Jupiler League-club geeft voorzet en stopt na dit seizoen met kunstgras

    Jupiler League-club geeft voorzet en stopt na dit seizoen met kunstgras

    woensdag 10 januari 2018 om 19:41

    Almere City FC speelt volgend seizoen weer op natuurgras. Dat heeft directeur John Bes van de Jupiler League-club woensdag bevestigd op de nieuwjaarsreceptie.

    Dit seizoen hebben veertien clubs in de Jupiler League een kunstgrasveld, maar dat worden er in het seizoen 2018/2019 in elk geval niet nóg meer. Almere City stapt af van kunstgras. Het is de bedoeling dat er in de zomer een echte mat in het Yanmar Stadion komt te liggen.

    Almere City is de eerste club in de Jupiler League die terugkeert naar echt gras. In 2005, toen nog onder de naam FC Omniworld, was de eerstedivisionist één van de trendsetters, door als derde club in Nederland aan kunstgras te beginnen.

    De laatste jaren ligt kunstgras zwaar onder vuur, omdat de rubberkorrels mogelijk effect hebben op de gezondheid. Daarnaast klagen veel voetballers steen en been over de matige kwaliteit van de ondergrond. In de Eredivisie spelen zeven clubs hun thuiswedstrijden op kunstgras.

    Poll

    Goede zaak?

    (1020 stemmen)

    Plaats een reactie

    yuuup +8377
    woensdag 10 januari 2018 om 19:45
    En als Almere het kan, kunnen Eredivisieclubs het ook.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4613
    woensdag 10 januari 2018 om 19:56
    Mee eens. Al vraag ik me wel af waar Almere ineens de munten vandaan haalt.
    Vind ik leuk
    Feye1908 +8317
    woensdag 10 januari 2018 om 20:01
    Misschien een sponsor?
    Vind ik leuk
    Almere036 +20
    woensdag 10 januari 2018 om 20:09
    Almere was al gezond + verkoop van V. Janssen, Rosario, Arica en Ramsteijn in de afgelopen 2/3 jaar wat de club 3-4 miljoen heeft opgebracht. En eigenaar Lesley Bamberger met een eigen vermogen van circa 800 miljoen.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4613
    woensdag 10 januari 2018 om 20:12
    Mwa dan kun je inderdaad wel een aardig matje neerleggen :)
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 21:04
    Nu nog eredivisie
    Vind ik leuk
    slechtekont +3396
    woensdag 10 januari 2018 om 22:40
    Daarnaast is Ajax bereidt om vast wat spelers uit te lenen als ze op een echte mat spelen en kans op promotie hebben..
    Vind ik leuk
    Voetballert +1233
    woensdag 10 januari 2018 om 20:22
    Doetinchem zit ook niet veel geld, kan het ook dus moet overal kunnen..
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 21:30
    Tja ... als die boeren in Doetinchem nog geen eens gras hebben, wie dan wel?
    Vind ik leuk
    forza nec +1133
    woensdag 10 januari 2018 om 22:31
    Wij hebben ook echt gras in de gofert liggen
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    Pietje2015 +12501
    donderdag 11 januari 2018 om 01:00
    De Goffert
    Vind ik leuk
    Grumpy +271
    donderdag 11 januari 2018 om 14:00
    Schoothondje, jij bent een pandabeertje.
    En je weet niet eens hoe je De Goffert typt?
    één zin en nog verkeerd gewijzigd..
    Oei, oei dat is niet goed bulldogje
    Vind ik leuk
    Grumpy +271
    donderdag 11 januari 2018 om 14:06
    Met welk account? heb je jezelf een like gegeven forza nek(bulldogje)?. Niemand gaat je een like geven voor gofert.haha
    Vind ik leuk
    JCJWZ +12262
    woensdag 10 januari 2018 om 23:02
    @Pinoy, het is geen kwestie waar de munten vandaan komen, het is nooit een kwestie van inkomsten geweest maar van uitgaven. Kunstgras leverde een kostenbesparing op waardoor clubs meer zijn gaan uitgeven op andere vlakken (bijvoorbeeld transfers en spelersalarissen). Die uitgaven worden door de kunstgras-clubs nog wel eens als noodzakelijk naar de buitenwereld gecommuniceerd maar dat is natuurlijk onzin. Clubs moeten net als jij en ik gewoon niet meer uitgeven als dat er binnen komt en niet te ambitieus begroten. Elk seizoen kan er maar 1 club kampioen worden dus als alle 18 clubs gaan begroten dat ze kampioen worden dan gaat het natuurlijk goed fout. Begrijp dat alle clubs willrn groeien en ambities hebben, maar overstappen op kunstgras is en blijft een kostenbesparing. Geen enkele clubs voortbestaan komt in gevaar als het terug gaat naar gras, maar ze zullen in dat geval de te grote jas moeten inleveren voor een iets kleinere of op andere gebieden 'innovatiefs' of iets 'creatiefs' bedenken. Wat de kunstgras-clubs nu doen is oneerlijk, ze hebben in de jaren van kunstgras kosten bespaard en daardoor meer kunnen uitgeven aan spelers, dat ze niet terug willen naar de oude situatie is begrijpelijk maar ook niet meer dan dat. Kunstgras kan gewoon afgeschaft worden zonder compensatie, vroeger konden clubs ook gewoon een grasmat onderhouden (dat kan een amateruclub zelfs) dus het is allemaal maar een storm in een glas water.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 januari 2018 om 00:12
    Zo simpel ligt t niet helemaal. Een wedstrijd moet doorgaan tegenwoordig. Uitgezonderd extreme situaties. Dus dan moet je ook drainage en veldverwarming hebben.

