Grootste talenten van Europa beoordeeld: Ajacied aan kop en zes Eredivisie-namen

    Grootste talenten van Europa beoordeeld: Ajacied aan kop en zes Eredivisie-namen

    dinsdag 20 februari 2018 om 07:43

    Het internationale voetbaldatabedrijf CIES beschouwt Matthijs de Ligt als hét grootste Nederlandse talent van dit moment. Op basis van onder meer speelminuten, de prestaties van hun club en de sterkte van de competitie waarin zij actief zijn, deelde het CIES sterren uit aan vijftig jonge spelers in Europa. De Ligt (18) hoort bij de beste tien. 

    Tien spelers krijgen vijf sterren van het bedrijf. Samen met Gianluigi Donnarumma, Alban Lafont, Kylian Mbappé, Christian Pulisic, Malang Sarr, Dayot Upamecano, Tom Davies, Kai Haverts en Ryan Sessegnon behoort Ajacied De Ligt tot de elite. 

    Op het lijstje van het CIES duiken meer Nederlanders op. Giovanni Troupée (FC Utrecht), Justin Kluivert (Ajax), Rick van Drongelen (HSV) en Justin Hoogma (TSG Hoffenheim) krijgen vier sterren. Timothy Fosu-Mensah (door Manchester United verhuurd aan Crystal Palace), Carel Eiting (Ajax) en Sherel Floranus (Sparta) worden beloond met drie sterren. 

    Twee buitenlandse namen uit de Eredivisie worden ook genoemd: Martin Ödegaard (door sc Heerenveen gehuurd van Real Madrid, vier sterren) en NAC Breda-spelmaker Manu Garcia. De Manchester City-huurling krijgt drie sterren. De volledige lijst is hieronder te zien. 

    Poll

    Is De Ligt het grootste Nederlandse talent van dit moment?

    (1228 stemmen)

