Update: Eredivisie volgt Engeland en Italië niet: 'We gaan nu niet vooroplopen'

    Update: Eredivisie volgt Engeland en Italië niet: 'We gaan nu niet vooroplopen'

    Gepubliceerd: dinsdag 13 maart 2018 om 18:44di 13-03-2018 om 18:44

    Mogelijk sluit komende zomer ook in Nederland de transfermarkt vóór het begin van het Eredivisie-seizoen. De KNVB wil met de Eredivisie-clubs in gesprek over een vervroeging van de transferdeadline.

    Dat zegt een woordvoerder van de voetbalbond tegen NUsport. Eerder werd bekend dat in Italië en Engeland de transfermarkt gaat sluiten voor aanvang van de competitie, zodat spelers tijdens de eerste weken van de competitie niet meer kunnen verkassen. "Dit is een ontwikkeling die wij toejuichen. Wij gaan hierover in gesprek met de spelersraad en de clubs", aldus de KNVB. 

    Door de transferdeadline te vervroegen wordt het verloop van de competitie eerlijker, maar het zou ook de concurrentiepositie van de Eredivisie ten opzichte van buitenlandse competities kunnen verslechteren. De Eredivisie CV staat positief tegenover een aanpassing van de deadline, maar de Centrale Spelersraad van de Vereniging voor Contractspelers zet er zijn vraagtekens bij. 

    "Als een vervroegde sluiting van de transfermarkt leidt tot een beperking in tijd dat er transfers gedaan kunnen worden, dan is dit voor ons niet bespreekbaar. Het is hoog tijd dat de Europese Commissie zich buigt over deze kwestie, want in feite is de transferdeadline niets anders dan een beperking van het vrij verkeer van werknemers", zegt Louis Everard, directeur van de VVCS, tegen NUsport

    Update 13/3 18.44: De transferdeadline voor Eredivisie-clubs wordt voorlopig niet aangepast. Jacco Swart, voorzitter van de Eredivisie CV, zegt dat in gesprek met Voetbal International. "De technisch directeuren in de Eredivisie zijn daar geen voorstander van zolang andere markten open zijn. Wij zijn een exportland. Als allerlei landen nog wel open zijn, raken we spelers kwijt, terwijl clubs geen vervangers kunnen halen."

    "Pas als straks ook Spanje, Duitsland en Frankrijk meegaan, krijg je een natuurlijk proces en zullen de markten overal vroeger gaan sluiten. Als exportland volgen wij dat, maar gaan we nu niet vooroplopen", aldus Swart. 

    Poll

    Moet de KNVB de transferdeadline vervoegen?

    (2517 stemmen)

    Plaats een reactie

    Feye1908 +8740
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:37
    Hoezo beperking in tijd? Moeten de clubs maar niet wachten tot het laatste moment. Die contract onderhandelingen hoeven geen 2 maanden te duren.