    De meeste club hebben ook geen trainingsaccomodatie meer. Dus trainen ook op t kunstgras. Maar de velden worden met echt gras dan weer blubbervelden, door deze intensieve vorm van gebruik.

    Dus niet alleen gras vormt t probleem.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 januari 2018 om 07:10
    Ja, nog effe en het voetbalveld moet ABS en EBD hebben.
    Als het regent dan voetbal je in de blubber.
    Word je een vent van.
    Vind ik leuk
    donderdag 11 januari 2018 om 07:45
    Haha.
    En airbags.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4613
    donderdag 11 januari 2018 om 15:33
    Ik ben het zeker niet met je oneens hoor, ik denk alleen dat je er iets te gemakkelijk over denkt. Natuurlijk hebben de kunstgrasclubs geld op onderhoud bespaard. Je ziet echter over het hoofd dat het neerleggen van een kunstgrasveld een flinke investering vergt. Teruggaan naar echt gras is waarschijnlijk zelfs duurder.
    Ik zou ook graag zien dat alle clubs weer op echt gras gaan spelen, maar dat is voor veel clubs echt een flinke financiele klap/investering.
    Vind ik leuk
    JCJWZ +12262
    donderdag 11 januari 2018 om 16:16
    Op de aanschaf van het kunstgrasveld wordt gewoon afgeschreven, met de kosten is al rekening gehouden bij de komende begrotingen. Maw dat kunstgras eruit doen kost niks extras meer. En echt gras erin liggen gaat ze wel echt geld kosten maar die uitgaven hebben de andere clubs ook gewoon.

    De aanschaf van een kunstgrasveld zouden de clubs alleen doen als ze er op termijn een kostenbesparing uit konden halen dus neem maar van mij aan dat alle kunstgras clubs financieel voordeel erbij hebben behaald.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4613
    vrijdag 12 januari 2018 om 14:06
    Oh dat geloof ik zomaar. Maar over het algemeen waren het inderdaad allemaal clubs die geld wilden besparen. Een enkele club daargelaten staan die clubs er nog steeds niet florissant voor en het aanleggen + onderhoud van een nieuw veld is wel ff wat anders dan alleen het onderhoud.
    Vind ik leuk
    JCJWZ +12262
    vrijdag 12 januari 2018 om 19:33
    Ben ik met je eens, maar die clubs doen net alsof hun bestaansrecht in gevaar komt als ze op echt gras moeten spelen en eisen meer tvgelden en dergelijke, het is om misselijk van te worden hoe ze dit weer aangrijpen om geholpen te worden. Verkeerde voorstellingen van zaken en ze liegen hun eigen publiek voor. Ik heb er echt geen medelijden mee en Almere City laat nu zien dat gewoon kan.
    Vind ik leuk
    PinoyDenHaag +4613
    vrijdag 12 januari 2018 om 19:46
    Oh dat van extra tv gelden eisen is natuurlijk onzin, daarmee zouden de clubs die wel op gras zijn blijven spelen gestraft worden en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik las in deze topic dat de eigenaar van Almere niet onbemiddeld is, dat helpt natuurlijk. Laten we maar hopen dat de andere clubs ook snel de middelen zullen vinden om weer op echt gras te kunnen spelen.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    D0mmeLFCT65 +15310
    woensdag 10 januari 2018 om 19:58
    Hulde, allen volg dit voorbeeld!
    Vind ik leuk
    PredatorA +6242
    woensdag 10 januari 2018 om 20:19
    Ik hoop dat vele clubs het voorbeeld van Almere volgen!
    Vind ik leuk
    Het Brein +3035
    donderdag 11 januari 2018 om 03:19
    Amen.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 19:46
    Jeeej, als Almere het kan dan kan geen enkele andere club nog net een excuus komen
    Vind ik leuk
    HanV +3375
    woensdag 10 januari 2018 om 20:40
    Die hebben ook allemaal een eigenaar die 800 miljoen heeft? Voor het eerst trouwens dat ik hoor dat Almere een eigenaar heeft. Het is Nijland ook ontgaan, of die kijkt net als de rest ook nooit naar de eerste divisie.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 22:09
    Ik wist het ook nog niet, dat verklaart inderdaad een boel. Maar toch, zolang mijn locale vv een nette grasmat kan hebben moet een proffesionele organisatie dat zeker kunnen!
    Vind ik leuk
    Gizmo +3800
    woensdag 10 januari 2018 om 22:28
    idd ... dat blijft ook mijn punt ... onze vv idem, er ligt een nette grasmat, en bij de ledenvergadering hoor ik altijd dat een kunstgrasmat veel te duur is.

