Ajax mogelijk weer met vier middenvelders ondanks 'cadeautjes': 'Moeten er staan'

Ajax mogelijk weer met vier middenvelders ondanks 'cadeautjes': 'Moeten er staan'

donderdag 7 december 2017 om 14:07

Donny van de Beek beseft dat de druk groot is voor Ajax in de Eredivisie-topper tegen PSV van zondag. De twintigjarige middenvelder maalt daar echter niet om.

Ajax begint aan de kraker met een achterstand van tien punten op de koploper. "Wij moeten gewoon winnen. Dat brengt ook wel weer iets moois met zich mee", zegt Van de Beek tegen De Telegraaf. "De druk is groot, maar dat is ook wel lekker. Daar kunnen wij zeker mee omgaan. We hebben wel vaker wedstrijden gespeeld met druk."

Van de Beek denkt dat het initiatief bij Ajax zal liggen. "Ik denk niet dat PSV vol druk gaat zetten in de Arena, maar het zou kunnen. We kennen alle spelers en weten hun kwaliteiten." Een ding is zeker, het moet beter dan tegen FC Twente, toen een 0-2 voorsprong werd weggegeven (3-3). "We hebben het er met elkaar over gehad. Er is gezegd dat die spelhervattingen niet kunnen."

"Dat zijn gewoon cadeautjes die je weggeeft", aldus Van de Beek. "Daar ben je wel boos over. Maar we hebben het besproken en moeten het verbeteren. Zondag moeten we er staan." Of dat opnieuw in een 3-4-3 systeem is, is de vraag. "Ik ben geen trainer, dus ik bepaal dat niet. Het zou kunnen dat we weer met vier middenvelders spelen."

Poll

Wat wordt de uitslag bij Ajax-PSV?

(7373 stemmen)

Plaats een reactie

donderdag 7 december 2017 om 14:12
4-3-3 heeft gewoon geen zin zonder normale linksback.
Wober linksback en Zeefuik rechtsback zou ook echt een grote ramp zijn. Zeefuik moet deze pot echt niet spelen natuurlijk.
Vind ik leuk
jaja_PSV +19886
donderdag 7 december 2017 om 14:14
Wober wordt wellicht geraakt waar hij veel last heeft....
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 14:16
Haha, als ie al speelt ja. Zou t als PSV zijnde idd wel proberen. Zonder Wober blijft er bijzonder weinig over achterin.

Dan maar 2-5-3
Vind ik leuk
zwollie +3944
donderdag 7 december 2017 om 14:41
Lozano begin tikkie geven en je ziet hem ook niet weer
Vind ik leuk
jaja_PSV +19886
donderdag 7 december 2017 om 14:50
Daar zijn jullie jonkies veels te soft voor.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 14:58
roepen iedere week dat het beter moet en de foutjes eruit moeten doe dat dan ook eens
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 16:22
Denk dat de minst slechte optie is toch Schöne als nr 4 die naast De Ligt staat. PSV zal waarschijnlijk met 2 spitsen spelen en zonder De Jong dus dan kan Ajax makkelijk switchen naar 4 middenvelders.
Als PSV wel met De Jong speelt zal Schöne simpelweg met veel discipline moeten spelen om De Ligt te ondersteunen. Niet ideaal maar alle andere opties zijn erger.
Vind ik leuk
dhrwobo +9760
donderdag 7 december 2017 om 14:13
Tegen Lozano-De Jong-Locadia denk ik niet dat Ajax met slechts 3 verdedigers gaat spelen. Dan neem je een onverantwoord groot risico om tegengoals te krijgen, terwijl je ook iets meer zekerheid kan inbouwen en op een verantwoorde manier vertrouwt op je opbouw vanuit achteruit en voor de 1-0/2-0 gaat.
Vind ik leuk
Harrie82 +2553
donderdag 7 december 2017 om 14:27
Ik verwacht dat PSV zo ie zo maar met 2 spitsen gaat spelen. Maar we gaan het zien. Compact houden op eigen helft en er dan razendsnel uitkomen.
Vind ik leuk
jaja_PSV +19886
donderdag 7 december 2017 om 14:33
Met Keizer weet je het nooit!
Volgens mij komt hij alweer met wat nieuws uit de hoge hoed :)
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 14:47
Ga er maar niet vanuit dat PSV met die drie speelt als Ajax met 4 middenvelders speelt. Speelt PSV zo wel, komen ze een man tekort op het middenveld.
Vind ik leuk
dhrwobo +9760
donderdag 7 december 2017 om 14:52
We gaan het zien.
Vind ik leuk
jaja_PSV +19886
donderdag 7 december 2017 om 14:59
Je focused je alleen op de consequenties qua middenveld.
Ajax speelt dan 1: 1 in de verdediging. Ik denk dat PSV hier wel raad mee weet.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:13
Een topduel wordt vaak gewonnen op het middenveld.....
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:30
Kijk t interview van Keizer maar eens terug deze week. Hij zei: Ajax speelt toch altijd 1:1. Bovendien moeten jullie die counter niet overdrijven, zo geweldig is ie nou ook weer niet
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:24
Hun middenveld zal toch op de 16 meterlijn staan dus zo vangen ze dat mannetje ‘te kort’ wel op
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:12
Want? Ajax MOET winnen! Vol op de aanval dan speel je ze helemaal zoek
Vind ik leuk
jaja_PSV +19886
donderdag 7 december 2017 om 14:13
Het zou kunnen....het zou ook niet kunnen.
Wat een Inloopspreekuur ...maak hier een kantinegesprek van ipv een nieuwsbericht.
Vind ik leuk
Leedz +3700
donderdag 7 december 2017 om 14:13
De Kraker vind ik trouwens een prima verwoording voor het treffen van beide clubs

Ajax - Feyenoord en andersom de Klassieker
Ajax - PSV en andersom de Kraker
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12274
donderdag 7 december 2017 om 14:14
Tja, tenzij Ajax of PSV op de 8ste plaats staat :-P
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 14:14]
Vind ik leuk
Leedz +3700
donderdag 7 december 2017 om 14:17
Haha, Feyenoord heeft daar vaak gestaan en alsnog werd er gesproken over de Klassieker ;)
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12274
donderdag 7 december 2017 om 14:22
Ja, de klassieker blijft een klassieker :-P maar een kraker kan je het niet noemen dan hehe
Vind ik leuk
Foebele +35333
donderdag 7 december 2017 om 14:14
Er is inderdaad maar 1 klassieker, wel zijn er 2 krakers.
Vind ik leuk
DubRtd +15763
donderdag 7 december 2017 om 14:45
Willem II - NAC is ook een kraker dus tel uit je winst.....

Er is maar 1 duel tussen 2 ploegen de Klassieker.

En dan heb je Ajax - PSV an v.v
En Feyenoord - PSV en v.v

Er is maar 1 Classico
1 Old Firm
Enzovoort.

[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 14:45]
Vind ik leuk
Foebele +35333
donderdag 7 december 2017 om 15:19
Zoals ik al zei, er is 1 klassieker, namelijk wedstrijden tussen Ajax en Feyenoord, de krakers zijn wedstrijden tussen Ajax en PSV of Feyenoord en PSV.

Potjes tussen NAC en Willem 2 zijn hooguit (streek) derby's, de titel kraker is in geen enkele vorm van toepassing op een wedstrijd tussen twee degradatie kandidaten.
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12274
donderdag 7 december 2017 om 14:13
Gelukkig is Younes ook weer zo goed als fit......
Vind ik leuk
MojoRisin +1629
donderdag 7 december 2017 om 14:14
Als die speelt ga ik naar huis..
Vind ik leuk
riGGY-AFCA +12274
donderdag 7 december 2017 om 14:14
Hehe... Keizer kennende...
Vind ik leuk
Foebele +35333
donderdag 7 december 2017 om 14:15
Dikke kans dat Younes gewoon weer veel gaat spelen straks.
Vind ik leuk
Koeroe +1854
donderdag 7 december 2017 om 14:33
En als ze achterstaan ook
Vind ik leuk
Foebele +35333
donderdag 7 december 2017 om 14:14
Horen we wel vaker, dat bepaalde dingen echt niet kunnen, maar ze blijven maar gebeuren. Logisch, want je kunt jongetjes niet sturen om het werk van mannen op te knappen.

Die scherpte, dat medogeloze, het kunnen killen van een wedstrijd, het uitspelen zonder teveel risico's te nemen, dat is werk voor mannen, niet voor jongens.

Maar voorlopig blijven ze in de illusie dat de voorgaande jongentjes gewoon niet goed genoeg waren en dat we betere jongetjes nodig hebben en het dan wel gaat lukken.

Allemaal leuk en aardig, we hebben nu al 2 jonkies gekocht voor volgend jaar, allemaal om de schijn hoog te houden dat 'het roer om is' bij het TH en Ajax zelf kritisch is, maar dat is allemaal gelul, want als ze zelf kritisch zouden zijn dan zouden ze inzien dat we nu KWALITEIT nodig hebben en die aankopen zien we nog steeds niet!

Deze winter moet Overmars een goede, ervaren centrale verdediger halen en een goede linksback die al iets mee gemaakt heeft maar nog wel jong genoeg is om te groeien, laat zeggen 22/23 jaar oud.

Pas dan kun je zeggen dat het roer om is of ze in ieder geval proberen te leren van de fouten, want we hebben wel vaker talenten voor de toekomst op tijd zien komen, het gaat er om dat ze nooit op tijd handelen wat betreft directe versterkingen en dat ze die ook meestal helemaal niet haalde.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 14:24
Ervaring zat hoor:

Veltman
Schone
Younes
Viergever
Onana
Zyech
Huntelaar

Er moet gewoon meer voetbal en durf komen.

Dat is een kwestie van naar voren voetballen en dan ook zorgen dat er een bal aankomt. De durf bij Zyech is er maar er komt geen bal aan, zodat je spitsen te weinig kansen krijgen. En om nog maar te zwijgen over het feit dat bij dat vele balverlies je de tegenstander de vrijheid geeft om te counteren.
Frenkie de jong daarentegen kan hetzelfde wat zyech doet, alleen komen zijn passes wel aan.
Om even in Cruijfiaanse bewoordingen te spreken: als je zelf de bal hebt heeft de tegenstander hem niet en kan dus niet scoren.

Maar als er een pipo rondloopt die die bal steeds weer teruggeeft, dan houdt het al snel op.
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 14:25]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 14:32
Complimenten voor je uiteenzetting! Had het zelf niet beter kunnen verwoorden.
Vind ik leuk
Foebele +35333
donderdag 7 december 2017 om 15:12
Leuk lijstje namen, hier mijn visie op die spelers:

Veltman, Schone en Viergever zijn mee voetballers, die konden leuk een 7 spelen als er een paar toppers om hun heen staan, nu 2 van die 3 weg zijn zakt ook hun niveau. Zijn dus niet de ervaren spelers die ik bedoel, ervaring moet wel met kwaliteit gepaard gaan.

Younes heeft een veel te laag rendement, hij zou wel een zo'n speler moeten kunnen zijn gezien het gevaar wat hij sticht, maar zijn gebrek aan rendement maakt hem dat niet.

Onana ervaren? Heeft net 1,5 jaar als prof in de benen, dus nee, niet ervaren.

Zyech is wel de ervaren man van Ajax met kwaliteit, de enige kwaliteitspeler die we nog over hebben na het vertrek van Sanchez en Klaassen.

Huntelaar is zeker een ervaren kwaliteitspeler en dat liet hij ook zien begin van het seizoen, maar hij moet inmiddels weer plaats maken voor de niet presterende Dolberg, dus als hij niet speelt heb je er ook niks aan.

Welk woord je er ook voor gebruikt, het gaat er om dat je spelers nodig hebt die al iets gepresteerd hebben en hebben bewezen kwaliteit te bezitten en wij hebben gewoon maar 1 a 2 van die spelers en je hebt er echt minimaal 3 a 4 nodig, ook vorig jaar miste we zo'n speler in de spits.

Veltman, Viergever en Schone zijn niet de spelers die de beslissende dingen doen, sterker nog, Veltman als aanvoerder is maar wat vaak betrokken bij tegengoals.

Je ziet dat zulke spelers ook een goede speler naast zich nodig hebben net als dat we al jaren zien dat Lasse een momenten voetballer is die de kar al niet kon trekken toen Blind en Siem vertrokken en die dat iedere keer weer bewees als hij door de meeste trainers toch weer op de bank belandde.

Maar ja, door het gebrek aan goede spelers en teveel talentjes moeten we wel weer op hem terug vallen.
Vind ik leuk
Senn +3527
donderdag 7 december 2017 om 17:23
Een type Mark van Bommel hebben jullie nodig op het middenveld
Vind ik leuk
rpaulp50 +3820
donderdag 7 december 2017 om 18:06
Slechts 1 ervaren speler kan het verschil al maken, zie Kuyt bij Feyenoord, het gaat dan vooral om het juiste karakter en ervaring,
dat eerste mis ik bij Hakim......
Teveel ervaring staat de eigen jeugd in de weg.
Vind ik leuk
Foebele +35333
donderdag 7 december 2017 om 18:11
Bij Ajax staat de jeugd de aankopen in de weg, ze komen niet, omdat ze bij iedere scheet al bang zijn dat een talent er zich niet direct door in de basis zal spelen.