    Ik zie liever 1 deadline voor heel Europa op 1 augustus dan ieder land weer een andere deadline.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 6 maart 2018 om 14:37]
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:39
    Helemaal met je eens, het beste zou een maand voor het begin van het seizoen zijn, dan kan je nog een klein beetje een tactiek trainen met je selectie!
    Maargoed, dit is een goed streven en een begin.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:46
    Dat hoeft nou ook weer niet. Het is juist wel mooi dat wanneer spelers tegenvallen in de voorbereiding er nog een beetje tijd over is om de selectie te verbeteren en gedurende de voorbereiding maakt dat volgens mij weinig uit.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:11
    Tuurlijk maakt dat niet heel veel uit, maar tussen de laatste wedstrijd en eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen zitten dan nog steeds 3 maanden, waarvan je er dan 2 hebt om aan en verkopen te doen!
    Maar wat ik al zei, dit is een begin en een mooi streven.. Eerst dit maar eens voor elkaar krijgen.
    Vind ik leuk
    Exitium +666
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:48
    Heel simpel. Op dit moment duurt de transferperiode in de zomer van 1 juli t/m 31 augustus. Maak daar 1 juni t/m 31 juli van en je bent er. De enkele competitie die voor 31 juli al begint of pas na 1 juni afgelopen is, zal zich daar op aan moeten passen.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:48
    Helemaal mee eens. Ook de winterse transfer periode eruit.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:08
    Gewoon direct na de laatste speeldag open en op de eerste weer dicht.
    Vind ik leuk
    Kuip +8441
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:53
    Nog beter is alleen de maand juni voor transfers te gebruiken. Op 1 juli moet het klaar zijn. En de wintertransferperiode moet ook stoppen. Dat is ook competitievervalsing. De UEFA/FIFA moet dit gewoon bepalen. Zoals ook de KNVB alles moet bepalen. Nu is de KNVB faciliterend zoals dat heet en de clubs sturend. Onzin. Veel te democratisch. Gewoon zeggen het kunstgras moet er voor volgend seizoen uit anders speel je maar in de Jup.
    Al die inspraak is nergens goed voor.
    Vind ik leuk
    Sheepdog +16
    dinsdag 13 maart 2018 om 23:48
    D66-stemmer?
    Vind ik leuk
    Kuip +8441
    woensdag 14 maart 2018 om 07:41
    Meer van het dictatoriale gezag.
    Vind ik leuk
    Wim Altena +168
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:40
    De VVCS heeft mogelijk gelijk maar vergeet dat ook in het bedrijfsleven er contracten zijn waarbij je voor een bepaalde tijd niet naar een concurrent mag. Dat contract teken je toch echt zelf
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:07
    Anders kun je idd de gebruikelijke concurrentie- en relatiebedingen ook wel gaan hanteren in het voetbal. Ook een beperking van het vrije verkeer.
    Vind ik leuk
    Sideburnn +3019
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:30
    Precies...en dan moet je ook gaan werken met opzeg termijnen....
    Die bonden en zaakwaarnemers willen de lusten van vrij werkverkeer maar niet de lasten.
    Vind ik leuk
    Dedan002 +2706
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:44
    Het zou een enorme vooruitgang zijn. Je hoort de competitie te beginnen met een definitieve selectie. Wat betreft de beperking van de tijd voor transfers, dat is natuurlijk onzin. Nu gebeurt alles in de laatste week, dat zal na deze verandering niet anders zijn.
    Vind ik leuk
    ArieBombarie +41622
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:45
    Vreemde reactie van de VVCS.
    Er zal geen speler minder getransfereerd worden door een maatregel als deze. Geen enkele speler zal er de dupe van zijn.
    Vind ik leuk
    cj_fey +4169
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:46
    Echt iedereen heeft wat te mekkeren.....
    Gewoon geen contracten meer dan VVCS?
    Hoezo nou vrij verkeer je spreekt iets met elkaar af, ze noemen het ook wel een contract, en als een speler toch weg wilt dan gaat ie, alleen binnen een transfer window.

    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:47
    Dan moeten we niet weer 3/4 weken eerder beginnen als England/Duitsland/Spanje/Italie etc.
    Vind ik leuk
    3Bier +10629
    dinsdag 6 maart 2018 om 14:52
    Gaat het alleen om het inkopen of ook het verkopen van spelers? In Engeland gold deze maatregel alleen voor het inkopen van spelers.
    Vind ik leuk
    HanV +4584
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:17
    Het zal inderdaad wel alleen gaan om spelers die naar een Nederlandse club gaan, zo is het nu ook.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:03
    En meteen de winter transferwindow afschaffen graag
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:04
    Beetje een slap verhaal omtrent de beperking voor vrijheid van werknemers. De europese commissie zal dit inderdaad verbieden als men daar haar vraag neerlegt. Maar ik vind dat het voetbal niet als standaard bedrijfsleven mag worden behandeld. Je hebt met een seizoen te maken en met het zo eerlijk mogelijk houden van een competitie. Bovendien krijgen de spelers ook niet de salarissen van een ‘gewone werknemer’. Afwijken van europese wetgeving lijkt mij persoonlijk dan ook wel redelijk. Als je namelijk letterlijk de wetgeving gaat naleven kun je transfersommen beperken tot de contractwaarde (salaris x contractsduur) en kun je de hele transferperiode afschaffen omdat je dan altijd zou moeten kunnen verkassen. Dit lijkt me de doodsteek voor het voetbal.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 6 maart 2018 om 15:05]
    Vind ik leuk
    RtdDub +13560
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:09
    Heeft niet veel zin aangezien het een verkoop competitie is en je dus tot 1 september nog wel spelers ziet vertrekken die je niet meer mag vervangen.
    Vind ik leuk
    Lazy +12
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:12
    Wij beginnen vroeger dan andere competities. Kortom, als NL zijnde heb je er dus niet veel aan. Het zou beter zijn als er een algemene deadline zou komen die voor elke club in europa geldt; 1 augustus.
    Vind ik leuk
    Donnygo +2968
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:22
    Ach ja het is een begin om het maar simpel te zeggen. De vraag is dan wel wanneer begint welke competie want anders heeft het nog geen zin dat wanneer je eerder begint ben als spelers die vertrekken omdat een Rusland of Frankrijk er niet aan meedoen of later beginnen. I denk dat het gewoon 1 datum moet zijn voor alle europese competities maar dat zal wel niet gebeuren.
    Vind ik leuk
    Grijs +1209
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:23
    Dus om het voetbal nog mooier, aantrekkelijker, eerlijker en spannender te maken, stelt dhr. Everhard nu voor om de Europese Commissie in te schakelen om die hele transferdeadline maar af te schaffen.

