'Waarheid is dat 98 procent van jeugdspelers Feyenoord of Ajax nooit eerste haalt'

'Waarheid is dat 98 procent van jeugdspelers Feyenoord of Ajax nooit eerste haalt'

woensdag 6 december 2017 om 12:44

Robert Maaskant zet zich als franchisenemer van uitzendbureau Recruit a Student ook in voor het leven van topsporters na hun actieve carrière. De oud-coach wil tijdens de loopbaan van sporters al aan hun toekomstige maatschappelijke carrière werken.

"Want het klinkt natuurlijk hartstikke mooi, als voetballer tien jaar op rij zo’n 250 duizend euro verdienen. Maar haal er de helft belasting af en je komt tot de slotsom dat je echt niet genoeg hebt om tot je tachtigste stil te blijven zitten", zegt Maaskant in Voetbal International. "Zeker niet als je die leuke auto wilt blijven rijden en in dat mooie huis wilt blijven wonen. Zelfs voor sommigen toppers geldt dit. Ter illustratie: van alle voetballers in de Premier League gaat de helft persoonlijk failliet na zijn loopbaan. De gevallen zijn echt schrijnend."

Maaskant richt zich in eerste instantie op Jupiler League-voetballers. "Rust is belangrijk in een voetbalcarrière, in elke sportloopbaan trouwens. Alles staat in het teken van die ene wedstrijd in het weekeinde. En zo hoort het ook. Maar de praktijk is nu dat tachtig procent van de voetballers de tijd na een training vult met op de bank hangen, videogames spelen of andere vormen van compleet nutteloos zijn. En iedereen accepteert het. Clubs, ouders, die jongens zelf... Want: alles moet wijken voor dat ene doel. Ook bij talenten. De waarheid is dat 98 procent van de jeugdspelers van Feyenoord of Ajax nooit het eerste elftal haalt. Om, wanneer hun loopbaan vroeg of laat erop zit, tot de conclusie te komen dat ze naast voetballen helemaal niets kunnen", aldus Maaskant.

