Van Europees kampioen naar amateurs: 'Ik was linksbuiten, Depay moest naar rechts'

    Van Europees kampioen naar amateurs: 'Ik was linksbuiten, Depay moest naar rechts'

    woensdag 13 december 2017 om 09:10

    Daan Disveld en Nick de Bondt maakten deel uit van het succesvolle Oranje Onder 17, dat in 2011 het EK won. Waar ploeggenoten als Terence Kongolo en Memphis Depay de stap naar de Europese (sub)top zetten, speelt het duo bij de amateurs.

    "Ik speelde echt niet omdat ik zo goed kon voetballen. Er waren drie man beter op mijn positie. Kenny Tete, Joshua Brenet. Maar ik was tactisch sterker", laat de toenmalige aanvoerder Disveld weten aan De Gelderlander. Inmiddels speelt de rechtsback bij Tweede Divisionist TEC. "Ik vond het lastig te accepteren dat ik het niet heb gehaald. Het heeft niet alleen met kwaliteit en geluk te maken. Je moet ook schijt hebben aan alles. Iedere profvoetballer is zijn eigen bedrijfje. Dat vond ik moeilijk. Ik wilde juist het beste voor het team. Ik ben te lief."

    "Als Daan en ik niet hadden meegedaan, waren we geen Europees kampioen geworden", vult De Bondt aan, die ook in de Tweede Divisie speelt, namens De Treffers. "We behoorden niet tot de beste spelers, maar liepen wel de gaten dicht voor jongens als Tonny Vilhena en Anass Achahbar. Daar kregen we de waardering voor. Ik was de linksbuiten van het team vanwege mijn voorzet. Daarom moest Memphis Depay naar rechts en dat vond hij niet zo leuk."

    Disveld en De Bondt hebben vrede met hun lot en koesteren vooral de herinneringen. "Ik draag de Europese titel mijn hele leven met me mee. Als je mijn naam googelt, staat die prijs bovenaan", aldus Disveld, die bijval krijgt van De Bondt. "In Servië (waar het jeugd-EK in 2011 plaatsvond) maakten we één van de mooiste vader-zoonmomenten mee. Onze vaders waren ons achterna gereisd voor de EK-finale. De foto van mijn vader en mij met de beker is goud waard."

    Plaats een reactie

    Sanders +3266
    woensdag 13 december 2017 om 09:15
    Goed verhaal
    Vind ik leuk
    Aal +20065
    woensdag 13 december 2017 om 09:16
    Zo kan het dus ook.... NET niet!
    Vind ik leuk
    mcmodd +19560
    woensdag 13 december 2017 om 09:23
    Leuk verhaal VP, het is goed om alles een beetje te relativeren. Als deze jongens niet zo hard hadden gewerkt, hadden jongens als Depay en Vilhena misschien ook niet bereikt wat ze nu hebben. Laat deze spelers zich daar bewust van zijn, op eigen kracht haalt geen voetballer de top.
    Vind ik leuk
    goekie4 +1612
    woensdag 13 december 2017 om 13:04
    Daarnaast hebben Vilhena en Depay ook tegenslagen gekend, alleen die zijn er in de jeugd beter uitgekomen dit in tegenstelling tot de heren hierboven. Het is alleen jammer dat mensen die in de jeugdopleiding van een BVO hebben gespeeld gelijk een grote bek hebben en als ze het niet halen hebben ze vaak geen motivatie meer om bij een vereniging te gaan voetballen.
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +16883
    woensdag 13 december 2017 om 09:24
    Had Feyenoord geen interesse Wim? :-P
    Vind ik leuk
    stratumseind +134311
    woensdag 13 december 2017 om 09:42
    Als ik me vroeger niet zo had weggecijferd voor het team dan was de derde helft ook een stuk minder leuk geweest....
    Vind ik leuk
    derksen +8361
    woensdag 13 december 2017 om 10:28
    De derde helft is zoiezo het belangrijkste gedeelte van een voetbal wedstrijd
    Dus als je de eerste en tweede helft niet echt aanwezig bent maar de derde helft ben je de uitblinker heb je het gemiddeld toch goed gedaan
    Vind ik leuk
    stratumseind +134311
    woensdag 13 december 2017 om 10:32
    Precies mijn gedachte
    Vind ik leuk
    dyanneruda +752
    woensdag 13 december 2017 om 10:35
    Abracadabra zoiezo
    Vind ik leuk
    FCU10 +717
    woensdag 13 december 2017 om 10:37
    Alles valt of staat met mentaliteit. Er lopen zat voetballers rond in het amateurvoetbal met meer talent en kwaliteit dan jongens als vilhena en kongolo etc, maar als jij voetbal niet op de eerste plek zet of jezelf wegcijfert en niet meedogenloos bent ga je er niet komen. Zelfs Johan Cruijff zei dat er in zijn tijd bij Ajax meerdere spelers liepen die veel beter waren als hemzelf en uiteindelijk door deze redenen het niet hebben geschopt tot volwaardig prof.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Van Europees kampioen naar amateurs: 'Ik was linksbuiten, Depay moest naar rechts'