Nijland denkt aan private geldschieter: 'Vitesse en FC Utrecht als concurrenten'

Nijland denkt aan private geldschieter: 'Vitesse en FC Utrecht als concurrenten'

vrijdag 12 januari 2018 om 07:44

FC Groningen staat open voor een buitenlandse investeerder. De club was lange tijd principieel tegen een private investeerder, maar volgens directeur Hans Nijland zijn er maatregelen nodig nu de club de aansluiting met de Eredivisie-subtop dreigt te verliezen.

"Wij vinden dat wij een club zijn die bij de eerste negen in Nederland moet spelen", laat Nijland weten aan de NOS. De Groningers staan op dit moment echter dertiende in de Eredivisie en dat heeft volgens Nijland te maken met de relatief matige financiële positie. "Wij zien Vitesse en FC Utrecht als concurrenten van FC Groningen, maar deze clubs kunnen meer geld uitgeven dan een club als FC Groningen. Dat heeft te maken met private investeerders."

Nijland benadrukt echter dat hij niet de ziel van de club wil verkopen. "Er zijn clubs die een private investeerder aan zich hebben gebonden en een echte volksclub zijn gebleven. Kijk maar naar FC Utrecht, waar mijn goede vriend Frans van Seumeren grootaandeelhouder is." De Groningen-directeur wijst ook naar andere Eredivisie-clubs. "Ajax is beursgenoteerd, Sparta heeft een stuk van zijn belang verkocht, NAC heeft private investeerders, Roda JC, ADO Den Haag... Daar is helemaal niets mis mee."

Poll

Heeft FC Groningen private investeerders nodig om bij de subtop aan te sluiten?

(359 stemmen)

Plaats een reactie

Koeroe +3438
vrijdag 12 januari 2018 om 07:47
Dit bericht stond er toch gister ook al?
Vind ik leuk
slaski +1849
vrijdag 12 januari 2018 om 07:54
Je kan er niet zo maar vanuit gaan dat iedereen gisteren waker was, vandaar deze herhaling.
[Reactie gewijzigd op vrijdag 12 januari 2018 om 08:06]
Vind ik leuk
RebelVox +3613
vrijdag 12 januari 2018 om 10:13
Groningen moet gewoon een goed jeugd opleiding starten zoals Ajax en het scouting apparaat weer op het niveau van 6 jaar geleden brengen, dan verdienen ze genoeg om naar de top 4 te kunnen.

Ajax kan het, waarom Groningen dan niet?
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 11:08
Wij hebben het geld niet om andere jeugdspelers ergens weg te kopen die een jaar in onze eigen opleiding te laten lopen en dan vervolgens te roepen dat je een goede jeugdopleiding hebt..........
Vind ik leuk
RebelVox +3613
vrijdag 12 januari 2018 om 13:32
henk die is flauw, denk je nu dat alle spelers bij Ajax gekocht zijn? Er loopt genoeg talent rond in de noordelijke provincies, die zouden allemaal voor de fc moeten zijn.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 16:59
Ik denk wel dat een groot deel van de 'eigen jeugd' inderdaad gekocht is ja. Dat is niet flauw maar gewoon de waarheid in mijn ogen. En als grote clubs zelfs je hoofdscout wegkopen word het er ook niet makkelijker op. Talent is er ook wel maar geld niet. Er wordt bijna structureel in de 'begroting' uitgegaan van een of meerdere transfers. We zijn niet rijk en niet arm, maar iets vermogender zou wel leuk zijn!
Vind ik leuk
RebelVox +3613
vrijdag 12 januari 2018 om 19:27
Waar is al het goede werk van Martin Koeman dan gebleven? Henk Veltmate is toch ook op te vangen? De man is weg, maar het netwerk was er nog.
Hoe beter je jeugd opleiding hoe beter ook je eerste zal worden.

En je conclusie over de Ajax jeugd is veel te gekleurd, daar lopen heel veel spelertjes rond die gewoon gescout zijn uit de amateurs.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 11:13
Heb jij überhaupt verstand van voetbal?
Zonder geldschieter kan Groningen nooit wat Ajax kan.
En mét geldschieter waarschijnlijk ook niet.
Vind ik leuk
RebelVox +3613
vrijdag 12 januari 2018 om 13:30
Jeugdopleiding verbeteren kost niet zoveel
Ze hoeven ook niet precies hetzelfde te doen, maar de kwaliteit kan omhoog en dat levert betere transfers op