Lees meer over:Eredivisie

Plaats een reactie

woensdag 6 december 2017 om 12:57
Het heeft een jaar of 20 geduurd, maar volgens mij heeft Maaskant iets zinvols gezegd
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:01
De helft van de PL spelers gaat failliet? Komop hoor.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:03
Ik heb zelfs wel eens een onderzoek gelezen waarin stond dat 80% van de premier league voetballers binnen 3 jaar na het beindigen van hun carriere door hun geld heen is. Dit is dus zeker geen rare uitspraak!
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:19
Als deze cijfers echt uit onderzoeken blijken dan moet ik mijn grote mond houden, simpel. Maar begrijpen kan ik het niet. Die gasten hebben miljoenen op hun rekening, slimme zaakwaarnemers enz. Ongelooflijk.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:47
Het is niet alleen een probleem bij voetballers/ de premier league. Ook in Amerika zie je bij bijvoorbeeld de NBA speler een heel hoog aantal faillisementen na hun carrière.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:50
En hele foute profiteurs om hen heen.....in combinatie met blijven leven op de zelfde voet zonder inkomen......paar jaar en het is op.Dan gaan ze lenen en dat kan want ze staan bekend als veel geld hebbende.....zo een paar ton schuld.....
Vind ik leuk
soksa +965
woensdag 6 december 2017 om 15:22
Opzich ook wel logisch te verklaren. Als je miljoenen verdient neem je (waarschijnlijk) ook een uitgavepatroon aan wat bij dat salaris hoort. Dat betekent sportwagens, dure villa, dure vakanties, kleding etc. Op het moment dat ze geen voetballer meer zijn gaan ze van tonnen per maand naar 0.0 per maand. Dat is nogal een verschil. Het is namelijk heel makkelijk om je uitgavepatroon naar boven bij te stellen. Maar ineens drastisch naar beneden is gewoon super lastig omdat je een bepaalde luxe levensstandaard gewend bent.
Vind ik leuk
Mari +2241
donderdag 7 december 2017 om 16:43
Nee, je hoeft zeker je mond niet te houden. Als je genoeg verdient en je bent toch blut dan ligt het niet aan de inkomstenkant, maar aan de uitgavenkant. Misschien moeten ze leren zich als gewone mensen te gaan gedragen, in plaats van de vedette
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:41
Lijkt logisch, want ze zijn dan gewend om aan hun dure levenstyle te houden en dan gaat geld snel op.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:05
De helft is misschien wel veel.
Maar dat het er vrij veel zijn geloof ik wel. Bogarde ging failliet. Die heeft een paar jaar op de bank gezeten en miljoenen gevangen.
Als je evenveel blijft uitgeven en geen verstand hebt van investeren en het wel doet kan het snel gaan. Als je een miljoen investeert in een slecht bedrijf is het zo weg.
Vind ik leuk
Mari +2241
donderdag 7 december 2017 om 16:41
Haha, maar Maaskant vertelt ook leugens, want voetballers mogen een (groot) deel van hun salaris belastingvrij ontvangen, mits dit wordt ondergebracht in een stichting.
Ik kan me nog herinneren ( in de kerstsfeer, dus long time ago (in Bethelem enz), dat van Gobbel blut was en naar het kantoor van de stichting ging en zijn geld opeiste. (althans volgens de telegraaf en het AD)
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 16:50
Dat is pensioengeld als ik me niet vergis. Volgens mij heeft gobbel ooit zijn pensioen proberen te innen.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 12:58
Rek en strek oefeningen.Aldus onze yoga meester aka Maaskant
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 12:59
De moraal van het verhaal is duidelijk, maar de cijfers die hij noemt lijken me schromelijk overdreven.
Vind ik leuk
Cookee +4768
woensdag 6 december 2017 om 17:12
Die cijfers stonden ook al eens in de VI
Het lijkt raar, maar er komen profiteurs op af en de uitgaven zijn ook hoog. En de familie wil ook wat.
Rolls Royce bougies kosten ook een paar centen.
Maar als Maaskant zich richt op Jupiler... das wel raar, want veel van die ventjes pakken maar 20.000 of zo.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 13:00
is dat precies 98% of trekt ie dat percentage voor het gemak maar even uit zijn hol?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:05
Ik gok dat ie dat uit zn hol trekt. Het zou overigens nog zomaar eens kunnen, als je ziet hoeveel jongens écht het eerste haalt. Wat ie ook niet verteld is dat deze jongens vaak via via alsnog een mooie carrière hebben. Maar denk dat het al met al terechte opmerkingen zijn; over het aandacht schenken aan, al dan niet benodigde, maatschappelijke carrière
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12258
woensdag 6 december 2017 om 13:06
Wel ontspannen holletje denk...
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:07
Ajax heeft als doel 2/3 spelers per jaar afleveren bij het eerste. De rest van dat team valt af en elk jaar vallen bij elk team jeugdspelers af. Het zou best een hoog percentage kunnen zijn
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 13:09
Geloof best dat het hoog is.
maar hoeveel spelers lopen er in 1 lichting?
Als we jouw 2 tot 3 (en niet 0,66 spelers... neem ik aan?) nemen, moet je dus per lichting 100 spelers hebben om aan die 98 afval te komen.
Lopen er nu 100 A'tjes bij Ajax?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:15
Er lopen nu niet 100 A'tjes, maar je kunt ook voor de A'tjes afvallen. Als onderweg niemand was afgevallen zouden er wel meer A'tjes zijn dan nu.
Hij zal het percentage niet precies hebben berekend, maar hij heeft alsnog denk ik een goed punt.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 13:20
Tuurlijk vallen er meer af dan er doorbreken.
Dat unieke F-elftal wat Feyenoord had, had 1 speler die nooit betaald voetbal heeft gespeeld, de rest zelfs merendeel international, is natuurlijk ook de standaard niet.

Maar ik word altijd wat moe van de voormalige kroonprins. Bleek dus ook maar gewoon een kroonprins a la Charles te zien.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:33
Ja, als je het zo zegt klinkt het heel logisch :p 98% betekent hier denk ik heel veel of bijna allemaal.

Ik heb ook niks met Maaskant. Dit is de eerste keer dat ik aan zijn kant sta. Voelt heel vreemd.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 13:35
Staat nog een stukkie over\van hem hier.
Klaagt over dat er zoveel nep is in het betaalde voetbal.
Effe lezen en je kan weer terug naar de normale stand vwb maaskant.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:47
Ik had het gelezen. Bijzonder weinig inzicht in hoe de wereld werkt :p
Maar juist daarom verbaast het me dat hij dit goed ziet. Misschien is het hem toch ook wel tegengevallen wat hij kon behalve voetballen.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:56
maar even rekenen...

je hebt a,b,c,d,e,f-jes (6). voor het gemakt hebben we 1 team per lichting van 17 spelers (11 basis,1 extra keepers en 5 bank). 17x6= 102 spelers totaal

dus 1% is 1 speler, als je als doel hebt 1 of 2 spelers per jaar te laten debuteren kom je op een af-val percentage van 98% (ja ik weet dat het ajax zijn doel is om 2/3 te debuteren, maar het is niet voor niets een doel dus ik weet niet of dat echt gebeurd(geen zin om zo ver te zoeken) )

