Vitesse geeft nu al 25 tot 30 miljoen uit. Hoe moeten wij dan nog concurreren?

    "Vitesse geeft nu al 25 tot 30 miljoen uit. Hoe moeten wij dan nog concurreren?"

    woensdag 10 januari 2018 om 00:10

    Hans Nijland denkt er regelmatig over na om FC Groningen te verkopen aan private investeerders. De directeur ziet dat het voor de Groningse club onder andere steeds lastiger wordt om de strijd aan te gaan met clubs als Vitesse en FC Utrecht.

    Nijland zegt tegen Voetbal International dat hij dit seizoen een verlies van 2,2 miljoen euro vreest. Ook op de langere termijn ziet hij het somber in. "Roda JC Kerkrade, FC Utrecht, ADO Den Haag en NAC Breda zijn in private handen", zegt Nijland tegen VI. "Ajax is beursgenoteerd. En er zijn meer clubs die private investeerders hebben gebonden. Wij zitten in een groepje met PEC Zwolle en SC Heerenveen dat opbokst tegen al dat private geld. De rek is er aan alle kanten uit."

    Nijland ziet dat de belangstelling van fans afneemt en dat het steeds lastiger wordt om hoofdsponsors te vinden. Een verkoop van de club schiet serieus door zijn gedachten. "Zoeken naar investeerders is een manier om nog nieuw kapitaal aan te trekken. Verkopen wij in dit stadion alles uit, dan houdt het op bij 22 miljoen. Vitesse geeft nu al 25 tot 30 miljoen uit. Hoe moeten wij dan nog concurreren? Het zou onverantwoord zijn om er niet over na te denken."

    Lees meer over:EredivisieFC Groningen

    Plaats een reactie

    Jens1999 +18756
    woensdag 10 januari 2018 om 00:17
    Dat is de ellende van de kleinere clubs in Nederland.... de grotere clubs worden steeds rijker en de kleinere gaan steeds achterlopen... maar ach daar hebben Ajax en PSV weer last van met clubs uit het Buitenland.... die geven aan een speler uit waar Ajax en PSV weer een heel seizoen mee moeten doen....
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 00:22
    Beneliga? Levert ook weinig meer op.

    Het blijft raar dat de kampioen van NL mogelijk geen CL speelt en de top vier van de grote voetballanden wel.
    Vind ik leuk
    jaja_PSV +36034
    woensdag 10 januari 2018 om 00:56
    Niks raars aan....UEfa en FIFA ...
    It's all about the money money money
    Vind ik leuk
    Itsese +3176
    woensdag 10 januari 2018 om 14:12
    all about money? We hadden dit jaar toch ook weer de kans? Stuk voor stuk worden we uitgeschakeld.. Dus op dat niveau hebben we gewoon niks te zoeken. De clubs hebben dit zelf verknalt, het Nederlands elftal heeft het verknalt, KNVB heeft het verknalt. Niks FIFA of UEFA.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11090
    woensdag 10 januari 2018 om 07:06
    Ik vind het nog erger dat de grote clubs in Spanje maar miljoenenschulden hebben en maar kunnen blijven kopen. Daar kunnen de Nederlands niet eerlijk mee concurreren. Maar zowel de Spaanse bond als de EUFA doen hier niks aan.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 07:55
    Schulden is niet zo’n ramp. Real Madrid heeft een paar honderd miljoen schuld, maar een nog groter kapitaal en maakt winst.