    Plaats een reactie

    Korm +33677
    dinsdag 20 februari 2018 om 07:48
    De Ligt doet het inderdaad prima :)
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:00
    Ik mis ook die opgehemelde AZ talenten in deze lijst. Maar de ligt staat er meer dan terrecht in
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 februari 2018 om 08:08]
    Vind ik leuk
    Korm +33677
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:01
    inderdaad, die mis ik ook wel. bij sommige heb ik wel mij vraagtekens zoals eiting maar die krijgt de voordeel van de twijfel..
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:16
    Geen Psver's?
    Vind ik leuk
    Tjoep Cola +5173
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:25
    De zijn geen talenten meer, die hebben zich al bewezen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:27
    Haha
    Vind ik leuk
    Noudyo. +14589
    dinsdag 20 februari 2018 om 07:48
    Carel Eiting boven Trent Alexander-Arnold... waren ze dronken of zo?
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6043
    dinsdag 20 februari 2018 om 07:48
    Ik mis hier toch wel een Frenkie de Jong.
    Vind ik leuk
    Jalapeno +859
    dinsdag 20 februari 2018 om 07:55
    Te oud?
    Vind ik leuk
    Henkie1979 +6043
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:04
    20 Eiting is ook 20 dus .
    Vind ik leuk
    Jalapeno +859
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:26
    Ja, maar ik weet niet of het misschien gaat per maand. Net als bij de junioren (vroeger in ieder geval)
    Vind ik leuk
    Thobar +3988
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:34
    Dus dat zou dan de enige speler uit 1997 in de lijst zijn.
    De Jong 1997 en Eiting 1998. Er zit bijna een jaar leeftijdsverschil in en ze horen dus NIET tot dezelfde leeftijdscategorie.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 07:49
    Wereld Kampioen in Quatar :)
    Vind ik leuk
    Barrybatsbak +1471
    dinsdag 20 februari 2018 om 07:53
    staat nou Troupee van Utrecht 1 plekje boven Justin Kluivert?:P seriously?
    Vind ik leuk
    Dikkevis +55
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:17
    Helemaal terecht hoor
    Vind ik leuk
    TheMariner +3393
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:45
    Barrybatsbak denkt dat wat er in de Ajax krant staat geschreven de objectieve waarheid is. Terwijl in de onderlinge ontmoeting tussen Troupé en Kluivert toch duidelijk te zien was dat Troupé de omhoog geschreven zoon van Patrick Kluivert op alle fronten de baas was. Om kwaliteit te kunnen zien moet je soms je supportersbril afzetten. Een frisse blik van een buitenstaander zegt meer dan de vooringenomen mening van de welbekende aan Ajax gelieerde media die hier iedereen ïndoctrineerd.
    Vind ik leuk
    Al_Padrino +184
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:01
    Haha dit is wel een trieste reactie, moet je er niet een alinea over de KNJB bij schrijven?
    Vind ik leuk
    TheMariner +3393
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:06
    Daar hoeft anno 2018 toch niet meer over geschreven te worden. Denk dat iedereen dat onderhand wel weet.
    Vind ik leuk
    Al_Padrino +184
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:13
    Goed verhaal, kom maar met bewijzen?
    Vind ik leuk
    TheMariner +3393
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:38
    Ik hoef toch ook niet meer te bewijzen dat de aarde rond is hopelijk? Sommige dingen zijn nu eenmaal zo knul.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +27230
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:15
    Sterk onderbouwd
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:07
    Wat een debiel is dit weer...... Paar tikken heb je nodig.
    Vind ik leuk
    TheMariner +3393
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:27
    Help, een hooligan.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 07:56
    voor mij is frenk de Jong het grootste talent. zijn hele lichaamshouding, balbehandeling doet mij denken aan Nederlands grootste voetballer ooit.. Cruijff
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:03
    Troupee beter dan Fosu Mensah hahahaha laat me niet lachen
    Vind ik leuk
    Ryan82 +973
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:03
    uhhh Malacia vergeten????
    Vind ik leuk
    Barrybatsbak +1471
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:26
    Wie?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3239
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:27
    De beste linksback talent van Nederland
    Vind ik leuk
    Hugo59 +2024
    dinsdag 20 februari 2018 om 19:32
    Haha leuke speler meer ook niet
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3239
    woensdag 21 februari 2018 om 07:37
    Noem eens een betere talent op linksback dan?
    Vind ik leuk
    Thobar +3988
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:44
    Malacia was ook door Feyenoord over het hoofd gezien anders hadden ze Haps niet gehaald. Malacia speelde maar een klein aantal wedstrijden in het eerste waarin hij zich toch wel als een revelatie manifesteerde.
    Duidelijk is dus dat hij daarvoor niet zo opgevallen was.
    Vind ik leuk
    Ryan82 +973
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:48
    Ben het met je eens deels, maar dan zou Carel Eiting er ook niet tussen moeten staan.
    Vind ik leuk
    Thobar +3988
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:58
    Omdat Ajax leuk meedeed met die Euro Youth League is hij waarschijnlijk wel al veel langer opgevallen.
    Die lijst is natuurlijk geen momentopname maar gaat duidelijk ook terug naar vorig seizoen bv al die spelers vd lichting 1998 zijn toen ook al beoordeeld incl Eiting en Troupée)

    Ps
    Malacia is vd lichting 1999 en zal er waarschijnlijk volgend jaar gewoon in staan
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +25429
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:06
    De Ligt terecht op nummer 1. Hoe kan Eiting boven de AZ talenten staan met 1 invalbeurtje? Leuk dat Trouppee er ook in staat. Zeker gezien de geringe speelminuten.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +27230
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:33
    Omdat het op talent gaat en niet op aantal speelminuten lijkt me
    Vind ik leuk
    Come on Utreg +25429
    dinsdag 20 februari 2018 om 17:38
    Ja, oke maar een belofte in de junioren is wat anders dan een jongen die wekelijks op het hoogste niveau speelt. Het is inderdaad maar net wat de criteria zijn.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +27230
    dinsdag 20 februari 2018 om 17:52
    Het gaat toch om wie zij denken dat de grootste talenten zijn?
    Leuk dat de talenten van AZ al veel minuten maken, maar dat betekent niet dat je meer talent hebt dan iemand met minder minuten bij een grotere club.
    Vind ik leuk
    Shelbourne +3998
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:07
    Goed om te weten dat je CIES totaal niet serieus hoeft te nemen. Troupee zit op de bank bij Utrecht, Hoogma zelfs tribuneklant bij Hoffenheim. Eiting speelde eergisteren pas zijn tweede Eredivisie duel. Floranus is uit de basis gespeeld door Nelom.