Moet ik nog antwoord geven op je eerste vraag?
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 13:46
Nee die hebt je met deze reactie al beantwoord;)
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 08:07
Klopt, ze wrijven het er graag in bij de vp-leden.
Vind ik leuk
fr0do +133
vrijdag 12 januari 2018 om 08:30
Zo graag wil nijland een investeerder.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 07:51
eerste 9 ??
Vind ik leuk
Dicky +7921
vrijdag 12 januari 2018 om 07:53
Jaren janken over Vitesse en Utrecht en nu hetzelfde willen.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 08:04
Die Nijland is een misselijk ventje.
Vind ik leuk
VA1 +330
vrijdag 12 januari 2018 om 16:56
Hij zou met Groningen ook eerder kampioen worden zei hij toen. Inmiddels staan ze 13e...
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 08:05
Wauw. Copy pasten van een copy paste bericht van een copy past bericht. Zelfs voor voetbalprimeur een nieuw treurig dieptepunt.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 09:29
Heej, altijd nog tig keer beter dan het zoveelste gezochte non-nieuws over zo’n ‘topclub’ hier waar VP mee volgeschreven wordt. We weten bog net niet hoe laat de materiaalman opstaat in het weekend.
Beetje lastig voor je?
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 08:13
Blijft vreemd dat FC Twente dan zo n buitenproportionele straf heeft gekregen voor het lenen van 5 M van Doyen.
Vind ik leuk
Spiegel +1923
vrijdag 12 januari 2018 om 08:25
Haha, luister ik vind al dat Twente gebash ook te ver gaan altijd maar het was wel even iets meer dan een lening van 5 mil. Ook iets anders.

Private investeerders hebben aandelen in een club. Bij verlies van de club zou de investeerder dan ook zijn investering kwijt zijn.
Doyen had dit in een speler en had hierdoor clausules in contracten zoals bijv. Promes moet voor 2013 verkocht zijn anders krijg je een boete als club zijnde.

Jullie zijn voor jullie fouten bestraft en over de straf valt te discussieren, maar dat is niet aan mij.
Maar kom het hier niet mooier maken dan het is, want onderaan de streep hebben jullie meerdere regels gebroken en dus een oneerlijke concurrentiepositie vergaart.

Vind ik leuk
HanV +2421
vrijdag 12 januari 2018 om 09:53
De straf viel toch mee? Alleen wat geldboetes en een paar jaar Europa niet in mogen in een periode dat ze er ook totaal geen kans op hadden. Ja, ze zitten nog in de beker, maar dat toernooi is net halverwege, de meeste kleintjes zijn er uit. Verder zijn er alleen maar wat mensen weggejaagd zodat je over het nieuwe FC Twente kan praten, als je dat wilt.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 10:10
Vorig jaar ook gewoon geplaatst voor de play-offs hoor.
Vind ik leuk
Spiegel +1923
vrijdag 12 januari 2018 om 13:22
Dat klopt. En die jaren daarvoor dat je Europees voetbal haalde met oneerlijke zaken.
Toen namen jullie Europees voetbal van een andere club die wel eerlijk was.
Dus als je het tegen elkaar weg gaat strepen heeft Twente 3 jaar met oneerlijk spel Europees voetbal gehaald en mogen ze nu, ondanks eerlijk spel 3 jaar niet Europa in, als ze het zouden halen dan in die jaren.
Vind de straf niks te zwaar als ik eerlijk ben.

Waar ik me dan wel boos om kan maken is die verontwaardigde Twente supporters die doen alsof ze aan alle kanten genaaid worden door iedereen terwijl ze in feite gewoon heel goed weg komen.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 13:45
Omdat er 5 M geleend is van Doyen ?! En 40 miljoen van de gemeente is wel oke ? Dat zijn geen oneerlijke zaken ?! Of geld van buitenlandse investeerders?! Dat is ook niet oneerlijk ?! Maar 5 miljoen van Doyen lenen , dat is zeker oneerlijk. Wat een onzin. Pure willekeur !
[Reactie gewijzigd op vrijdag 12 januari 2018 om 13:45]
Vind ik leuk
Spiegel +1923
vrijdag 12 januari 2018 om 17:49
Het verschil tussen de “lening” van de gemeente en de lening bij doyen is dat de lening bij de gemeente (overigens geen lening) niet in strijd is met de regels van de KNVB/UEFA/FIFA.
De gemeente eindhoven had geen boetes staan voor het wel of niet verkopen van bepaalde spelregels binnen bepaalde termijnen