    Privé heb ik ook een hypotheek die ik niet zal afbetalen, maar kan de lasten prima dragen en heb ook nog een huis met waarde
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 09:42
    Indien alles in het leven eerlijk zou verlopen dan zou je geen weten, geen justitie, geen advocatuur etc. Meer nodig hebben. De wereld is kuisverrot en het voetbal loopt voorop.
    Vind ik leuk
    kerel +1533
    woensdag 10 januari 2018 om 05:17
    Precies hoe het gaat in de wereld.. kapitalistische systeem..
    Vind ik leuk
    Rodajc +10891
    woensdag 10 januari 2018 om 00:21
    Onze eigenaar wil geen cent meer uitgeven, zal op deze manier dus nooit concurrentie vormen. Wil ook zo snel mogelijk van zijn aandelen af. Van NAC wist ik het niet eens
    Vind ik leuk
    elmagico070 +17571
    woensdag 10 januari 2018 om 01:03
    Dacht dat pec ook externe geldschieters had?
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +10302
    woensdag 10 januari 2018 om 01:58
    We hebben een spelersfonds om wat geld te genereren, maar de club is een stichting.
    Vind ik leuk
    HanV +3410
    woensdag 10 januari 2018 om 09:24
    En wat zijn dan de ''vrienden van Feyenoord''. Dat is toch een lening.
    Vind ik leuk
    Muskeklier +189
    woensdag 10 januari 2018 om 06:28
    Nac's eigenaren zullen zich nooit bemoeien met het beleid of iets dergelijks,
    Ze zijn tegen wil en dank aandeelhouder geworden om 4jaar geleden de club technisch failliet was!
    Als nac geld echt nodig heeft, helpen ze, maar anders blijven ze gewoon op de achtergrond!

    Nac schreef afgelopen seizoen 500.000 verlies.... maar had de 3 seizoenen ervoor een operationele winst geboekt, dus konden dat opvangen met geld uit het verleden.
    Vind ik leuk
    Rodapaus +5072
    woensdag 10 januari 2018 om 10:17
    Volgens mij wilt Schrouff wel centen uitgeven hoor, alleen in een andere rol. Hij heeft volgens mij wel eens aangegeven wat aandelen te willen houden, stel korotaev of een andere vermogendere partij neemt alles over. Nu komt alles op hem neer, en gezien zijn broze gezondheid snap ik dat dat de nodige stress oplevert. En ja hij heeft door de aandelen en schulden over te nemen een hele klap geld erin gestoken, en kan me ook voorstellen dat hij er misschien niet steeds meer geld bij wil gaan doen. Om structureel er steeds geld bij te doen en een beetje in de buurt te komen van de top/subtop is er gewoon heel veel geld nodig. En daar is hij misschien niet de aangewezen persoon voor.

    Van NAC wist ik het ook niet, en vind het toch wel jammer deze trend. Het is moeilijk voor de kleinere clubs en je kan inderdaad wel een private investeerder hebben, maar daar moet je ook maar geluk mee hebben. Zoiets als van Seumeren is harstikke mooi, bij ADO was het in het begin ook rommelig, nu gaat dat beter maar lijkt mij ook lastig in te schatten. Met Korotaev of eventueel een andere geïnteresseerde partij voor Roda is het ook nog maar de vraag wat je gaat krijgen...
    Vind ik leuk
    035 +3659
    woensdag 10 januari 2018 om 00:41
    Zo..... makkelijk van die man
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 00:47
    Nac is 51 procent van de club zelf en de andere 49 van aandeelhouders oftewel een groep van 21 supporters die de club helpem
    Vind ik leuk
    13 +9730
    woensdag 10 januari 2018 om 00:49
    Aha, het Feyenoord-concept zeg maar.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 00:57
    Jaa klopt dus raar dat Hii nac erbij noemt
    Vind ik leuk
    Muskeklier +189
    woensdag 10 januari 2018 om 06:31
    Nac is voor 100% in private handen hoor
    3grote financiele mannen hebben samen een 55/60% in handen

    Alleen het gouden aandeel zit in de club....
    Vind ik leuk
    13 +9730
    woensdag 10 januari 2018 om 00:47
    Dat denk ik niet. Je zal toch van alles bekijken voor je hiermee komt?
    Vind ik leuk
    035 +3659
    woensdag 10 januari 2018 om 00:49
    Sommigen gooien wat snel de handoek 13.

