Van Hooijdonk wijst naar Kluivert en Jahanbakhsh: Wat moet je dan nog?

    Van Hooijdonk wijst naar Kluivert en Jahanbakhsh: "Wat moet je dan nog?"

    Gepubliceerd: dinsdag 20 februari 2018 om 15:07di 20-02-2018 om 15:07

    Het verbaast Pierre van Hooijdonk niet dat de topscorers van de Eredivisie opvallend weinig gescoord hebben. Hirving Lozano (PSV) en Steven Berghuis (Feyenoord) staan na 24 speelrondes op respectievelijk 13 en 12 treffers. Het heeft te maken met een trend van de laatste jaren, denkt Van Hooijdonk. 

    "Buitenspelers zijn niet langer dienend aan de centrumspits. Voor de nummer negen is het moeilijker geworden. Hij moet in stelling worden gebracht door de zijkanten, maar dat is bijna niet meer aan de orde", legt de voormalig spits - zelf topscorer van Nederland in 2002 - uit aan het Algemeen Dagblad

    "Acties van buitenspelers zijn in eerste instantie op zichzelf gericht. Wie wél een secondant is van de nummer negen is Jahanbakhsh. Hij is rechts en staat ook op rechts." Spelers als Lozano, Berghuis en Justin Kluivert (Ajax) gaan vaak voor eigen succes, ziet Van Hooijdonk.

    "Kluivert is redelijk tweebenig en kan de spits met links nog redelijk bedienen. Maar de meesten kunnen dat niet. Zij komen naar binnen en maken het veld heel klein. Wat moet je dan nog doen als spits? Dan ben je wel klaar met je loopactie."

    Zélf zou het hij anno 2018 ook lastig hebben, vermoedt-ie. "Met penalty’s en vrije trappen kwam ik nog wel tot een aardig aantal, maar ik zou er ook niet zo veel meer maken. Als je me vraagt waar ik nu zou willen spelen is dat AZ. Puur om Jahanbakhsh. Als spits zoek je een secondant waar je van op aankan."

