Kritiek Verbeek weerlegd: 'Bosz, een trouw adept, haalde de Europa League-finale'

Kritiek Verbeek weerlegd: 'Bosz, een trouw adept, haalde de Europa League-finale'

woensdag 6 december 2017 om 08:56

Gertjan Verbeek haalde onlangs hard uit naar inspanningsfysioloog Raymond Verheijen, die hij een ramp voor het Nederlandse voetbal noemde. Sjoerd Mossou is het niet per se eens met de FC Twente-trainer.

'Het is altijd prettig schieten op Verheijen, want in de kroeg van het Nederlandse voetbal is Raymond de pedante, weinig sympathieke eenling aan de bar. Zijn aaibaarheidsfactor is vergelijkbaar met die van een grieperig stekelvarken', schrijft Mossou in het Algemeen Dagblad. De columnist ziet dat naast Verbeek ook Fred Rutten zich afkeert van Verheijen.

'Maar wat is hier wijsheid? Peter Bosz, een trouw Verheijen-adept, haalde vorig jaar met Ajax voortreffelijke resultaten na de winterstop, compleet met een Europa League-finale', aldus Mossou. ''Andersom hebben de teams van Fred Rutten vaak de neiging om na de winterstop in te storten. En VfL Bochum kende in januari, onder Verbeek, opvallend veel blessures.'

Volgens Mossou ligt het probleem ergens anders. 'Of we nou soft trainen of bikkelhard: zolang we in Nederland traag op willen blijven bouwen, kweken we tot in de eeuwigheid spelers die traag opbouwen. Wordt het hier de norm om continu de tegenstander onder druk te zetten, afjagend en vooruit spelend in een hoog tempo, dan kweken we uiteindelijk spelers die dat kunnen.'

'Nota bene de Duitsers ontdekten het in hun eigen crisistijd: voetbal begint bij voetbal, niet bij hardlopen of krachtpatserij. Als een inspanningsfysioloog werkelijk schuldig zou zijn aan onze voetbalcrisis, dan zegt dat het meest over onze voetbaltrainers', besluit Mossou.

Lees meer over:NederlandEredivisie

Poll

Aan wiens kant sta jij?

(234 stemmen)

Plaats een reactie

woensdag 6 december 2017 om 09:02
Je moet ook geen analist en coach willen zijn.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 09:04
"De columnist ziet dat naast Verbeek ook Fred Rutten zich afkeert van Verheijen."

Fred Rutten, die zowel bij PSV, Vitesse en Feyenoord vanaf maart ongeveer geen wedstrijd meer won omdat zijn ploegen opgebrand en uitgeblust waren moest maar niet te veel commentaar hebben op een conditietrainer.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 18:55
Elke club heeft een zogenoemde conditie trainer. Daar maar even mee babbelen?
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 22:51
Heeft ie wel gigantisch veel pech dat hem dat bij 3 clubs op rij overkomt, niet?
Of zou het zo zijn dat ie zelf, zoals de meeste trainers, zijn eigen staf samenstelt?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 22:53
Zijn eigen assistenten ja. Dat zijn niet de conditioneel trainer of de materiaalman. Dat zijn gewoon gasten die totaal overbodig zijn.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 22:58
Lijkt me sterk dat ze ook niet de conditie trainer zelf meenemen.
Is redelijk belangrijk onderdeel van het hele verhaal dus kan me niet voorstellen dat ze daar met zo maar iemand genoegen nemen.

Rutten laat zijn ploegen zondr meer goed voetbal spelen. Kan je niks van zeggen. Maae een seizoen duur meestal een week of 6 te lang voor zijn ploegen.
En als dat bij 3 ploegen op rij gebeurt, is dat geen toeval.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 23:02
Bij PSV zat Fred 3 jaar, bij Vitesse en Feyenoord 1 jaar. Kijk naar Feyenoord nu: Zakken ver terug, en veel blessures! Daar heb je ook een conditie trainer voor nodig. Vitesse is geen club die het kan vasthouden dus dat ligt niet aan Rutten. Kijk naar Fraser nu. Bij PSV waren ze hem gewoon zat?
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 23:07
DIe blessures bij Feyenoord nu hebben niks te maken met opgebrand zijn
De meeste waren aan het begin van het seizoen. Ze duren allemaal erg lang..

Haps blessure bijvoorbeeld voorkom je niet mert 1, 45 of helemaal geen conditie trainer.
Tapia kwam door dat achterlijke heen en weer vliegen naar Peru.

Rutten zijn stijl zou beter voor een nationaal elftal zijn op een eindronde zijn 5 weken vol gas en klaar..
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 09:10
Wie neemt Sjoerd Mossou nou serieus???
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 09:20
schrijft hij iets raars dan?
Vind ik leuk
Youri99 +6065
woensdag 6 december 2017 om 09:49
Hij heeft hier anders een heel goed punt hoor, de teloorgang van het Nederlands voetbal kan niet los gezien worden van het feit dat ploegen tegenwoordig besluiten om 90 minuten lang in te zakken bij pak hem beet Heracles uit.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 11:07
Ikke nie . onderhetmaaiveld .ermee
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 18:55
Hij zeikt veel te veel. Net Leon ten Voorde, ook al zo’n zuiger. Wie is Mossou eigenlijk? Ex top spits van PSV?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 09:21
Het een sluit het ander ook niet uit. Ajax is in de tweede helft van het seizoen misschien sterker. Maar verliezen wel voorrondes CL en EL. Dus misschien moet meer de focus komen te liggen op dat eerste.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 09:23
Ajax haalde de EL finale .... Dom argument. Dat was duidelijk een uitzondering, want het is armoe troef met het Nederlands voetbal. Zowel de clubs als oranje. En de KNVB hanteert toch echt de Verheijen methode. Prima als je die methode wil verdedigen, maar niet dmv van de geweldige resultaten die we boeken met NL , want die zijn er niet of nauwelijks meer.
Vind ik leuk
FSCeara +2804
woensdag 6 december 2017 om 09:28
Probleem is dat we hier in nederland spelsysteem en balbezit heilig verklaren terwijl er gevoetbald hoort te worden als he de bal hebt.bayern had gisteren minder balbezit en wint gewoon dik van PSG.real won vorige jaren CL met minder balbezit.maar als die de bal hebben voetballen ze naar voren en hier word maar terug gespeeld als je maar meer balbezit hebt
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 09:34
Ik sta aan de kant van niemand. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Laat elkaar in de waarde. Laat Verbeek zich maar met Twente bezig houden in plaats van met allerlei randzaken. Vind het maar een betweterig mannetje.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 18:56
Bepaal jij wat Verbeek allemaal gaat doen? Zelf zeker tijd over, misschien zelf even wat gaan doen mannetje.
Vind ik leuk
remakil +1785
woensdag 6 december 2017 om 10:11
Voetbal begint bij voetbal, dat klopt. Maar, als je wilt meedoen, moet je lopen en dan is het wel handig dat je niet na 30 meter aan het zuurstof moet. Dus is loopvermogen wel een must om fatsoenlijk deel te nemen aan het spelletje. Wat niet wil zeggen dat je aan atletiek moet doen, maar uithoudingsvermogen is welkom.

Naast uithoudingsvermogen is inzicht en talent van toepassing, zeker hogerop. Maar los van al die aspecten is er nog een mentaal vlak, waarop je moet durven te acteren. Want het blijkt dat als je echt diep durft te gaan, je toch echt meer kan, dan wat je denkt. Daar gaat het vaak mis bij spelers...

Gek hè, dat je duursporters ziet die na de finish nauwelijks nog iets kunnen. Die gaan tot het gaatje en de meeste spelers doen dat niet. Dus voetbal is vooral ook de wil om te presteren. Tuurlijk, je kunt een slechte pass geven, of de bal verliezen. Maar wat doe je er na? Bij veel spelers zie je toch vooral opgave.. Dirk Kuyt heeft bewezen dat als je niet zo getalenteerd bent, je op basis van wilskracht overal kunt slagen. Dus meneer Verheijen kan zeveren wat hij wil, het gaat er om of je de knop om kunt draaien als je moe bent. Dat je buiten het veld goed voor je lijf bent en je rust neemt. Dan kan je in het veld heel goed presteren, mits je "dood" durft te gaan...
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 10:12]
Vind ik leuk
Sargon +548
woensdag 6 december 2017 om 10:12
Alsof alleen Nederlandse clubs met de methode Verheijen werken. Het commentaar van Verbeek geeft vooral de domheid van Verbeek aan. Mossou heeft groot gelijk wanneer hij schrijft dat de coach eindverantwoordelijk is en niet de inspanningsfysioloog.

Vind ik leuk
Mari +2240
woensdag 6 december 2017 om 10:37
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten meneer Mossou.
Ook de trainers stellen niets voor. Ze hebben wel macht. Door hun toedoen sluiten we de grenzen voor buitenlandse trainers. Ajax, PSv, Feijenoord en het nederlands elftal durven er niet aan.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 10:54
Spijker op de kop
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Kritiek Verbeek weerlegd: 'Bosz, een trouw adept, haalde de Europa League-finale'