    Waar zijn dan de jongens van AZ bijvoorbeeld zoals Wijndal, Koopmeiners en Helmer. Of Pierie van Heerenveen, Schuurs van Fortuna of van Bergen van Vitesse.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:53
    Echt compleet onzin ,maar het kwam de vp ajax wel goed uit schat ik zo n lijstje met ajax naampjes.Kwijlen boys.......
    Vind ik leuk
    TheMariner +3393
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:04
    Je hebt niet alleen maar talent wanneer je in de basis staat. Coutinho staat ook niet in de basis. Ard van Peppen weer wel.
    Vind ik leuk
    Dunne vis +41
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:12
    Grootste talent in de Nederlandse competitie en europa dit is echt om te schudde buiken
    Vind ik leuk
    WTSGD +1340
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:16
    Troupee hahahaha zegt genoeg over dit lijstje
    Vind ik leuk
    Ale +4334
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:38
    Waar zijn de talenten van psv?
    Vind ik leuk
    Maan88 +3517
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:39
    Geen PSV’ers, Feyenoorders, Az spelers of zelfs geen Schuurs in deze lijst. Tja, beetje krom. De ligt is zeker een groot talent. Maar ik spelers ertussen staan die er niet horen en mis nog een aantal hele grote Nederlandse talenten.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 08:52
    De eewige ajaxtalenten, ja er spelen er al heel wat bij subtoppertjes in europa en de volgende lichting komt er dus al weer aan.

    Ricardo kishna,
    Riechedly Bazoer
    Davy Klaassen
    Jaïro Riedewald
    Anwar El Ghazi
    Nemanja Gudelj
    Mitchel Dijks
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 februari 2018 om 10:25]
    Vind ik leuk
    Al_Padrino +184
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:03
    Waar spelen die van jullie dan? De naam van Ajax is gewoon goed, vandaar dat er meer interesse is van buitenaf voor ajaxspelers en Ajax gemiddeld zijn spelers voor hoge bedragen verkoopt.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:14
    De Spurs sub-toppertje, knul?
    Geen voetbalkennis......

    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:01
    Vreemde titel. Hij gaat niet aan kop in het lijstje. Wel de beste Nederlander, maar dat wordt niet zo aangegeven in de titel. Wel knap dat hij gewoon de kans bleef krijgen. Het betaald zich dus wel uit. Nu hopen op Europees voetbal volgend jaar voor de volgende stap en beoordeling.
    Vind ik leuk
    RtdDub +11925
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:10
    "Op basis van onder meer speelminuten, de prestaties van hun club en de sterkte van de competitie"

    Dat zijn mooie criteria maar even kijken

    Hoogma: 0 minuten bij Hoffenheim, 11 potjes Hoffenheim II in de reginal liga, 3x geel en 1x er afgestuurd
    Van Drongelen: 872 minuten Hamburg, 11 van de 23 wedstrijden mee gedaan, staat 17de
    Troupee: 499 minuten Utrecht en 360 minuten Utrecht II

    Malacia: 657 minuten Feyenoord eredivisie, 90 minuten CL

    Nou zal ik wel weer een Feyenoord bril op hebben maar Malacia verdient het meer om in dat lijstje te staan dan die 3
    Vind ik leuk
    1UEU +150
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:07
    Ik neem aan dat het vorige seizoen ook mee telt.. Waarschijnlijk is er ook veel naar Europeese wedstrijden gekeken? Niet dat NLD daar zo goed presteerde...
    Vind ik leuk
    RtdDub +11925
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:14
    Ja, dat zou kunnen.
    En ik nam aan dat het om seizoen 2017\18 gaat gaat gezien " hét grootste Nederlandse talent van dit moment"