    Rara ... waarom is dat bij de profclubs andersom ???
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 19:46
    Laten er meer volgen!
    Vind ik leuk
    Marcel18 +86
    woensdag 10 januari 2018 om 19:46
    Top nieuws nu alle andere clubs nog in nederland!
    Vind ik leuk
    Liwwadder +3977
    woensdag 10 januari 2018 om 22:19
    Ja maar daar zal de knvb verantwoordelijkheid moeten nemen en alle bvo clubs in ere en jupiler league moeten helpen en financieel bijstaan. Daar ben je toch ook een voetbalbond voor. Dus actie knvb..wakker worden!
    Vind ik leuk
    Roodbergen +7857
    woensdag 10 januari 2018 om 23:10
    En wat krijgen de clubs met gras dan? Zelf de broek ophouden....
    Vind ik leuk
    Jens1999 +18135
    woensdag 10 januari 2018 om 19:46
    Goed van Almere... als Almere het kan betalen... dan moeten clubs in de eredivisie niet zeuren dat het te duur is....
    Vind ik leuk
    Cookee +8892
    woensdag 10 januari 2018 om 20:37
    Ajax wat minder TV-geld geven simpel, dan heeft heel Nederland gras.
    Maar dan moet Ajax zelf nog gras hebben want de pollen liggen los daar.
    Vind ik leuk
    Pvdsluis +2829
    woensdag 10 januari 2018 om 22:23
    Allemaal de schuld van ajax, lekker makkelijk.
    Vind ik leuk
    Cookee +8892
    donderdag 11 januari 2018 om 12:27
    Nou ja, als die top-3 33 miljoen pakken en Excelsior 3... dan moet dat wel eens op de schop dat domme systeem. Maak het eerlijker, geen vd top doet internationaal mee, dus dan maar elke club evenveel geld.
    Zoals in Engeland... dan kan ook hier PEC kampioen worden.
    [Reactie gewijzigd op ]
    Vind ik leuk
    ruud wubbers +9913
    woensdag 10 januari 2018 om 19:48
    Goed nieuws! Hopelijk verbieden ze snel die rotzooi in de eredivisie.
    Vind ik leuk
    Barbie +972
    woensdag 10 januari 2018 om 19:48
    Mooi. Almere naar de eredivisie en Zwolle en heracles terug naar de JL.
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 19:54
    Spontaan belonen met Promotie.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +78275
    woensdag 10 januari 2018 om 19:55
    Wie volgt?
    Vind ik leuk
    Foebele +46047
    woensdag 10 januari 2018 om 20:14
    Jullie! Dat stond ook op de to-do-list van Wang toch?
    Vind ik leuk
    elmagico070 +16868
    woensdag 10 januari 2018 om 20:21
    Hoop wij maat. Bij FCDH hoort echt gras!
    Vind ik leuk
    ronnieb +345
    woensdag 10 januari 2018 om 19:55
    Zo inderdaad. Als Almere het kan dan moeten Sparta en al die andere eredivisie clubs het ook kunnen!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 19:56
    Joepie!!
    Vind ik leuk
    mcmodd +19573
    woensdag 10 januari 2018 om 19:57
    Ik hoop dat dit voorbeeld gevolgd wordt. Misschien dat nu ook de onderzoekscommissie rechts wordt ingehaald?
    Vind ik leuk
    Smash +2499
    woensdag 10 januari 2018 om 19:58
    Goed zo! Wie volgt?
    Vind ik leuk
    Rood&wit +2732
    woensdag 10 januari 2018 om 20:00
    Amen!
    Vind ik leuk
    Napolitanos +7671
    woensdag 10 januari 2018 om 20:02
    Hehedat is de eerste ! Nu de volgende clubs nog !
    Vind ik leuk
    Laufen +44
    woensdag 10 januari 2018 om 20:03
    Met voetballen waren ze al eerder gestopt
    Vind ik leuk
    Utca030 +7093
    woensdag 10 januari 2018 om 20:05
    Heel mooi..
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 20:07
    Prima zaak. Niks aan toe te voegen
    Vind ik leuk
    Foebele +46047
    woensdag 10 januari 2018 om 20:13
    Zou haast willen voorstellen dat er een talentje aan hun uitgeleend moet worden als beloning!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 20:21
