Hiddink over 'enorme klap': Heel lang woedend over geweest

Hiddink over 'enorme klap': "Heel lang woedend over geweest"

dinsdag 13 februari 2018 om 08:03

Guus Hiddink is 'heel lang' boos geweest over zijn gedwongen vertrek als bondscoach van het Nederlands elftal, in juni 2015. De KNVB rekende de oefenmeester af op een aantal slechte resultaten tijdens de kwalificatiereeks richting het EK 2016. 

"Het was een enorme klap toen ik hoorde dat het voorbij was. Daar ben ik heel lang woedend over geweest. Het heeft me echt pijn gedaan", blikt Hiddink terug in magazine Helden. "We begonnen slecht aan de EK-kwalificatiereeks. Maar in het voorjaar kreeg ik het gevoel dat het besef er was in Nederland dat we niet meer de grote spelers hadden. Of ze waren, zoals Arjen Robben, geblesseerd."

"Ik had ook onderschat hoe Nederland ervoor stond. Ik had lang in het buitenland gezeten, er werd steeds tegen me geroepen dat er een prima generatie aankwam", vervolgt hij. "Ik dacht rond die wedstrijd tegen Letland (2-0 winst, red.) dat we nu wat spelers hadden waarmee we van Oranje een vechtmachine konden maken. De topkwaliteit hadden we niet meer, dus moest het op een andere manier."

Hiddink (71) werkte na zijn laatste periode als bondscoach nog korte tijd bij Chelsea, als interim-manager. Sinds medio 2016 heeft hij geen club meer. 

Lees meer over:NederlandNederland

Plaats een reactie

dinsdag 13 februari 2018 om 08:07
Hoe kan je verbaast zijn na zo'nslechte serie, het lijkt lijkt me gespeelde verontwaardiging..
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:59
Als Guus was blijven zitten hadden we ons gewoon gekwalificeerd. Hiddink heeft wel de gogme omdat te bewerkstelligen. Blind aanstellen was de grootste fout in de geschiedenis van de KNVB.
Vind ik leuk
Jozef +30930
dinsdag 13 februari 2018 om 08:07
Wel erg slecht geïnformeerd, Guuske...
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:21
Guus zat zelf ook niet in zijn beste periode. Hij zat er vaak gelaten bij.
Vind ik leuk
Markus80 +1825
dinsdag 13 februari 2018 om 11:23
Hij heeft zich kennelijk niet voorbereid, hoe slecht is dat dan?
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:07
Het was ook een sof om deze kanjer te laten gaan. Bert was in paniek.
Vind ik leuk
Morris +18836
dinsdag 13 februari 2018 om 08:07
Onderschat??

Amateur..
Vind ik leuk
Romario9 +8445
dinsdag 13 februari 2018 om 08:39
Blijkbaar kan dat nog steeds op die leeftijd en met zoveel ervaring. Zelfde ondervindt Dickie nu bij Sparta.
Vind ik leuk
Morris +18836
dinsdag 13 februari 2018 om 08:55
Wie zegt dat dick het onderschat?
Vind ik leuk
R2 +4821
dinsdag 13 februari 2018 om 10:50
Z'n eigen interviews na de eerste wedstrijden.
Vind ik leuk
Morris +18836
dinsdag 13 februari 2018 om 13:07
Amateur
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:09
Voor je ergens instapt ga je toch eerst goed analyseren hoe het er voor staat? Ik vind dit een beetje vreemd van Guus
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 09:06
Ik denk dat Guus te enthousiast was om nee te zeggen tegen de baan van bondscoach.... ;)
Vind ik leuk
Markus80 +1825
dinsdag 13 februari 2018 om 11:32
Spijker op de kop! Hij had zich toch ook wat beter voor kunnen bereiden? Nu lijkt het erop dat hij gewoon binnen is gestapt zonder enige voorkennis en hij schijnt dat normaal te vinden. Dat is niet normaal Guus (vooral voor zo`n salaris, er zijn betere mensen te vinden die wel ambitie hebben en niet alleen naar het loonstrookje kijken). Je hebt het zelf verneukt, dus niet naar anderen wijzen.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:16
Hoe kun je nou in hemelsnaam, als trainer, potentieel bondscoach niet op de hoogte zijn van wat er letterlijk/ figuurlijk speelt aan spelers in Nederland/ Europa. Dat is je vak, en krijg je mijloenen voor.., daar houd je je dan toch dagelijks mee bezig?
Vind ik leuk
Romario9 +8445
dinsdag 13 februari 2018 om 08:39
Zelfoverschatting ?
Vind ik leuk
Lucky Kes +2382
dinsdag 13 februari 2018 om 09:20
Miljoenen?
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 09:30
Ja wat dacht jij dan? Hiddink heeft echt wel miljoenen verdiend in z'n carriere..
(ik weet ook wel dat hij als Bondscoach geen miljoenen verdiend in Nederland, want daar doel je op..)
Vind ik leuk
Lucky Kes +2382
dinsdag 13 februari 2018 om 10:19
Als trainer van een buitenlandse club hoeft hij echt niet de ins- en outs weten wat voor spelers er in Nederland rondlopen.
Als Bondscoach wel, en daar doelde ik ook op.
Als "buitenlandse trainer" valt je alleen de echte toppers op.
En ja, dat had hij al moeten weten dat die niet in Nederland rondliepen.
Vind ik leuk
2cents +45712
dinsdag 13 februari 2018 om 08:27
"Ik had ook onderschat hoe Nederland ervoor stond. Ik had lang in het buitenland gezeten, er werd steeds tegen me geroepen dat er een prima generatie aankwam"

Lekker voorbereid ook. Een coach die Oranje gaat leiden en geen idee heeft hoe het voetbal in ons land er voor staat. En dan ook nog doodleuk zeggen:”Maar in het voorjaar kreeg ik het gevoel dat het besef er was in Nederland dat we niet meer de grote spelers hadden.”