Je hebt gewoon een as nodig die sterk en bepalend is, bij Feyenoord is er wel meer weggevallen dan alleen Kuyt, Jorgensen, Botteghin en van der Heijden zijn alle 3 geblesseerd geraakt dit seizoen.
Vind ik leuk
rpaulp50 +3820
donderdag 7 december 2017 om 18:44
Het eeuwige zoeken naar evenwicht van: jeugd, ervaring, techniek, karakter en fysiek sterk is de eeuwige uitdaging.
Bij Ajax hadden ze so wie so Klaassen moeten vervangen door een ervaren fysiek sterke middenvelder.
Maar je zag in het geval Sanchez dat ervaring niet alles is, die was jong maar had gewoon de klasse en daardoor autoriteit. Hakim heeft wel de ervaring, maar karakter..... twijfelachtig.
Leicester won de Pl en niemand had dat team gebouwd met de bedoeling de PL te winnen......zo ook met Ajax dat in de EL het afgelopen seizoen de verrassing was.
Het blijft zodoende magisch.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 16:23
Je bent duidelijk niet tevreden over de huidige ervaren spelers. Welke categorie spelers vind je dat ze moeten halen?
Vind ik leuk
MojoRisin +1629
donderdag 7 december 2017 om 14:14
Zou zeker 3-4-3 spelen.. Dat lijkt wat link maar anders moet je een Zeefuik opstellen en die is gewoon niet goed genoeg.. Dus dan liever een versterkt middenveld met Frenkie erbij en Schone nog wat controlerender dan normaal.. Denk dat je dan zeker ook wel een spectaculaire wedstrijd krijgt..
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 14:46
Tegen PSV kan 3-4-3 easy.
Vind ik leuk
jaja_PSV +19886
donderdag 7 december 2017 om 15:00
Een duimpje voor je. Fingers crossed.

Ajax was met 343 zeer succesvol tegen Twente:
- gelijkspel
- geen enkel vrij spel doelpunt, m.u.v.
- doelpunt van richting veranderd Kluivert.
[Reactie gewijzigd op donderdag 7 december 2017 om 16:20]
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:57
Dat scoren in de absolute slotfase en blessuretijd houdt ook een keer op he ;).
Vind ik leuk
3Bier +2258
donderdag 7 december 2017 om 15:00
Kluivert Huntelaar Neres
Ziyech Schone De Jong
Wober Ligt Veltman Orejuela
Onana

Orejuela is snel en sterk. Kan alleen niet zo goed voetballen. Maar goed laat hem maar achter Locadia of Lozano rennen. In balbezit maar overslaan. Zou tegen PSV zeker niet 1 op 1 gaan spelen achterin. Dat is kamikaze voetbal.
Vind ik leuk
John040 +284
donderdag 7 december 2017 om 15:05
oja dat deed Zwolle ook en wat was de uitslag ook alweer??? Hoe Ajax ook speelt ze gaan eraan 13 punten en na volgende week (AZ uit ) minimaal 14 hahaha
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:27
Als je ala PSV’er toch zoveel over Ajax weet dan weet je dat ze volgende week niet tegen az spelen
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 15:13
Het zou toch grappig zijn als Siem de Jong de winnende maakt.
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 16:29
Moeilijk te voorspellen deze pot, beide ploegen spelen niet hun beste voetbal en hebben een practisch gelijk doelsaldo.
Zowel Ajax als Psv grossieren in balverlies, ook hebben beide teams spelers die het verschil kunnen maken.
Ajax met Kluivert,Neres & Huntelaar maar Psv met Locadia, de Jong, Pereiro en Lozano. En dan hebben we ook nog mijnheer Blom en het arbitrale trio. Weet iemand of er ook doellijn technologie word gebruikt?
Vind ik leuk
14forever +6890
donderdag 7 december 2017 om 17:40
Gas geven en erover.... 4-0
Vind ik leuk
wijze man +1467
donderdag 7 december 2017 om 17:44
Veltman wordt gek gespeeld door Lozano
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 17:57
Als ik Marcel Keizer voor een zondag zou mogen zijn zou ik startenKasper Dolberg met een 4-2-4 formatie. Hoog druk zetten en PSV er niet uit laten komen.
André Onana op de goal, Joël Veltman op rechts,Matthijs de Ligt laatste man, Lasse Schöne daar voor, Maximilian Wöber op links, Donny van de Beek rechts half, Frenkie de Jong op links, Justin Kluivert op links, Kasper Dolberg spits, David Neres op recht en Siem de Jong in de rug van Dolberg laten spelen
Vind ik leuk
donderdag 7 december 2017 om 20:33
Ajax zal Psv extreem hard overklassen. 6-0 is nog maar een zuinige schatting van mij.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Ajax mogelijk weer met vier middenvelders ondanks 'cadeautjes': 'Moeten er staan'