    Daar wordt het voetbal, na het afschaffen van het Bosman-arrest, vast nog veel leuker en eerlijker door! En ook goed dat ze nu eindelijk eens opkomen voor die zielige onderbetaalde voetballers die noodgedwongen van hun hobby hun werk moesten maken.
    Vind ik leuk
    dhrwobo +28476
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:29
    Triest dat de UEFA danwel FIFA dit niet gewoon inregelt.
    Vind ik leuk
    TheMariner +3496
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:36
    Alleen een deadline in Nederland kan natuurlijk niet. Dan kunnen buitenlandse clubs ons helemaal leegkopen en mogen we geen vervangers meer halen. Dan staan er straks Nederlandse clubs aan de aftrap in Europa die bestaan uit de restjes van wat errst een elftal was aangevuld met jeugdspelers.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 6 maart 2018 om 15:37]
    Vind ik leuk
    poklane +5166
    dinsdag 6 maart 2018 om 15:56
    Pas doen als alle grote landen en concurrenten het hebben gedaan. Zou echt flink kut zijn als straks Nederlandse clubs geen spelers meer kunnen halen terwijl de Duitsers, Spanjaarden, Fransen etc. nog wel aan spelers uit de Eredivisie kunnen trekken.
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 16:21
    Als de deadline sluit, gaat dat ook voor uitgaande transfer gelden, slimmerd!
    Vind ik leuk
    poklane +5166
    dinsdag 6 maart 2018 om 18:20
    Zo werkt dat dus helemaal niet, deadlines gelden alleen voor spelers die gekocht worden, je mag altijd spelers verkopen zolang de transfer window in het land waar de speler heen gaat nog open is. Als wij de transfer window op 9 augustus dichtgooien en andere landen dat niet doen betekent dat dat buitenlandse clubs ongeveer 3 weken lang spelers van Nederlandse clubs kunnen halen zonder dat de Nederlandse clubs vervangers kunnen halen.
    [Reactie gewijzigd op dinsdag 6 maart 2018 om 18:21]
    Vind ik leuk
    dinsdag 6 maart 2018 om 16:20
    Eindelijk!
    Vind ik leuk
    Polly11 +3962
    dinsdag 6 maart 2018 om 17:03
    En dan kunnen andere landen nog spelers weghalen en kun je er niets voor terughalen. Het idee is prima, zolang andere landen maar meegaan
    Vind ik leuk
    Pieterv14 +464
    dinsdag 6 maart 2018 om 17:25
    Totaal nutteloos als de rest van Europa niet mee doet!
    Vind ik leuk
    renemar +576
    dinsdag 6 maart 2018 om 18:43
    Transferdeadline afschaffen. Daar hebben de rijke clubs alleen maar voordeel van. Die kunnen op het laatste moment een gigantisch bedrag neertellen voor een speler terwijl de verkopende club geen tijd meer heeft om een plaatsvervangende versterking te halen.
    Vind ik leuk
    Paul1982 +11844
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:51
    Je kunt ook de competitie later laten beginnen natuurlijk ;-)
    Vind ik leuk
    Smithsonian +33626
    dinsdag 13 maart 2018 om 18:52
    Trieste bond blijft het ook :).
    Vind ik leuk
    El Lobo +2103
    dinsdag 13 maart 2018 om 19:00
    Gewoon één gezamenlijke transferperiode voor alle UEFA-landen!
    Vind ik leuk
    woensdag 14 maart 2018 om 10:33
    3 wedstrijden in de competitie bezig zijn en dan kan je nog leeggekocht worden, als dat geen competitievervalsing en klantenbedondering is, wat dan?
    Vind ik leuk

    Bekijk het laatste nieuws