    edit...... ik ga naar mn mandje. Trusten allemaal
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 januari 2018 om 00:50]
    Vind ik leuk
    Het Brein +3298
    woensdag 10 januari 2018 om 00:45
    Mooi, Hij noemt PEC Zwolle als evenknie en haalt daarmee zijn eigen verhaal onderuit..
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +10302
    woensdag 10 januari 2018 om 01:58
    Leg eens uit?
    Vind ik leuk
    Het Brein +3298
    woensdag 10 januari 2018 om 03:23
    Hij vraagt zich af hoe hij non private clubs als Vitesse en Utrecht bij kan houden, terwijl een private club als PEC dat gewoon lukt..
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3749
    woensdag 10 januari 2018 om 08:13
    Met alle respect: PEC doet het nu boven verwachting mooi maar gaat dit, naar mijn verwachting, niet jaren volhouden. Nijland zijn doelstelling is om elk jaar mee te doen in de subtop.
    Vind ik leuk
    Het Brein +3298
    woensdag 10 januari 2018 om 09:16
    Beter scouten helpt ook. Er gaat veel mis in Grunn..
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 01:34
    Groningen heeft jaren gewoon meer geld gehad dan de clubs die hij nu noemt, ook zonder investeerders. Door slecht beleid en slechte gemaakte transfers krijg je dit en is voor het eerst dat Utrecht een grotere begroting heeft dan Groningen.

    Natuurlijk konden of kunnen wij meer risico nemen omdat het gedekt is, maar volgens mij is er gewoon heel verstandig geinvesteerd. AZ, Utrecht en Vitesse hebben bijvoorbeeld allen enorm veel tijd en energie gestoken in de jeugdopleiding. Vitesse heeft veel gestoken in een netwerk opbouwen etc. Terwijl Groningen alleen maar aan de korte termijn dacht..
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3749
    woensdag 10 januari 2018 om 08:16
    Kon nou. Utrecht kan gewoon uitgeven en aantrekkelijke spelers halen dankzij dat vangnet. Dat zie je steeds meer maar Groningen kan die risico’s niet nemen en scouten wordt ook steeds moeilijker. Er was laatst nog een interview waarin gesteld werd dat ze vroeger nog wel eens om een talent alleen in een stadion zaten terwijl ze nu soms tientallen internationaal scouts herkennen. Het wordt allemaal steeds lastiger.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 18:48
    Hoezo dankzij die vangnet? Utrecht heeft al die jaren met het geld van Frans van Seumeren nog steeds minder geld uitgegeven dan Groningen?

    Dit jaar hebben wij voor het eerst een grotere begroting. Verder konden ook wij toch gewoon scouten? Labyad is transfervrij gekomen en hebben Haller gewoon gehuurd en daarna gekocht voor 8 ton... om maar wat voorbeelden te noemen.

    van Seumeren heeft 15 miljoen aan spelers geinvesteerd die er niks van konden (3 austrailiërs en 3 Zweden) dus dat kan al van het bedrag van de 30 miljoen af. Heeft inmiddels al weer wat geld teruggehad en heeft verder nooit een bedrag gegeven om spelers te kopen, maar is bezig geweest om schulden weg te werken..

    Kijk voor het gemak eens wat wij hebben uitgegeven aan spelers..
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 08:38
    De begroting van Utrecht is maar een fractie hoger als die van Groningen. Ik denk dat Nijland daarom doelt op de beste supporter van Utrecht die er naar verluid sinds 2010-2011 ca 40-50 miljoen in de club gestoken heeft.
    Zonder Van Seumeren had Utrecht allang niet meer bestaan en ook nu nog is het de vraag of Utrecht overeind kan blijven als Van Seumeren zou moeten stoppen.

    Feyenoord heeft zich fantastisch herstelt van een diepe crisis en de begroting is de afgelopen 5 jaar elk jaar gegroeid.
    Twente heeft nog altijd de 4e begroting en ook dat is knap na al die misère .

