin het moeilijker gaat. Maar PEC heeft het nergens gestolen, eerder zichzelf te kort gedaan tegen Sparta, VVV en PSV. Maar dat is voetbal. Vorig seizoen had PEC heel veel last van blessures, dat kan de club niet opvangen. Nu weinig tot geen blessures, vaste basis en enkele jongens die er bovenuit steken. Dan kan je zo maar 5de worden.
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:00
Die houden dit niet lang meer vol, eindigen tussen 6-9. Dan draaien ze een prima seizoen
Vind ik leuk
zwollie +3923
vrijdag 24 november 2017 om 12:54
Ben ik ook tevreden mee als ze daar eindigen.
Vind ik leuk
Tossa +879
vrijdag 24 november 2017 om 10:31
Mensen, echt NIEMAND uit Zwolle verwacht dat Pec kampioen wordt of zelfs maar in de top 3 eindigt. Het gaat nu inderdaad geweldig, met Feyenoord uit (gelijkspel), Ajax uit( kansloze 3-0 nederlaag), PSV thuis (onverdiende 0-1 nederlaag) en Vitesse uit (gelijkspel) is het programma toch niet makkelijk te noemen.

Ik denk dat ze afgelopen transferseizoen ontzettend goed werk hebben gedaan! Nog 1 gehuurde speler en een aantal bepalende spelers transfervrij gekomen. Dat is de beloning voor een aantal jaren goed voetbal en goed beleid (op vorig jaar met de vele huurlingen na).
Vind ik leuk
vrijdag 24 november 2017 om 10:59
Nu is het allemaal nog een beetje verkrampt daar in Zwolle. Vanaf de kerst spelen de Blauwvingers echter vrij van degradatiezorgen en kan voor het komende Europese 2018/19 seizoen kunstgrasdispensatie aangevraagd worden bij de UEFA.
Vind ik leuk
HanV +2218
vrijdag 24 november 2017 om 11:26
Dat hoeft niet eens, kunstgras is in de de CL en de EL toegestaan volgens de FIFA-regels, het veld wordt elk jaar gekeurd volgens FIFA-normen.
Als ze al EL halen dan moeten ze het niet te goed doen, want bij de laatste 16 schijnt er een minimum stadioncapaciteit te zijn.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

PEC 'gehypet': 'Ik weet dat de media graag die romantische verhalen opschrijven'