    Laat de revolutie beginnen!
    Vind ik leuk
    Teo Smith +21024
    woensdag 10 januari 2018 om 20:22
    Als almere het kan dan zijn er echt geen excuses meer.
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +21415
    woensdag 10 januari 2018 om 20:22
    Hulde voor Almere City!
    Vind ik leuk
    Sniper1 +1001
    woensdag 10 januari 2018 om 20:24
    Als 1 zwart schaap over de dam is........
    Vind ik leuk
    52N6E +906
    woensdag 10 januari 2018 om 20:32
    Jammer van het geld. Een hybride veld is veel beter en goedkoper in exploitatie.
    Vind ik leuk
    THIJS FC +64
    woensdag 10 januari 2018 om 20:45
    vind ik geweldig hoop nu al dat ze promoveren in plaats van een club met kunstgras
    Vind ik leuk
    tikkietoe +4675
    woensdag 10 januari 2018 om 20:47
    Welke paar mensen vindt in de poll het geen goede zaak dat Almere City met kunstgras stopt?
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +16893
    woensdag 10 januari 2018 om 21:29
    Denk verkeerd geklikt ;)
    Vind ik leuk
    forza nec +1133
    woensdag 10 januari 2018 om 20:51
    goed bezig
    Vind ik leuk
    0343 +407
    woensdag 10 januari 2018 om 20:57
    Hulde! Weg met die zooi, zeker in de eredivisie!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 21:26
    De 2 procent die tegenstemt heeft aandelen Ten Cate en Achterberg...
    Vind ik leuk
    Ricklek +1713
    woensdag 10 januari 2018 om 21:32
    Nou ik zou ze meteen door laten stromen naar de eredivisie!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 21:48
    Zo zie je maar weer dat clubs in de eredivisie alleen maar geld willen zien om hun plastic zooi te vervangen en dit van de grote clubs willen vangen. Als Almere het kan als eerste divisie club moet iedereen het kunnen zonder zijn hand op te houden en zielig lopen doen, een speler uit buitenland minder en je hebt je gras.
    Vind ik leuk
    mazu +1179
    woensdag 10 januari 2018 om 21:56
    Inderdaad, eerst geld, dan gaan we wel overstag. De Knvb is lang geleden akkoord gegaan met de aanleg van kunstgrasvelden, om dit weer terug te draaien kost een hoop geld. Daar moet de Knvb of de eredivisie mee over de brug komen, en terecht!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 22:53
    Juist. Definitief afschaffen dat kunstgras bij het voetbal. Voetbal hoort ‘puur’ gespeeld te worden. Voetbal is een échte sport en geen kunstsport en bij deze échte sport hoort dus ook écht gras. Hoe simpel kan het zijn?
    Vind ik leuk
    Kay Pxix +497
    woensdag 10 januari 2018 om 23:00
    Vreemde keuze. Als het kunstgras volgend jaar wordt afgeschaft vallen ze wellicht buiten een compensatieregeling
    Vind ik leuk
    orion73 +1083
    woensdag 10 januari 2018 om 23:07
    Hulde
    Vind ik leuk
    Roodbergen +7857
    woensdag 10 januari 2018 om 23:08
    Chapeau chapeau chapeau!!!!
    Vind ik leuk
    woensdag 10 januari 2018 om 23:31
    Respect voor Almere City!
    Geweldig nieuws!
    Vind ik leuk
    _AJAX_ +2782
    donderdag 11 januari 2018 om 05:10
    Daar moet op gedronken worden hie ha ho...
    Vind ik leuk
    Guzzi +449
    donderdag 11 januari 2018 om 05:30
    Mooi,nu de rest nog.
    Vind ik leuk
    RtdDub +8301
    donderdag 11 januari 2018 om 10:17
    Hulde.
    Heb helemaal niet met die club maar hebben hiermee wel sympathie gescoord bij me.
    Vind ik leuk
    Wally g +369
    donderdag 11 januari 2018 om 21:16
    Kunstgras is als waterpolo zonder water , nep dus kan echt niet
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Jupiler League-club geeft voorzet en stopt na dit seizoen met kunstgras