    AZ, Utrecht, Vitesse, Heerenveen en Groningen zijn provincieclubs die een veel kleinere achterban hebben en daarom ook kleinere sponsors.
    Van die clubs heeft Vitesse hun lot in handen gelegd van een speculant en Utrecht in de handen van Van Seumeren.

    Zonder zo'n externe geldschieter moet je bouwen op de eigen jeugd anders kun je het niet volhouden.
    Dus moeten alle clubs hun jeugdopleiding voorrang geven ipv een dure jongen voor de korte termijn.
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11090
    woensdag 10 januari 2018 om 09:21
    Ik heb altijd het idee dat groningen hun goede spelers altijd snel van de hand deden, waardoor het moeilijk is om bovenin mee te draaien. Wij hebben inderdaad ook niks in eigen hand met onze eigenaar. Maar er zit wel een visie achter met een modern trainingscomplex en investeren in de eigen jeugd. Maar ook word er al veel gevist in de jeugdopleidingen van de Nederlandse clubs, dus dat word ook moeilijk.
    Vind ik leuk
    HanV +3410
    woensdag 10 januari 2018 om 09:31
    Groningen heeft sinds 2015 een nieuw trainingscomplex.
    Vind ik leuk
    scRzorz +664
    woensdag 10 januari 2018 om 01:37
    Dit verhaal heeft zoveel fouten...
    Vind ik leuk
    poklane +4275
    woensdag 10 januari 2018 om 02:54
    Prima, maar dan niet gaan lopen zeiken als er 11 rare buitenlanders op het veld staan, FC Groningen een satellietclub word van een club uit een grotere competitie waarna na een x aantal jaar de club in elkaar dondert omdat de rijke eigenaar z'n speeltje niet meer leuk vind.
    Vind ik leuk
    _AJAX_ +2842
    woensdag 10 januari 2018 om 05:30
    Vitesse heeft meer geld dan PSV zie ik. Utrecht heeft het ook moeilijk, want die zijn net uit de rode cijfers, maar dat verschilt per seizoen.
    Persoonlijk vind ik dat Ajax van de beurs afmoet en gewoon lekker gaan voetballen met elkaar...
    [Reactie gewijzigd op woensdag 10 januari 2018 om 05:31]
    Vind ik leuk
    Vak-DD +11090
    woensdag 10 januari 2018 om 07:13
    Onze begroting is veel kleiner dan psv en de andere top drie teams. psv heeft een begroting van 70 miljoen. En ajax 80 en feyeboord 60 miljoen. Zelfs twente staat nog boven ons met 27,5 miljoen. Bron : https://tallsay.com/page/4294992167/begrotingen-clubs-eredivisie-2017-2018
    Vind ik leuk
    tollie +768
    woensdag 10 januari 2018 om 07:35
    Mischien wil de NAM wel instappen?
    Vind ik leuk
    52N6E +938
    woensdag 10 januari 2018 om 07:36
    Heel veel is terug te voeren op meer samenwerken. Slim transferbeleid en realiteitszin waar wij in de wereld van 2018 qua voetbal staan.

    Ik verbaas mij altijd over dat PEC een openlijke samenwerking heeft met Real Madrid maar dat bijvoorbeeld clubs als AJAX of Feyenoord samenwerken alleen doen om er zelf beter van te worden. Ze hollen de eigen competitie uit. Het zou goed zijn als AJAX Feyenoord en PSV concreter met de middelgrote clubs gaan samenwerken.

    Spelersuitwisselingen niet alleen maar met het belang om Ajax beter te maken maar ook om PEC van een degradatiekandidaat een stabiele subtopper te maken. En dan niet een speler 1/2 verhuren en dan weer terughalen. Duidelijke afspraken maken die niet alleen individueel maar ook als team moeten worden behaald om zo’n speler weer terug te nemen. 1 opleidingscentrum voor een samenwerkingsverband tussen twee clubs.