Oftewel third party ownership.
Een club mag best investeerders hebben om bepaalde transfersommen te kunnen voldoen.
Voorwaarde ie dan wel dat de club en speler zelf bepalen wanneer en aan wie en of een speler verkocht wordt

Oftewel oneerlijk hier uitgelegd:
Doyen wilde Twente alleen 5 miljoen lenen als ze bepaalde percentages van bepaalde spelers kregen (ik meen Promes en ould chick sowieso, en nog een paar). Tot op hier zou het nog legaal zijn.
Maar doyen had nog wat toevoegingen zoals: termijnen waarin dese spelers verkocht moesten worden, anders zou Twente boetes krijgen.
Dit is dan weer wel in strijd met de KNVB/FIFA regels.
HIEROM ie Twente bestraft. Niet omdat ze EEN lening hadden, maar omdat ze DEZE lening hadden.

Omdat Twente hierdoor 5 miljoen meer te besteden had dan andere clubs kan je spreken van oneerlijke concurrentie.

Heb alleen het idee da je dit toch niet van me aan wil nemen.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 18:04
En al die andere clubs die met Doyen in zee zijn gegaan ?
Vind ik leuk
Spiegel +1923
vrijdag 12 januari 2018 om 18:37
Noem er een aantal binnen Nederland?
Welke clubs binnen Nederland hebben Doyen zeggenschap over uitgaande transfers gegeven?
Noem ze met bron aub anders ben je maar gewoon in het luchtledige aan het roepen.

Het zou jou en je mede Twente supporters sieren als je gewoon toegeeft dat er grove fouten zijn gemaakt, weliswaar door mensen die nu weg zijn bij Twente maar diezelfde mensen hebben jullie wel onterechte successen laten vieren.

Gewoon 3 jaar op de blaren zitten van de tropenjaren.

Als je te lang in de zon zit, verbrandt je.

Als jullie echt fans zijn met zijn allen, blijf je juist nu achter de club staan, ondanks de matige prestaties.

Twente heeft een groot genoege achterban om weer op te bouwen tot subtopper.

Feyenoord heeft zich met goed beleid teruggeknokt en AZ ook.
Twente moet dit voorbeeld gewoon volgen.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 10:09
En buitenlandse investeerders of gemeentegeld is geen oneerlijke concurrentie ?
Vind ik leuk
Jur74 +2697
vrijdag 12 januari 2018 om 08:26
Er zit een verschil tussen van Seumeren/Utrecht, Chigirnskiy/Vitesse en Twente.

Twente heeft de lening netjes aangemeld bij de knvb, maar de latere toevoegingen in het contract niet. Daarvoor zijn ze gestraft en blijkbaar terecht gezien het feit dat Twente deze straf heeft geaccepteerd ( ik weet niet of dat noodzakelijk is geweest om onder een hogere straf vandaan te komen )
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 10:08
Als die investeerders in die spelersfondsen bij veel clubs hadden ook echt wel invloed. En waarom mogen die Chinezen en Russen wel invloed uitoefenen ? Waarom mag je wel van de gemeente lenen maar niet van Doyen ?En hoe zit met al die andere clubs die met Doyen in zee gingen ?
Vind ik leuk
Jur74 +2697
vrijdag 12 januari 2018 om 10:11
Volgens mij hanteert iedere bond andere regels ( zoals de spaanse bond waarvan je gewoon miljarden schuld mag hebben ) Ik weet niet of de lening verboden is, maar ze zijn gestraft vanwege toevoegingen in het contract die later zijn toegevoegd en waar de knvb dus niks van wist.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 10:14
En Doyen werkt alleen bij FC Twente met zo n toevoeging ? Die spelersfondsen in NL werkte natuurlijk precies hetzelfde. Wie betaalt bepaalt, dat is overal zo.
Vind ik leuk
Jur74 +2697
vrijdag 12 januari 2018 om 10:35
Ik ben het wel met je eens, maar de knvb blijkbaar niet.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 13:10
Nee en dat vind ik dus zo vreemd. Laat die clubs maar bij Doyen geld lenen ipv de gemeentes geld af te troggelen.
Vind ik leuk
vrijdag 12 januari 2018 om 10:52
Of je verkoopt je gehele club aan iemand met heel veel geld waardoor de club zal stijgen of je blijft zelf de touwtjes in handen houden. Ik zou nooit aan private investeerders beginnen die willen toch bepalen wat er met hun centjes gaat gebeuren!!
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Nijland denkt aan private geldschieter: 'Vitesse en FC Utrecht als concurrenten'