Dan klopt die 98% aardig goed.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 13:58]
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 14:01
Ja, maar nu pak je alle jeugdelftallen bij elkaar en heb je het dus over een tijdperk van 12 jaar (6 tot 18) dat er 2 door breken. ( je speelt natuurlijk 2 jaar per "letter")
Breken er in zo'n periode wel een paar meer door natuurlijk

Keizerout heeft het over 2 tot 3 per jaar afleveren bij Ajax 1 wat het doel is.
Die moeten dus uit.... 35 man komen (2 elftallen, 1ste en 2de jaars A?)
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 14:10
Niet helemaal. Je kunt namelijk een momentopname maken van je academy (zoals hierboven). het daaropvolgende jaar doe je hetzelfde. Dus je berekend elk jaar weer met nieuw aan en afvoer, zo zie je wat je percentage van de gehele academy doet tov het in het eerst komen.

Althans... als je het mij vraagt;)

Edit; het is niet logisch om het anders te doen, dan zou je op 17 man (=1 speler 5,88%) dus bijna (kijkend naar het doel van ajax van 2/3 spelers per jaar) 11,76 of zelf 17,6% doorstroom naar je eerste elftal hebben...dat is ongekend hoog (en dus niet zoals je het berekend.... althans...nog steeds als je het mij vraagt)

Edit 2: je kunt dan zelfs nog verder gaan; als een speler gemiddeld 4 jaar bij het eerste blijft spelen (uit eigen jeugd) en er is dus een doorstroom van de hierboven (edit 1) genoemde cijfers, dan heb in 4 jaar een team dat bestaat uit 47% (4x 11,76%) zelf opgeleide spelers. (en dan om over de term "zelf opgeleide spelers" nog maar niet te beginnen)
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 14:16]
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 14:38
Dub heeft wel gelijk. Als je al die teams meetelt moet je per team 2 rekenen die doorbreken.
Het beste is denk ik nagaan hoeveel spelers een lichting in totaal heeft gehad. Dus van F tot 1e.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 15:08
ik weet het niet.. ik denk nog steeds van niet hehe.. kijk naar mijn laatste edit, het is niet heel erg raar dat je 4 jaar bij het team blijft na je debuut toch? en je team bestaat nu toch niet voor de helft uit zelf opgeleide jongens.. dan klopt er toch iets niet?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 15:13
Bij je eerste edit zit een denkfout. Die 17 is te laag. In de A1 zitten wel ongeveer 17 man, maar dat team is tussen F1 en A1 aangevuld en er zijn spelers afgevallen. Er hebben sowieso 25-30 man in die lichting gezeten.

En bij edit 2 haal je volgens mij 2 percentages door elkaar.
Percentage zelf opgeleide spelers in Ajax 1 en percentage spelers die het halen.
Ik zou echt per lichting kijken. Anders wordt het heel ingewikkeld
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 15:48
17 was gewoon een nummer om mee te gaan rekenen:)

en edit 2, ja kan ik in komen maar daar moet wel een kanttekening bij; wil keizer 2/3 spelers per jaar laten debuteren of moeten dat jeugd / eigen opgeleide spelers zijn? ik denk het tweede, want je nieuwe aanwinst zal sws debuteren
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 15:55
Ja oke, maar dus wel te laag :p

Die 2/3 slaat op de doelstelling om jeugdspelers te laten doorstromen naar het eerste. Aankopen tellen dan dus idd niet.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 16:01
Ja... ik zie wat je bedoelt.
Om aan 18 A'tjes te komen zijn er onderweg al velen afgevallen in de andere "letters"
Dat is een terechte opmerking want er worden er ieder jaar wel een paar weggestuurd bij jeugdopleidingen
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 16:10
Ja precies. Al had jij ook een goed punt dat als er 98% afvalt en er 2 doorbreken er ook gewoon 98 spelers af moeten vallen. Dat lijkt me wat veel, maar het zal een flink percentage zijn
Vind ik leuk
DubRtd +15763
woensdag 6 december 2017 om 16:14
Ja.... ik mag graag even aangeven wat de consequenties van zo'n schatting zijn :)

Veel veiliger om gewoon te zeggen; Er zijn er meer die het niet halen dan wel. Zeker als je er geen onderzoek naar hebt gedaan en maar gewoon wat wil aangeven.