    En ik hoor iedereen als zeggen dat wij elkaar kapot concurreren in NL. Nou ik kan je uit de droom helpen. Binnenkort hebben wij niet eens meer een aansprekende competie om überhaupt nog geld binnen te hengelen of spelers door te selecteren.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 07:43
    Hans is een ontzettend nare man, hih zou het liefst zien dat elke club om de titel speelde, hij moet weten waar op dit moment zijn plaats is.
    Vind ik leuk
    Martinus69 +3749
    woensdag 10 januari 2018 om 08:19
    ? Leg dit eens uit. Roept vele vragen op

    Waarom is het een nare man.

    Wat is er tegen een spannende competitie

    Wat is die plaats waar je het over hebt en waarom
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 09:53
    Ik heb Hans een aantal malen aan boord gehad, en heb wel eens met hem gesproken, tis een norse eigengereide man, ja een spannende competitie is spannend alleen is met 10 clubs vechten om de titel, punt een onrealistisch punt twee enorm slecht voor je competitie.

    Zijn plaats, subtop.
    Vind ik leuk
    Keesmomma +83
    woensdag 10 januari 2018 om 08:50
    Het probleem van Groningen is dat ze met geen mogelijkheid het stadion uitverkocht krijgen. Maar dat gaat ze met een private investeerder ook niet lukken. Er is daar gewoon weinig draagvlak voor profvoetbal, zie het verdwijnen van Veendam. Dus wil Groningen de weg naar boven weer zelfstandig inzetten, dan moet er weer ouderwets goed gescout worden.
    Vind ik leuk
    Pukstra +800
    woensdag 10 januari 2018 om 09:43
    Probleem is ook dat er nu 4 clubs redelijk dicht bij elkaar zitten in een dunbevolkt gebied. Heerenveen cambuur groningen en pec zwolle.
    De sponsors maken per jaar hun keuze . Ik heb heel wat sponsors zien hoppen van club naar club. Ze kijken waar er op dat moment succes word geboekt. Zo zitten er bv veel bedrijven tussen heerenveen en zwolle die het ene jaar zwolle sponsoren en het andere jaar weer heerenveen.
    Vind ik leuk
    Keesmomma +83
    woensdag 10 januari 2018 om 10:18
    De provincie Groningen heeft bijna 600.000 inwoners zag ik. Dat is best een aardig achterland voor maar 1 club. Ter vergelijking; Brabant heeft 2,5 miljoen inwoners en daar heb je met NAC, Willem II, RKC Waalwijk, FC Den Bosch, FC Oss, FC Eindhoven, PSV en Helmond Sport 8 profclubs. Dan heeft Groningen in verhouding veel meer potentiele fans dan de clubs in Brabant, maar de supporterscultuur lijkt te ontbreken.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 13:36
    Groningen heeft een achterban waar menige club een puntje aan kan zuigen, destijds met Europees voetbal tegen Atletico en Inter konden ze met gemak een stadion vullen van 100.000 mensen en als het slecht gaat en voetbal niet om aan te zien laat deze achterban de club vallen en mag je blij zijn met 6000 mensen.
    Vind ik leuk
    Dicky +17107
    woensdag 10 januari 2018 om 10:16
    Nijland moet niet zo blijven huilen. PEC heeft minder te besteden maar presteert beter dan het veel grotere FC Groningen. Misschien moet meneer iets meer naar zichzelf kijken in plaats van anderen.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 13:37
    Minder geld in de club steken en meer op het veld investeren
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 13:34
    Als verkoop beter voetbal oplevert direct doen want nu is het niet om aan te zien. Overigens ben ik van mening dat goed beleid voeren een vereiste is om goed te presteren, als je constant geld in de organisatie stopt en niet in spelersmateriaal ben je verkeerd bezig en Nijland haalt gratis af te halen spelers die het niveau dat Groningen graag wil niet aan kunnen.

    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    "Vitesse geeft nu al 25 tot 30 miljoen uit. Hoe moeten wij dan nog concurreren?"