Ik denk dat hij in het voorjaar zelf het besef pas kreeg...
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:46
Hiddink stond gewoon nog op een plek die recht gaf op EK deelname. Toen kwam Blind .....weg EK .. .weg WK....
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:52
Klopt. Ook de algemene opinie was in de veronderstelling dat we nog wel op niveau waren en dat het aan de coach lag. De trainer maakt weinig uit in dit geval. Eerst (moet) moest het besef komen dat we gewoon een hele matige selectie hebben en dat we het op de Denemarken/ijsland/zweden methode moeten doen. Met veel strijd en passie en direct spel. Alleen dan kan je in je kracht voetballen en wordt de kans weer groter op een eindtoernooi. Heb er vertrouwen in dat Koeman dit voor elkaar gaat krijgen.
Vind ik leuk
#Keizerout +17414
dinsdag 13 februari 2018 om 12:21
Ik denk dat de trainer wel uitmaakt. De trainer voor Hiddink presteerde aanmerkelijk beter met vergelijkbaar materiaal
Vind ik leuk
RtdDub +6925
dinsdag 13 februari 2018 om 08:54
De grootste ramp van dat ontslag was dat Blind het over ging nemen.
Op het moment dat Hiddink op straat werd gezet was de situatie niet best maar verre van onmogelijk om nog te kwalificeren voor ek2016.
Maar ja... toen werd Van der Wiel ineens van de PSG tribune getrokken om het effe te gaan doen
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 08:54
Niet alleen jij, om wie alles draait, bent woedend geweest. Ook wij, die het gepruts hebben moeten aanzien zijn woedend geweest. Ook op het gepruts langs de lijn.
Vind ik leuk
Johan.l +4284
dinsdag 13 februari 2018 om 09:07
Hij wist niet dat de kwaliteit er niet meer was!? En die man word bondscoach? Ze moeten daar Zeist een trap onder hun kont hebben!
Vind ik leuk
Mari +4697
dinsdag 13 februari 2018 om 09:16
Het lag aan de (kwaliteit) van de spelers. Niet aan mij
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 09:19
Hiddink was in die periode niet 100%, deed vreemd etc
Vind ik leuk
Teo Smith +19305
dinsdag 13 februari 2018 om 09:23
Ze hadden hem nooit moeten nemen.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:14
Nogal slecht op de hoogte van de aanwezige kwaliteiten, Guus. Ik ben overigens nog steeds teleurgesteld in jou.
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:53
Je wordt bondscoach en dan weet je niet hoe het Nederlandse voetbal voor stond , echt niet te geloven dit , hij dacht bondscoach makkie
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 10:56
Hand in eigen boezem steken is Hiddink vreemd, wist niet dat het zo slecht was..........dat zie je toch?
Vind ik leuk
dinsdag 13 februari 2018 om 11:13
Een van de grootste blunders van die nare van Oostveen, daarna volgt de aanstelling van Blind. Hiddink was toen al verleden tijd.
Vind ik leuk
Markus80 +1825
dinsdag 13 februari 2018 om 11:18
Dus het ligt niet aan jou, dat wil je even accentueren? Op basis waarvan? Dat Robben geblesseerd was of dat je niet wist als aankomend bondscoach hoe het team ervoor stond?

Voor een vorstelijk salaris zou dat toch wel het minste zijn (hoe het team ervoor stond), je hebt zelf gefaald en ga aub. niet wijzen naar anderen. Dit is zo slecht.
Vind ik leuk
JustH +8850
dinsdag 13 februari 2018 om 11:32
Ik ben allang blij dat het dan toch niet de schuld van Blind was!
Vind ik leuk
rpaulp50 +6806
dinsdag 13 februari 2018 om 11:46
Guus had dat baantje niet voor Koeman z'n neus weg moeten kapen, op die leeftijd moet je dat een jongere collega gewoon gunnen.
Hiddink had hoogstens adviseur moeten worden op de achtergrond bij de KNVB, veel en veel te oud om nog op het veld te staan.
Maar nee, Hiddink ( geen vriend van van Gaal ) zou wel eens laten zien ( op verzoek van de KNVB ) hoe je dat beter kon doen, met de Hollandse school dus.......iets waar van Gaal niets voor voelde met de kwaliteit voorhanden.
De totale afgang van iemand die zichzelf zwaar overschat heeft in zijn nadagen, roekeloos op zoek naar roem en succes .
Vind ik leuk
Lucky Kes +2382
dinsdag 13 februari 2018 om 12:30
Je hebt wel gelijk hoor, maar van Gaal kwam er ook pas achter na die oefenpot tegen de Belgen (4-2 verlies).
Daarvoor had hij ook het hele kwalificatie toernooi gespeeld met de opstelling4-3-3 (Hollandse school).
Vind ik leuk
rpaulp50 +6806
dinsdag 13 februari 2018 om 19:26
Precies !
Maar dat is het verschil in klasse.....de 1 denkt ; waarom is dat fout gegaan ? ik ga het heel anders doen ! tegen de wens van de KNVB en de publieke opinie ( VI ) in. Moedig.

De andere volgt kritiekloos systemen omdat die nu eenmaal bij "ons" passen, maar niet toepasbaar zijn.

Fouten maken, die onderkennen geeft je antwoorden om te verbeteren, van Gaal was een schoolvoorbeeld daarvan.
Vind ik leuk

Bekijk het laatste nieuws

Hiddink over 'enorme klap': "Heel lang woedend over geweest"