Edit:
Zo.... thread ook weer verneukt want zie dus echt niet meer waar discussie begeint en eindigt.
[Reactie gewijzigd op woensdag 6 december 2017 om 16:14]
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 16:17
De discussie ging over of suarez hem in de nek beet of niet... ik zeg wel! blijft een naar mannetje;)
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 16:20
Ja, heel goed gedaan :p

Dat is het zeker. Maar dat Maaskant iets niet helemaal handig doet is ook niet verrassend :p

En ja, we hebben de boel mooi overgenomen :p
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 14:36
Ik denk wel iets meer dan 35. Er vallen er echt veel af. Zo'n team F-jes kan het ook allemaal niet halen. Dat ze dus al voor de A1 al weg zijn.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:49
bovendien heb je ook nog binnen de a'tjes afvallers en jongens die juist nieuw komen. (dus totaal aantal speler is weer hoger)
Vind ik leuk
Youri99 +6065
woensdag 6 december 2017 om 13:07
Heeft ie uit zijn hol getrokken
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:06
Psv word niet genoemd, wat zal het % wel niet zijn wat daar niet doorbreekt? :-)
Vind ik leuk
VVVke +1256
woensdag 6 december 2017 om 14:09
Weet je zeker dat er maar 1 club is?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 15:16
Voor mij wel. Voor jou en voor zoveel mensen is het en hun eigen club, en de club die tegen Ajax speelt. In jou geval, Psv, Vvv en de club die tegen Ajax speelt. Ja wie is er dan een echte supporter?
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:07
Daarom moet je ook zorgen dat je een miljoen per jaar verdient en niet 250 duizend 10 jaar lang Maaskant.
Tsjonge jonge zo moeilijk is het allemaal niet hoor gewoon meer salaris vragen.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:15
Gewoon aan van der Wiel vragen hoe je het best kan investeren
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:25
ZOO die Maaskant trapt toch mooi een paar open deuren in, maar ik zie hem liever in het filmpje bij Voetbal Inside ,waar die een soort van omgekeerde yoga doet, echt geweldig,dit filmpje gaat nooit vervelen.
Vind ik leuk
Huomel +516
woensdag 6 december 2017 om 13:36
denk dat 98% nog aan lage kant is doe maar minimaal 1% erbij... vraag is wat zijn de absolute aantallen??

schrijnend dat voetballers alleen aan vandaag denken en zich niet bekommeren over morgen en overmorgen. Ik zou het wel weten als ik een voetballertje zou zijn en zeg zo'n 200.000 per seizoen verdien. Keihard trainen en studies volgen.. toch tijd zat.. zodat na je carrière niet in een zwart gat valt.

Schrijnend zijn de gevallen die multi-miljonair zijn geworden met het beetje tegen een bal trappen.. en niet lang na hun carrière failliet zijn geraakt! Ik denk dat de gevallen niet op één A4-tje passen (alleen al de Nederlandse spelers)
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 19:57
Dit idd.
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 13:43
Een goed en eerlijk artikel die de realiteit vertelt. Er moet serieus begeleiding zijn voor zulke gasten, hoe bijv. met geld om te gaan, een opleiding naast het voetballen enz.
Vind ik leuk
Laliga +269
woensdag 6 december 2017 om 13:55
Vraag me dan toch af of die mensen niet alleen voetballers dan werkelijk zo achtelijk zijn dat ze niet beseffen dat hun carriere maar 10 jaar duurt ongeveer en dat hun salaris dan dus ook stopt ... dat hoeft je toch nieteens verteld te worde ????
Vind ik leuk
VVVke +1256
woensdag 6 december 2017 om 13:58
Cruyff was ook te stom om een varkenshok te runnen en moest van armoede weer gaan voetballen.
Vind ik leuk
Gurdeep +165
woensdag 6 december 2017 om 14:01
Haha de waarheid? Bernadette riep het altijd al langs de zijlijn tegen die voetballende kindertjes: “Je haalt het niet!”. Dat ze dan niet luisteren, tsja...
Vind ik leuk
woensdag 6 december 2017 om 22:25
Sorry, maar als je in 10 jaar 1.250.000,00 euro netto!!! hebt verdient en je redt het dan nog niet tot je aow leeftijdof 80e dan doe je toch iets verkeerds. Maar dat doen de meeste mensen die een boel geld hebben. Koop dan geen auto van 70.000 of meer. Onnodig. Geen medelijden mee. Ik ben nu 53 en moet nog een jaar of 14 werken. Maar als ik 150.000 euro netto heb dan red ik het wel en dan doe ik gewoon waar ik zin in heb. En dan bedoel ik geen absurd dure dingen.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

'Waarheid is dat 98 procent van jeugdspelers Feyenoord of Ajax nooit eerste haalt'