    Zoals gewoonlijk hier zijn dat soort niet onbelangrijke details weer eens weg gelaten in alle opwinding om weer eens met een half stijffie een ajax topic te kunnen typen.
    Vind ik leuk
    1UEU +150
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:17
    Klopt inderdaad... heb het maar even opgezocht:
    http://www.football-observatory.com/IMG/sites/b5wp/2017/215/en/

    "The CIES Football Observatory has analysed the domestic league experience cumulated during the last two years by U20 players from 22 European competitions to identify those with the best career prospects. Minutes played by each footballer were weighted according to the sporting level of leagues and the results achieved by employer clubs. Weekly Post number 215 presents the 50 players with the highest experience capital scores."
    Vind ik leuk
    RtdDub +11925
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:21
    Ja... dat detail van die 2 jaar was natuurlijk onmogelijk nog in het VP artikel te proppen.
    Vind ik leuk
    1UEU +150
    dinsdag 20 februari 2018 om 13:26
    Precies... Bij VP kunnen ze geen Engels? Of spreken alleen Amsterdams?
    Rest van de documenten op die site zijn best interessant:
    http://www.football-observatory.com/IMG/sites/mr/mr32/en/
    (2009-2017), Nederland doet het extreem goed als je kijkt naar gemiddelde leeftijd en UEFA ranking per league.. Uiteraard ook omdat dit jaar er nog niet bij zit :).

    Daarnaast is Ajax dus de 2e jongste ploeg van Europa met een gemiddelde leeftijd van 22.66 (in 2012).
    Vind ik leuk
    vrijdag 23 februari 2018 om 23:40
    Inderdaad
    Vind ik leuk
    Rodajc +13852
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:19
    Ze vinden Troupee een groter talent als back dan Hakimi en Alexander-Arnold? Daar klopt iets niet lijkt me.
    Vind ik leuk
    Filip_FCU +11785
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:28
    War zou niet kloppen dan :D
    Vind ik leuk
    Quareck +7011
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:26
    Als ze echt rekening houden met de sterkte van de competitie, en we zijn allemaal heel eerlijk, dan hoort er toch niemand uit de eredivisie in dit rijtje? Of zit ik verkeerd en valt het eigenlijk wel mee met het niveau hier?
    Vind ik leuk
    Lucky Kes +3239
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:31
    Ik vind dat je goed zit alleen anderen??? ;-)
    Vind ik leuk
    TheMariner +3393
    dinsdag 20 februari 2018 om 09:53
    Maak ze dat in Amsterdam maar eens duidelijk, daar zijn ze namelijk nogal "geil" op zichzelf.
    Vind ik leuk
    Quareck +7011
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:46
    Ik heb het niet alleen over Ajax spelers hoor :) en natuurlijk hebben we veel talent in Nederland! Maar als de sterkte van de competitie meegenomen wordt in de beoordeling ben je als eredivisie speler in mijn ogen kansloos
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 februari 2018 om 10:46]
    Vind ik leuk
    pinkelman +4136
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:32
    Helemaal top, hopelijk blijft dat zo dan kan men in Alkmaar de boel bij elkaar houden want je kunt toch niets beters kopen voor eredivisie begrippen.
    Vind ik leuk
    BS +1079
    dinsdag 20 februari 2018 om 10:55
    Lijstje van niets, bankzitter van Utrecht zit er ook bij, weet ik gelijk hoe serieus ik dit moet nemen
    Vind ik leuk
    De Hout +1669
    dinsdag 20 februari 2018 om 11:34
    Grootste Nederlandse talent is AZ’er Calvin Stengs. Helaas geblesseerd.
    Vind ik leuk
    Antonio_4 +1723
    dinsdag 20 februari 2018 om 14:25
    Hele aparte lijst haha. Met Sherel Floranos tussen de toppertjes!

    Overigens wel heel leuk om de andere statistieken te zien op de CIES site. Zo staat Ajax bijvoorbeeld op nummer 1 van alle clubs in Europa als het om de schoten op doel gaat. Nummer 2 is Man City. Number 3 is toch best verrassend PSV. Ook Feyenoord en AZ doen het prima op plek #16 en #17. Laat zien hoe aanvallend de Eredivisie is.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws

    Grootste talenten van Europa beoordeeld: Ajacied aan kop en zes Eredivisie-namen