    Plaats een reactie

    AllAdIn +19138
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:15
    En Neres dan?
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:19
    Onze Noor Johnsen doet gewoon nog steeds mee. Lekker man :p
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:22
    Maar die heeft met Becker ook een rechtspoot op rechts
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:28
    Zo spelen wij al jaren en wij hebben zowat elk jaar scorende spitsen. Dit is wat wij bij ADO spelen, een linksbuiten en een rechtsbuiten. Achterlijntje halen en voorzetten die bal. Zie je toch dat het werkt.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    dinsdag 20 februari 2018 om 16:42
    Slim, iedereen is zo op de linkspoten op rechts en andersom dat jullie heel uniek zijn geworden en moeilijk te verdedigen :p
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1459
    dinsdag 20 februari 2018 om 17:33
    Ik ben oprecht jaloers! Zat vrijdag volendam te kijken bijv
    Geeft zo'n jong mannetje ff drie panklare assists af in de eerste helft, man genieten gewoon ik dacht meteen halen als ajax zijnde dan komen er misschien eens voorzetten. Is toch veel moeilijker te verdedigen dan die omgedraaide onzin die veel te voorspelbaar is en het veld klein maakt.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:31
    Becker staat trouwens op 6 x een assist.
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    dinsdag 20 februari 2018 om 16:42
    Is ook een goede speler. Graag gedaan he ;)
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 februari 2018 om 19:52
    Dank je, als er nog goede zijn. Stuur ze maar de A4 op :D
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 februari 2018 om 19:52]
    Vind ik leuk
    #Keizerout +32913
    dinsdag 20 februari 2018 om 20:23
    Dani de Wit zou ik doen. Denk niet dat die het gaat redden.
    Vind ik leuk
    Midden-Noord +90982
    dinsdag 20 februari 2018 om 20:28
    Rechtsbuiten dacht ik? (ben niet zeker van mijn zaak)
    Vind ik leuk
    Sandokan +767
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:23
    Jahanbakhsh wordt nu genoemd, maar Rashica was ook een dienende speler voor een spits. Van Wolfswinkel en Matavz hebben aardig profijt gehad van zijn voorzetten bij Vitesse.
    Vind ik leuk
    Mass +5477
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:24
    Daarnaast de ploeg die het mooiste voetbal speelt op het moment...
    Vind ik leuk
    3Bier +10706
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:27
    Zag gisteren bij Tikkie Takkie Touzaniiiii dat de doelstelling van Kluivertje meer doelpunten maken is. Ik denk dat Huntelaar weinig voorzetjes van hem kan verwachten helaas.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 18:33
    Dan kan Ajax net goed 4-4-2 spelen met Kluivert en Neres in de aanval.
    Vind ik leuk
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:31
    Goed punt. Het voetbal is wel aantrekkelijker op die manier, meer acties en meer dreiging. Heb dat liever dan elke een voorzet om een spits van 1.93m
    Vind ik leuk
    Laliga +2225
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:43
    Zou het persoonlijk liever allebij zien , dan word je als team pas onvoorspelbaar als je continue links en rechtsbuiten wisselt met ook nog
    Opkomende backs als ze met hun verkeerde been aan de buitekant staan
    Vind ik leuk
    Sil95 +11137
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:41
    Ben het voor de verandering volkomen eens met de woorden van Pierre van Hooidonk. Spitsen worden uiteindelijk op hun doelpunten afgerekend. Echter is het moeilijk scoren als je nauwelijks door je teamgenoten vanaf de zijkanten als spits zijnde bediend wordt.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 februari 2018 om 15:42]
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19956
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:41
    Waarom staat er (Ajax) na de naam Justin Kluivert? En geen (Feyenoord) bij Berghuis bijvoorbeeld?
    Vind ik leuk
    riGGY-AFCA +19956
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:43
    Verder heeft Pierre gelijk.
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1459
    dinsdag 20 februari 2018 om 17:35
    Om twijfel te voorkomen met die Kluivert van Barcelona
    Vind ik leuk
    cornelisse +234
    dinsdag 20 februari 2018 om 15:49
    Ik weet eigenlijk niet wat beter is opkomende backs met matige voorzetten of klassieke buitenspelers
    Vind ik leuk
    19AZ82 +1764
    dinsdag 20 februari 2018 om 16:38
    Mooi om te zien dat iederen ongeacht voor welke club ze zijn zo enthousiast zijn over AZ. Daarnaast hebben ze ook wel een hoge gunfactor zoals Feyenoord dat vorige jaar had. Ik denk zelf dat Ali na het WK pleite is naar het buitenland voor een mooi bedrag. De enige die hem in NL zou kunnen betalen is AJAX, maar die gaan zijn vraagprijs natuurlijk nooit op tafel leggen. Ik hoop echter dat ie gewoon nog een extra seizoentje blijft om AZ (hopelijk) kampioen te maken.
    Vind ik leuk
    COYG +6841
    dinsdag 20 februari 2018 om 16:44
    Nou Berghuis heeft toch ook 10 assists. Dus wat hem betreft klopt de stelling niet. Maar over het algemeen is het inderdaad wel zo. Kijk naar Ronaldo, Neymar, Sanchez. Alleen types als Dybala, Messi en dus Berghuis geven ook veel assists. Die willen het spel maken. Anders dan zelf willen scoren. Ook is het zo dat assists niet altijd persé voor een spits moeten zijn. Vaak is het zelfs zo dat zij niet eens vrij staan in de zestien. Of te wel we hebben nu misschien eens niet zulke goede spitsen.
    Vind ik leuk
    Nikos85 +1459
    dinsdag 20 februari 2018 om 17:38
    Ik kan zeggen dat huntelaar gemiddeld niet meer dan drie bruikbare ballen op die manier ontvangt per wedstrijd. Dit zijn meestal niet de binnentikkertjes die blijven volledig uit.
    Vind ik leuk
    VanGoal +720
    dinsdag 20 februari 2018 om 20:30
    Ajax waar wacht je nog op. Hij speelt bij AZ. 1+1..
    Vind ik leuk
    pinkelman +4149
    dinsdag 20 februari 2018 om 21:24
    Alireza is niet meer voor de Nederlandse markt weg gelegd.
    Ook voor deze speler zal AZ ongetwijfeld een Janssen klapper gaan maken. Met Stengs op de weg terug heeft men ook een waardig opvolger in huis.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 20 februari 2018 om 21:27]
    Vind ik leuk
    Cookee +11236
    woensdag 21 februari 2018 om 14:22
    Hoop voor ons liefhebbers dat Jahanbakhs blijft... verreweg de beste ED-speler.
    Vind ik leuk
    woensdag 21 februari 2018 om 08:10
    Op zich heeft Pier hier gelijk, ondanks dat voetbal een team sport is wordt er veel voor eigen eer en glorie gespeeld. Ik denk dat jet het woord team ( no i ( ik) in team) aangepast moet worden naar tiem waar de I wel in zit!
    Vind ik leuk
    Cookee +11236
    woensdag 21 februari 2018 om 14:23
    Denk dat Pier meer doelt op de trainer die een rechtspoot op links zet, dan weet je dat er geen voorzet vanaf komt.
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws